K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-01-2017, 22:19   #1
Jakob
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
Jakob er ny på vejen
"Moderne" psykiater i Odense.

Hej

Indtil oktober 2015 var jeg på Abilify, hvilket jeg har været i mange år(var forsøgskanin før det udkom rigtigt).

Lidt før oktober 2015 begyndte jeg at sove rigtigt dårligt og havde et længere stykke tid været sur og meget irritabel(Gik specielt hårdt ud over min mor). Ud af til holdt facaden stadig godt(hverken venner, kolleger og elever led nogen last).

Der var også mindre vigtige bivirkninger(Satte deriblandt forbruget ret så meget op. Også betydeligt mere end jeg havde råd til).

Men jeg endte med at få presset ham til at skifte til et af de nye præparater, "Latuda". Psykiateren er meget imod, alene p.g.a. "det er nyt", og "jeg har ikke prøvet det før".

Jeg får efter lidt tid nogle ufrivillige bevægelser(senere har jeg fået at vide af neurologerne på OUH at det er dystoni eller dyskinesi), og vi vælger at gå tilbage til Abilify. Jeg bliver selvfølgelig søvnforstyret og små aggressiv hurtigt igen, og de ufrivillige bevægelser bliver noget værre måneder efter slut på Latuda. Vi prøver Latuda igen og det bliver ikke værre, men jeg har en følelse af at de ufrivillige bevægelser er mindre kort tid efter at effekten burde være sat ind, så tænker at prøve at sætte dosis op(set i bakspejlet skulle jeg have spurgt først). De ufrivillige bevægelser bliver mindre, men da jeg kommer ned til psykiateren stopper han behandlingen, "da det kunne blive værre igen". Han starter mig op på Seroquel, hvilket jeg bliver meget træt af(sov mellem 10 og 14 timer om dagen). Jeg kan ikke følge med undervisningen, og blev satte antallet af timer ned(deltid). Jeg bliver sat seroquel prolong da han mener jeg burde blive mindre træt så. Det gjorde jeg sov lidt mindre måske, men kan ikke stå op før mellem ½ til 2 timer efter jeg er vågnet fordi jeg er udmattet. Så vil han skifte til Leponex(som eneste mulighed), hvor jeg siger stop(Han har foreslået det i meget lang tid, men jeg har sagt nej hver gang da jeg kender flere andre der har prøvet og de var konstant trætte og nærmest ikke til at genkende når de var vågne).
Jeg endte med, efter forslag fra ham, at stoppe ved ham.

Men håbede jeg kunne være heldig at der var psykiater i Odense der ikke går ud fra som standart at nyt er dårligt når det er godkendt af Sundhedsstyrelsen. Er der nogen der kan hjælpe mig med det?

Det skal i øvrigt siges at ud over bevægelsesproblemerne(som måske/måske ikke har noget med det at gøre) havde jeg ingen bivirkninger på Latuda + hverken produktive eller negative symptomer. Hukommelsen blev også noget bedre(Men var ikke på det længe nok til at udlede noget vedvarene på den front).

Selvom det blev en længere svada håber jeg nogen gider læse. Havde vist også brug for at komme ud med det.

Mvh
Jakob
Jakob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2017, 00:38   #2
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jakob Se meddelelser
Hej

Indtil oktober 2015 var jeg på Abilify, hvilket jeg har været i mange år(var forsøgskanin før det udkom rigtigt).

Lidt før oktober 2015 begyndte jeg at sove rigtigt dårligt og havde et længere stykke tid været sur og meget irritabel(Gik specielt hårdt ud over min mor). Ud af til holdt facaden stadig godt(hverken venner, kolleger og elever led nogen last).

Der var også mindre vigtige bivirkninger(Satte deriblandt forbruget ret så meget op. Også betydeligt mere end jeg havde råd til).

Men jeg endte med at få presset ham til at skifte til et af de nye præparater, "Latuda". Psykiateren er meget imod, alene p.g.a. "det er nyt", og "jeg har ikke prøvet det før".

Jeg får efter lidt tid nogle ufrivillige bevægelser(senere har jeg fået at vide af neurologerne på OUH at det er dystoni eller dyskinesi), og vi vælger at gå tilbage til Abilify. Jeg bliver selvfølgelig søvnforstyret og små aggressiv hurtigt igen, og de ufrivillige bevægelser bliver noget værre måneder efter slut på Latuda. Vi prøver Latuda igen og det bliver ikke værre, men jeg har en følelse af at de ufrivillige bevægelser er mindre kort tid efter at effekten burde være sat ind, så tænker at prøve at sætte dosis op(set i bakspejlet skulle jeg have spurgt først). De ufrivillige bevægelser bliver mindre, men da jeg kommer ned til psykiateren stopper han behandlingen, "da det kunne blive værre igen". Han starter mig op på Seroquel, hvilket jeg bliver meget træt af(sov mellem 10 og 14 timer om dagen). Jeg kan ikke følge med undervisningen, og blev satte antallet af timer ned(deltid). Jeg bliver sat seroquel prolong da han mener jeg burde blive mindre træt så. Det gjorde jeg sov lidt mindre måske, men kan ikke stå op før mellem ½ til 2 timer efter jeg er vågnet fordi jeg er udmattet. Så vil han skifte til Leponex(som eneste mulighed), hvor jeg siger stop(Han har foreslået det i meget lang tid, men jeg har sagt nej hver gang da jeg kender flere andre der har prøvet og de var konstant trætte og nærmest ikke til at genkende når de var vågne).
Jeg endte med, efter forslag fra ham, at stoppe ved ham.

Men håbede jeg kunne være heldig at der var psykiater i Odense der ikke går ud fra som standart at nyt er dårligt når det er godkendt af Sundhedsstyrelsen. Er der nogen der kan hjælpe mig med det?

Det skal i øvrigt siges at ud over bevægelsesproblemerne(som måske/måske ikke har noget med det at gøre) havde jeg ingen bivirkninger på Latuda + hverken produktive eller negative symptomer. Hukommelsen blev også noget bedre(Men var ikke på det længe nok til at udlede noget vedvarene på den front).

Selvom det blev en længere svada håber jeg nogen gider læse. Havde vist også brug for at komme ud med det.

Mvh
Jakob
Jeg går ud fra at din diagnose er en form for skizofreni?
At man(psykiatere) foreslår leponex tyder på, at disse betragter din lidelse som meget alvorlig, da leponex er en af de sidste præparater man anbefaler.

Jeg kan godt forstå, at du har hidtil har vægret dig.
Du virker som en der har stor indsigt i din egen lidelse, og derfor kan jeg ikke få det til at passe med leponex.

Leponex bliver kun giver til meget syge, hvor alt andet er forsøgt, og derfor er der noget her i dit indlæg der halter.
Muligvis tager jeg fejl og du må meget gerne skrive tilbage.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2017, 10:25   #3
Jakob
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
Jakob er ny på vejen
Hans eneste grund var at der på Leponex, var lille risiko for dyskinesi.

Ja jeg har en skizofrenidiagnose.
Jakob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2017, 10:44   #4
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Hvornår har man sidst forsøgt at trappe dig ud af medicinen ?
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2017, 00:26   #5
Jakob
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
Jakob er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KageØre Se meddelelser
Hvornår har man sidst forsøgt at trappe dig ud af medicinen ?
Det er ikke sket nogenside er jeg ret sikker på.(Har fået medicin siden jeg var omkring 15 og er 32 nu).
Jakob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2017, 11:43   #6
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jakob Se meddelelser
Det er ikke sket nogenside er jeg ret sikker på.(Har fået medicin siden jeg var omkring 15 og er 32 nu).
Det er meget gammeldags at formode at skizofreni er noget man skal have medicin for hele livet.
Kun et fåtal af patienter har skizofreni for evigt.
Når du finder en moderne psykiater kan du tale med vedkommende om at forsøge med mindre, måske ingen medicin.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2017, 17:53   #7
Jakob
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
Jakob er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KageØre Se meddelelser
Det er meget gammeldags at formode at skizofreni er noget man skal have medicin for hele livet.
Kun et fåtal af patienter har skizofreni for evigt.
Når du finder en moderne psykiater kan du tale med vedkommende om at forsøge med mindre, måske ingen medicin.
Ok, Hvis jeg finder en moderne psykiater...
Jakob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2017, 18:19   #8
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jakob Se meddelelser
Ok, Hvis jeg finder en moderne psykiater...
Hvis den du finder ikke er god nok, så tøver ikke med at finde en anden.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2017, 13:17   #9
Jakob
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
Jakob er ny på vejen
Der er slet ingen der har et godt forslag?
Jakob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2017, 21:44   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jakob Se meddelelser
Der er slet ingen der har et godt forslag?
Hvis hun ikke lige var gået på pension, havde jeg anbefalet Bodil Andersen (fisketorvet). Hun har anbefalet mig hendes kollega Magnus Petersen (samme sted, samme etage) hvis jeg fik behov for psykiater fremover. Men da jeg ikke har haft brug for det endnu, har jeg ikke personlig erfaring med ham.

Derfor jeg har holdt mig lidt tilbage med at svare.
Men hvis der slet ikke er andre alternativer, kunne du jo give det et forsøg
Bodil Andersen har i hvert fald ikke presset på med medicin, og har været god til at følge med i hvad der sker. Når hun anbefaler en, tænker jeg at hun ikke ville gøre det hvis hun ikke mente at han var god

http://www.magnuspetersen.dk/index.html

(kan se at han har en hel side på sin hjemmeside, der vejleder i ens klage-rettigheder, hvis der skulle opstå noget. Det er vel et godt tegn? Tænker at det skriver man vel kun, hvis man er sikker på at der ikke bliver behov for det. Og hans erfaringer ser da også lovende ud )

Sidst redigeret af MistyMiss; 05-02-2017 kl. 21:51.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension