K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-09-2018, 18:59   #1
Kennethchr
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2018
Indlæg: 22
Styrke: 6
Kennethchr er ny på vejen
spørgsmål

Er selv lige havnet på fuld resourceforløbsydelse med udsigt til jobafklaring i anden branche i fremtiden.
ang paragraf 82 om dækning af enkeltydelse til tandlæge, hvad betegnes som formue såen rent juridisk?

har hus og bil, skylder en del på begge, men der er el friværdi. regnes det som formue? hvad med indestående i banken?
Kennethchr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2018, 19:12   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kennethchr Se meddelelser
Er selv lige havnet på fuld resourceforløbsydelse med udsigt til jobafklaring i anden branche i fremtiden.
ang paragraf 82 om dækning af enkeltydelse til tandlæge, hvad betegnes som formue såen rent juridisk?

har hus og bil, skylder en del på begge, men der er el friværdi. regnes det som formue? hvad med indestående i banken?
Formue i hus:
Friværdien, men kun i det omfang man kan tage lån i denne (Dvs bank skal godkende og kommune skal vurdere at man har råd til det).

Formue i bil:
Hvis bilens gæld er bundet i bilen, er bilens formue: bilens nuværende værdi minus gæld.

Indestående i banken:
De penge du skal leve for den pågældende måned er ikke formue.
Så hvis du f.eks. får 10.000 kr efter skat i ydelse, så vil de 10.000 kr ikke være formue i den måned. Hvis du gemmer 2000 kr af dem til den næste måned, vil de 2000 kr tælle som formue i den næste måned.

Formuegrænsen er 10.000 kr for en ugift. 20.000 kr til sammen for ægtepar.

Med fuld ressourceforløbsydelse, mener du da på niveau med sygedagpenge?
Eller den der hedder: forsørger 14.993 kr før skat. Ikke-forsørger 11.282 kr før skat?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2018, 20:23   #3
Kennethchr
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2018
Indlæg: 22
Styrke: 6
Kennethchr er ny på vejen
tak du har svaret, jegh ar for meget stående i banken, fik 80.000 af PKA tidligere på året og de står der til nu :-)

jeg får 11.282 kr før skat så det er på vist på niveau med bistandhjælp.

var selvstændig med enkeltmadnsvirksomhed fra 15 til august 18, og da stress nu er kronisk, må jeg erkende at jeg aldrig kommer op på det niveau jeg var tidligere. gået 50% sygemeldt fra september 16 til nu, og går lige for tiden af venter på indkaldelse til samtale med job konsulent i Herning Kommune. mhp arbejdsprøvning i anden branche
Kennethchr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2018, 16:57   #4
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Når man er i jobafklaringsforløb eller ressource forløb, får man en ydelse der svarer til kontanthjælpssatsen. MEN man må gerne have formue, friværdi mm.


Men hvis man får løbende udbetalinger pga. nedsat arbejdsevne fra f.eks. gruppelivsordning, eller opsat pension så modregnes det krone for krone.
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2018, 18:01   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jetted Se meddelelser
Når man er i jobafklaringsforløb eller ressource forløb, får man en ydelse der svarer til kontanthjælpssatsen. MEN man må gerne have formue, friværdi mm.


Men hvis man får løbende udbetalinger pga. nedsat arbejdsevne fra f.eks. gruppelivsordning, eller opsat pension så modregnes det krone for krone.
"§ 82 a. Kommunen yder tilskud til betaling for tandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til integrationsydelses-, uddannelseshjælps- eller kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager særlig hjælp efter § 27 a, har ret til tilskuddet, hvis hjælpen inklusive førtidspension efter lov om social pension svarer til integrationsydelses- eller kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvis de modtager en ydelse svarende til, hvad de ville være berettiget til i integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser for at modtage integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp. "

Så ift tilskud til tandlæge efter aktivloven §82a, er formue relevant
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2018, 07:32   #6
Siffpige
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-08 2018
Indlæg: 5
Styrke: 0
Siffpige er ny på vejen
Mht tandlægehjælp har du altid ret til 65% tilskud af beløb over 5-600kr mår du er på ressourceforløbs ydelse, hvis du kommer med tilbuddet først. Det er uden de kigger på din økonomi. Hvis du vil fuldt dækkes skal de lave økonomisk vurdering af om du er berettiget. Jeg har fået 65% 2 gange de seneste måneder bare ved at sende regningen til kommunen.
Siffpige er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2018, 07:39   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Siffpige Se meddelelser
Mht tandlægehjælp har du altid ret til 65% tilskud af beløb over 5-600kr mår du er på ressourceforløbs ydelse, hvis du kommer med tilbuddet først. Det er uden de kigger på din økonomi. Hvis du vil fuldt dækkes skal de lave økonomisk vurdering af om du er berettiget. Jeg har fået 65% 2 gange de seneste måneder bare ved at sende regningen til kommunen.
MEN det har man kun når man ikke har formue over formuegrænsen (10.000 kr for ugift).

Og det er ikke 600 kr pr gang, de 600 kr i egenbetaling er årligt
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2018, 17:33   #8
Siffpige
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-08 2018
Indlæg: 5
Styrke: 0
Siffpige er ny på vejen
Ok, jeg er blevet trukket egenbetaling fra begge gange (opereret en tand ud og anden gang lavet hullet bag ) og de har på intet tidspunkt spurgt mig om formue oplysninger eller nogen form for dokumentation ud over regningen fra tandlægeb.. ��
Siffpige er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2018, 17:40   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Siffpige Se meddelelser
Ok, jeg er blevet trukket egenbetaling fra begge gange (opereret en tand ud og anden gang lavet hullet bag ) og de har på intet tidspunkt spurgt mig om formue oplysninger eller nogen form for dokumentation ud over regningen fra tandlægeb.. ��
Nogen kommuner ignorerer formue-delen af en eller anden grund. Jeg oplevede det også selv.

Men jeg vendte det med andre ydelsessagsbehandlere og en jurist. Begge bekræfter det med formue.

Og egenbetalingen
"Stk. 4. For personer, som er 25 år eller derover, der ikke er omfattet af stk. 3, ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 65 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr. "
(Aktivloven §82a)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension