K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-12-2010, 02:50   #1
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
de vil holde mig på kontanthjælp

hej alle.

har skrevet før herinde. først havde jeg en sagsbehandler der sagde pension var den eneste mulighed jeg havde. han blev ved med at trække tiden og gik pludselig på orlov.

så fik jeg en anden sagsbehandler en iskold dame. hun sagde at pension var udelukket og at alt skulle være udtømt så som revalidering.

jeg begyndte langsomt at få håbet om en fremtid på trods af mine smerter og begrænsninger og fandt en uddannelse der var realistisk da der kun er en ugentlig mødedag... zoneterapeut. sagsbehandleren virkede positiv på ideen.

efter at have snakket med de overornet sagde hun til et møde at de ikke vil give revalidering men at jeg kan tage uddannelsen på kontanthjælp!!!! så ville de bare putte uddannelsen under aktivt tilbud!

jeg er rasende! jeg ser det som om de vil spare og holde mig på kontanthjælp. de siger revalidering skal være udtømt men det er jo svært hvis de ikke vil give revalidering.. førtidspenion vil de heller ikke hvad skal jeg dog gøre?

er gået 1,5 år hvor de bare har kørt mig rundt i manegen. og som alm menneske aner man jo ikke hvad man dog skal gøre???? skal jeg bare gii efter og ta den på kontanthjælp selvom mange andre får revalidering?

er det overhoved lovligt det de gør? har som mange andre ikke penge nok til mad på kontanthælpen og kontanthjælpsloftet. vil ikke engang have råd til bus billletten til uddannelsen...
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2010, 03:13   #2
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Sådan er livet desværre som syg i dagens danmark. Jeg ville egentlig være glad for tilbudet da kontanthjælp jo er mere end su og hvis du selv mener det er en uddannelse du magter. Mange syge bliver holdt på kontanthjælp i op til 10 år inden kommunen er tilfreds med alle muligheder udtømt. Jeg har selv været på kontanthjælp i 6 og ja det er næsten umuligt at få til at hænge sammen. Især hvis man havde gæld da man blev ramt af sygdom!
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2010, 08:59   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Uden jeg er inde i reglerne, er der vist nok noget med at du kan få transporten betalt, men det der sikkert andre der ved.

Om det er lovligt, ja det er det faktisk, så længe de ikke har givet dig en skriftlig lovning på noget som helst, så kan de stort set gøre som det passer dem.

At revalidering skal afprøves, passer nu ikke helt, det er en vurderings sag, der er ikke nogen fast regel om at det skal afprøves i praksis, som med både fleks og FP, sååå er det åbenlyst formålsløst kan de naturligvis springe reva-punktet over, der er bar lige det i det at det altså er DEM der skal vurdere det og ikke dig.

Du er nød til at begynde at sørge for at få dine ting på skrift, uden kommer du altså bare ikke videre, derfor er det bedste du kan gøre for dig selv lige nu, såre simpelt at skrive en ansøgning om revalidering til din sagsbehandler.

Jeg skal her med gøre kommunen opmærksom på at jeg søger revalidering til zoneterapeut, da jeg mener denne udd vil kunne gøre mig selv forsørgende (her skal du huske at reva som udgangspunkt er til alm forsørgelse... mener du ikke du bliver det er det noget helt andet du skal skrive)

(du må meget gerne lave en liste over lægelige dokumenter der peger på at du er ude af stand til at kunne finde et arbejde i morgen, og peger på at du reelt ikke står til rådighed som du rent faktisk skal for overhovedet at kunne modtage KHJ, lige så må du gerne lave din egen redegørelse for hvorfor du mener revalidering er den rigtige løsning for dig... hvordan det gør dig arbejdsmarkedsparat, og giver dig muligheden for selv forsørgelse.
Lige så gør det bestemt ikke noget at du gør rede for hvorfor SU ikke fungere (at din arbejdsevne er nedsat, og et fagskifte gør dig i stand til at klare dig selv) dog skal du huske at økonomi absolut IKKE er nogen grund til at man skal have revalidering, det er ikke deres hovedpine at du har sat dig hårde end du burde.

Vurdere kommunen ikke at denne udd er en mulighed for mig ønsker jeg en vurdering omkring dette, lige så ønsker jeg at modtage kommunens vurdering af mine fremtidsudsigt, samt en plan for hvordan kommunen mener jeg kommer til dette mål. (her må du endelig ikke blive forskrækket over at de siger alm job, det SKAL de, det er planen du skal se på ikke målet)

Har jeg intet hørt andgående dette senes den xx/xx-10 (giv dem 4 uger) antager jeg at det er et afslag på min ansøgning til revalidering, samt antager at kommunen ikke agter at vurdere hvad min fremtidige arbejds relation skal bestå af. (dette stykke er faktisk ret vigtigt)

Ved at skrive får du et skriftligt svar (hvis du holder dig fra telefonen og det kan jeg kun råde dig til) og har der ved pludselig også et evt afslag at anke ud fra, uden skriftlig afslag kommer du bare ikke videre sådan er det bare.

Har du så intet hørt når de 4 uger er gået så anker du afslaget, du har simpelthen givet dig selv muligheden for at anke en afgørelse.
Når du anker, skal kommunen tage stilling til om de vil fastholde deres beslutning, i så fald er det en tur til arbejdsmarkedsankestyrelsen (og det gør kommunen) Så modtager du et brev fra dem, om at der vil gå så og så lang tid, og hvor de gør dig bekendt med at du har ret til blandt andet at se de sagsakter kommunen har sendt.

Når/hvis du kommer der til at du skal til at anke afslag, så skriv lige igen, for der er lige et par ting du skal sørge for inden sagen ryger videre i systemet.

Er du for øvrigt ikke sød at holde dig til en tråd, med mindre du drastisk skifter emne, jeg har nemlig allerede tidligere svaret dig på nogle ting omkring revalidering, for andre brugere vil det være meget nemmere at se hvad du har fået af råd, så de kan rette urigtige råd og kan give nye, til hvad du så skal/kan nu.

Hvis du ikke allered har gjort det, vil det være en klar fordel at du lige skriver din historie, og så tager tingene fra en ende af i den tråd, så vil du få langt bedre råd og vejledning.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2010, 10:00   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Så vidt jeg husker handler det om, at der er uddannelser man ikke kan få revalidering til, og zoneterapeut er vist en af dem.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2010, 10:07   #5
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Nensy, nu vover jeg mig måske for langt ud... men jeg gør det alligevel og håber at du modtager det i den ånd, det er sendt. Jeg har selv smerter og tænker derfor:

Du skriver at du har mange smerter. Har du tænkt over, om det er fornuftigt at blive zoneterapeut, hvis du har mange smerter? Kan du holde til at arbejde som zoneterapeut? Når du er færdig med uddannelsen er det jo meningen, at du skal blive selvforsørgende - er det realistisk?

Pia, som ønsker det bedste for dig!
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2010, 10:09   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Men der skal laves en skriftlig plan, for hvordan du bringes tilbage til atbejdsmarkedet.

Se §12b(tror jeg) i den lov du får kontanthjælp efter.
Dernæst kikker du på retsikkerhedsloven §6.

Dette bruger du til skriftlig at udbede dig planen, evt indeholdene dit eget foreslag, ellers lav den ved siden af.

Aktindsigten, som anbefalet, er også vigtig.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2010, 11:34   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Så vidt jeg husker handler det om, at der er uddannelser man ikke kan få revalidering til, og zoneterapeut er vist en af dem.
Som udgangspunkt skal de være SU berettigede, og der må ikke være en egenbetaling (altså at man fx skal betale 10000 for overhovedet at kunne blive optaget)

Om zoneterapeut opfylder betingelserne, ved jeg ikke, men kommunerne kan hvis de vil, såmen godt se i gennem fingre med hvad der skal til, og derfor skal vi (også jeg ) passe på med at sige at det og det ikke dur.

Dog glemte jeg noget, endnu et udgangspunkt for reva, er at det er fuld tid, netop fordi man jo som udgangspunkt revalideres til at kunne klare sig selv.

Ikke at man ikke kan revalideres til fx fleks, det kan man godt (som svaret i en anden tråd til dig) men vi er nød til at gå ud fra udgangspunktet, for det er det samme kommunen gør.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2010, 13:10   #8
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej Nensy.

Jeg bakker op om, at det er meget svært for ikke at sige umuligt at få revalidering til en uddannelse med undervisning én gang om ugen. Og så især når du ikke er fuldt afklaret mht. arbejdsevne.

Du skriver, at mange andre får revalidering. Det er ganske rigtigt - men kender du til nogen der har fået revalidering til en uddannelse med så få timer?????

Du bliver ikke selvforsørgende selvom du får en zoneterapeutuddannelse. Du kan jo ikke arbejde fuld tid.

Sidst du havde spørgsmålet om kosmetolog/zoneterapeut oppe at vende var du nervøs over, at sagsbehandleren ville have, at du skulle i en arbejdsprøvning der skulle bevise, at du kunne klare de 12 timer om ugen som er undervisningstimeantallet på kosmetologuddannelsen.

Når det er tvivlsom at du ville kunne det, er det fuldstændig urealistisk at du skulle kunne klare at arbejde noget i nærheden af fuld tid.
Og er det overhovedet realistisk at få ansættelse som zoneterapeut??? Så vidt jeg ved er de fleste selvstændige.

Talte I ikke om hvad der ville skulle ske efter du gennemførte uddannelsen såfremt du tog den? Altså om du så automatisk ville få flexjob eller hvad...

Når det er sagt, så vil jeg tillade mig at stille spørgsmålstegn ved om det er hensigtsmæssigt med en zoneterapeutuddannelse.
Som zoneterapeut arbejder man med andres helbred, og når man selv står i en svær situation og måske endda har smerter når man skal udføre arbejdet, kan man næppe lægge 100% opmærksomhed i behandlingen.

Jeg ved godt, at du simpelthen bare SÅ gerne vil. Men sidst vi diskuterede det var begrundelsen DELVIST at du ville have en bedre økonomi og at du jo ville få det hvis du kom på revalidering.

Personligt syntes jeg, at du skulle i arbejdsprøvning for din egen skyld. Jeg tror, at det er meget vigtigt, at du finder ud af hvor mange timer du kan klare. Og derefter bliver visiteret til flexjob. MÅSKE vil det åbne for muligheden for at få revalidering til kosmetolog, zoneterapeut eller spansk (som du også har talt om).
Prøv at spørge sagsbehandleren om den mulighed.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2010, 13:28   #9
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Lige så gør det bestemt ikke noget at du gør rede for hvorfor SU ikke fungere (at din arbejdsevne er nedsat, og et fagskifte gør dig i stand til at klare dig selv) dog skal du huske at økonomi absolut IKKE er nogen grund til at man skal have revalidering, det er ikke deres hovedpine at du har sat dig hårde end du burde. .
Jeg har lige et spørgsmål til ovenstående - håber det er ok jeg spørger ind til det, men du skriver, at man skal gøre rede for, hvorfor SU ikke fungerer og jeg læser det du skriver, som om begrundelsen her er, at arbejdsevnen er nedsat og at et fagskifte skal kunne medføre tilbagevenden på ordinære vilkår til en anden branche(hvilket vel er formåelt med en revalidering generelt)Samtidig skal man holde økonomi ude af det da det ikke er kommunens problem hvordan man sidder økonomisk.

Jeg undrer mig så over hvordan man kan forklare at SU ikke fungerer fordi arbejdsevenen er nedsat....det har vel ikke noget med hinanden at gøre? Selvom arbejdsevnen er nedsat kan man vel godt tage udd på SU?

Jeg skriver ikke for at være på tværs, men fordi jeg aldrig helt har forstået hvad der skal til for at få revalidering, fordi alle vel dybest set kan tage udd på SU når nu økonomi af alle arter er fuldstændig ligegyldige ifht hvorvidt man kan få en revalidering eller ej....
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2010, 14:44   #10
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af næsebjørn Se meddelelser
Jeg ville egentlig være glad for tilbudet da kontanthjælp jo er mere end su og hvis du selv mener det er en uddannelse du magter.
Man kan ikke få SU til zoneterapeutuddannelsen.

Såfremt Nensypigen ønsker og er i stand til at tage en SU-godkendt uddannelse er revalidering en mulighed såfremt kommunen anser planen for realistisk.

Hvis kommunen siger nej til revalidering er Nensypigen oplagt kandidat til at få handicaptillæg til SU, og SU med handicaptillæg er en højere sats end kontanthjælp.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan ikke holde til virksomhedspraktik.. sannemus Spørgsmål ang fleksjob 6 06-03-2013 23:02
En uddannelse jeg kan holde til? Zanta Dit og Dat 1 11-09-2012 18:53
En fejl at holde 30 års fødselsdag Thomas1981 Dit og Dat 5 10-01-2012 11:02
Vi vil holde a-kassemødet på nettet Webmaster K10 Nyheder 0 04-11-2011 13:00
Det er så hårdt at holde modet oppe... muslingemus Din historie 7 14-02-2011 23:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension