K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-10-2008, 12:42   #1
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Matchgrupper

Jeg er i den uheldige situation, at jeg pr. d. 29/9 blev frataget mine sygedagpenge og samtidig desværre ikke er så rask, at jeg kan leve op til kravene om rådighed. Det betyder, at jeg heller ikke kan få arbejdsløshedsdagpenge.

Jeg var til møde i jobcenteret for et par dage siden, og her blev min registrering ændret til noget der hedder "personligt tilmeldt"

Jeg har sideløbende anket kommunens beslutning og har søgt om, at der igangsættes afklaring i forhold til fleksjob.

Jeg har i dag modtaget et brev fra jobcenteret, hvor der står:
"Du er blevet afmeldt jobcenteret på grund af match 4-5. Du er derfor ikke længere registreret som arbejdssøgende og dit CV er derfor samtidigt gjort ikke tilgængeligt for søgning."

Er der mon nogen, der kan fortælle mig, hvad dette betyder?
Og ikke mindst, hvad konsekvensen er.

Jeg har i øvrigt indtil nu, stået i matchgruppe 3.
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2008, 13:41   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej Connie du skriver at du indtil nu har været i matchgruppe 3 jeg formoder at dette er i sygedagpenge systemet ?

Når du er matchet i kontanthjælpsystemet betyder det noget andet der er 5 matchgrupper som er

1- Umiddelbar match: Den ledige har kompetencer og ressourcer, der umiddelbart matcher arbejdsmarkedets krav. Den lediges kompetencer og ressourcer er forenelige med varetagelsen af jobfunktioner, der er bredt eksisterende på det ordinære arbejdsmarked. Den ledige har eventuelt kvalifikationer og kompetencer inden for flaskehalsområder på arbejdsmarkedet.


2- Høj grad af match: Den ledige har kompetencer og ressourcer der umiddelbart i væsentlig grad matcher arbejdsmarkedets krav. Den lediges kompetencer og ressourcer er i høj grad forenelige med varetagelsen af jobfunktioner,som er bredt eksisterende på det ordinære arbejdsmarked, men der kan dog i mindre grad være et manglende match, eksempelvis mht. specifikke kvalifikationer eller lignende.



3- Delvis match: Den ledige har kompetencer og ressourcer, der umiddelbart
kun delvis matcher arbejdsmarkedets krav. Den ledige vil imidlertid være i
stand til at varetage jobfunktioner, som i et vist omfang eksisterer på det ordinærearbejdsmarked.


4- Lav grad af match: Den ledige har så væsentlige begrænsninger i kompetencer og ressourcer, at den ledige ikke umiddelbart vil kunne indgå i jobfunktioner på det ordinære arbejdsmarked. Den lediges arbejdsevne er aktuelt så betydeligt nedsat, at jobfunktioner, der er forenelige med den lediges kompetencer og ressourcer, kun vil kunne findes i et meget begrænset omfang på det ordinære arbejdsmarked.


5- Ingen match: Den ledige har så omfattende begrænsninger i kompetencer
og ressourcer, at den ledige aktuelt ikke har nogen arbejdsevne, der kan anvendes i jobfunktioner på det ordinære arbejdsmarked


Jeg håber at du får anket dine sygedagpenge så du får dem tilbage, da du hvis du senere bliver visiteret til fleks på kontanthjælp, bibeholder kontanthjælp indtil du har været i fleksjob i 9 mdr.

De forskellige match grupper du spørger ind til betyder noget i forhold til arbejdsmarkedet og nok derfor du ikke længere soter under jobcenteret da man ikke bare kan sende dig i arbejde
  Besvar med citat
Gammel 31-10-2008, 13:50   #3
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Fy for dælen da - det lyder grimt. Jeg kan desværre ikke få kontanthjælp - min mand tjener for meget.

Og ja - det er i sygedagpenge systemet, jeg har været i matchgruppe 3.

Jeg har virkelig svært ved at regne ud, om det er en fordel eller en ulempe, at jeg er kommet i match 4-5. Fordelen kan ligge i, at kommunen endelig erkender, at min sygdom har konsekvenser for min erhvervsevne - men jeg er i tvivl om, om den betyder at jeg nu bliver fastholdt hvor jeg er... Uden nogen indtægt.
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2008, 14:08   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Connie det er en fordel i forhold til din videre udredning hvis ikke du får medhold i din anke om sygedagpenge, for det er en erkendelse af at du ikke er parat til arbejdsmarkedet , jeg ved at du ikke kan få dagpenge men du må for guds skyld ikke opsige din fagforening (det kan være nødvendigt at opsige sit a-kasse bidrag men ikke din fagforening ) for det kan vise sig at du kan få rig brug for dem....

Når du er matchet 4 og 5 så betyder det også noget for aktivering osv...

Jeg forstår bare ikke hvorfor de har stoppet dine sygedagpenge men det er du jo selv igang med , men det gælder for dig om at holde kommunen til ilden, og få dig afklaret i en fart ...

det vil sige at du skal kontakte dem rende dem på dørene og blive ved og ved, for ellers har de en grim tendens til at glemme det, for du er ikke nogen belastning for dem....

Selv om det skulle ske at du ikke får dine sygedagpenge tilbage og du så bliver visiteret til fleks så skal du ikke fortvivle helt, for selv om du ikke er berettiget til kontanthjælp så vil du i det øjeblik du bliver visiteret få krav på det der hedder en 74i særlig ledighedydelse, det er godt nok ikke meget (lidt over 9000 om måneden) men det er bedre end som nu hvor det er et 0

Der er mange syge på kontanthjælp her på siden og jeg er sikker på at de gerne vil dele deres erfaringer med dig , og råde dig til hvad du kan gøre for at få det hele i gang ...

men lige nu er det vigtigste at du får en afklaring i gang (formoder at der allerede er en igang i forhold til dine sygedagpenge) og det er den der skal fortsættes ... de SKAL finde ud af hvordan du bliver selvforsørgende ... når du kontakter dem så uanset hvad , så sørg for at det bliver på skrift sådan at du hele vejen igennem kan dokumentere at det er kommunen der smøler hvis der bliver smølet .. dokumentation bliver kodeordet i din videre vej frem ..

men man kan selvfølgelig også håbe at du er en af dem der får en god sag fra start af (dine sygedagpenge tilbage og derefter fleks visitering) det sker trods alt for nogen af os
  Besvar med citat
Gammel 31-10-2008, 14:19   #5
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Du kan tro, at jeg håber på, at jeg får sygedagpengene tilbage.

Kommunen har indtil nu gjort alt de kunne for at få mig ud af deres system. Jeg har været på sygedagpenge i 52+26 uger og de mener nu, at jeg er faldet for varighedsbegrænsningen. Jeg har så fået at vide fra min fagforening, at den paragraf, jeg fik sidste gang (§ 27 stk. 2) kan tages i anvendelse to gange - noget kommunen direkte har misinformeret mig om.
Og den afklaring, der skulle have været igangsat, forblev ved et enkelt telefonopkald, hvor jobkonsulenten fik sved på panden over at skulle finde et job der passede.. Og så gik tiden...

Synes de har smølet allerede nu ;o)

Der er selvfølgelig anket, søgt igen - og søgt om afklaring i forhold til fleksjob. Så må vi se - men jeg forventer ikke, at det kommer til at gå let. Min kommune er fattig og har alle dage været rædselsfuld tung at danse med. Og min sag er ingen undtagelse - her er det også lægekonsulenter med skyklapper på, der får det sidste ord.

Jeg kan mærke panikken brede sig S
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2008, 14:32   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg vil da ud fra det du beskriver mene at du ville være oplagt til at få forlænget dine sygedagpenge ud fra §28

Citat:
§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.
De er jo midt i udredningen af dig og på grund af deres egen smøl lader de dig falde for sygedagpengegrænsen-..

Det samme gjorde min kommune med mig i 03 men dengang vidste jeg ikke bedre og troede på dem , det kostede mig 3 år som kontanthjælpsmodtager, så kæmp alt hvad du kan imod og lad ikke panikken brede sig , for så kommer det til at gå voldsomt ud over psyken ...

Man kan ikke gøre meget andet end at tage dagen som den kommer og et skridt af gangen ...

Vi krydser alle fingere for at du kommer til at få en let sags gang, mange gange skifter kommunen mening når de opdager at borgeren ikke bare ruller rundt og spiller død, tror mange gange det er ud fra devisen går den så går den...

Du ved feks at der kan bevilliges forlænget sygedagpenge og derfor anker du , jeg vidste det ikke og derfor ankede jeg ikke....

For hver 10 der er af din slags er der 500 af min slags og det er en stor besparelse på det kommunale budget ... så vi håber på din anke
  Besvar med citat
Gammel 31-10-2008, 15:01   #7
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Tusind tak for dine svar...

En smule kampvilje kommer tilbage, når man lige får sådan et rygstød

Tak for det...

Jeg vil gøre, hvad jeg kan, det er helt sikkert...
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
MATCHGRUPPER: Mette F´s løfter om hjælp til svage kontanthjælpsmodtagere er tomme ord Henrik Herløv Politik og Samfund 8 22-02-2013 14:50
Matchgrupper fjernes Thomas1981 Politik og Samfund 20 21-02-2013 02:26
Matchgrupper/kategorier phhmw Nyt om loven 2 19-04-2009 22:29
De forskellige matchgrupper bantam Politik og Samfund 3 10-04-2006 22:23
Gælder matchgrupper på fleksere ? Hejdien Spørgsmål ang fleksjob 9 31-12-2005 14:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension