K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-12-2013, 01:16   #1
hannamie
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
hannamie er ny på vejen
Er der ændringer ift udviklingsperspektiv for afklaring til fleksjob?

Er nedenstående svar fra Mette Frederiksen til Enhedslistens Finn Sørensen 4. juli 2012 stadig gældende? (det ligger under jeres links)

Jeg spørger, fordi jeg er blevet afklaret til fleksjob af ca. 4,5 timers varighed ugentlig. Min tilstand har været stabil i de sidste år, og i de lægelige vurderinger finder man ikke grund til bedring. (desværre)

Reglerne for tilkendelse af førtidspension hører under social- og integrationsministeren.
Der er indhentet bidrag fra social- og integrationsministeren, som oplyser:
”For at sikre, at fleksjob også kan rumme borgere med et udviklingsperspektiv,
men med en aktuel meget lille arbejdsevne, vil det være muligt at visitere til et
fleksjob, selv med en meget begrænset arbejdsevne.
Det afgørende for, om der kan visiteres til fleksjob i meget få timer ugentligt er, at
der skal være et udviklingsperspektiv på sigt. Personer med permanent meget begrænset
arbejdsevne kan, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt, tilkendes førtidspension.
Personer, der er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser, at det er helt
åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen, vil således stadig kunne
tilkendes førtidspension.”
hannamie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 01:18   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja det er stadig "gældende" eller skulle jeg sige....at det er det som skulle være meningen ifølge Mette F
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 01:20   #3
hannamie
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
hannamie er ny på vejen
Hm, jeg nævnte det overfor jobkonsulenten. Det havde hun ikke hørt noget om...
hannamie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 01:37   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja...du kan jo printe hendes svar ud og tage det med....det er trods alt hende der har lavet den nye lovgivning som har sagt sådan....og så må man da gå ud fra at det er meningen at det skal være sådan...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 01:45   #5
hannamie
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
hannamie er ny på vejen
Tak for dine svar.
Jeg sender det til konsulenten i min fagforening. Det var hende, der nævnte det i første omgang. Hun havde set/hørt noget om det, men kunne ikke henvise til noget konkret. Men mon ikke løbet er kørt, nu partshøringen er overstået. Økonomisk er fleksjob vel det bedste for mig. Jeg er bare lidt usikker på, hvor aktiv jeg skal være i forhold til jobsøgning. Jeg blev fri for jobklubben pga mine skånehensyn, så det var jobkonsulenten, der fandt afprøvningsstedet til mig - direkte.
hannamie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 01:56   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af hannamie Se meddelelser
Reglerne for tilkendelse af førtidspension hører under social- og integrationsministeren.
Der er indhentet bidrag fra social- og integrationsministeren, som oplyser:
”For at sikre, at fleksjob også kan rumme borgere med et udviklingsperspektiv,
men med en aktuel meget lille arbejdsevne, vil det være muligt at visitere til et
fleksjob, selv med en meget begrænset arbejdsevne.
Det afgørende for, om der kan visiteres til fleksjob i meget få timer ugentligt er, at
der skal være et udviklingsperspektiv på sigt. Personer med permanent meget begrænset
arbejdsevne kan, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt, tilkendes førtidspension.
Personer, der er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser, at det er helt
åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen, vil således stadig kunne
tilkendes førtidspension.”
Dette ligger til grund for min tilkendelse af førtidspension Dec. 2013, så i mit tilfælde holdt ministerens ord.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 03:48   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja...det burde holde....når nu beskæftigelsesministeren siger at det er sådan...

Men vi kender jo kommunerne....og det er nok ikke alle der ser det sådan....de prøver jo alt det de kan....for at se om de kan spare nogle penge...evt ved at kaste folk ud i et ressourceforløb...på kontanthjælpsniveau...

Men man kan jo gøre som Nøgne Tær....sige nej tak til et evt tilbudt ressourceforløb og så søge umiddelbart derefter en paragraf 17 på det foreliggende grundlag...

Det lykkes for Nøgne Tær....så det kan lade sig gøre....men man skal jo nok have sine "beviser" i orden hvis det skal lade sig gøre....altså "beviser" for at der ikke er et udviklingsperspektiv....

Så det kommer jo nok an på hvad ens papirer siger og hvad der ligger...

Husk et ressourceforløb KUN er et tilbud....et man godt kan sige nej til...uden at kassen lukker....

Det kommer dog an på...for hvis man feks er på kontanthjælp....og man feks er gift og falder under gensidig forsørgerpligt....ja så vil man jo ikke få nogle penge...og det er jo så samme resultat....men det er dog ikke fordi man siger nej tak til ressourceforløbet.....så dem der er under gensidig forsørgerpligt....og som er på kontanthjælp....ja de vil have svært ved at sige nej tak...da de så vil miste deres penge...

Men okay...det var jo slet ikke dit spørgsmål...ville vare lige fortælle det med at et ressourceforløb....hvis de vi, tilbyde dig sådan et....kun er et tilbud...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 04:44   #8
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Hej Webmaster!

Kan du evt. linke til noget dokumentation om at man ikke er forpligtiget til at tage imod et ressourceforløb, uden konsekvenser?

Takker!
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 19:30   #9
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tolik Se meddelelser
Kan du evt. linke til noget dokumentation om at man ikke er forpligtiget til at tage imod et ressourceforløb, uden konsekvenser?
Der er umiddelbart ikke noget at linke til og det er nok fordi tingene er vendt lidt om.
I lovgivningen er ordene lagt sådan at det ser ud som om man kommer allernådigst og tikker og beder, og man kan så "tildeles" et forløb på den baggrund.

Tager man ikke imod tilbudet skal man være mere end sikker på at opfylde nedenstående, for at komme i betragtning til pension:
Citat:
Formålsløst at udvikle arbejdsevnen i et ressourceforløb

I visse særlige kan der påbegyndes en sag om førtidspensions uden, at mulighederne for at forbedre arbejdsevnen, herunder deltagelse i ressoruceforløb, har været afprøvet i praksis. Det drejer sig om situationer, hvor deltagelse i ressourceforløb med henblik på udvikling af arbejdsevnen vil være åbenbar formålsløst eller vil kunne indebære risiko for, at personens tilstand forværres.
http://www.sm.dk/temaer/sociale-omra...r/default.aspx
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension