K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-03-2014, 16:10   #1
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
KH. Enkeltydelse. Skal hæve ratepension!?

Som kontanthjælpsmodtager har jeg haft de 50.000 kr af min pensionsopsparing stående, som jeg måtte, efter at have "afleveret" 32.000 forrige år.
Nu søger jeg ekeltydelse og hjælp til behandlinger (tandlæge og lægehenvist psykolog), som jeg hele vejen selv har betalt uden hjælp, men nu fortsat ikke kan klare.
Nu skal jeg nok hæve det, jeg har, medmindre det er låst, - og det troede jeg, det var, men det kan man ikke, siger banken.
Det betyder, at staten skal have yderligere 30000 (de har fået arveafgift og skat af evt. renter), og jeg står med 20000.

Gad vidst, om ikke-kh modtagere er ude for det samme?

Vil jeg være nødt til at leve resten op efter at have betalt de ting, kommunen hele tiden burde have hjulpet mig med, eller kan jeg få lov til at betale lidt af den gæld, der udhuler min økonomi, hver måned?

Er der nogen, der har erfaringer/viden her?

Sidst redigeret af mukke; 24-03-2014 kl. 16:13.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2014, 17:07   #2
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
Som kontanthjælpsmodtager har jeg haft de 50.000 kr af min pensionsopsparing stående, som jeg måtte, efter at have "afleveret" 32.000 forrige år.
Nu søger jeg ekeltydelse og hjælp til behandlinger (tandlæge og lægehenvist psykolog), som jeg hele vejen selv har betalt uden hjælp, men nu fortsat ikke kan klare.
Nu skal jeg nok hæve det, jeg har, medmindre det er låst, - og det troede jeg, det var, men det kan man ikke, siger banken.
Det betyder, at staten skal have yderligere 30000 (de har fået arveafgift og skat af evt. renter), og jeg står med 20000.

Gad vidst, om ikke-kh modtagere er ude for det samme?

Vil jeg være nødt til at leve resten op efter at have betalt de ting, kommunen hele tiden burde have hjulpet mig med, eller kan jeg få lov til at betale lidt af den gæld, der udhuler min økonomi, hver måned?

Er der nogen, der har erfaringer/viden her?
Så længe du er på kontanthjælp skal du spise pengene op, du må som udgangspunkt ikke bruge formue til at betale af på gæld med.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2014, 17:15   #3
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Jeg blev fuldstændig mat i knæene. Det er den eneste pension, det er lykkedes mig at spare op.
Der har da været en bagatelgrænse.

Sidst redigeret af mukke; 24-03-2014 kl. 17:26.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2014, 17:38   #4
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
Jeg blev fuldstændig mat i knæene. Det er den eneste pension, det er lykkedes mig at spare op.
Der har da været en bagatelgrænse.
Det er den opfattelse jeg har af at læse herinde.

Du må have en kontant formue på kr. 10.000.

Og så vil de gerne have at man sparer op til sin alderdom!

Prøv at forhøre dig hos sagsbehandleren.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2014, 17:45   #5
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Tak. Det må nok ske andetsteds. :-|

Jeg har lige sendt en §17 ansøgning ind og ved ikke, hvordan jeg skal tale med hende. Kender hende ikke.

Hilsen Mette

Sidst redigeret af mukke; 24-03-2014 kl. 18:20.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2014, 10:52   #6
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Nå, men så er det sådan...men 10.000 kan jeg ihvertfald beholde.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2014, 11:43   #7
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
Ja en ratepension betragtes som rede penge, hvor man beholder 40% af indestående efter afgiften er trukket.
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2014, 14:47   #8
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Kan det være rigtigt?

Jeg ringede til Matthæusgade for at høre, hvordan jeg formelt skulle dokumentere. Det kunne de ikke rigtigt sige mig (suk).

Da jeg stønnede: "Nå, men jeg kan da klare det mest presserende med de 10.000, jeg har lov til at beholde". (til udenbys togbilletter for at komme til psykolog, katten skal til lægen, computeren er ved at dø, og der er folk, som har lånt mig penge til overlevelse under vinterens energiregningers afvikling)....

lød det "Nænæ, dem har du ikke lov til at beholde!- men du må selvfølgelig selv om det" (underforstået: Så får du bare ingen hjælp).

Jeg blev rent ud sagt VRED! og jeg har ondt i maven

Kan det være rigtigt, at deres regler går stik imod resten i det lortesystem?
Jamen, det er da en almindelig regel. "Ikke hos os", blev der sagt.

Der må dog være nogenlunde ens regler for den slags. Det lød så hjemmestrikket!

Sidst redigeret af mukke; 25-03-2014 kl. 14:51.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2014, 14:58   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ang de 10.000 kr som kommunen ser bort fra....det står jo her på skrift...og her kan de ikke bare lave deres egne fortolkninger...

Kopier den evt og send den til dem....hvis de som det lyder til ikke kender loven...

Citat:
Formue
§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Stk. 3. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter

1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,
2) lov om erstatningsansvar eller
3) lov om arbejdsskadesikring.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.

Stk. 5. Kommunen ser endvidere bort fra legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt men og ikkeøkonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.
Kilde: Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik

Læg desuden også mærke til stk 2 i ovenstående...hvis det er aktuelt...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2014, 15:06   #10
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Nja, de betragter vist ikke en computer som nødvendig, men køleskabet er faktisk også ved at gå og jeg skal have skiftet en lås, - og det dækkes ikke i vedligeholdelsen.

Tak skal du have

Jeg har også fået et nummer til ydelsesservice chef Niels Bauer, som har HELT styr på det og som vil kunne give mig papir på, hvordan det er.
Så er det bare at folde poterne og bede.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension