K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-11-2014, 20:16   #41
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nej, der bruges ikke tvang...

Kære Brikke

... i behandlingen.

Det er stoppet i en forsøgsperiode på 2 år frem til juli 2016.

Så ingen kan tvinge dig til at indtage psykofarmaka og vil ej heller have indvirkning på dit forsørgelsesgrundlag.

Når senere eventuelt "Klinisk Funktion" = speciallæge i Rehabiliteringsteamet skulle foreslå det eller anden behandling kan ingen tvinge dig til det.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

I en forsøgsperiode på 2 år fra 1. juli 2014 har patienten nu ret til at sige nej til anbefalet lægebehandling uden, at det får konsekvenser for en eventuel tilkendelse af førtidspension. Der er tale om lægelig behandling i snæver forstand som fx behandlinger foretaget af egen læge, operationer og behandling med lægeordineret medicin. Det omfatter ikke fx genoptræning efter operation eller behandling hos fysioterapeut eller psykolog.

Kommunen skal i stedet henvise til regionens kliniske funktion, der skal vurdere, om de kan anbefale en anden lægebehandling. Hvis det er tilfældet, kan patienten også afvise den foreslåede behandling fra klinisk funktion uden konsekvenser. Kommunen vil således i helt særlige tilfælde kunne tilkende førtidspension, selvom der foreligger et behandlingsforslag, som ikke er afprøvet, fordi patienten ikke ønsker at deltage i lægebehandlingen.

Patienten kan dog ikke sige nej til selve henvisningen til klinisk funktion. En sådan afvisning indgår i kommunens sagsbehandling og kan påvirke afgørelsen om førtidspension.

Formålet med forsøgsordningen er, at patienter kan afvise lægebehandling, som de ikke ønsker eller er tryg ved uden konsekvenser for kommunens behandling af en førtidspensionssag.


Tag en fornuftig samtale med din praktiserende læge, som er en særdeles vigtig faktor i din sag.

Medicin udløst Dystoni
http://www.dystoni.dk/medicinudloest-dystoni.html

Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 11-11-2014 kl. 20:44.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-11-2014, 20:24   #42
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Brikke

... i behandlingen.

Det er stoppet i en forsøgsperiode på 2 år frem til juli 2016.

Så ingen kan tvinge dig til at indtage psykofarmaka og vil ej heller have indvirkning på dit forsørgelsesgrundlag.

Når senere eventuelt "Klinisk Funktion" = speciallæge i Rehabiliteringsteamet skulle foreslå det eller anden behandling kan ingen tvinge dig til det.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

I en forsøgsperiode på 2 år fra 1. juli 2014 har patienten nu ret til at sige nej til anbefalet lægebehandling uden, at det får konsekvenser for en eventuel tilkendelse af førtidspension. Der er tale om lægelig behandling i snæver forstand som fx behandlinger foretaget af egen læge, operationer og behandling med lægeordineret medicin. Det omfatter ikke fx genoptræning efter operation eller behandling hos fysioterapeut eller psykolog.

Kommunen skal i stedet henvise til regionens kliniske funktion, der skal vurdere, om de kan anbefale en anden lægebehandling. Hvis det er tilfældet, kan patienten også afvise den foreslåede behandling fra klinisk funktion uden konsekvenser. Kommunen vil således i helt særlige tilfælde kunne tilkende førtidspension, selvom der foreligger et behandlingsforslag, som ikke er afprøvet, fordi patienten ikke ønsker at deltage i lægebehandlingen.

Patienten kan dog ikke sige nej til selve henvisningen til klinisk funktion. En sådan afvisning indgår i kommunens sagsbehandling og kan påvirke afgørelsen om førtidspension.

Formålet med forsøgsordningen er, at patienter kan afvise lægebehandling, som de ikke ønsker eller er tryg ved uden konsekvenser for kommunens behandling af en førtidspensionssag.


Tag en fornuftig samtale med din praktiserende læge, som er en særdeles vigtig faktor i din sag.

Bedste hilsner

Peter
Er du sikker på disse regler gælder når det ikke er jobcenteret, men forsikringsselskabet som har bestilt undersøgelsen hos psykiateren.

Selvfølgelig kan man ikke tvinges i behandling, men hvad forsikringsselskabet så afgør bliver spændende at høre om
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2014, 20:35   #43
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Forsikringsselskaber må følge lovgivningen

Kære Gisne.

Du nævner: "Selvfølgelig kan man ikke tvinges i behandling,"

Der tager du helt fejl, indtil den 1.juli 2014 kunne og blev alle tvunget i behandling som blev foreslået som et "Behandlingstilbud"

Det være sig risiko fyldte lumbale operationer, elektrochok og fedme operationer og indtagelse af psykofarmaka, hvor bivirkningen kan være Dystoni.

Men følg med i fortsættelsen af dette vanvid med tvang i behandlingen her:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=27836

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-11-2014, 21:18   #44
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Gisne.

Du nævner: "Selvfølgelig kan man ikke tvinges i behandling,"

Der tager du helt fejl, indtil den 1.juli 2014 kunne og blev alle tvunget i behandling som blev foreslået som et "Behandlingstilbud"

Det være sig risiko fyldte lumbale operationer, elektrochok og fedme operationer og indtagelse af psykofarmaka, hvor bivirkningen kan være Dystoni.

Men følg med i fortsættelsen af dette vanvid med tvang i behandlingen her:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=27836

Hilsen Peter

Tror ikke du læser det jeg skriver.

Dette er ikke en jobcentersag, men et privat forsikringsselskab som bestiller en undersøgelse.

Og jeg ved godt hvordan reglerne var før 1. Juli. Tro mig.....

Men hvordan er reglerne ifht et privat forsikringsselskab?
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2014, 21:26   #45
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Forsikringsselskaber har ikke en særskilt lovgivning, hvor de kan kræve hverken operationer eller tvangs indtagelse af medicin.

Hilsen Peter

PS Brikke, det kunne være interessant, hvis du undersøgte lidt om den speciallæge, der imod din egen vurdering og mening, ønsker at ordinere dig medicin, om denne speciallæger en en af de såkaldte "lægeshopper"

Intet.... intet kan mere overraske mig i sociale spørgsmål og herunder hvad omgivelserne kan få læger og speciallæger til at udtale, imod betaling.

Sidst redigeret af phhmw; 11-11-2014 kl. 21:33.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-11-2014, 14:20   #46
Brikke
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2011
Indlæg: 60
Styrke: 14
Brikke er ny på vejen
Psykiateren:
Jeg har ikke kunnet finde noget om psykiateren, der lavede speciallægeerklæringen.
Han står umiddelbart ikke nogle mærkelige steder.
Jeg overvejer at tale med ham og fortælle ham, at jeg er uenig i hans konklusion.
Jeg er enig i, at jeg har en mild depression, men bestemt ikke i, at jeg skal medicineres.

Min praktiserende læge:
Jeg har talt med min praktiserende læge, som sagde, at han gerne ville vente med at udtale sig, til han havde læst psykiaterens konklusion.
Ifølge min praktiserende læge har jeg en mild depression og det mener psykologen også. Det er jeg helt enig i.

Hvis min praktiserende læge skulle være enig med psykiateren mht. medicinering, vil jeg være skuffet og ked af det.
Jeg har ingen intentioner om at tage medicinen, da jeg mener at have haft fremgang ved hjælp af psykologsamtalerne.
Desuden forsvinder min hoveddiagnose, CVID, ikke af medicin.

Mine tanker:
Jeg har indvilget i at få lavet en speciallægeerklæring til Nordea, som de skal bruge til at kunne afgøre min sag om udbetaling for erhvervsevnetab.
Jeg er ikke blevet gjort opmærksom på, at denne psykiater pludselig skulle være behandler og skulle til at kræve medicinering af mig.

Jeg har en hoveddiagnose, som Nordea gerne vil ignorere. De anerkender ikke, at CVID kan give mig en erhvervsnedsættelse.
Det passer således fint for Nordea, at psykiateren er kommet frem til, at jeg skulle have en moderat til svær depression, som han sagtens kan behandle med medicin. Så skulle jeg være rask på få måneder og så ville Nordea ikke skulle betale mig for mere end den tid, behandlingen varer.

Sagen her har udelukkende at gøre med Nordea Liv & Pension.
Dog kommer psykiaterens konklusion med i min journal, som kommunen også har ret til at se i.
Derfor er det også et problem, at han er kommet frem til den diagnose.

Hvad gør jeg?

Vh Louise
Brikke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2014, 14:24   #47
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg ville starte med at kontakte psykiateren evt. Pr. Mail og fortælle at du ikke er enig i konklusionen.

At både du, din læge og psykolog mener mild depression og at du ikke mener at der er brug for medicinering fordi XXXX (her skal stå hvad du har prøvet istedet for medicin som hjælper) og ikke har brug for at der bliver ændret i denne behandling
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2014, 14:43   #48
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Brikke Se meddelelser
Psykiateren:
Jeg har ikke kunnet finde noget om psykiateren, der lavede speciallægeerklæringen.
Han står umiddelbart ikke nogle mærkelige steder.
Jeg overvejer at tale med ham og fortælle ham, at jeg er uenig i hans konklusion.
Jeg er enig i, at jeg har en mild depression, men bestemt ikke i, at jeg skal medicineres.

Min praktiserende læge:
Jeg har talt med min praktiserende læge, som sagde, at han gerne ville vente med at udtale sig, til han havde læst psykiaterens konklusion.
Ifølge min praktiserende læge har jeg en mild depression og det mener psykologen også. Det er jeg helt enig i.

Hvis min praktiserende læge skulle være enig med psykiateren mht. medicinering, vil jeg være skuffet og ked af det.
Jeg har ingen intentioner om at tage medicinen, da jeg mener at have haft fremgang ved hjælp af psykologsamtalerne.
Desuden forsvinder min hoveddiagnose, CVID, ikke af medicin.

Mine tanker:
Jeg har indvilget i at få lavet en speciallægeerklæring til Nordea, som de skal bruge til at kunne afgøre min sag om udbetaling for erhvervsevnetab.
Jeg er ikke blevet gjort opmærksom på, at denne psykiater pludselig skulle være behandler og skulle til at kræve medicinering af mig.

Jeg har en hoveddiagnose, som Nordea gerne vil ignorere. De anerkender ikke, at CVID kan give mig en erhvervsnedsættelse.
Det passer således fint for Nordea, at psykiateren er kommet frem til, at jeg skulle have en moderat til svær depression, som han sagtens kan behandle med medicin. Så skulle jeg være rask på få måneder og så ville Nordea ikke skulle betale mig for mere end den tid, behandlingen varer.

Sagen her har udelukkende at gøre med Nordea Liv & Pension.
Dog kommer psykiaterens konklusion med i min journal, som kommunen også har ret til at se i.
Derfor er det også et problem, at han er kommet frem til den diagnose.

Hvad gør jeg?

Vh Louise
Kære Louise

Når din egen læge har modtaget erklæringen fra psykiateren skal du have en snak med ham. Han behøver ikke være enig med psykiateren om behandlingen. Han kender dig og ved at du har fået det bedre af at gå i terapi. Desuden er det jo ikke sådan at dine egen læge har henvist dig til psykiater fordi han ønskede en vurdering af en speciallæge. Din egen læge er sandsynligvis sikker i sin egen behandling af dig, så fordi en psyk gennem et forsikringsselskab kommer med gode ideer, er han ikke forpligtiget til at efterkomme dem. Min læge ville fnyse, hvis nogen uden at være bedt af ham eller mig, blander sig i den behandling han har sat mig i.

Du kan bede egen læge om en kopi af den erklæring psykiateren har sendt ham.

Mht jobcenterets indsigt i din lægejournal så ser de ikke din journal. Jobcenteret beder din læge om lægeerklæringer, ikke om kopi af din journal.

Kh Akvamarin

Sidst redigeret af Akvamarin; 12-11-2014 kl. 14:49.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2014, 15:26   #49
Frk.madsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2014
Indlæg: 16
Styrke: 10
Frk.madsen er ny på vejen
Hej Louise
Hvis jeg var dig vil jeg tage kontakt til Bisidderhjælpen. Dk
Der er nogle der kan hjælpe dig igennem det forhåbentlige sidste forløb. De er ekstrem dygtige og ved hvad man skal og ikke skal til reb. Møde osv.
Prøv at kontakte dem via deres kontaktformular også kontakter de dig.
Jeg har Pia fra Bisidderhjælpen til at hjælpe mig igennem mit forløb ved kommunen.

Det er det aller bedste råd jeg kan give dig. Også fordi der er så mange ting der skal være lige i skabet uden nogen form for huller, kommunen kan bruge,.

Håber det bedste for dig.
Mvh Frkmadsen
Frk.madsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2014, 15:49   #50
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du tager det roligt....

Kære Brikke

Fordi, du har overblik i din sag og fremfører dine bekymringer for indtagelse af medicin fra en ikke-behandlende læge ganske fornuftigt.

Jeg er af den mening, at du fremover kun samtaler med din praktiserende læge samt psykolog.

Du skal ikke tage kontakt med psykiateren. Hold dig langt væk fra denne, som ikke er interessant, for dig mere.

Fordi, i alle lægeerklæringer og speciallægeerklæringer er der et punkt nr 1, som lægerne leder efter og bemærker samt notere i deres erklæringer.

Er patienten appellerende eller ej.

Der må ikke komme til at stå i dine journaler, at du er appellerende, som så vil følge dig fremover.

Lidt fakta.

Du har diagnosen CVID.

Du har naturligvis en psykisk overbygning, er påvirket af din diagnose, som alle læger kan forstå.

Modtager kompetent behandling vis psykolog. Som jeg går ud fra at praktiserende læge har ordineret?

Du er oppe imod 2 indstandser, kommunen og forsikringsselskab, som har modsatrettet interesser, i forhold til dine.

Især forsikringsselskaber er professionelle til, at opnå afslag på udbetaling af policeerstatning.

Patienten kan aldrig få slettet i sine journaler, hvad div læger skriver og vurdere om patienten.

Patienten har altid mulighed for at få indført sine bekymringer og egne meninger, som modvægt.

Jeg er enig i hvad Akvamarin mener.

Mit råd.

Samtale med praktiserende læge samt psykolog.

Vær bevidst om at praktiserende læge er den behandlende læge, også i forhold til kommunen.

Undersøg om din familieforsikring har en retshjælp i din police.

Kontakt :

Det er muligt at få et godt råd fra Britta og/eller Sven Fandrup.
De træffes bedst pr. telefon dagligt i tiden fra kl. 10 til 16.
Telefon: 44 61 03 81
fra http://idf.dk/
Eller pr. e-mail: [email protected] eller [email protected].

Læs deres blade hvis ikke du allerede er medlem:

http://idf.dk/dokumenter/doc_view/15...yt-2013-4.html

http://idf.dk/dokumenter/doc_view/15...yt-2013-4.html

Forbered dig, som om du skulle køre en civilretslig sag, uden at tage beslutning her og nu. Det giver ro, når du er forberedt.

Modtag gratis råd her:
http://www.elmer-adv.dk/elmer-og-par...is-retshjaelp/

hvis muligt eller anden gratis rådgivning i første omgang.

http://www.familieadvokaten.dk/emner/161.html

http://www.retshjaelpen.dk/

Hold lidt igen over for din praktiserende læge om "at du ikke vil indtage medicinen under nogen omstændigheder" men fortsæt den voksen - voksen samtale du allerede har med denne og se hvad der sker.

Husk at: "den der kan kommunikere har indflydelsen"

Alt hvad der er sket, sagt og skrevet indtil nu, har du ikke kunne stoppe.

Derfor forbered dig på fremtiden med information, dokumentation og viden.

Tag det roligt, fornuften sejre altid i sidste ende.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension