K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-10-2008, 16:02   #1
Lars B.
Ved at vænne sig til K10
 
Lars B.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2008
Lokation: køge
Indlæg: 23
Styrke: 16
Lars B. er ny på vejen
Ny lov økonomi

efter den nye lov får man ca 15.300 mdr, hvornår bliver det justeret som priserne ellers,
jeg fik gældssanering 1 1996 der fik man lov at beholde 3000 pr person om mdr.
til min store overraskelse har jeg lige søgt tilskud til gebis og stor var min undren da det stadig er 3000 pr person det er jo horribelt
findes der en politisk organisation der rep. os ellers må vi sgu have lavet en gerne svar på pm iht diskretion

kæmp og vind
__________________
Lars
Lars B. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2008, 18:22   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej Lars.

Jeg går ud fra, at du mener, at førtidspensionen er cirka 15.000.
Den regulereres efter finanslovsforhandlingerne hvert år og har med satspuljeordningen at gøre. (Satspuljen er det, som psykiatrien, førtidspensionister, socialt udsatte osv. osv. skal deles om. Man stiger lidt mindre end samfundets stigning ellers berettiger til, så førtidspensionen bliver forholdsvis mindre værd år for år.)

Gældssanering og det beløb, kommunerne bruger, er to forskellige ting.

Mig bekendt må man på gældssanering have 4.500 - cirka - når ALLE faste udgifter, medicinudgifter, briller, osv. tilbage.

På kommunerne bruger man et andet "rådighedsbeløb", og de benytter vist ikke samme lov.

Kommunerne skal lave et INDIVIDUELT skøn, og der SKAL laves en beregning for hver ansøgning.

Men jeg er enig med dig, at de 3.000 er alt for lidt. Men 3.000 kroner bruges måske KUN i din kommune, mens andre kommuner opererer med andre rådighedsbeløb. Hvis kommunen har et FAST RÅDIGHEDSBELØB, så er det ulovligt, fordi der SKAL laves en individuel beregning.

Jeg ved ikke, om det er nødvendigt med dit foreslåede tiltag, men måske en klage, som kan køre videre til Ankestyrelsen som en principiel afgørelse - kombineret med en skrivelse til Socialudvalget på Christiansborg kan gøre det... i første omgang.

Ældresagen gør jo meget på dette område, også for førtidspensionister. Der kan du jo prøve at læse mere om det. www.ældresagen.dk

Faldt lige over denne artikel:
Citat:
Politikere stjæler fra pensionen

Folkepensionisterne betaler mellem 5000 og 7000 kroner årligt til satspuljeforliget. Socialdemokraterne vælter alternativt flertal mod ordningen
http://www.arbejderen.dk/index.aspx?..._ID=36&C_ID=66


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 01-10-2008 kl. 18:50. Årsag: artikel fra d.d. om satspulje
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2008, 22:59   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det beløb Zusa nævner ligger i Ligningsloven, som er gældende for hele landet, idet det er lovgivning.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2008, 06:40   #4
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis man i f.eks. inkassosager har et beløb på 4.500 som minimum efter faste udgifter, så forstår jeg ikke at reglerne er anderledes for kommunerne... eller jo, jeg er godt klar over at kommunerne får lov til at lave særregler sådan har det jo altid været, men jeg mener det er et tydeligt tegn på at der er noget helt galt, for økonomi er økonomi hvad end man har gæld til privet eller offentlige instanser...

Så hvis det er sådan, at kommunerne skal lave deres egen vurdering, og de så enda har lov til at benytte forskellige rådighedsbeløb, så er den da først helt gal! ... så kan man jo med fordel lave spekulation i hvilken by man skal bo i for at få mest ud af det, eller nogen kan riscikere at blive uretfærdigt beskåret!

Jeg tænker på, om der mon findes en udregning der er tilgængelig som kommunerne bruger? ... Det er der jo logisk nok ikke sikkert, hvis kommunerne har forskellige rådighedsbeløb, men det er jo som at trække lod i tombolaén så når man skal have udregnet udlæg i f.eks. førtidspensionen... og hvad kan man gøre hvis man formoder at de regner med et for lille beløb?

Jeg kan huske, at Haslev kommune på et tidspunkt regnede med dette 3.000 kroners beløb, men de modregnede private lån, så det gav et endnu mindre rådighedsbeløb... jeg har været nede på 1.000 i rådighedsbeløb engang pga. Haslev Kommunes beregninger, og jeg synes det er forrykt!

Der mangler vidst klart nogle faste retningslinier og noget retsikkerhed på dette område.
  Besvar med citat
Gammel 02-10-2008, 07:40   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg mener bestemt at ligningsloven vedr rådighedsbeløb også gælder feks du har gæld til kommunen. de skal så bruge ligningsloven for at inddrage gælden.
Det er jeg ret sikker på.
Det er kun når de skal regne ud, om du kan få mere social hjælp, at de Kan bruge deres egne rådighedsbeløb, som ofte er helt anderledes eller ikke til stede.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2008, 09:42   #6
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jammen hvad hjælper det, hvis man er på f.eks. kontanthjælp eller førtidspension... det er jo en social ydelse.

Vil det sige, at hvis du har offentlig gæld men har arbejde, så får du lov at beholde 4.500,- af din løn efter faste udgifter, men at er du på overførselsindkomst med offentlig gæld, så kan de spise dig af med 3.000,- eller mindre?

Da jeg boede i Haslev, havde jeg seriøst ingen mulighed for at betale børnebidrag i en lang periode, og resultatet var, at efter en vurdering på inkassokontoret hos kommunen, så var der trukket så meget at jeg havde ca. 3.000,- tilbage ... yderligere ville man ikke indberegne det banklån jeg betalte 1.000,- af på om måneden, hvilket i sidste ende betød at jeg havde ca. 2.000,- tilbage til mad, tøj, rengøringsartikler, fornøjelser og uforudsete udgifter.

Der er immervæk et stykke fra 2.000,- til 4.500 hvis de benytter samme regler.

Pointen er, at jeg stadig ikke har råd til at betale det skide børnebidrag, og ikke har betalt det i snart 3-4 år... gælden bliver ved med at forøges pga. af det og mit banklån er også lige røget til inkasso... man begynder at blive nervøs for hvor meget de må tilbageholde af en førtidspension.

Rent økonomisk vil jeg på ingen måde have 4.500 til overs hver måned på en førtids... ville ønske at reglerne var lidt mere "til at føle på" så man kunne beregne sig til hvordan fremtiden vil komme til at se ud.
  Besvar med citat
Gammel 02-10-2008, 10:21   #7
Lars B.
Ved at vænne sig til K10
 
Lars B.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2008
Lokation: køge
Indlæg: 23
Styrke: 16
Lars B. er ny på vejen
tak for hjælpen

Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Hej Lars.Jeg går ud fra, at du mener, at førtidspensionen er cirka 15.000.Den regulereres efter finanslovsforhandlingerne hvert år og har med satspuljeordningen at gøre. (Satspuljen er det, som psykiatrien, førtidspensionister, socialt udsatte osv. osv. skal deles om. Man stiger lidt mindre end samfundets stigning ellers berettiger til, så førtidspensionen bliver forholdsvis mindre værd år for år.)Gældssanering og det beløb, kommunerne bruger, er to forskellige ting.Mig bekendt må man på gældssanering have 4.500 - cirka - når ALLE faste udgifter, medicinudgifter, briller, osv. tilbage.På kommunerne bruger man et andet "rådighedsbeløb", og de benytter vist ikke samme lov.Kommunerne skal lave et INDIVIDUELT skøn, og der SKAL laves en beregning for hver ansøgning.

det var lige den slags jeg kunne bruge for min(køge kommune) bruger 3000 som for 10 år siden igen tak
__________________
Lars

Sidst redigeret af Lars B.; 02-10-2008 kl. 10:31.
Lars B. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2008, 11:12   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Lars Køge er et nummer for sig selv , jeg har igennem flere år betalt til dem på en skatte gæld af kontanthjælp på en skatte gæld.


Men du ved godt at der findes andre regler for førtidspensionister ikke ? du har mulighed for at søge om at blive fritaget fra gæld eller få den reduceret, skylder du feks børnepenge og barnet/børnene er over 18 år har du mulighed for at bede om at få eftergivet gælden, de oplyser ikke gerne om det, men sådan er det skal se om jeg kan finde det til dig . det står her på siden et sted vender tilbage når jeg har leget med søgemaskinen

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hov jeg er hurtig så jeg redigere bare

Prøv at læse den her tråd Lars http://www.k10.dk/showthread.php?t=3...F8rtidspension den er lang men interessant og der kan du også se at man beregner 5000 kr til en enlig som et rådighedsbeløb om måneden, der er også noget om skatte restance i tilfælde af at man er på overførelses indkomst , jeg mener helt bestemt at jeg har læst noget mere om eftergivelse af gæld for pensionister , men kan ikke lige finde det nu , men leder videre...

men prøv at se om ikke du kan bruge noget fra omtalte tråd
  Besvar med citat
Gammel 02-10-2008, 12:13   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Lars skrev:
Citat:
det var lige den slags jeg kunne bruge for min(køge kommune) bruger 3000 som for 10 år siden igen tak
Hvis det er KOMMUNEN, og IKKE SKAT, der anvendte de 3.000,- for 10 år siden, så ville lige netop det være en god sag til en prinicipiel afgørelse for Ankestyrelsen.

Hvis du fortsat har kommunens afgørelse med de 3.000,-, så ville jeg klage osv.

Man må IKKE trække restskat af kontanthjælp osv.

Line Barfod har stillet mange spørgsmål i Folketinget om opkrævning af gæld.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2008, 12:20   #10
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu spørger jeg måske dumt, men hvor ser man om SKAT trækker i kontanthjælpen ... jeg er direkte analfabet når det kommer til skat og andre finansielle udregninger osv.
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Økonomi elina Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 14-05-2013 06:17
økonomi, ftp. AnnetteH Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 17-01-2013 10:51
økonomi smedesvend Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 22-09-2012 15:55
økonomi melker Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 02-04-2011 06:43
Økonomi Løvetand Spørgsmål ang fleksjob 7 16-08-2008 22:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension