K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-04-2010, 07:32   #1
Manne76
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2009
Indlæg: 9
Styrke: 0
Manne76 er ny på vejen
Arbejdsevne i forhold til fleksjob

Hejsa

Jeg er nu under forrevalidering, efter at have været på revalidering i 3½ år. Jeg søgte fleksjob, men de ville slet ikke tage den op. Vi har så anket afgørelsen. Og fået svar tilbage at man skal være min. 50% invalid for at få fleksjob, og hvis jeg skal ha' fleksjob, skal det være på kontor ( er uddannet på kontor som indkøber) og det skal være som indkøber, da det er det jeg er uddannet til, trods det at jeg har arbejdet som andet på kontor også.

Kan det være rigtigt med de 50 % ?? For jeg kan ikke finde noget om det nogen steder.
Og også at de kan fastlåse stillingen så meget.

På forhånd tak.

Marianne
Manne76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 09:47   #2
lewoni
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Lokation: Sydsjælland
Alder: 61
Indlæg: 9
Styrke: 0
lewoni er ny på vejen
Arbejdsevne.

Har selv været i to forskellige flexjob. Det første som konsulent i et vikarbureau, uden at have kendskab til det. Det andet og nuværende job er som omsorgsmedhjælper. Som du kan se to vidt forskellige typer job, når man tænker på at jeg har kørt som sælger i en hel del år. Jeg har ikke kendskab til at man skal ind for samme erhverv som man er uddannet inde for.
lewoni er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 11:59   #3
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej Manne76

Nej, nej og atter nej... -det er IKKE rigtigt med de 50% og denne "fastlåsning" af arbejdsområdet

Men Du er jo tydeligvis havnet i kommunens skuffe med alle deres ulovlige cirkulærer

Bed om at få det på skrift(hurtigt), og forhold dem til påstanden om "skuffecirkulærer"

Endvidere kommer forrevalidering normalt FØR revalidering... -men det er da jo nok et særdeles godt svar på
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 13:12   #4
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Jeg ved ikke, hvad der menes med 50% invalid, men det er vel rigtigt, at ens arbejdsevne skal være nedsat med mindst halvdelen for at blive visiteret til fleksjob. Det fik jeg da at vide i sin tid. Fik også igennem Contra at vide at i gamle dage, var der også et tilskud, der hed 1/3, men det er fjernet, så nu er der kun ½ eller 2/3-tilskud.
At det så absolut skal være indenfor det fag man er uddannet i, det har jeg så heller ikke hørt om før.
Men jeg fik så også at vide, at hvis jeg skulle revalideres, så var det til ordinært job og ikke fleksjob, selvom det vist heller ikke er helt efter reglerne?? Men er der ikke lagt en plan, inden du startede på revalidering?
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 13:30   #5
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej gh72

Hvis ens arbejdsevne skal være nedsat med MINDST 50%... -eller, fx mange fleksjobbere ligger på en ugentligt arbejdstid på 20-25 timer... -hvorfor er der så et tilskud der hedder 2/3 ???

Og nej, det er altså IKKE rigtigt, alt det man læser i avisen... -ser på tv... -eller(mere relevant) hører fra sin sagsbehandler
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 14:36   #6
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Hej gh72

Hvis ens arbejdsevne skal være nedsat med MINDST 50%... -eller, fx mange fleksjobbere ligger på en ugentligt arbejdstid på 20-25 timer... -hvorfor er der så et tilskud der hedder 2/3 ???

Og nej, det er altså IKKE rigtigt, alt det man læser i avisen... -ser på tv... -eller(mere relevant) hører fra sin sagsbehandler
Jeg ved ikke lige hvad du mener med det? Tilskuddet der hedder 2/3 er jo det højeste tilskud, så det må formodes at være dem med mindst arbejdsevne, der modtager det tilskud, men man kan jo heller ikke alene se på timetallet, da den ikke behøver at være identisk med den reelle arbejdstid. Du kan jo også godt blive ansat i fleksjob 37 timer om ugen, men den reelle arbejdstid måske ligger langt lavere, eller du ikke er særlig effektiv.

Jeg læste bare denne artikel for nyligt; men det er selvfølgelig ikke sikkert, at det er helt korrekt, men der står flere gange nævnt, at arbejdsevnen skal være under 50%, hvilket jo også svarer til tilskuddet på ½-delen:

http://www.akf.dk/presserum/akf_i_pr...alle/fleksjob/

Tilskuddet følger jo arbejdsevnen, jo lavere arbejdsevne, jo højere tilskud; og det var det, som Contra sagde, at førhen var der også et tilskud der hed 1/3, men det er bortfaldet, og der er derfor nogle, der er kommet i klemme, fordi deres arbejdsevne ikke er nedsat i en sådan grad, at det berettiger til fleksjob, men disse personer kan have svært ved at bevare et job på ordinære vilkår. Men igen, jeg kender ikke reglerne ud og ind, men der må jo vel være en eller anden måde, man vurderer, hvor meget arbejdsevnen er nedsat med og derfra så visiterer?
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 15:13   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
De tilskud der gives kan ikke rigtig sige noget om ens arbejdsevne...da der kan være mange årsager til at man feks får 2/3 tilskud....

Som udgangspunkt skal fleksjob gives på fuld tid (medmindre man før har arbejdet som deltid og at det ikke har haft noget med sygdom at gøre - Kig under Job på fuld tid)....altså 37 timer....man kan så have nedsat tid som et skånehensyn...

Det eneste jeg har kunne finde om hvad der kræves er følgende:

Citat:
Personen skal have en varig og en væsentlig begrænsning i arbejdsevnen.
Kilde: http://www.clh.dk/?id=1474#c4002

Jeg har ikke kunne finde noget sted hvor der direkte står at man skal have mere end 50% nedsættelses af sin arbejdsevne for at kunne blive visiteret til fleksjob...

Jeg ved dog godt at de siger at det er det man skal have...og at de regner med at det forholder sig sådan...

Men jeg kunne da godt tænke mig at se hvor det står...altså i en lovgivning...

For når man skriver "en væsentlig begrænsning i arbejdsevnen" ja så er det et meget vidt begreb...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 15:25   #8
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
De tilskud der gives kan ikke rigtig sige noget om ens arbejdsevne...da der kan være mange årsager til at man feks får 2/3 tilskud....
Som udgangspunkt skal fleksjob gives på fuld tid (medmindre man før har arbejdet som deltid og at det ikke har haft noget med sygdom at gøre - Kig under Job på fuld tid)....altså 37 timer....man kan så have nedsat tid som et skånehensyn...

Det eneste jeg har kunne finde om hvad der kræves er følgende:



Kilde: http://www.clh.dk/?id=1474#c4002

Jeg har ikke kunne finde noget sted hvor der direkte står at man skal have mere end 50% nedsættelses af sin arbejdsevne for at kunne blive visiteret til fleksjob...

Jeg ved dog godt at de siger at det er det man skal have...og at de regner med at det forholder sig sådan...

Men jeg kunne da godt tænke mig at se hvor det står...altså i en lovgivning...

For når man skriver "en væsentlig begrænsning i arbejdsevnen" ja så er det et meget vidt begreb...
Jo, men man kan vel godt sige, at jo højere tilskud, jo lavere arbejdsevne. Hvis man arbejder 20 timer om ugen og får 2/3 tilskud, så må man da formode at det skyldes flere skånehensyn (lavere arbejdsevne) end hvis man fik ½ tilskud. Jeg ville da mere sige, at man ikke kan nøjes med at se på timetallet.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 15:25   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tja, der er ingen lovgivning, kun principafgørelse på området.....

Dette link kan fint komme ind hér der da er et par guldkorn!

http://www.k10.dk/showthread.php?t=12304
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 15:45   #10
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Jeg undre mig lidt hver gang jeg læser disse indlæg omkring hvor stor en del der bliver refunderet...
Jeg var ansat i 25 timer de sidste 3 år inden jeg blev syg og der for får jeg også løn for 25 timer nu hvor jeg er ansat i fleks og et eller andet sted irriterer det mig at min arbejdsgiver får refunderet 2/3 af lønnen for dvs. at de kun betaler for 8 timer og jeg har en vurderet arbejdstid på 2-3 timer om ugen dvs. 10-15 alt efter jobbet. Det job jeg lige har haft var på 13½ time om ugen altså var de 5½ time "gratis" for arbejdsgivers vedkommende.... men den er god nok for arbejdsgiveren.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tyske forhold Risa Politik og Samfund 10 07-01-2013 18:03
fleksjob, arbejdsevne ene Spørgsmål ang fleksjob 9 01-10-2012 10:36
Afklaring i forhold til fastholdelse i fleksjob.... Susanne2412 Spørgsmål ang fleksjob 72 19-05-2011 15:57
Definition af "Varig" i forhold til fleksjob Cordulla Spørgsmål ang fleksjob 11 23-10-2009 13:54
Førtidspensionist i et forhold. sitkin Nyttigt at vide for Førtidspensionister 2 10-03-2009 21:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension