K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-07-2018, 20:22   #1
mu262
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2018
Indlæg: 2
Styrke: 0
mu262 er ny på vejen
Løbende revurdering efter en §27 forlængelse

Hej

Jeg har fået forlænget mine sygedagpenge efter Sygedagpengeloven § 27 stk. 3.

På et tidspunkt beder min sagsbehandler ved kommunen om en statusattest fra den psykolog som jeg er i et forløb hos (en psyk121-anmodning). Jeg spørger min sagsbehandler ind til hvad denne attest skal bruges til og får som svar (optaget telefonsamtale):

"Man skal løbende vurdere, om betingelserne stadig er opfyldt. Hvis det nu er vi vurderer, at de ikke er det, så kan du også sendes til jobafklaring. Det behøver vi ikke diskutere. Det står i LAK (Lov om aktiv beskæftigelsesindsats) 68A og 68B."

På en efterfølgende fysisk samtale (ligeledes optaget; alt andet ville være tåbeligt på Jobcenter Aarhus) på jobcentret:

"MIG: Så er det jo er lidt nysgerrig og spørger hvad det er den attest skal bruges til?

[lang pause] Sagsbehandler: Ja altså nu er den jo anmodet om før jeg fik sagen [jeg er nu nået hen til 5. sagsbehandler ], så det jeg kan sige det er hvad jeg vil bruge den til: Jeg vil bruge den til at se på hvordan vurderer psykologen din situation og ikke mindst prognosen. Og det er fordi du har været sygemeldt langt og længe [det er 5 måneder siden jeg er blevet forlænget] og du er forlænget på at man forventer en raskmeldelse. Men du har også en grad af varrige hæmninger og derfor ligger du måske, og nu siger jeg måske, for jeg har jo ikke læst det, et sted hvor man kan overveje: Er det den rigtige forlængelse 27.1.3 eller burde det være en 27.1.2, hvor vi siger, jamen at der er et handikap og afprøvningen handler om, hvad kan du med det handikap du har.

MIG: Jeg kan ikke rigtig finde nogen holdepunkter for at man kan gå ind og lave sådan en afgørelse om [forlængelse efter § 27, i mit tilfælde stk. 3].

Sagsbehandler: Det kan man, hvis der kommer andre oplysninger; hvis situationen er ændret [der er ikke tale om en ny situation eller ny diagnose, men der er tale om en 5 ugers psykiatrisk indlæggelse, fordi en kollega på et praktiksted ikke gav mig lov til at tage livet af mig selv]. Det er sådan at på sådan nogle forlængelser, der skal man ved hver opfølgning vurdere, opfylder man stadigvæk betingelserne [JEG SPØRGER DERFOR: HVILKE LØBENDE BETINGELSER (efter forlængelsen) FREMGÅR REELT AF GÆLDENDE LOVGIVNING?]. Og betingelsen for at få forlænget 27.1.3 det er at du er i behandling - det er du - og at man forventer at behandlingen fører til fuld raskmelding. Og hvis der så kommer noget fra en behandler der siger: Nej, fuld raskmelding, det er nok ikke realistisk, så skal vi se på hvad er det så."

Jeg er fuldt ud klar over, at hvis jeg ikke følger de lægelige råd/anvisninger, så kan jeg miste retten til sygedagpenge - også efter en forlængelse (fx stopper med at møde op til psykologsamtaler eller stopper med at tage sin medicin), men det var alligevel nyt for mig, at der, i følge Aarhus Kommune, løbende skal laves en konstant revurdering af, om § 27-forlængelsen stadig er gyldig.

Det åbner jo egentlig op for spørgsmålet om, hvorvidt der så også løbende skal foregå en revurdering af de borgere som et jobcenter har sendt til jobafklaring, for at se, om de nu ikke alligevel senere opfyldte betingelserne for at få forlænget sygedagpenge efter § 27. Det sidste har jeg alligevel aldrig hørt om at en kommune har foretaget sig

Hvis det vitterligt er tilfældet, at § 27-revurderingen løbende er oppe til kontrol (udover om man fx går imod den lægelige behandling), så er der jo givetvis ting jeg er nødt til at holde igen med overfor min psykolog, eftersom en økonomisk trussel om at blive kylet ned på KH-niveau jo af gode grunde har kæmpe betydning for mit liv - måske endda mere end selve psykologbehandlingen.

Er der nogen herinde der kan give mig et indblik i, hvilke juridisk funderede muligheder et jobcenter har for at gå ind og ændre i en §27-forlængelse?

Det skal siges at der er tale om en yderst bisar sag med involvering af rådmanden i kommunen, og jeg er godt klar over, at Jobcenter Aarhus ikke har nosser til at lave nogen som helst afgørelse imod mig (der kom noget valgkamp mv. ind over det tilbage i november sidste år), men jeg er egentlig mest interesseret i, hvad det objektive grundlag er for at en kommune kan gå ind og ændre på en § 27-forlængelse?

Sidst redigeret af mu262; 03-07-2018 kl. 22:06.
mu262 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2018, 21:00   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er meget normalt at de laver de løbende vurderinger og indhenter statusattester...

Det der kan ske...og nu ved jeg ikke hvordan det er med psykiater/psykolog....men hvis du bliver behandlet af en læge som skriver at du er under behandling og denne forventer at du bliver fuldt ud raskmeldt inden for de 134 uger...mener jeg det er....så opfylder du de krav der er for forlængelsen...

Hvis du så senere bliver behandlet af en anden læge...samme sag....og denne så ikke er enig med første læge...og skriver i en statusattest at det feks er tvivlsomt at borgeren bliver fuldt ud raskmeldt inden for de uger....ja så vil kommunen stoppe sygedagpengene og smide en over i et jobafklaringsforløb da man så ikke længere opfylder kravene for forlængelsen.....jeg er bisidder for en borger som har været ude for dette....med to læger som ikke ser ens på hans fremtidige muligheder...

Hvis du bliver behandlet af samme læge/psykiater/psykolog under hele forløbet....ja så vil vurderingen formentlig være den samme hele vejen igennem...

Men du har da ret så langt....at hvis der dukker noget op undervejs...som ændre lægens mening med hensyn til raskmelding...ja så kan det stoppe ens sygedagpenge forlængelse...og man risikere at ryge over i et jobafklaringsforløb medmindre man i stedet opfylder nogle af de andre forlængelses muligheder i sygedagpengeloven...

Og ja...du kan være sikker på at de ikke ændre noget den anden vej...fra jobafklaringsforløb og til sygedagpenge....den vej ser de slet ikke....de ser som regel kun på hvor de kan spare penge...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2018, 21:21   #3
Hut
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2017
Indlæg: 89
Styrke: 8
Hut er ny på vejen
"Det åbner jo egentlig op for spørgsmålet om, hvorvidt der så også løbende skal foregå en revurdering af de borgere som et jobcenter har sendt til jobafklaring, for at se, om de nu ikke alligevel senere opfyldte betingelserne for at få forlænget sygedagpenge efter § 27. Det sidste har jeg alligevel aldrig hørt om at en kommune har foretaget sig "
Det kan ikke ske.
Som Webmaster siger, så er det normalt at det løbende revurderes, hvilket jo også er fornuftigt. Hvis situationen/prognosen ændrer sig, så skal man jo videre i den rigtige "kasse".
Hut er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2018, 21:36   #4
mu262
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2018
Indlæg: 2
Styrke: 0
mu262 er ny på vejen
Tak for dit svar.

Jeg synes stadig ikke jeg er blevet helt klar på det objektive grundlag - dvs. udover hvis borgeren ikke følger lægebehandlingen. Mig bekendt kan en kommune kun handle via lovhjemmel, og jeg kan ganske enkelt ikke finde lovhjemlen for at der løbende skal ske en revurdering (udover om borgeren obstruerer raskmeldingen).. Du er selv lidt inde på det: Den går sjovt nok kun den ene vej: Borgere sendt til jobafklaring kan jo ikke forvente en løbende revurdering af, om dét nu var den rette afgørelse..
mu262 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2018, 04:52   #5
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Men giver det ikke sig selv..... at forudsætningen for at modtage en ydelse fra det offentlige ér, at kriterierne herfor er opfyldt ?

Modtager man sygedagpenge, skal kriterierne herfor være opfyldt, modtager man kontanthjælp samme, modtager man fleksjob-ydelse samme, o.s.v.....

Derfor følges der jo også op på, om man stadigvæk er berettiget til at modtage den ydelse, som det offentlige udbetaler til én.

Der er jo netop meget kritik af at folk har været på kontanthjælp i 10-15 år uden opfølgning, og sandsynligvis "anbragt i den forkerte kasse", så opfølgning er da helt naturligt.
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension