K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-09-2012, 09:40   #31
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
præcis sådan er det Helene Det bliver sgu fælt...

Jeg gik helt kold over det brev der, brød sammen i fredags og havde en virkelig dårlig weekend med humøret helt i bund... jeg kværner konstant i det, glor på det pokkers skema der skal udfyldes og er bare så ked af at det blev præsenteret for mig, så tæt på at der skal søges pension..."samtykke" skal jeg lige skrive under på, på forsiden...og så alle de spørgsmål, føler at sætter jeg ordene på, så føles det som om jeg er enig med dem i, at jeg da bare skal igang med noget... Skal til møde på kommunen sidst i måneden og så sku det gerne være sådan at sagen skal videre... men så er det så vi liiige skal ha det rådne skema udfyldt om mine job og uddannelses ønsker og mål...jeg ved godt det ikke er personligt myntet på mig, at jeg bare blev udtrukket som alle andre i match 3, og jeg ved godt at reva siger, at nu skal kommunen jo altså liige ha vores vurdering med-og det er at der jo ingen arbejdsevne er... fik at vide af observatøren at hun godt gad se den arbejdsplads som kunne ha mig.. min læge siger det samme.... men jeg KAN bare ikke slappe af og ha tillid til systemet, tillid til at det jo nu er bevist at jeg ikke kan noget mere.. for tvivlen nager jo konstant alligevel...hvad hvis en eller anden kæk person lige mener at jeg jo lige kunne prøve dette eller dette eller dette.. hvad hvis de ord bare bliver udtalt alene for at få mig over under den nye reform, hvor de så kan slippe billigere rent økonomisk... tankerne snurrer rundt, stressen er høj og lad mig bare sige det sådan, jeg bliver ringere og ringere både mentalt og fysisk og jeg vil sgu meget nødigt ende med også at ha en depression oveni hatten.... de har været helt ualmindeligt søde og forstående på reva, men kors, hvor har det også været hårdt for mig... kun et par dage tilbage nu, pyha.

Suk... bare lidt frustrerede tanker der kom ud her..

Fibro
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2012, 09:46   #32
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Fatter bare ikke et muk af, at du skal udfylde det papir NU - det giver jo SLET INGEN mening!
Det virker som om, at man fremover vil tage en ''føler'' på, hvordan folk egentlig vil svare på sådan et skema ''er der mon alligevel en lille rest et eller andet'' man kan bygge videre på osv....

Tror du ikke du er bedre stillet, hvis du tager det skema med til mødet på kommunen, og siger at du simpelthen ikke aner hvordan du i det hele taget kan svare fyldestgørende på det??

Har du problemer med nogle af spørgsmålene/svarene, så vil jeg da gerne hjælpe dig, så kan de få en ''døds attest'' retur
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2012, 09:49   #33
tm1978
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2012
Indlæg: 264
Styrke: 13
tm1978 er ny på vejen
Kan du ikke lade være at udfylde skemaet og tage det med og snakke med din sagsbehandler. Du kan sige at du selvfølgelig "ønsker" at blive Læge,brandmand,ingeniør eller hvad som helst, men at det selvfølgelig ikke er realistisk og så kan I måske sammen skrive noget, som ikke kan misforstås, så der ikke bliver mulighed for at de trækker det i langdrag.

Jeg ville også gå fuldstændig i baglås, hvis jeg fik sådan et skema.
Bare ud med tankerne, det er rart at få lidt luft.
tm1978 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2012, 10:55   #34
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
Helena.. jo, jeg tænker også at jeg nok tager det med mødet, så må min søde sb hjælpe mig med det, hun er helt klar over, hvordan jeg har det med det, men hun har jo fået pålagt at jeg sku ha det pokkers skema.. Ingen tvivl om at hun kun vil mig det bedste og det er at give mig fred..

tak for tilbuddet med en døds attest, det skal jeg huske

tm1978.. ja nemlig, min sb må vide, hvordan det bedst udfyldes..så selvom hun tænkte vi kunne komme lidt foran ved at jeg udfyldte det nu, så kan jeg bare ikke overskue det
og tak fordi I gider " lytte" til mine frustrationer, det er rart at få det lidt ud j

Fibro
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2012, 12:07   #35
thyradanebod
Elsker at være her på K10
 
thyradanebods avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2010
Indlæg: 96
Styrke: 14
thyradanebod er ny på vejen
Ikke alle kommuner heldigvis

Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser
@ thyradanebod: prøv at søge på det på google. Søg på "Brug for alle" (med gåseøjne) og så navnet på din kommune...
Tak Risa, det prøvede jeg, og den dukkede heldigvis ikke op. Det er ikke noget under at mit blodtryk er faretruende højt. Pyh, jeg skal til samtale på jobcenter senere i denne måned, men så ved jeg da hvad det drejer sig om, hvis de forsøger med mig.
Jeg går stadig og venter på fp §17 afgørelse og har været fredet bortset fra de 3 måneders kontrolsamtaler.

Føler med dig Fibro, og håber du snart får en god løsning
Thyra
thyradanebod er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2012, 12:23   #36
Contanie
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Contanies avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2012
Indlæg: 55
Styrke: 12
Contanie er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser
Må indrømme, jeg var faktisk ret chokeret i går over det, jeg læste om det... Så jeg googlede lidt rundt til meget sent og fandt en projektbeskrivelse på Arbejdsmarkedesstyrelsens side. Kan desværre ikke linke direkte til det. Men hvis I laver en google-søgning på - Projektbeskrivelse "Brug for alle" - er første hit et link til pdf-filen. Jeg vidste simpelthen ikke, hvordan jeg skulle reagere... Udover, at jeg fik voldsom ondt i maven Det er virkelig grum læsning...

For det første er målet job og uddannelse. Og KUN det. Men hvad, hvis man fx er dyb skizofren og er i en rigtig dårlig fase...? Hvor realistisk en plan kan man så lige lægge? Og hvordan vil det ikke stresse en psykisk sårbar, at få stukket dét krav om job og uddannelse ud til et møde, hvor man sidder over for en gruppe kommunalt ansatte...?

For det andet læser jeg det som om, det nu er SAGSBEHANDLEREN, der skal tilrettelægge den helbredsmæssige indsats og ikke lægen...? Og sagsbehandleren står for at informere lægen om udviklingen...?

For det tredje: loven er jo ikke vedtaget endnu...!!! Hvordan filan kan de påbegynde disse forløb uden, at det end har været til behandling i folketingssalen...? Og værre endnu: søg i projektbeskrivelsen på "forsøgsbekendtgørelse". Der er hverken lovgrundlag eller nogen bekendtgørelser om det....?! *)

Hvad sker der dog lige...??? (Ja, jeg indrømmer, det var over min sengetid i går. Så jeg håber nogen lige har lidt tid til at læse det igennem og give en kommetar med...)

@ fibro: jeg giver Helene ret: du skulle ikke have haft det brev, når du nu har en ftp-sag kørende i sidste fase...

Ps. Ved endnu en søgning fandt jeg ud af, at det er ikke så få kommuner, der er med i det. Her i kommunen har de ligefremt opslået stillinger til det...: http://www.kolding.dk/ledige-stillin...esradgivningen

*) Tilføjelse: Reelt set betyder det vel, at ff-reformen er indført i de deltagende kommuner før reformen er behandlet, vedtaget og nedskrevet og før d. 1.1.13...?! Er dét i orden? For ikke livefremt at sige lovligt...?
Ja Risa, man kan ikke andet end måbe og forundres.

Folk med psykiske lidelser vil blive udsat for et enormt pres og umenneskelige forløb med disse afklarende samtaler, som alle skal udmøntes i arbejds og udannelsesmæssige 'ønsker og mål'.
Jeg kan ikke huske, hvor jeg læste det eller jeg tør ikke...
Hvis personen ikke selv, er i stand til at komme med relevante og realistiske mål, så vil sagsbehandleren gøre det...

Rigtig at reformen ikke er vedtaget, men de kan åbenlyst ikke vente.

De kommuner som har meldt sig 'til Brug for alle', vil formodentlig søge om det fulde tilskud fra Satspulen.
De er dog betænkelige ved, at der ikke er afsat midler til udgifter forbudnet med 'indsatserne'.
Det vil jo komme til at betyde, at de selv skal finansere den del.
Dette har de nogle betænkeligheder ved, men det afskrækker dem ikke.
De forventer, at med den nye reform, og de beløb som er afsat til ressourceforløbene også vil kunne bruges til 'Brug for alle'.

Så selvom de ved, at finansieringen ikke er på plads for 2012/2013, melder de sig på
For at få fat i det første tilskud?

@ fibro: jeg giver de andre ret.
Det ligner ikke noget, at du fik det brev
Contanie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2012, 14:10   #37
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Kommunerne sparer jo også ved at fastholde syge borgere på en lavere ydelse (kontanthjælp) end ftp. Så kan de bruge de penge til at financiere projektet...

Må indrømme jeg kan mindre og mindre lide det projekt... Selvfølgelig skal man hjælpe syge og langtidsledige igang igen. Ingen tvivl om det. Men det er utopi at tro, at (meget) psykisk sårbare kan blive helt eller delvist selvforsørgende "bare" ved at genne dem igennem et afklaring af denne art. Hvis det hele skal lykkedes, kræver det, at der er virksomheder, der bagefter kan rumme disse mennesker og give dem et job. Og det er der altså ikke. Vi ser igen og igen, at det er de svage, der ryger først, når krisen kradser... Det er ikke nogen succes at få hevet en syg gennem et uddannelsesforløb - og så er der ikke noget arbejde til vedkommende bagefter...

Og så er jeg enormt bekymret for, at der nu skal en "psykiater, læge, psykolog eller psykiatrisk sygeplejerske" med helt ind ved bordet og være med til at træffe afgørelser... Og det på baggrund af en projektbeskrivelse uden tilhørende love og bekendtgørelser. Det ser jo ikke ud til, at det bliver borgerens egen behandler, der sidder med ved bordet. Så hvem bliver det så? Og hvilket konkret rolle har de...? Hvad nu, hvis fx der sidder en psykiater med ved bordet, og denne ikke er enig i den behandling, en borger får ved en psykolog...? Eller en anden psykiater for den sags skyld...? Ved en psykiatrisk sygeplejeske nok om behandling, diagnoser mv til at kunne udfylde rollen til borgerens bedste...? Og hvem er den læge, der kunne sidde med ved bordet...? I projektbeskrivelsen står der: "Der kan både være tale om eksterne eller personer, der allerede er tilknyttet jobcentret." Allerede tilknyttet jobcentret...? Vel ikke lægekonsulenten...?!

Nej, kan ikke lide det. Det er igen noget, der bare er sat hurtigt op...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2012, 17:45   #38
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Lige pt er det enkelte - efter reformen 2013, vil det blive alle.....

Fra August 2012 - 13, vil det hovedsageligt være personer fra match 3.

Kære Helene.

Tak for debatindlæg/svar. - Men det var hverken svar på det jeg skrev om, det tråden handlede om - eller det du spurgte mig om.

Jeg er ked af du spår så negativt om fremtiden. Er bange for det ikke hjælper nogen som helst, som (- i forvejen -) er i nød. Tvært imod
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2012, 19:04   #39
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Migselv, det er ikke MIG der spår om fremtiden, det er hvad der reelt står i reformforslaget, desværre...........

Jeg er jo i samme båd. Og skriver i øvrigt mest til trådstarteren
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2012, 21:29   #40
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Migselv, det er ikke MIG der spår om fremtiden, det er hvad der reelt står i reformforslaget, desværre...........

Jeg er jo i samme båd. Og skriver i øvrigt mest til trådstarteren
er enig helenekr skriver faktisk aldrig negativt
men er desværre fakta det meste og det bliver bestemt ikke sjovt for nogen i år 2013
men det er jo S og SF som har lavet den nye reform og ikke os på k10

er lige blevet færdig med min arbejdsprøvning
en større rapport med konklusion at min rest ressourcer udelukkende kan bruges til livskvalitet. samt alle papir peger kun på en ting og det er FP

hvis det havde været for et par år siden, havde jeg været sikker på pension
men er under 40 år og nu ved jeg ikke hvad der kommer til at ske

håber Fibro klare sin arbejdsprøvning og vi begge stadig kan når og blive indstillet til pension inden den 1.1.2013
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
"Brug for alle" slået fejl Risa Politik og Samfund 3 19-04-2013 22:10
"Brug for alle" Bertha65 Alt det andet 20 07-04-2013 22:04
Hvordan har du oplevet projekt "Brug for alle" studerende2013 Alt det andet 3 13-03-2013 00:57
Projekt beskrivelse "Brug for alle" maybeline2you Et godt link! 0 25-11-2012 00:57
Projekt "unge - godt i gang" lomo Spørgsmål ang fleksjob 1 25-11-2009 00:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension