K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-04-2008, 22:57   #51
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ikke alle hopper med på TERM-vognen.

(Rosendal, Olesen og Fink er TERM-opfindere.)

Her er en, der skriver om en masse interessant, som derfor IKKE bliver klarlagt, hvis man er TERM-patient, nemlig bivirkninger osv. ved medicin.

Skrevet af læge Niels Chr. Heebøll-Nielsen:

Citat:
Uforklarlige symptomer: bivirkninger af medicin eller interaktioner?

Rosendal, Olesen og Fink fremhæver, at medicinsk uforklarlige symptomer er et alvorligt klinisk problem. Et vigtigt og måske underdiagnosticeret område med relation til medicinsk uforklarlige symptomer er bivirkninger eller interaktioner ved medicin. Bivirkninger bliver ofte ikke rapporteret. Ved behandling af hypertensive patienter forekommer det ofte. Adfærdsændringer, neurologiske og psykiatriske manifestationer, søvnforstyrrelse, ændringer af smag og lugtesans og andre dårligt definerede symptomer forekommer og forsvinder, når medicinen seponeres. Når medicinsk uforklarlige symptomer optræder, anbefales det at overveje muligheden af bivirkninger/interaktioner.
http://www.medibox.dk/MPL/artikel.php?docid=9749&syst=
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2008, 23:10   #52
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Februar 2006 / 2

Citat:
Skrevet af Lene Agersnap

5 år med behandling af somatiserende patienter efter TERM-modellen


Forfatteren beskriver sine erfaringer med TERM-modellen ud fra 2 cases. TERM-modellen er udviklet af Forskningsenheden for Funktionelle Lidelser på Århus Universitetshospital og Forskningsenheden for Almen Medicin, Aarhus Universitet og udgivet som særtryk af Månedsskriftet (1). Artiklen er skrevet over et indlæg der blev holdt i Domus Medica 13/6 2005 som led i temadag arrangeret af Lægeforeningens Sundhedskomite i samarbejde med DSAM og Dansk Psykiatrisk Selskab. Emnet var tværsektorielt samarbejde i psykiatrien – bedre patientforløb for patienter med psykiske lidelser af ikke psykotisk karakter (2).

Biografi:
Forfatteren er praktiserende læge i Ry og praksiskonsulent på Silkeborg Centralsygehus.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2008, 22:28   #53
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation TERM-lægers ønsker, hvis de fik en milliard

Ja, se, hvad TERM-læger svarer, hvad de gerne ville bruge en milliard til.

Det har de svaret på i Nyhedsavisen.
(Ikke alle er TERM-læger... tror jeg da, men ved det ikke.)

Men læs her... og husk at læse mellem linjerne, som TERM-projektet bør læses:

Der er OGSÅ mulighed for at kommentere. Gad vide, om journalisterne ved noget om TERM.


Citat:
Eksperter:

Sådan ville vi bruge en mia. ekstra kroner til sundhed
21. maj 2008 12:15 Indland|

Avisen.dk har spurgt fem eksperter på sundhedsområdet, hvad de hver især ville bruge en milliard ekstra kroner til sundhedsvæsenet på, hvis de fik foræret pengene. Læs deres svar her.
http://avisen.dk/eksperter-saadan-vi...ed-210508.aspx
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2008, 03:10   #54
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Helbredsangste skal behandles

Citat:
Helbredsangste skal behandles


Personer med overvældende angst for at blive syge har brug for behandling, og derfor ønsker Region Midtjylland at etablere et behandlingstilbud til dem.


http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/...hand/index.xml

Det er noget fuldstændig ravende gal i denne artikel.

1. Psykiatere har ALTID vidst, at der fandtes hypokondere.

2. Fink påstår, at der er 1.000, der lider af "helbredsangst". Hvorfor så bruge så ufatteligt mange penge, hvis det "kun" er 1.000 i Danmark, og når psykiatere i forvejen har varetaget behandling af disse?

3. Når Fink skriver, at det også handler om folk, der er i arbejde, hvad er "den økonomiske gevinst" så?

4. Nu ændres artiklen længere nede til at handle om funktionelle lidelser (han mener fibromyalgi, kronisk træthedssyndrom og mange andre lidelser, som man ikke har kunnet finde årsagen til (folk ER syge)). Hvordan f... kan helbredsangst lige pludselig "trylles" om til fysisk sygdom, som ikke kan behandles. Der er væsentlig forskel på at fejle noget kronisk, som ikke kan behandles og så på helbredsangst. MUFS, MUS - eller funktionelle lidelser - er altså forklaret som værende fysiske sygdomme, blot IKKE af Fink. Men andre steder i verden.

5. Finks ærinde må altså være et andet end at "hjælpe helbredsangste". Nemlig at få indført enorme besparelser i sundhedsvæsenet vha. TERM-projektet, som han får enorme summer til at forske i og til at få udbredt i hele landet.

6. Sidste nye er, at man ikke vil behandle prostatakræft. Forklaringen er, at meget få dør af det, og der er bivirkning ved behandling.


Ja, det koster penge at redde menneskeliv.

Gad vide, HVAD et menneskeliv må koste for at "systemet" gider ofre ressourcer?

Jeg troede, man blev læge for at redde mennesker og give livskvalitet osv.

Jeg troede ikke, man skulle sidde og lave cost-benefit-beregninger over menneskeliv, som om det var en aktieinvestering, hvor man beregner høj og lav risiko for den investerede kapital (sundhedsomkostninger).

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 08-06-2008 kl. 03:12.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2008, 19:07   #55
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Tænk sig, hvis man pålagde militæret den slags betragtninger om økonomi i forhold til menneskeliv.

"Satirisk eksempel"
Generalstaben til Øverstkommanderende i en deling med store tab :
Desværre Hr. Major, de har kun 3 sårede og 4 kampdygtige soldater tilbage, og vores analyser og statistik siger 1 af jer udvikler kræft indenfor 10 år, 4 bliver førtidspensionerede gr. psykiske traumer og 1 tager sin afsked førtidigt, så da vi om 10 år kun har 1 duelig soldat tilbage, kan I ikke blive afløst før sidste mand er faldet. Det er logistisk og økonomisk uansvarligt andet.
"satire slut"

Økonomi ville også betyde at man skulle til at vurdere på for tidligt fødte og flytte grænsen for hvorvidt man prøver at redde for tidligt fødte, men der er politikerne rædde for mediernes magt.

Økonomi/ressourcer kontra menneskeliv er en æreløs og kynisk betragning der kun har hjemme i en triagering på en slagmark. Skam jer politikere, at reducere syge mennesker i et velfærdssamfund til intet andet en kanonføde i en propagandakrig, hvor det bare drejer sig om at tækkes DA og DI i deres jammer om manglende arbejdskraft, når de ikke engang vil tage ansvar for at tage de fleksjobbere ind der mangler job !!!

Så ka i lære det, ka I

Nøvsen
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2008, 16:22   #56
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Undrer nogen sig over, at der foregår "mystiske" ting med lægepapirerne, så kan man blive meget klogere, hvis man sætter sig ind i en metode, som læger, sagsbehandlere og andre arbejder efter.

Den kaldes TERM og kan i værste fald betyde en KRAFTIG forværring af helbredet, fordi lægen IKKE kan finde en forklaring på, hvad man fejler og derfor stiller diagnosen "somatisering" - eller i gamle dage hysteri.

Man skal som patient være meget opmærksom på, at lægen IKKE ignorerer, underkender eller sagt med andre ord "manipulerer" med ord og handlinger, da det kan skyldes hensyn til lægen selv eller til samfundsudgifter i form af besparelser på pensioner m.m.

Hvis lægen IKKE tager de rigtige prøver, som kan stille den rigtige diagnose, så ender patienten ikke med den rigtige diagnose.

Af sparehensyn undlader lægen måske at tage den rigtige prøve.

Eller han undlader det, FORDI han har stillet somatiseringsdiagnosen.

Kommunen kan også have "mistet" vigtige papirer, som peger på den rigtige diagnose, så kommunens lægekonsulent med lethed kan deltage i den "samfundsgavnlige" somatiseringsdiagnose (de sparer jo mange skattekroner for samfundet og/eller kommunen).
Det kan godt være, at den hjemmeside jeg nu vil henvise til, i anledning af emnet "TERM-modellen" - allerede er kendt her på K10. Men jeg kunne altså ikke finde evt. henvisning, og derfor vil jeg her poste linket til Hans Prag´ sider om TERM - KLIK HER! og glem ikke se med på hans emnerelaterede links, sådan midt i siden, når man scroller ned...

Sikken redelighed

-----------------------------------------------------------------------
Indlæg nr 2 herunder
-----------------------------------------------------------------------



"SELVOM TANKEGANGEN om vilje til helbredelse i nogle tilfælde giver mening, skal man alligevel være uhyre varsom, for den kan misbruges. Guds søn, Jesus Kristus, havde format til at slippe af sted med at stille spørgsmålet "Vil du være rask?". Men har vi det? Har lægerne det? Selvom der er i tusindvis af mennesker i Danmark, som reelt fejler noget fysisk, holdes de hen og får hemmeligt sat den undertrykkende label hypokonder på sig.

De har ondt i livet, men de fejler ikke noget rigtigt, siger man. Lægerne er godt trætte af dem, og man har endda introduceret den såkaldte TERM-model, der med god grund er meget omdiskuteret. TERM-modellen skal udelukke, at der er tale om nogen somatisk sygdom, men om en psykisk afvigelse, og den bruges til at forhindre patienterne i at komme forbi den praktiserende læge og videre til de dyre speciallægeundersøgelser i sundhedsvæsenet.

Nogle gange er det reelt nok, for patienten er indbildt syg og ønsker i virkeligheden ikke helbredelse, i hvert fald ikke i den aktuelle situation, men andre gange er der tale om helt atypiske symptomer og en sjælden diagnose, som er vanskelig at stille. Og det er vigtigt at fastholde, at er der den mindste tvivl, må og skal man altid lade tvivlen komme patienten til gode."


Dette skriver Karsten Skawbo-Jensen, formand for Patientforeningen Danmark og folketingskandidat for De Konservative.... i Kristeligt Dagblad den 18. juli 2008.

Men sker det? Kommer tvivlen patienten til gode? Er der overhovedet plads til det? Og ved Karsten Skawbo-Jensen ikke, hvor ressourcekrævende er udredning af (enhver) tvivl? Meget mere ressourcekrævende end udredning af sygdom!

Og var det ikke bedst, helt at afskaffe dette TERM-uvæsen? Lukke Liaisonpsykiatrien ned og sende disse psykiatere ud i marken, hvor tusinder af psykisk syge patienter, venter i måneder og ÅR på at komme i behandling for deres sygdom, alt imens de bliver fodret med piller, stegt i elektrochokbehandlinger og ellers får lov til at gå i hundene på bunden af samfundet - mens psykiatere jagter "hypokondere"!

Fingrene væk fra medicinske patienter!

Er det ikke bedre sende alle disse psykiatere, der er uddannet på statens regning og nu understøttet fra statskassen - sende dem ud i samfundet, hvor der er behov for psykiatrisk lægehjælp til psykisk syge? Eller er det måske ikke fint nok for disse Ph.D`er?

Fastholdelse af TERM-modellen og fortsat statsstøtte til Liaisonpsykiatri vil kun samlebåndsfremstille endnu flere psykisk syge end vi har i forvejen, idet disse forløb Liaisonpsykiatrien byder på - skubber adskillige, ellers psykisk raske mennesker over kanten, hvor de ender som permanente systeminvalider, med psykiske skader forårsaget af Liaison-behandlinger! Og bye, bye til tilbagevenden til arbejdsmarkedet nogensinde, takket være disse Liaisonpsykiatere!

Hvornår vågner politikere og indser, at de har pligt til at ændre deres holdninger til TERM og pligt til at lukke Liaisonpsykiatrien ned i Danmark, idet Liasonpsykiatri er et skændsel og en skam for hele landet!

EDIT/Sidst redigeret af Webmaster; Idag kl. 16:42. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et...brug venligst REDIGER knappen for tilføjelser til indlæg...eller hvis man har mere til samme tråd.. /Edit/kl. 17:50: så, så Webmaster. Jeg var ikke klar over, at Redigèr-funktionen var blevet gjort permanent. Men ellers var det ment som 2 indlæg.

Sidst redigeret af Tante Ana; 13-09-2008 kl. 17:54.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2008, 13:34   #57
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Undrer nogen sig over, at der foregår "mystiske" ting med lægepapirerne, så kan man blive meget klogere, hvis man sætter sig ind i en metode, som læger, sagsbehandlere og andre arbejder efter.

Den kaldes TERM og kan i værste fald betyde en KRAFTIG forværring af helbredet, fordi lægen IKKE kan finde en forklaring på, hvad man fejler og derfor stiller diagnosen "somatisering" - eller i gamle dage hysteri.

Man skal som patient være meget opmærksom på, at lægen IKKE ignorerer, underkender eller sagt med andre ord "manipulerer" med ord og handlinger, da det kan skyldes hensyn til lægen selv eller til samfundsudgifter i form af besparelser på pensioner m.m.

Hvis lægen IKKE tager de rigtige prøver, som kan stille den rigtige diagnose, så ender patienten ikke med den rigtige diagnose.

Af sparehensyn undlader lægen måske at tage den rigtige prøve.

Eller han undlader det, FORDI han har stillet somatiseringsdiagnosen.
Hvis en patient bliver udspurgt som anført herunder - af en praktiserende læge, andre læger eller Klinikker/Forskningsenhendens for Funktionelle Lidelser - betyder dette, at ens sygdom i virkeligheden er ikke anerkendt som værende fysisk og at man dermed er blevet "diagnosticeret", som værende indbildt syg = TERM-patient.

Det kan være helt o.k. hvis vedkommende patient ER indbildt syg. Men hvis vedkommende patient ER fysisk syg af f.eks. sjældne sygdomme, eller hvis den/de pågældende læger IKKE er dygtige nok til at diagnostisere sygdommen - vil patienterne blive enten mere syge eller værre - dør.

Det er DETTE, der er problemet med TERM-modellen! At den gør det LOVLIGT at overse/ignorere ALVORLIGE sygdomme, fordi lægen alene bestemmer, om patienten er indbildt syg, og standser enhver yderligere udredning!

Sådan trænes lægerne i at udøve TERM-teknikken på patienter:

Citat:
TERM-modellen: Øvelse1. i Forståelse:

Uddyb symptomanamnese:

"HVAD har du ellers bemærket"?
"HVORDAN går din dag typisk?"
"HVORDAN opfører dine "symptomer" sig i løbet af dagen/ugen?

Uddyb signaler om emotionelle problemer:

"Du ser ud til at være anspændt - er det sådan du føler det?"
"Du ser bekymret ud?"
"Du siger, at det hele er uoverskueligt - fortæl mig noget mere om det"
"Jeg kan se/høre, at det er svært for dig - men jeg vil gerne høre lidt mere om det."
"Hvordan har du det med at have de "symptomer"?

Spørg til angst- og depressionssymptomer:

"Hvordan er humøret ?"
"Føler du dig nedtrykt/træt?"
"Kan du slappe af?"


TERM-modellen: Øvelse2. i Forståelse:

Afdæk belastninger, stress og ydre faktorer: (opsumering-empati/red.)

"HVAD sker der (ellers/iøvrigt) i dit liv for tiden?"
"HVORDAN har du det med det?"
"HVORDAN klarer du det?"
"Det må være svært for dig!"
"Jeg kan se/høre at du har det svært med..."

Spørg til funktionsniveau:

"HVAD laver du til daglig?"
"Hvad kan du foretage dig når du har 'symptomet'?"
"HVORDAN har det påvirket dit arbejde?"
"HVORDAN har det påvirket din hverdag?"
"HVORDAN påvirker det din rolle/funktion som
"HVORDAN har du tidligere klaret lignende situationer?"


TERM-modellen: Øvelse3. i Forståelse:

Afdæk patientens sygdomsforståelse:

"HVILKE tanker har du gjort dig om HVAD DU FEJLER?"
"Du må selv have gjort dig nogle tanker om hvad du kunne fejle?"
"MANGE mennesker gør sig nogle tanker om, hvad de fejler og hvad årsagen kan være. Hvad med dig? Har du også tænkt på det?"
"DET ER VIGTIGT FOR MIG at vide, hvilke tanker du selv har gjort dig om dine symptomer?"
"Har du tænkt på en bestemt sygdom?"

Afdæk patientens forventninger til behandling:

"Hvilke tanker har du gjort dig om, hvad der skal ske nu?"
"Hvilke tanker har du gjort dig om behandling af dine 'symptomer'?"
"Det er vigtigt for mig at høre, om du har haft nogle bestemte forventninger til hvad der skulle ske her i dag?"

Foretag en fokuseret klinisk undersøgelse:

Den kliniske undersøgelse foretages altid - og sidst i denne del. Glem alt om at man ikke må give patienten sekundær gevinst.
I øvelsen angiver lægen kort hvad han/hun undersøger. Det er ikke selve undersøgelsen der vurderes her, men placeringen af den og hvad der siges til patienten.


TERM-modellen: Øvelse 4. Lægens bord og anerkendelse:

Fortæl resultatet af den fysiske undersøgelse:

"Jeg har nu undersøgt .... Der er ingen tegn på sygdom (du har spændinger i ...)."
"Efter min undersøgelse af ...kan jeg fortælle dig, at der ikke er ... (i henhold til patientens egen sygdomsopfattelse)."

Anderkend symptomerne:

"MEN jeg kan se/mærke, at du har ondt!"
"MEN jeg er ikke i tvivl om, at du har 'symptomet'."
"MEN jeg kan se, at du er meget generet af..!"

Forklar +/- indikation for yderligere 'somatisk' undersøgelse/behandling:

"Du er blevet undersøgt meget omhyggeligt i form af .. og jeg finder ikke grund til at lave flere undersøgelser. Der findes ikke nogen medicinsk eller kirurgisk behandling, der vil kunne hjælpe dig. Kunne vi SAMMEN prøve at finde andre forklaringer på dine 'symptomer'?"
"Jeg har undersøgt .. og 'undersøgelserne' viser ... Der er derfor ikke noget der tyder på alvorlig sygdom. Hvad tænker du, når jeg fortæller dig det?"
"Efter at have undersøgt ... vil jeg gerne undersøge .. Indtil vi har svar på resultaterne kunne vi måske også prøve at se på ...(psykosociale faktorer)?"


TERM-modellen: Øvelse 6. Sammenhæng & konkret efterforløb forhandles:

Kendt fænomen/lidelse - sæt navn på:

"Der er MANGE som har det på sammne måde som dig. Det er ikke sjældent at have det sådan. I vores fagsprog hedder det "somatisering/FUNKTIONEL LIDELSE."

Årsag ukendt - biologisk forklaring:

"Vi kender ikke den grundlæggende årsag - sådan er det ved mange sygdomme."
"Man har ikke kunnet vise nogen skjult legemlig lidelse."
"Nogle undersøgelser har vist forandringer i nervesystemet. Mennesker med denne lidelse er f.eks. DÅRLIGE til at FILTRERE almindelige 'kropssymptomer' fra og plages derfor mere af symptomer end andre mennesker."


TERM-modellen: Øvelse 7. Øvelse 6: Statuskonsultationen:

Før konsultationen:

Referer i forbindelse med konsultationen hvad du har undersøgt forud for denne.

Under konsultationen: Fortæl patienten om årsagen til statuskonsultationen:

"Du har været igennem mange undersøgelser og behandlinger, som ikke rigtig har hjulpet dig. Nu har jeg kigget alle dine papirer igennem, skal vi prøve at se på det sammen?"

Gennemgå journalmaterialet for og med patienten (neutrale facts) - opsummer.

Uddyb patientens forventninger til "lægevidenskaben" og anfør grænser:


"For mange sygdomme gælder, at vi ikke kan helbrede dem. Men man kan ofte gøre noget for at mindske symptomerne. Er det noget du vil være med til at arbejde videre på?"

Traditionel medicinsk behandling kommer til kort - forhandl med patienten:

"Vi kan af forløbet se, at konventionel medicinske behandling ikke hjælper dig. Kunne vi i fællesskab forsøge at finde en ny tilgang, så du kunne få det bedre?"

Faste aftaler fremover (tid, varighed, intervaller)

Generelle råd for håndtering af kronisk somatisering:

Se poster og næste øvelse


TERM-modellen: Øvelse 8. Håndtering af kronisk somatisering:

Management/Håndtering af kronisk somatisering:

Somatisk:

Sanér medicin og undgå p.n.
(dette betyder: Undgå recepter, hvor dosis er angive "efter behov".... eller: "Nedsæt medicinen mest muligt").

Psykologisk:

Vær direkte og ærlig - med respekt!


"Jeg kan høre, at du har svært ved at tro på det jeg siger?"

Reducér forventninger og forsøg "at rumme" patienten:

"Du har været syg i lang tid og det har været svært at hjælpe dig så godt, som jeg gerne ville. Vi har desværre ikke nogen mirakelkur."

Forstå en forværring som emotionel kommunikation:

"Det du fortæller mig giver mig ikke mistanke om en ny sygdom. Vi har tidligere talt om at du er meget kropsligt reagerende, så jeg tænker på, om der er sket noget for nyligt eller om der er noget der bekymrer dig?"
"Når du fortæller mig at ... virker du urolig/anspændt ... Er det rigtigt?"

Psykofarmakologisk:

Vær stoisk (kølig/uberørt/red.):


"Jeg kan høre, at du gerne vil skifte til noget andet medicin; men vi bliver nødt til at sikre os, at dette præparat ikke virker."

Adminstrativt:

Vær proaktiv: Aftal faste tider for fremtidige konsultationer:


"Jeg kan se, at du har det meget svært. Vil du være med til, at vi i fællesskab forsøger at ændre på det?" Det er ikke noget der sker fra den ene dag til den anden, så jeg vil foreslå, at du kommer her f.eks. hver 2. uge i de kommende .. uger/måneder. Hvad synes du om det?" For at vi kan få noget ud af konsultationerne, er det vigtigt for mig, at vi laver nogle helt fast aftaler om .. Vil du være med til det?"
Jeg har INTET imod TERM-modellen, SÅ LÆNGE den anvendes på indbildt syge eller hypokondere. Men anvendt på "rigtigt" syge mennesker, er den dødbringende! Jeg gentager:

Det kan være helt o.k. hvis vedkommende patient ER indbildt syg. Men hvis vedkommende patient ER fysisk syg af f.eks. sjældne sygdomme, eller hvis den/de pågældende læger IKKE er dygtige nok til at diagnostisere sygdommen - vil patienterne blive enten mere syge eller værre - dør.

Det er DETTE, der er problemet med TERM-modellen! At den gør det LOVLIGT at overse/ignorere ALVORLIGE sygdomme, fordi lægen alene bestemmer, om patienten er indbildt syg, og...

standser

enhver

yderligere

udredning!

Sidst redigeret af Tante Ana; 18-09-2008 kl. 14:14. Årsag: Tilføjet punktum.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2008, 11:53   #58
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Mere om "førtidspensionsspareprogrammet" her. Det fatter jeg ikke.

Hvordan kan man skrive, at danskere INVALIDERES, samtidig med at der ikke er nogen behandlingsmulighed?

Hvordan kan kognitiv terapi FJERNE en FYSISK invaliditet?

Det kan for mig at se IKKE erstatte smertehåndteringskurser, patientuddannelser eller lignende.

Er det ikke nok med en patientuddannelse? Hvorfor i alverden bruger man ikke penge på at forske i HELBREDELSE af fibromyalgi, piskesmæld osv. Altså på at kurere det FYSISK, i stedet for kognitiv terapi?!

Citat:
Tusindvis af udstødte kunne hjælpes tilbage til arbejdsmarkedet
2008-09-26

Førtidspension: Mange danskere invalideres af funktionelle lidelser som fibromyalgi og piskesmæld – men der findes stort set ingen behandling.

Citat:
Citat:
Prisen for denne mangel er bl.a. mange unødvendige sygemeldinger og førtidspensioner.
Per Fink, ledende overlæge, lektor, Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser og Psykosomatik, Århus Universitetshospital, Århus Sygehus og Frede Olesen, professor, Forskningsenheden for Almen Praksis, Aarhus Universitet og Claus Vinther Nielsen, ledende regionssocialoverlæge, afdelingsleder, Klinisk Socialmedicin, Center for Folkesundhed, Region Midtjylland og Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet og Emma Rehfeld, overlæge, Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser og Psykosomatik, Århus Universitetshospital, Århus Sygehus
http://www.dagensmedicin.dk/debat/20...unne/index.xml

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2008, 13:00   #59
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
350.000 skal i TERM-terapi

350.000 skal i TERM-terapi.

Gad vide, hvordan "videnskaben" er nået frem til, at angst hos 350.000 danskere hænger sammen med fysiske undersøgelser?!

350.000 "HYPOKONDERE"... det er jo 10 procent af befolkningen.

Hvorfor skulle 10 procent af danskerne være hypokondere, mens det på verdensplan er laaaangt færre?

Mon det er regeringens spareplaner på sundhedsområdet, der betyder, at man skal i samtaleterapi i stedet for undersøgelser for noget fysisk?

Nå, men så skal vi jo lægge alle de "funktionelle lidelser oveni", ifølge Fink.

Hvis vi lægger alle disse tal sammen, så er det sgi snart hele Danmark, der er hypokondere.

Og det kalder man "videnskab". Kald dog en spade for en spade og en skovl for en skovl.

Fortæl dog befolkningen, at man ønsker skattelettelser, og at man IKKE skal forvente at blive grundigt undersøgt på sygehusene.

Se filmen "Sicko" og få justeret fremtidsforventningerne til det danske sygehusvæsen.


Citat:
Skjult angst skal frem i lyset

Angst er en af de største psykiske lidelser men ofte skjult, selvom den koster samfundet og den enkelte dyrt. Nu skal angsten frem i lyset og behandles tidligt.
Citat:
Op mod 350.000 danskere lever med angst- og tvangstilstande
Citat:
ubehandlede angstpatienter ofte karter rundt til stribevis af nytteløse fysiske undersøgelser eller ryger på sygedagpenge.
http://www.berlingske.dk/article/200...ark/810030331/

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 03-10-2008 kl. 13:06.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2008, 14:03   #60
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Tjah, det er jo som man tar' det

Efter jeg har læst om TERM-modellen, samt læst indlæg fra mennesker, der har været i kløerne på disse TERM-(strøget af selvcensuren), kan det da ikke undgåes at fysisk syge mennesker LIIIGE får sig en overbygning (læs angsttilstand)

TA TAAAAH Selvopfyldende profeti

S.... god forretning for visse ......

Øv, er så rasende.

Sidst redigeret af Hyanna; 03-10-2008 kl. 16:30. Årsag: Selvcensur. Var lidt for rasende.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Term modellen.! jsn Nyt om loven 3 24-09-2011 20:50
80 sygedagpenge sager behandles om PiaL Politik og Samfund 0 22-03-2011 14:45
din sag behandles som førtidspensionssag frugammeljas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 22-02-2011 18:03
Lidt om min sag.. og måden man behandles på... tusindblomst Din historie 9 19-11-2010 05:56
Syge behandles som ledige - EN SYG IDE Kimse Et godt link! 0 17-11-2008 22:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension