K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-07-2012, 14:47   #11
nocturne
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 566
Styrke: 13
nocturne er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
jeg synes faktisk det med borgerløn ku være en god ide...problemmet er som altid bare de dumme penge,hvor skal de komme fra og hvem skulle kunne få borgerløn...
hvis man nu f.eks sagde at det var folk som f.eks hænger i systemet og har hængt der i flere år..på den måde ku få fred og samfundet derved sparede penge v´.ikke at jage med folk - ku det sikkert være en god ide
jeg mindes at det har været oppe at vende engag..ka bare ikke huske hvornår..men det har desværre nok været for dyrt

stribe
http://www.basisindkomst.dk/
nocturne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 15:01   #12
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
NOCTURNE

tak.det vidste jeg slet ikke fandtes...det vil jeg studere nærmere og overveje at melde mig ind i..det er jo ikke så dyrt
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 16:40   #13
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af nocturne Se meddelelser
Man kan jo altid vende & dreje, hvordan en sådan ordning skulle strikkes sammen alt efter det afsæt man tager.


Har man en medmenneskelig tilgang til området, kunne en mulig måde at komme i en retning af noget "basisindkomst" være, at "fællesskabet" garanterer en "socialindkomst" [1] op til et givent niveau - det kunne fx være i omegnen af EUs fattigdomsgrænse eller tilsvarende.

Har en person (fx over 18 år) en "socialindkomst", der er mindre end den fastsatte grænse, så supplerer "fællesskabet" op til grænsen.

Afledningen vil være, at fx den studerende - foruden den gaveregn en studieplads er - ville have til sit almindelige underhold inden for de afstukne økonomiske rammer.

Den unge handicappede - der måske aldrig kommer i arbejde - ville have til sit almindelige underhold inden for de afstukne økonomiske rammer, ikke nødvendigvis i "ledigang", men måske i et "udviklingsforløb" for personer under 40 år der tilbydes som "gaveregn" til den gruppe.

Den gamle på 90 ville være sikret dagen og vejen på tilsvarende vilkår, lige som så mange andre der i perioder eller livslangt vile have brug for en "hjælpende hånd" fra fællesskabet.


Så er der selvf. dem der grundlæggende tænker: Mennesket er i bund og grund ondt og egoistisk, derfor er der behov for både pisk & gulerod, fx i form af et "system" hvor folk opmuntres til at træde nedad, for selv at komme frem (ud fra devisen: ellers gider de ikke gøre en indsats).

For den gruppe af tænkere er et basisindkomst- eller borgerlønsbegreb, selvf. mindre tiltrækkende.


De aktuelle "reform"diskussioner er måske blot afledninger af sådanne forskellige grundlæggende menneskesyn og deler på sin vis derfor "fårene fra bukkene" ?


[1] Socialindkomst defineret efter retningslinier i samme omegn som, da begrebet anvendtes her i landet i perioden 1980-89 - man kan så tage en politisk diskussion om de mere præcise rammer for et aktuelt socialindkomstbegreb.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2012, 01:56   #14
Evaave
Hvor skulle jeg ellers være
 
Evaaves avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Lokation: København
Indlæg: 169
Styrke: 15
Evaave er ny på vejen
Det nytter jo ikke noget at sammenligne os med hvad andre lande gør og står for. Vi bliver nødt til at forholde os til hvordan tingene fungerer eller mangel på samme i Danmark.

Uanset hvad, så er det jo hamrende trist, at det skal gå udover de syge, når der skal spares.

Vi bliver nødt til at forholde os til her og nu og her og nu er der en reform på bordet, der gør at "unge"(ja jeg synes det er sindsygt diskriminerende) under 40 år i princippet ikke skal kunne få en FP (altså, det vil sige, at INGEN får en FP medmindre man er hjernedød - forstå mig ret). Reformen kommer til at fastholde kontanthjælpsmodtagere på kontanthjælp til de går på pension og det samme gælder alle de flekser, der ikke har et job. Reformen betyder også, at hvis di visiteres til 2 timers arbejde om ugen, så ryger du ind under fleksordningen....fortæl mig lige om én eneste arbejdsgiver, der vil ansætte folk i 2 timer og man kan jo selv gøre sig de tanker man vil om de af os, der kun kan arbejde 2 timer - mon ikke det ville være bedst at give disse mennesker fred og ro og i hvert fald muligheden for at sige nej tak - for det er jo absurd, det med de 2 timer. Når man er så syg, at man ikke kan magte mere end 2 timer, så vil jeg tro, at de mennesker i forvejen er så ustabile, at selv om de skulle være så ualmindeligt heldige at skaffe et job, så tror jeg ikke, at man skal forvente, at de er raske/stabile nok til lige at kunne snuppe 2 timer hver onsdag

Lige nu og her er der stadigvæk en stor arbejdsløshed i DK og det er ikke flekserne, der render med de jobs der er i udbud.

Jeg synes immervæk, at det er grotesk, at det er de syge, der skal redde de rige fra en krise, som de syge aldrig har bedt om eller deltaget i.

Jeg kan ikke forstå, at man ikke hæver skatten for de rige - helt ærligt, hvorfor skal de syge ikke kunne leve bare et nogenlunde anstændigt liv blot fordi overklasse Hellerup Fruen skal have råd til en nummer 10 i rækken ansigtsløftning?

Udover det, så bruges der latterligt mange penge på liggyldige ressourceforløb. Reformen ligger op til, at der fremover vil blive tilrettelagt individuelle ressourceforløb....øh det bliver der allerede...jeg har været i dem i 10 lange drøje år - og tro mig, det koster kassen og jeg er endnu langt fra afklaret fordi jeg syltes, som så mange andre.

Jeg klager ikke pt. over min økonomiske status, men det er da kun fordi jeg er alene med 2 børn og overlever på børnepenge - når de små er flyttet hjemmefra, bliver jeg nødt til i en alder af ca. 45 år at have en studerende boende i min lille lejlighed for at kunne klare mig og helt ærligt, det ser jeg ikke frem til og vil hellere bo på psykiatrisk afdeling, så det ender det måske med og så kan vi snakke om hvad det koster samfundet.

Skal vi endelig sammenligne os med udlandet, ja så har vi danskere det godt, men det tror jeg snart er en saga blot. Vores velfærdssamfund bliver i fremtiden ikke eksisterende og det er da udmærket at regeringen har sat ekstra penge af til sygehusvæsnet, for mit bud er, at der i fremtiden bliver brug for de ekstra penge, når vi syge bliver endnu mere syge af at skulle leve et meget stramt økonomisk liv, der betyder dårligere ernæring, mangel på medicin(det er som bekendt dyrt at skulle have piller) og alt den stress det medfører, når man piller ved folks livsvilkår - jo lad os se hvor mange syge der kommer i Danmark fremover - men lad os da håbe, at det ikke bliver så slemt, selv om jeg har svært ved at tro på det.

Hvis jeg ikke havde mine børn nu, så ville jeg have en indkomst på ca. 7000.- om måneden - det er ikke mange penge til at leve for, når man har en husleje på 4500.- kr...hvor er pengene til mad, el, varme, forsikringer, tøj og sko, licens - jeg ville blive nødt til at droppe forsikringerne, tlf, lisens og slukke for varmen om vinteren, være yderst bevist om mit elforbrug og håbe på, at mit køleskab aldrig går i stykker. Undskyld mig, men det er ikke et værdigt liv i mine øjne - det er bare opbevaring.

Reformen handler ikke det mindste om at tage sig godt af de syge i Danmark. Som tingene er nu er der masser af muligheder for at bidrage og føle at der er noget stå op til, hvis man er i stand til det. Det er jo ikke motiverende for nogen, at man parkeres på en såkaldt individuel ressourcehylde under tvang, hvem i alt verden får noget konstruktivt ud af det? Og...det koster penge og ressourcer på mange planer. Det giver ingen god mening.

Ang. andre lande i EU, så ulmer vreden og frustrationen altså, vil jeg gerne lige gøre opmærksom på. Jeg er helt ærlig bange for, hvad alle de stramninger kommer til at ende med...bare se på optøjerne i Spanien...og jeg tror mere vil følge; http://politiken.dk/udland/ECE168576...ing-i-spanien/

Er godt klar over, at nogen vil kalde mig pessimist, men det er jeg sådan set også i disse dage, desværre - og jeg frygter det værste - ikke kun herhjemme, men overalt i EU.
Evaave er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2012, 18:27   #15
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Der er i Danmark penge nok, arbejde nok og villige hænder nok.

Hele møget skal bare fordeles efter andre modeller end de nuværende.

Borgerløn diskuterede vi også for 15 år siden, og 20 år siden, og .....

En model jeg finder tiltrækkende er denne:
Hvis alle får en værdig basisydelse, og de kapable til gengæld (blot) skal aflevere 2-3 måneders arbejdskraft om året, til 'Fællesskabet', med tilbud om optimal udnyttelse af den enkeltes evner og ressourcer, ville mange idag ikke så 'fine' og prestigefyldte jobs kunne besættes uden identitetstab og Jantelov som målepinde.
En rotationsordning kan sikre, at alle kapable får lov at udfolde deres stærkeste sider på skift.

Enhver kan holde ud at skure lokummer, tørre bagen på de demente og sidde i kassen i Netto, for en kortere periode......det er de livslange, udviklingsblottede udsigter, og den manglende anerkendelse for disse job, der skræmmer de fleste.

Og selv om man har en lang uddannelse bag sig, kan man i en periode køre på pumperne og således have det fint med et rutinepræget og intellektuelt mindre udfordrende job, hvis man ved, at der igen på sigt er mulighed for at sprede sine guldkorn og få kildet hjernecellerne behørigt.

Sidst redigeret af L.S.; 13-07-2012 kl. 18:32.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nyt fleksjob, tænk dig om.... Te-pigen Fremtiden for fleksjob og førtidspension 19 09-03-2012 01:15
Tænk dig om, før du søger hjælp Græshoppa Den nyttige viden vi alle har 1 10-03-2011 22:39
Tænk..at vågne hver morgen,,og være Glad helle4 Jeg har fået job. 21 03-11-2010 18:55
Tænk dig om før du bliver whistleblower Lilli Susanne Skal kommuner ikke overholde loven? 6 09-06-2009 19:29
tanken er jo god nok ClausHøjer Spørgsmål ang fleksjob 6 25-02-2008 15:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension