K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-07-2008, 21:23   #1
Dilbert
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2008
Indlæg: 7
Styrke: 0
Dilbert er ny på vejen
Antal feriedage som fleksjobber

Jeg er ansat i et fleksjob på 20 timer ugentligt, og timerne er fordelt på mandag, tirsdag, torsdag og fredag - altså med onsdagen fri.

Jeg har på min arbejdsplads fået at vide, at fordi jeg har en 4-dages uge, så koster det 1,25 feriedag, hver gang jeg vil tage en dag fri. Så i stedet for at have de 25 feriedage som står i min overenskomst, så har jeg i princippet blot 20 feriedage. Argumentet er, at det vil stadig vil give 5 ugers ferie pga. onsdags-fridagen. Og at jeg jo i princippet ville kunne få en ekstra uges ferie, hvis jeg fx i en uge registrerer ferie fra mandag til tirsdag og så igen fra torsdag til fredag (og altså ikke bruger en feriedag om onsdagen, hvor jeg alligevel har fri).

Det lyder måske rigtig nok, men den argumentation gælder jo kun, hvis jeg holder hele ugers ferie. Hvis jeg derimod tager nogle enkeltdage (fx mellem jul og nytår eller andet), så har jeg jo faktisk færre feriedage end andre, fordi én dag som sagt tælles som 1,25 feriedag af min arbejdsgiver.

Hvad gælder i sådant et tilfælde?
Dilbert er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2008, 22:23   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej Dilbert og velkommen til.

Du følger ferieloven som andre lønmodtagere.

Jeg er ikke så meget inde i de konkrete regler, men har du prøvet at tjekke på din fagforenings hjemmeside?

Du har bl.a. krav på 3 sammenhængende ferieuger i sommerperioden, og det kan jo hurtigt blive "ædt op" af den modregning, du beskriver.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2008, 23:17   #3
Isch
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Lokation: Køge
Alder: 55
Indlæg: 122
Styrke: 19
Isch er ny på vejen
Hej Dilbert

din arbejdsgiver har ret, jeg har fundet det her:

Hvis den ansatte arbejder mindre end 5 dage pr. uge, vil der i antallet af feriedage indgå et større antal arbejdsfri dage end for en fuldtidsansat. Det betyder, at der for en deltidsansat, der sædvanligvis arbejder 4 dage om ugen, vil indgå 1 arbejdsfri dag i en ferieuge.

vh
Isch
Isch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2008, 23:20   #4
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Isch Se meddelelser
Hej Dilbert

din arbejdsgiver har ret, jeg har fundet det her:

Hvis den ansatte arbejder mindre end 5 dage pr. uge, vil der i antallet af feriedage indgå et større antal arbejdsfri dage end for en fuldtidsansat. Det betyder, at der for en deltidsansat, der sædvanligvis arbejder 4 dage om ugen, vil indgå 1 arbejdsfri dag i en ferieuge.

vh
Isch
Nu skal jeg ikke gøre mig klog, men er du sikker på det også gælder for en i fleksjob? Man er jo ikke deltidsansat i den forstand, når man er i fleksjob.
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2008, 23:26   #5
Isch
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Lokation: Køge
Alder: 55
Indlæg: 122
Styrke: 19
Isch er ny på vejen
Hej sun-lady

Jeg er ret sikker på at det samme gør sig gældende for fleksjobbere. Godt nok får du løn som var du i arbejde 37 timer, men den reele arbejdstid i dette tilfælde er 20 timer pr. uge.

Dilbert, hvis du vil være helt sikker, så spørg fagforeningen.

Og god ferie :-D

Isch
Isch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2008, 23:31   #6
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Det er faktisk et interessant og relevant spørgsmål. Det eneste jeg har kunnet finde på arbejdsdirektoratets hjemmeside, er at fleksjobbere er at betragte som lønmodtagere ifølge ferielovgivningen. Men der står intet om hvorvidt en fleksjobber bliver regnet for en deltidsansat eller ej.
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 07:56   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg blander mig altså lige i den her, jeg vil holde på at det IKKE er rigtigt ...

Når man er ansat i fleksjob så er den onsdags fri en del af skånehensynet, derfor er den reele uge der skal betales for 37 timer som om man var der 37 timer.

Jeg har selv været ansat 20 timer med onsdagsfri og det havde ingen indflydelse på mine feriedage..


og grunden til at det ikke skal det er fordi at netop den fridag er en del af skånehensynet, man har den ikke for at holde en dejlig fri dag men for at komme sig efter de to første dage så man forhåbentligt kan klare de to næste..

Dilbert kontakt fagforeningen hurtigst muligt og få rettet op på det, jeg har aldrig hørt om folk i fleks der skal betale for at få deres skånehensyn tilgodeset...

Jeg er lige pt i arbejdsprøvning selv og her var en af de første ting jobkonsulent og arbejdsgiver sagde, at for at få mig lidt op i tid kunne det måske være en god ide at have en fridag midt på ugen, sådan at jeg kunne klare resten af ugen og det er ganske benyttet med den ugentlige fridag, for det er bedre for arbejdsgiverne at du er der feks 5 timer 4 dage end 4 timer hverdag...
  Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 10:49   #8
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Hej

Lyder da vildt at man skal betale ferie af sin fridag. Kontakt fagforeningen. Har arbejdet indenfor ældreplejen og vi brugte kun ferie, de dage vi arbejdede, altså ikke på vores fridage. Havde en kollega der er flekser på 20 t om ugen, fri onsdag, Når hun holdt ferie var det kun for de dage hun normalt var på arbejde.
Håber du kan bruge det

V.h Suncil
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 11:07   #9
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
ja, jeg må også holde mig til at det må være en fejl. man er jo ikke flexjobber bare fordi man ikke lige gider jobbe alle ugens dage.
lønnen er jo som fra en 37 timers uge, og så er de andre aftaler med skånehensyn, lønrefusion og sådan jo ikke bare væk kun fordi der skal holdes ferie.

Det var noget andet hvis man af egen fri vilje arbejde 20 timer om ugen på helt alm. vilkår.
Så fat i fagforeningen, og kig lige de andre småting igennem også, så ikke arbejdsgiver snyder..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 11:36   #10
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Jeg blander mig altså lige i den her, jeg vil holde på at det IKKE er rigtigt ...

Når man er ansat i fleksjob så er den onsdags fri en del af skånehensynet, derfor er den reele uge der skal betales for 37 timer som om man var der 37 timer.

Jeg har selv været ansat 20 timer med onsdagsfri og det havde ingen indflydelse på mine feriedage..


og grunden til at det ikke skal det er fordi at netop den fridag er en del af skånehensynet, man har den ikke for at holde en dejlig fri dag men for at komme sig efter de to første dage så man forhåbentligt kan klare de to næste..

Dilbert kontakt fagforeningen hurtigst muligt og få rettet op på det, jeg har aldrig hørt om folk i fleks der skal betale for at få deres skånehensyn tilgodeset...

Jeg er lige pt i arbejdsprøvning selv og her var en af de første ting jobkonsulent og arbejdsgiver sagde, at for at få mig lidt op i tid kunne det måske være en god ide at have en fridag midt på ugen, sådan at jeg kunne klare resten af ugen og det er ganske benyttet med den ugentlige fridag, for det er bedre for arbejdsgiverne at du er der feks 5 timer 4 dage end 4 timer hverdag...
Tak Hejdien. Jeg kunne heller ikke forstå, hvis man som fleksjobber bliver betragtet som deltidsansat på ferieområdet. Det er da at blande æbler med persillesovs - eller nowet
Ikke fordi det ville undre mig spor, når man tænker på hvordan systemet ellers er skruet sammen på mange andre områder
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Rusland har flest feriedage ( Danmark har færrest i skandinavien ) halse Politik og Samfund 3 27-03-2013 16:16
Antal timer? Tanjuda Spørgsmål ang fleksjob 11 08-08-2012 23:09
antal sagsbehandlere... vivims Alt det andet 19 11-08-2010 00:39
Antal timer rose Spørgsmål ang fleksjob 10 08-03-2009 15:50
Ang. optjente feriedage.... Brittaf Spørgsmål ang fleksjob 4 20-04-2008 09:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension