K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-03-2009, 18:14   #21
duedal
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: aalborg
Indlæg: 75
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
duedal er ny på vejen
hej med jer..
Førtidspension § 17 har jeg søgt den 01.12.2008
Den 08.01.2009 har jeg fået et brev hvor det står at: Datoen for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension er 08.01.2009.
Jeg vil gerne hørre om det tæller 3mndr. fra min ansøgning fra den 01.12.2008 eller fra derres svarbrev 08.01.2009?????

På forhånd Tak
duedal er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2009, 20:38   #22
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg vil mene, at 5 uger overskrider det begreb, som Ankestyrelsen kalder "i umiddelbar tilknytning".

Der skal IKKE gøres andet end at sende et standardbrev med bekræftelse af modtagelsen af din ansøgning, samt evt. en præcisering af, hvad det vil sige, at der ikke indhentes yderligere oplysninger.

Mit bud er max. 2 uger, som jeg skrev tidligere i tråden.

Læs afgørelsen her:

Citat:
Afgørelse:

Kommunen burde have truffet afgørelse om påbegyndelse af sag om førtidspension på et tidligere tidspunkt end 3 uger efter ansøgers anmodning herom.

Begrundelsen var, at kommunen ikke skulle foretage en vurdering af borgerens arbejdsevne i forbindelse med en afgørelse om påbegyndelse af førtidspensionssag på det foreliggende dokumentationsgrundlag.


Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg lagde til grund, at udarbejdelse af ressourceprofil var påbegyndt på tidspunktet for mandens anmodning om, at kommunen skulle tage stilling til spørgsmålet om førtidspension. Manden blev orienteret om fremgangsmåden og konsekvenserne af, at sagen ville blive behandlet på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Kommunen valgte at opdatere ressourceprofilen og efterfølgende sende den til høring hos ham. Herefter traf kommunen afgørelse om påbegyndelse af førtidspensionssag.


Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg lagde vægt på, at påbegyndelse af sag om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag var en rettighed, der fulgte af pensionslovens § 17.


Der blev lagt vægt på, at det ikke var nødvendigt at færdiggøre mandens ressourceprofil, inden kommunen traf afgørelse om påbegyndelse af pensionssag.


I denne forbindelse lagde Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vægt på, at kommunen af hensyn til borgeren burde træffe afgørelsen om at påbegynde sagen på det foreliggende grundlag hurtigst muligt og i umiddelbar tilknytning til anmodningen.


Til kommunens spørgsmål om, hvad der skulle forstås ved i umiddelbar tilknytning til anmodningen, samt hvad der skulle forstås ved allerede foreliggende dokumentation i forhold til påbegyndelse, bemærkedes det supplerende, at en afgørelse om påbegyndelse efter pensionslovens § 17, stk. 1, 3. pkt. skulle træffes hurtigst muligt efter borgerens anmodning herom, idet grundlaget for at vurdere arbejdsevnen ikke behøvede foreligge på dette tidspunkt.


Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg stadfæstede således nævnets afgørelse.

www.ast.dk

Citat:
Afgørelse truffet af: Afgørelsesdato: Uds. dato: Nummer: J.nr.
Ankestyrelsen 07-03-2007 27-04-2007 P-6-07 6000764-06


Status: Gældende

Principafgørelse om: påbegyndelse - det foreliggende grundlag - kommunens afgørelse - i umiddelbar tilknytning til anmodningen - pension


Lov: Lov om social pension - lovbekendtgørelse nr. 759 af 2. august 2005 - § 17, stk. 1



Resumé:
Der skulle ikke foretages en vurdering af borgerens arbejdsevne i forbindelse med en afgørelse om påbegyndelse af førtidspensionssag på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Kommunen skulle derfor træffe afgørelsen om at påbegynde sagen på det foreliggende grundlag hurtigst muligt og i umiddelbar tilknytning til anmodningen.
Hvis du så regner på de 3 måneder og MINDRE end 3 uger, så SKAL du have svar senest medio marts.

Ved en evt. tilkendelse bliver det pr. 1 april med første udbetalingsdag den 30. april, da pension er bagudbetalt.



__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2009, 03:16   #23
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Druedal....
Det er gældende fra den dato hvor den overgår til behandling om førtidspension...
Dvs 8/1-09 og så 3 måneder frem....der skal du have et svar eller et brev hvor der tydeligt står hvorfor de ikke kan nå det inden for tidsfristen...

Curls...
Nej jeg kan ikke finde en paragraf på det...kun det der står på statsforvaltningen´s side...
Jeg tror nu også at man vil få svært ved at få dem til at tage sagen...men men måske de vil undre sig over kommunernes smøl hvis mange prøvede denne fremgangsmåde..
Man ved jo heller ikke hvad "ekstraordinært" lang tid vil sige...
Det er bare irriterende når en kommune vælger at undlade at reagere på en henvendelse (jeg har selv prøvet det)
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2009, 09:49   #24
duedal
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: aalborg
Indlæg: 75
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
duedal er ny på vejen
tak til alle . så har jeg lidt tid i nu og vente på svar fra dem.
duedal er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2009, 13:17   #25
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Web... der er vi altså uenige.

Duedal søgte den 1. december, og Ankestyrelsens afgørelse siger, at 3 uger er for lang tid.

Citat:
Kommunen burde have truffet afgørelse om påbegyndelse af sag om førtidspension på et tidligere tidspunkt end 3 uger efter ansøgers anmodning herom.

Det kan ikke være fra den 8. januar, da det jo er en §17. (Havde det været en §18, havde det set anderledes ud.)

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2009, 14:47   #26
duedal
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: aalborg
Indlæg: 75
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
duedal er ny på vejen
skal jeg ikke vente eller hvad ? kan ikke finde ud af det i skriver, har de ikke noget tid tibage at svare mig ?
duedal er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2009, 14:56   #27
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du bør meget snart høre fra kommunen.

For du skal tilbydes at møde op for dem, der beslutter, om du får pension eller ej. Det siger loven.


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2009, 15:13   #28
duedal
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: aalborg
Indlæg: 75
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
duedal er ny på vejen
tak zuza så kan jeg godt regne med de går efter d 08.o1? så må jeg bare håbe de når det.
duedal er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor lang tid går der? viggo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 24 18-05-2012 13:12
10 års jubilæum på kontanthjælp og møde på kommunen(lidt lang) Mickayish Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 16-03-2011 10:29
Hvor lang tid tog det kommunen... Road66 Jeg er kommet i praktik. 11 05-03-2011 17:39
Hvor lang tid har kommunen til at svare på en klage? tiny2tkv Alt det andet 1 09-03-2010 01:49
Hvor lang tid gik der? Esseline Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 02-06-2009 09:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension