K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-05-2013, 20:08   #1
ellebaek
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2013
Indlæg: 1
Styrke: 0
ellebaek er ny på vejen
Kan man søge midlertidig pesion, hvis man lider af borderline

Hejsa..

Jeg har lige fået diagnosen: emotionel ustabil personlighed af typer borderline.

Søger derfor råd og vejledning omkring muligheden for evt. at søge midlertidig førpesion, i håber om at vende tilbage til arbejdsmarket igen, eller om der findes andre muligheder derude?

René
ellebaek er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2013, 20:12   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Der er ikke noget der hedder midlertidig førtidspension....

Der er noget der hedder kontrol af en førtidspension...men det er kun ved uforudsigelige forløb...

Så man skal opfylde alle krav før man er berettiget til en førtidspension....og kommunerne må ikke give midlertidige førtidspensioner ud...

Hov andre muligheder....

Jow der er evt et fleksjob man kunne prøve at søge kommunen om...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2013, 22:07   #3
Moi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2013
Lokation: Sjælland
Indlæg: 172
Styrke: 12
Moi er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af ellebaek Se meddelelser
Hejsa..

Jeg har lige fået diagnosen: emotionel ustabil personlighed af typer borderline.

Søger derfor råd og vejledning omkring muligheden for evt. at søge midlertidig førpesion, i håber om at vende tilbage til arbejdsmarket igen, eller om der findes andre muligheder derude?

René
Det kommer nok helt an på hvor langt i processen du er.
Har du været under behandling hos en psykiater og er erklæret stationær mht medicin og/eller terapi-forløb? og har du været i arbejdsprøvning?
Ting der er nødvendige for at komme i betragtning til enten flex eller pension.

Selve diagnosen (jeg har den selv) giver ikke mulighed for en periodisk fredning desværre. Men jeg kan godt forstå du spørger for det er lige præsis noget ro man har brug for når man får smidt sådan en spand koldt vand i hovedet
Moi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2013, 21:39   #4
Blueeyez
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2013
Indlæg: 23
Styrke: 12
Blueeyez er ny på vejen
Da jeg for under 1 år spurgte om midlertidig førtidspension fik jeg besked på at mit helbred skulle blive bedre indenfor de næste 5 år og det skulle dokumenteres...
Blueeyez er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 00:00   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Blueeyez Se meddelelser
Da jeg for under 1 år spurgte om midlertidig førtidspension fik jeg besked på at mit helbred skulle blive bedre indenfor de næste 5 år og det skulle dokumenteres...
Du har så fået forkert besked da der ikke er noget der hedder midlertidig førtidspension...

Ankestyrelsen har på et tidspunkt lavet en stor undersøgelse af kommunerne hvori de tydeligt skriver at der ikke er noget der hedder midlertidig førtidspension....

Kan desværre ikke linke til det nu...men du kan finde undersøgelsen på Ankestyrelsens hjemmeside www.ast.dk

Fandt lige noget men på sundhed.dk

Citat:
Kan kommunen bevilge en midlertidig førtidspension?
Kravet om, at din arbejdsevne skal være varigt nedsat, er helt central. Derfor er der ikke noget, der hedder en midlertidig førtidspension.

En kommune kan i helt særlige situationer bevilge en førtidspension og samtidig beslutte, at sagen skal genoptages til vurdering på et senere tidspunkt, der fastsættes af kommunen. Der skal dog være tale om en alvorlig lidelse, hvor erfaringen har vist, at sygdommen kan have et uforudsigeligt forløb. Altså, at der kan optræde en bedring senere.
Kilde: https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...ertidspension/
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 00:13   #6
Blueeyez
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2013
Indlæg: 23
Styrke: 12
Blueeyez er ny på vejen
Webmaster - jeg ved ikke meget om det, men valgte at grave efter mere viden og fandt dette: http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/post377.html

Vil os tilføje at jeg tvivler på kommunerne bruger dette meget, da kommunerne sparer hvor de kan..
Blueeyez er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 00:36   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja det er sg lidt sørgeligt at en....jeg mener hun er socialrådgiver (jeg er ikke sikker)....kan udtale sig sådan når hun udmærket godt ved at der ikke findes noget der hedder midlertidig førtidspension....

Nu kender jeg ikke Louise Schelde Frederiksen....men jeg ville i den grad passe på med at bruge en som kan udtale sig sådan...

Hun burde vide bedre...

Hvis kommunen feks ved at du vil få det bedre feks i løbet af 3 eller 4 år...ja eller 10 år....ja så kan de ikke give dig en førtidspension...ikke ud fra de regler som er der...

Dette fordi man skal have en varig nedsat arbejdsevne for at kunne være berettiget til en førtidspension...

Det er kun hvis man har en uforudsigelig sygdom at de evt kan sætte en revurdering på....

Men dette er ikke det samme som at de kan give en midlertidig førtidspension....

Men i stedet for at tage mit eller for den sags skyld hende louise's ord for det....så burde du tage myndighedernes ord for det...og det står jo ganske klart i det link jeg gav dig....og du kan sikkert finde den undersøgelse på Ankestyrelsens hjemmeside...

Når Ankestyrelsen har sagt noget...ja så er det sådan...

Det har intet at gøre med at sparer penge...ikke i det her tilfælde ihvertfald...

Edit...

Whoops fandt da lige den undersøgelse...Google er nu dejlig....

Det er bare at læse denne igennem http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/Pu_F%...2007_10_59.pdf

Den er desværre på 59 sider....men søg i PDFen...så finder du det...

Fandt det på side 30

Citat:
4.5 Genoptagelse på et senere tidspunkt
Der er hjemmel til at fastsætte kontrol i lovens § 20, stk. 1, 2. punktum, hvorefter kommunal- bestyrelsen samtidig med tilkendelse af pension kan beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere tidspunkt.
Muligheden for at genoptage sagen på et senere tidspunkt medfører dog ikke, at der kan til- kendes midlertidig pension. Retten til førtidspension er betinget af, at personens arbejdsevne er varigt nedsat, jf. pensionslovens § 16.
Kilde: http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/Pu_F%...2007_10_59.pdf

Her er fra en nyere undersøgelse af Ankestyrelsen...

Citat:
Kommunerne skal sørge for, at der tidligt i forløbet indhentes psykiatriske oplysninger til belysning af diagnose og mulighed for behandling. Der kan tidligt i forløbet være behov for behandling af den psykiske lidelse, og formålet kan forspildes, hvis behandlingen iværksættes for sent.

Kommunerne skal sørge for at indhente aktuelle oplysninger om behandlingsforløb samt indhente aktuelle psykiatriske oplysninger, herunder psykologiske test til belysning af diagnose og dermed forsatte behandlingsmuligheder.

Kommunerne skal sørge for, at der indhentes aktuelle psykiatriske oplysninger til belysning af mulighed for fortsat behandling. Selv om diagnosen er klar, og personen har gennemgået et psykiatrisk behandlingsforløb, kan der være mulighed for fortsat behandling.

Kommunerne skal sørge for, at arbejdsprøvningen bliver individuelt tilpasset, således at der tages hensyn til borgerens eventuelle skånebehov. Kun derved belyses muligheden for bedring af arbejdsevnen og borgerens ressourcer bedst muligt.

Kommunen skal sørge for, at der i sagerne er fyldestgørende oplysninger om behandlingsforløb, herunder hvilken medicin personen har modtaget, dosering og tidsmæssig udstrækning.

Dokumentrationsgrundlaget skal være i orden og fremgå af ressourceprofilen.

Kommunerne skal være opmærksomme på, at reglen om kontrol er restriktiv, og at reglen ikke kan anvendes til at tilkende midlertidige pensioner
Kilde: http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/F%C3%...2012_09_56.pdf

Det står også i en af Ankestyrelsen pressemeddelelser

Citat:
Reglen om kontrol er restriktiv, og kommunerne kan ikke anvende den til at tilkende midlertidige pensioner.
Kilde: http://www.ast.dk/artikler/default.asp?page=1714

Hvis folk på nuværende tidspunkt stadig tror at der findes noget som hedder midlertidig førtidspension....ja så dem om dette...for så kan jeg nok ikke overbevise dem om andet...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 08:52   #8
Blueeyez
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2013
Indlæg: 23
Styrke: 12
Blueeyez er ny på vejen
Hmm ja måske, men man kan altid spørge sin sagsbehandler :-)

Jeg er ikke jurist eller god til meget læsning, men at spørge ved jeg man kommer langt med blot man gør det pænt ;-) (er mest interesseret i at høre hvad sagsbehandleren siger, hvorefter hvis ja så bed om det skriftligt).
Blueeyez er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 10:20   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Blueeyez Se meddelelser
Da jeg for under 1 år spurgte om midlertidig førtidspension fik jeg besked på at mit helbred skulle blive bedre indenfor de næste 5 år og det skulle dokumenteres...
"Kan kommunen bevilge en midlertidig førtidspension?
Kravet om, at din arbejdsevne skal være varigt nedsat, er helt central. Derfor er der ikke noget, der hedder en midlertidig førtidspension.

En kommune kan i helt særlige situationer bevilge en førtidspension og samtidig beslutte, at sagen skal genoptages til vurdering på et senere tidspunkt, der fastsættes af kommunen. Der skal dog være tale om en alvorlig lidelse, hvor erfaringen har vist, at sygdommen kan have et uforudsigeligt forløb. Altså, at der kan optræde en bedring senere."

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...ertidspension/

Allerede inden reformen var det svært at få, og tænker at det næsten er umuligt nu.. måske er det møntet på enkelte kræftformer og den slags.

Ressourceforløbet går ind og overtager den rolle lidt.. naturligvis bare på en lavere ydelse.

Hvis det er ro man har brug for, kan de jo give 3-5 års ro helt uden aktivering der..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 17:11   #10
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Sådan er det at behøve hjælp fra systemet, når man er under 40

Jeg har på fornemmelsen, at det trådstarter især spørger ind til er, om psykiatriske diagnoser kan danne belæg for en tilkendelse af en førtidspension - med eller uden kontrol.


Ellebaek:

Idag er det sådan, at det er det samlede billede på det man kan yde til samfundet der danner grundlag for tilkendelsen - jo lavere rest af arbejdsevne jo nærmere er man på en pension.

Omvendt er der i dag knivskarpt fokus på hvad man KAN, fremfor hvad man ikke kan, og derfor kommer man 100% sikkert hvis man er under 40 år, på et af de nye Ressourceforløb, hvor det er meningen, at alle mulige fagfolk - læger, psykiatere, psykologer, socialrådgivere med flere - involveres i at måle og veje på de ressourcer, muligheder og talenter alle har - eller ikke har.

I dette forløb er det selvfølgelig vigtigt, at der tages optimalt hånd om din personlighedsforstyrrelse, og hvad den kan medføre af komplikationer i din dagligdag.

Der er forskellige terapiformer - f.eks DAT - dialektisk Adfærds Terapi, der fortrinsvis tilbydes unge Borderlinere, og mange andre muligheder, for at lette dig i din hverdag - eller i hvert fald prøve på det.

Det vigtigste når du kommer i kontakt med de folk der står for sådan et forløb er, at du er helt ærlig omkring dine begrænsninger, og ikke prøver på at levere mere end du kan.

Det kan godt vare et stykke tid før de forløb er klar til at blive kørt, og i mellemtiden er din bedste ven din egen læge/psykiater/psykolog, som kan skrive eventuelle støttebreve til Kommunen, så du ikke bliver presset til aktiveringer, der måske sender dig ud i større psykiske kriser.

Det er også godt at have kontakt med andre i samme båd:
http://www.http://borderlinenetvaerk...inenetvaerket/

Der er også en socialgruppe her på k10, omkring Borderline.

mange hilsner herfra.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hej ..hvordan kan man søge om revalidering! hvis man ikke har været på arbejdsmarked shogun Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 30-03-2012 13:18
Midlertidig ftp til borderline? Girlscout Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 27 17-11-2010 08:34
Hvis man ikke ved hvor man skal søge? Mariepigen Alt det andet 7 19-12-2008 00:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension