K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-08-2012, 09:15   #1
Powerkaktus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2012
Lokation: århusianer på Fyn
Indlæg: 21
Styrke: 12
Powerkaktus er ny på vejen
Question Jobcenter/ opgaver?

jeg har lige fået aktindsigt (godt råd fra K10) i min sag der begyndte midten af 2009. Jeg er 59 år (kvinde) og indtil for nylig troede jeg at jobcenteret arbejdede i min interesse. Da jeg så mod alle forventninger ikke fik tildelt det forventede flexjob i maj, anmodede jeg om aktindsigt. Det fik jeg så efter at ha rykket for den, 37 dage senere!

Jeg har været i 3 x arbejdsprøvning og et år i løntilskud på den samme offentlige institution. Fra begyndelsen sagde jobkonsulent og sagsbehandler at det var med henblik på flexjob.

Nu læser jeg så mine mange sider aktindsigt og finder niks, Nada, om resultatet af mine arbejdsprøvninger. Ressourceprofilen har jeg heller ikke været involveret i og den er kun 50% udfyldt. Og ingen steder er ordet fleksjob/FØP nævnt.
Så det var åbenbart kun mig, der af uvidenhed hoppede på den med at få tildelt fleksjob.

Jeg er udredt siden oktober sidste år, men da lægen skrev at fysioterapi kunne hjælpe mig til at dæmpe smerterne, forlangte JC at det skulle så prøves først.
I maj kom 2. udredning med absolut ingen behandlingsmuligheder for mig kun smerte behandling ved egen læge.
Siden da har der været funk stille, kun sagsbehandleren har kaldt til et obligatoriske møde (som det i øvrigt lykkedes hende at udskyde yderligere 4 uger). Da jeg spurgte efter jobkonsulenten, gled hun af på spørgsmålet med at hun jo er ny og lige har overtaget min sag, og i øvrigt ingenting vidste.

Jeg har kontaktet jobkonsulenten på tlf. og mail men har siden maj ikke hørt et ord. Jeg har på fornemmelsen at man køre godt og grundigt i manegen med mig, og tænkte jeg må forstå det her fra bunden af, altså ved nogen hvad jobkonsulentens/ SB konkrete opgaver er, og hvem indstiller til flexjob/ FØP.
Powerkaktus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2012, 19:11   #2
Elefantmanden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2012
Indlæg: 8
Styrke: 0
Elefantmanden er ny på vejen
Det er desværre det du beskriver der sker landet over og ved at være standard praksis. Det virker som om man er nød til at have en rådgiver og at man skal aldrig alene til møde hos kommunen og få ALT på skrift.

Har du fået skriftlig afslag på fleksjob med begrundelse?

Er du på sygedagpenge eller kontanthjælp nu?

Har din sag været igennem en lægekonsulent og hvad har du som "bevismateriale" i form af lægeattester?

Din resourceprofil burde være opdateret og - ja - du skal involveres.

Er der ingen konklusioner fra dine 3 arbejdsprøvninger?

Forummet kan hjælpe dig et godt stykke ad vejen men du har nok brug for en rådgiver til at gå i gang med at skrive breve til kommunen med reference til de rigtige paragraffer. Er du medlem af en fagforening? Det kan virker lidt underligt - men det viser sig at være nødvendigt med sagkyndig hjælp i mange sager.

Det er altid klogt at aflevere dokumentationen personligt med kvittering for de modtagne dokumentation.

Husk at fleksjobreglerne ændrer sig til januar, derfor er kommunerne rigtig langsomme med at behandle disse sager i øjeblikket.
Elefantmanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2012, 22:37   #3
Powerkaktus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2012
Lokation: århusianer på Fyn
Indlæg: 21
Styrke: 12
Powerkaktus er ny på vejen
Angry

Tak for svaret!

Nej jeg har ikke fået afslag på fleksjob, men erfaret at der slet ikke er ”søgt” om fleksjob. For at søge fleks skal der jo bl.a. skrives en ressourceprofil, hvilket heller ikke er sket.

Jeg er på kontanthjælp nu.

Jeg har de nødvendige papirer fra sygehus og egen læge. Min SB har fået lægekonsulenten til at ”oversætte” papirerne fra sygehuset. Selv har jeg ikke mødt lægekonsulenten.

Ang. arbejdsprøvning, har min SB skrevet i et eller andet notat, at det går fint etc. Hun har også skrevet at jeg selv har reduceret mit timetal fra 30 til 20 og senere til 15 timer ugentlig. Men ellers ikke noget. Jobkonsulenten har intet skrevet og han har heller ikke talt med mig om hvordan og hvorledes det gik.

Jeg er ikke medlem af en fagforening, da jeg har levet i udlandet i en del år. Derfor fik jeg starthjælp da jeg kom hjem til DK, da man sagde jeg var sidestillet med migranter.

Det er jo uhyggeligt hvis man har brug for en sagkyndig for at blive behandlet ordentlig. Jeg er stadig dybt chokeret over hvordan det ser ud til at hænge sammen.
Powerkaktus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2012, 16:13   #4
Elefantmanden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2012
Indlæg: 8
Styrke: 0
Elefantmanden er ny på vejen
Hvad skrev lægekonsulenten? Har han/hun oversat dine lægelige papirer akkurat? Lægekonsulentens ord plejer at veje tungt i sagen. Har du mulioghed for at kopiere det her ... fjern personlige detaljer så det bliver helt anonymt.

Her i forummet har mange set eksempler af lægekonsulenter der ignorerer faktaer og diagnoser.

Det virker som om du har alle muligheder få at få din sag behandlet. Arbejdsprøvning, lægelige attester, lægekonsulenten har været inde. Ressourceprofilen skal laves sammen med dig. Det kræver bare lidt sagsbehandling fra kommunens side.

Du er nød til at have møde med dem. Måske kan du få en bísidder med fra LAFS hvis du er medlem. (se www.lafs.dk )
Elefantmanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2012, 09:40   #5
Powerkaktus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2012
Lokation: århusianer på Fyn
Indlæg: 21
Styrke: 12
Powerkaktus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Elefantmanden Se meddelelser
Hvad skrev lægekonsulenten? Har han/hun oversat dine lægelige papirer akkurat? Lægekonsulentens ord plejer at veje tungt i sagen. Har du mulioghed for at kopiere det her ... fjern personlige detaljer så det bliver helt anonymt.

Her i forummet har mange set eksempler af lægekonsulenter der ignorerer faktaer og diagnoser.

Det virker som om du har alle muligheder få at få din sag behandlet. Arbejdsprøvning, lægelige attester, lægekonsulenten har været inde. Ressourceprofilen skal laves sammen med dig. Det kræver bare lidt sagsbehandling fra kommunens side.

Du er nød til at have møde med dem. Måske kan du få en bísidder med fra LAFS hvis du er medlem. (se www.lafs.dk )
Nej, jeg er ikke medlem af LAFS.
Ressourceprofilen er ikke lavet sammen med mig, og den har ikke været til partshøring. Jeg vidste ikke engang at den fandtes.

SB skrev i en mail at hun ville bede lægekonsulenten om at oversætte for hende. Men i mine akter foreligger ingen kopier, heller ikke at hun har bedt om det. Heller ingen kopi af egen læges statusrapport, kun diagnose beskrivelserne fra diverse læger/ sygehuse. I det hele taget står der ikke ret meget på de 195 sider jeg fik.

Jeg brugte brevet fra K10 til anmodningen om aktindsigt. Så jeg ved ikke hvorfor jeg ikke har fået alle papirer.

Har bedt om møde med SB, men hun tillader kun møde hver 3. mdr. og de møder trækker hun gerne over tiden når hun kan.

JC ser mig som ressource stærk, hvilket ikke er helt forkert men i lyset af helbredet helt ved siden af. Jeg får smertebehandling for piskesmæld og slidgigt/diskosdegenerering i hele ryggen.

Den psykiske side af sagen/mig har de ikke vist interesse for. Jeg har en svær angstneurose som følge af en voldsoplevelse som helt ung og har en ”lettere” Aspberger, Jeg har ikke problemer med at arbejde det jeg kan, jeg har problemer med at være ”tæt” på andre mennesker.

Så jeg ved ikke rigtig hvor ressourcestærk jeg i virkeligheden er. Er i matchgr. 2.

Jeg har læst en del for at forstå det sociale system, men kokser helt ud af de mange informationer. Jeg vil jo ikke studere til socialrådgiver, bare ha et fleksjob/FØP. Jeg overvejer at hyre en privat SB til at sætte noget i gang.
Powerkaktus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2012, 09:47   #6
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Det er derfor det hedder en ressourceprofil - de tager alle vores dårligdomme" og vender dem til stærke ressourcer
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2012, 13:58   #7
Elefantmanden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2012
Indlæg: 8
Styrke: 0
Elefantmanden er ny på vejen
Det er træls - det burde ikke være nødvendigt at have privatrådgiver - men du har brug for bistand.

Det er mange fejl og mangler i din sag og du er nødt til at have samlet tråderne op. Resourceprofil, lægekonsulentvurdering ud fra ALLE lægelige akter, arbejdsevnevurdering ud fra arbejdsprøvninger.

En dygtig rådgiver kan samle kravene og kontakte kommunen. Det viser sig ofte at kommunen er god til at ignorere borgeren, men mindre god til at ignorere en rådgiver der henviser til paragraffer og ulovligheder.

Du har nok læst om privatrådgiveren Ricky M. - mange får glæde af ham. Jeg har ingen personlig erfaring. Men han mener loven er klart beskrevet så det er nemt for ham at henvise til de ting der mangler i en sag.

Jeg har ligeledes fået agtindsigt i en sag hvor mange dokumenter mangler - jeg er ved at gennemgå det for uakkuratheder og for at påpege manglende dokumenter - det er på vegne af en der er syg - det kræver tid, hukommelse og organisation fra min side. Det burde ikke være nødvendigt,men der er lavet mange basale fejl.

Godt at du har fået aktindsigt - det er det første trin i en tilstand hvor du selv overtager og styrer din egen sag :-)

Bliv ved med at opdatere!

Sidst redigeret af Elefantmanden; 01-09-2012 kl. 14:50.
Elefantmanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2012, 16:08   #8
Powerkaktus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2012
Lokation: århusianer på Fyn
Indlæg: 21
Styrke: 12
Powerkaktus er ny på vejen
Tak for råd og vejledning!
Jeg skriver i tråden så snart jeg ved noget mere, så andre måske kan ha glæde af at læse om min proces.
Powerkaktus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2012, 19:53   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Powerkaktus Se meddelelser
Jeg brugte brevet fra K10 til anmodningen om aktindsigt. Så jeg ved ikke hvorfor jeg ikke har fået alle papirer.
Alle kan lave fejl.

Hvis du har kendskab til papirer, som burde ligge i din sag, men du ikke har fået med ved aktindsigt, så skriv til dem og spørg efter disse papirer.

Da jeg fik aktindsigt manglede der også nogle ting, jeg efterlyste dem og så kom de dryssende lidt af gangen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
nyt Jobcenter Muffin Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 11-06-2012 10:45
Sorø Jobcenter kåret som gazelle-jobcenter buster Politik og Samfund 2 11-09-2010 10:33
Job med foto opgaver Simmer Spørgsmål ang fleksjob 7 26-03-2010 14:03
Arbejdsprøvning - hvilke opgaver kan man ønske Tino Spørgsmål ang fleksjob 11 22-05-2008 13:28
Velfærdsministeriets opgaver zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 3 25-11-2007 14:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension