K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-10-2008, 10:54   #1
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
Erhvervsevne når man er ordblind og talblind

Jeg har et feriebarn, nu 29 år som jeg har fulgt siden hun var 3 mdr.
Hun er født med dobbeltsidet læbe/gane spalte og jeg har fulgt hende, ved alle hendes operationer her på Rigshospitalet og i Århus.

Men sagen er at hun er massiv ordblind og også en del talblind. Hun har der foruden nogle fysiske skavanker, som ondt i ryggen (man mener det kommer af et piskesmæld) og bækkenløsning.

Hun har gået sygemeldt igennem et stykke tid og Kommunen vil nu afprøve hende med henblik på hvilket job hun kan bestride?

Hun har gået på specialskole, på grund af ordblindhed og har derigennem en mega stor journal igennem hele hendes opvækst.

Personligt er hun en fighter og har på grund af sit store handikap udviklet en måde hun kan håndtere tingene på. Altid er hun glad og altid pligtopfyldende. Hun har 2 børn og er gift. Hendes mand er fantastisk hjælpsom og skriver gerne alle hendes smsér til veninderne, men som hun siger at det er ikke alt han skal vide, he- og også frustrerende og pinligt nogle gange.

Er der nogen herinde som har kendskab til et job, de måske kunne anbefale, hun kunne bestride. Da hun er så ung og stadig har drømme og ønsker for fremtiden, så skal hun have en afklaring på hendes job situation.

Jeg skriver på vegne af mit feriebarn som jeg har haft den fornøjelse af at følge og også på ferie her i København hvert år.

Tak fra alle henvendelser fra Rose.

Sidst redigeret af rose; 24-10-2008 kl. 10:55. Årsag: stavefejl
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2008, 12:15   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
rose det lyder da dejligt at hun har sådan en fighter ånd, hvilke job det er straks værre fordi det i dag er sådan at der i denne teknologi alder er uanede mængder af hjælpemiddler...

Jeg kender selv en der er stærkt ordblind og han arbejder som chauffør og har ingen problemer med det, hans tro følgesvend er en gps og en rygsæk med en bærbar specielt fremtstillet til ham og til at varetage hans behov for hjælp ...

Hvad med dit ferie barn har hun ingen af disse hjælpemidler ?

ellers kan jeg anbefale dig at kigge her http://www.ordblindeinstituttet.dk/?pid=43

Jeg vil også klart anbefale hende at melde sig ind her http://www.ordblindeforeningen.dk/ hvis hun da ikke allerede er det...

Specefikke jobområder ved jeg ikke lige med , jeg har selv en gammel venide der er stærkt ordblind og hun arbejder på kontor det er muligt i form af hjælpemiddler...

så derfor er det nok vigtigt at vide hvilke hjælpemidler der findes sådan at hun kan varetage et job og det perfekte ville jo være hvis hun selv havde et job ønske og man så rettede ind efter det, og hjalp med at få de færdigheder og hjælpemidler som hun havde brug for ...
  Besvar med citat
Gammel 24-10-2008, 12:44   #3
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
ordblind

Tak for svar og hun har i kva af sit handikap, været på høre tale institut. Forsøgt med computer programmer. Men hun er så ordblind, at hun ikke kan stave 2 ord, det er så forfærdeligt, for denne pige har så meget kampgejst og mod på udfordringer og livet. Aldrig piver hun!

Hun tog i sin tid en uddannelse som social og sundhedshjælper, et forløb som var meget svært for hende, trods at hun havde sekeretær på alle opgaverne.
Da hun så startede i arbejde efter endt uddannelse på et plejehjem, skulle hun bede en person om alle de ting hun skulle skrive og læse. Så den uddannelse holder desværre ikke og nu har hun så også besvær med ryggen og må ikke bære for meget. Men de ældre var glade for hende og hun er en af dem der ser alle nuancerne og kan gøre en forskel, fordi hun er menneskekender.

Jeg vil forlægge hende det du forslår med taxi kørsel.

Jeg vil lige sige, at jeg har hele tiden troet, at der kunne gøres noget og forsøgt at finde nålen i høstakken, for at hjælpe hende. Jeg har taget hende her til København og fået hende testet på alternativ klinik, med høre lyd prøver og hvad ved jeg, men pigen er gået slukøret derfra, hun kunne ikke hjælpes og jeg har betalt i dyre domme for det.

Nu forsøger jeg at hun i det mindste får et værdigt forløb hos den sagsbehandler hun har, jeg har bedt hende om at få indhentet alle hendes journaler. Hun havde været oppe hos en vikar sagsbehandler og hun foreslog forretning, det kan jo tyde på hun intet ved.

KH.Rose
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2008, 13:03   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.744
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Rose.
Ordblindhed kan jeg ikke råde om, men Hejdiens råd lyder fornuftige. Jeg kan se du er fra Københavner området, men ikke om hvorfra dit plejebarn bor i landet. Så jeg skriver lige en PB til dig angående bæggenløsning og ondt i ryggen.

Men begrænsninger i et evt passende job pga ordblindhed ser jeg ikke. Fordi man er ordblind findes der mange job man kan bestride. Men det kunne være spændende at hører nærmere om hvordan det ender, med et job. Mange hilsner Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-10-2008, 13:04   #5
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
Hej Rose -
Hvor er det både en trist og en dejlig historie - dejlig fordi hun (stadig) har kampgejsten og har dig som støtte og trist fordi samfundet ikke kan finde ud af at udnytte pigens stærke sider.

For mig at se handler det i høj grad om hvad pigen har af interesser, for det nytter jo ikke noget at fx. blive sagsbehandler, hvis man ikke interesserer sig for menneskeskæbner

Det er flot at hun har taget en uddannelse som social- og sundhedshjælper, så noget tyder jo på, at hun har endog meget stædighed.

Umiddelbart ville jeg mene, at det må være noget en jobkonsulent i en afdeling af Job på Særlige Vilkår eller en sagsbehandler i Handicapafdelingen ville kunne hjælpe med at afklare, hvilke jobs, der findes, som ikke kræver læse- og talkunnen, men jeg er måske naiv

Jeg tænker (uden at være jobkonsulent på jobs som gartner, i have- planteskole, eller, da jeg vil tro hun er interesseret i mennesker, en uddannelse som alternativ terapeut, hvor hun ikke skal skrive andet end noter til sig selv (og dem kan hun jo indtale på bånd i stedet) - fx zoneterapeut (der er ganske vist kursusmateriale og anatomi og fysiologi kurser, men det må hun kunne få sekretærhjælp til). Det vigtige er jo at finde noget, som efter endt uddannelse ikke kræver læse-, skrive-, og talkunnen.

Ideen om taxakørsel er nok ikke så god p. gr. af hendes rygproblemer - de risikerer meget nemt at blive værre (og hun skulle jo nødig på førtidspension p. gr. af dårlig ryg.

Har I talt med Ordblindeinstituttet om hvilke muligheder de evt. kan se?

Håber det lykkes for jer at finde det rigtige
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2008, 19:17   #6
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
ordblind

Kære VIM
Tak for dit posetive svar. Du har helt ret i at hendes kampgejst og vilje nok skal føre til et eller andet.
Men hun er en sådanne sød og pligtopfyldende pige, at jeg ikke ønsker at hun brækker halsen hos Kommunen. Derfor følger jeg hende skarpt og tager derover hvis der bliver behov.
Hun har været meget igennem i hendes korte liv og aldrig piver hun!
Tak for råd fra alle. Jeg vil informere jer herinde omkring hende.
Kærlig hilsen
Rose

Sidst redigeret af rose; 24-10-2008 kl. 21:14.
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tab af erhvervsevne? Helich Alt det andet 30 16-06-2013 20:03
Tab af erhvervsevne Randerspigen Dit og Dat 3 05-10-2012 13:50
førtidspension-feriebarn-ordblind rose Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 15-02-2010 12:37
Erhvervsevne Hamselv Alt det andet 3 08-10-2009 12:13
ordblind 1 grad baldur Dit og Dat 6 29-01-2008 19:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension