K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-06-2013, 08:42   #81
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Det lyder godt og så hold øje med kontoen i morgen ;-).

Pkt. 4 ville jo så være oplagt at forlænge på indtil fleksbevillingen er i hus, for så hedder det KUN enteneller og ikke flere julelege.. Forstår det som at du har været i ap., så hvis arbejdsevne vurderingen står til fleks. skulle det jo ikke være problemer der.

God dag til dig ligeså. Det er dejligt at kunne give slip indimellem.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2013, 11:28   #82
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Hej Enteller og sims.

Så kom afgørelsen.
De mener ikke at jeg er berettiget til sygedagpenge. Hvilket betyder at jeg skal søge kontanthjælp, men det kan jeg ikke, pga formue.

Nu skal der skrives klagebrev til Borgmesteren, og der skal skrives en ny klage vedr sygedagpengestop.
De har forlænget mine sygedagpenge indtil d. 12/07-13.
Nu er jeg jo startet på forrevalidering, og der er ingen som kan svare mig på, hvem jeg skal tale med ang forrevalidering og ydelser. For der står jo i loven
Ifølge bekendtgørelse af lov om en aktiv socialpolitik, Paragraf 47 stk 4 står der:

Stk. 4. Revalidenden bevarer sit hidtidige forsørgelsesgrundlag under forrevalideringen.

Jeg er desuden kommet i klemme imellem to myndigheder: Kontanthjælp og sygedagpenge
Kontanthjælp vurderer at der skal iværksættes forrevalidering udfra de seneste lægelige oplysninger, og sygedagpenge mener det modsatte, at jeg skal raskmeldes.

Nej nej nej.. nu fortsætter kampen fandme... (

Jeg holder stadigvæk fast i, at jeg vil skrive en klagesag til ombudsmanden vedr en ny principafgørelse, jeg venter blot på svar om hvem der mere er klar. Opgaven kræver en del struktur, og måden at skrive på samtidig også har en betydning, så jeg vil gerne blotte mig sammen med andre, evt sims.

Hvornår modtager du din afgørelse?

Et spørgsmål:
Den afgørelse jeg modtog fra BAN 24/04-13, som skriver at der skal iværksættes arbejdsprøvning, og jeg derfor kan forlænges i 39 uger.
Hvis den arbejdsprøvning ikke har fundet sted indenfor de 39 uger, og jeg så starter på det efter de 39 uger. Og sygedagpenge enheden siger at jeg stadigvæk er rask, kan man så ikke sige at de nægter at følge BAN's anvisning om at jeg skal arbejdsprøves??

Kort tidslinje:

AFgørelse ban 24/04-13 medhold arbejdsprøvning 39 uger
varighedsbegrænsning 39 uger 01/05-13 (en uge efter)
forlænget sygedagpenge 23/05-13 pga arbejdsskadesag, dog vurdering af om jeg er uarbejdsdygtig.
LÆ 265 erklæring siger: skånebehov rygbelastende arbejde, nedsat tid, revalidering foreslået + at jeg kan se mig selv i fleksjob
modtager afgørelse d. 27/06-13 - sdp stopper 12/07-13
start arbejdsprøvning: 27/06-13
stop sygedagpenge 12/07-13

Sidst redigeret af Bodrum; 27-06-2013 kl. 11:35.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2013, 15:26   #83
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
popiae, jeg har nu kontaktet avisen.dk og talt med Mette Lauth.
Hun var godt klar over hvem du var, og hun virkede til at være glad for at jeg ville stå frem med min sag.

Vi er blevet enige om, at jeg skal sende hende en email med de oplysninger, så skal vi tales ved på mandag.
Så kan der forhåbentlig blive kastet lys på sagen.

Tak for at du gjorde den indsats!
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2013, 20:33   #84
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Hej enteneller

Tak for deling af dine sager med kommune og nævn. Som du skriver: ”Så er min sag vidst efterhånden endevendt.” Ja tænk hvis det kunne gøres lige så enkelt og klart overfor kommunen, med nogle konkrete skrivelser frem og tilbage over nogle gange, for at blive forstået - så havde vi ikke k10.

Hej Bodrum

Min klage om sygedp.stop skal først tilbage til BAN efter kommunen fastholder sygedagpengestop. Da det er en hjemsendt sag har jeg hørt tidligere fra BAN, at der kun er op til to måneders ventetid, men pr 01-07-13er det jo Ankestyrelsen som overtager og så ved jeg ikke om der er længere ventetid. Jeg fik modregnet en mindre formue da jeg overgik fra sygdp til konthj – derfor har jeg været aktiv på trådene vedr. denne problematik at gå fra sygdp til konthj før man er afklaret/udredt.

Til dit spørgsmål vedr. tidligere afgørelse fra BAN, hvor du har fået medhold i forlængelse på § 27 nr 2 der siger 39 ugers arbejdspr. Hvis du er sygemeldt og får medhold i arbejdspr. Så kan du jo ikke betegnes som rask/fuld arbejdsdygtig. Det er jo det en arbejdsprøvning skal belyse – din arbejdsevne. Der er jo ikke kommet lægeligt nyt i den mellemliggende klagetid, der siger du fuld arbejdsdygtig vel.?

For lige at fange tråden bedst i din tekst – har jeg nogle spørgsmål, ret mig hvis jeg har opfattet din tekst forkert:

1) Sygdp. skriver du er blevet forlænget på din arbejdsskadesag, altså sådan at du er blevet forlænget fra den 01-05-13 til 12-07-13 og så har sygedagpenge i mellemtiden vurderet at du er arbejdsdygtig og så gælder forlængelsesreglen ikke, er det rigtigt forstået.?

2) Har du fået bevilliget en arbejdsprøvning/virksomhedspraktik via konthj. som varer frem til oktober..?

3) Samtidig skriver du at du har fået forløbet bevilliget som en forrevalidering …?! Men forrevalidering stiller jo mod revalidering, som handler om at komme tilbage til det ordinære arbejdsmarket og det har jo ikke noget med fleksbevillig at gøre….!?

Håber du forstår mine spørgsmål.
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2013, 21:02   #85
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Okay saa kan der gaa op til 6 maaneder naar ankestyrelsen afgoerer din sag, har jeg laest mig til.. Men er ikke sikker?

Vedr fuld uarbejdsdygtighed: nej min sb i kth har skrevet at min arbejdsevne er varigt nedsat, og reva arbejdsproevning er paa 12 timer start og slut 15 timer. Min lae265 erklaering siger relevant med nedsat tid, skaanebehov og at jeg kan se mig selv i fleks. Ordret " navn kan se sig selv i et fleksjob"

1: ja det er korrekt vaer opmaerksom paa det i din sag. Det er primaert det de vurderer paa. Betingelsen for at overhovedet at ku faa sdp er jo at man er uarbejdsdygtig.

2: er ogsaa rigtig forstaaet, i min situation skal sdp forlaenge mig, og ikke kth.
De modsiger hinanden de to myndigheder..

3: ikke noedvendigvis, naar der staar i mine papirer at min arbejdsevne er nedsat, saa kan jeg jo ikke komme tilbage paa ordinaer beskaeftigelse. Og slet ikke med 12 timer om ugrn jo. En forrevalidering er ikke noedvendigvis med henblik paa revalidering, det kan ogsaa bruges til at finde ud af hvad der skal ske. I en revalidering binder man sig til at vaere selvforsoegende efter forloebet, det goer man ikke i en forrevalidering.

Reva er et godt sted til st blive afproevet paa. Mange muligheder og arbejdsfunyktioner, ikke ligesom en virksomhedspraktik som er meget snaever.

I min jobplan staar der til sidst: at formaalet med jobplanen er st finde ud af time antal og skaanebehov, for at jeg kan blive paa arbejdsmarkedet.

Og naar jeg har varigt nedsat arbejdsevne saa skal de se bort fra alm beskaeftigelse.

Sidst redigeret af Bodrum; 27-06-2013 kl. 21:05.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2013, 23:11   #86
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
På SR-bistands hjemmeside står der:
Forrevalidering er en periode, som ligger før en revalidering, og perioden bruges til at fastlægge det konkrete erhvervsmæssige sigte med selve revalideringen.

Det bliver bare noget rodet noget at kalde din afklaring for forrevalidering, for i dit tilfælde skal kommunen vurdere, at din arbejdsevne er varigt nedsat – for at tage det næste spadeskridt til en fleksbevilling.
Der står jo under:

Hvem kan søge fleksjob?

Tre betingelser skal være opfyldt, for at du kan søge et fleksjob:

•Du skal være under 65 år
•Kommunen skal vurdere, at din arbejdsevne er varigt nedsat
•Alle muligheder for omplacering og genoptræning skal være undersøgt

Og da du skrev forrevalidering bekymrede det mig, - for er der gang i at alle muligheder skal være udtømte herunder revalidering. Forstår du mig.?

Men ok så skriver du: "Der står i mine papirer at min arbejdsevne er nedsat, så kan jeg jo ikke komme tilbage på ordinær beskæftigelse". Men din arbejdsevne er jo først nedsat når den er blevet endelig vurderet. Min arbejdsevne var også lægeligt set nedsat, men først ved arbejdspr. kunne det konstateres.

Jeg skriver kun det her for pas på, at BAN/Ankestyrelsen ikke skriver at det ikke kan udelukkes, at du kan komme ud på arbejdsmarket på ordinærtvis via en revalidering. Så har du lige pludselig tre overlapninger; sygedagpenge siger konsekvent nej til alt, kontanthj er lydhør og ser det som en selvfølge, at du har en nedsat arbejdsevne, og lige pludselig siger øvre instans der er stadig muligheder.

Bodrum jeg har selv været igennem forrevalideringer så vær på vagt – selv om jeg godt mærker du er på stikkerne, – så længe jeg er i systemet forventer jeg overraskelser. (Der er så mange modsigelser fra alle instanser i min sag, så hver gang der kommer ny afgørelse er der mange tråde der skal rodes ud).

Men ok måske har du fingeren på pulsen – det havde jeg ikke i sin tid, da jeg startede ud med at være syg og gik igennem det ene forløb efter det andet

Citat:
Oprindeligt indsendt af simsons Se meddelelser
På SR-bistands hjemmeside står der:
Forrevalidering er en periode, som ligger før en revalidering, og perioden bruges til at fastlægge det konkrete erhvervsmæssige sigte med selve revalideringen.

Det bliver bare noget rodet noget at kalde din afklaring for forrevalidering, for i dit tilfælde skal kommunen vurdere, at din arbejdsevne er varigt nedsat – for at tage det næste spadeskridt til en fleksbevilling. Der står jo under:

Hvem kan søge fleksjob?

Tre betingelser skal være opfyldt, for at du kan søge et fleksjob:

•Du skal være under 65 år
•Kommunen skal vurdere, at din arbejdsevne er varigt nedsat
•Alle muligheder for omplacering og genoptræning skal være undersøgt

Og da du skrev forrevalidering bekymrede det mig, - for er der gang i at alle muligheder skal være udtømte herunder revalidering. Forstår du mig.?

Men ok så skriver du: "Der står i mine papirer at min arbejdsevne er nedsat, så kan jeg jo ikke komme tilbage på ordinær beskæftigelse". Men din arbejdsevne er jo først nedsat når den er blevet endelig vurderet. Min arbejdsevne var også lægeligt set nedsat, men først ved arbejdspr. kunne det konstateres.

Jeg skriver kun det her for pas på, at BAN/Ankestyrelsen ikke skriver at det ikke kan udelukkes, at du kan komme ud på arbejdsmarket på ordinærtvis via en revalidering. Så har du lige pludselig tre overlapninger; sygedagpenge siger konsekvent nej til alt, kontanthj er lydhør og ser det som en selvfølge, at du har en nedsat arbejdsevne, og lige pludselig siger øvre instans der er stadig muligheder.

Bodrum jeg har selv været igennem forrevalideringer så vær på vagt – selv om jeg godt mærker du er på stikkerne, – så længe jeg er i systemet forventer jeg overraskelser. (Der er så mange modsigelser fra alle instanser i min sag, så hver gang der kommer ny afgørelse er der mange tråde der skal redes ud).

Men ok måske har du fingeren på pulsen – det havde jeg ikke i sin tid, da jeg startede ud med at være syg og gik igennem det ene forløb efter det andet
Skrives ved imorgen.
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2013, 06:11   #87
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Godmorgen,
Jeg kan godt forstå din frustration, vi må tage et skridt af gangen, og hvis det begynder at lugte af at formålet er at jeg skal på revalidering, så må jeg henvise til jobplanen, for det er ikke beskrevet at formålet er uddannelse.
Jeg har givet udtryk for at jeg vil have vanskeligheder ved at gennemføre en uddannelse, pga at mine ryggener fylder så meget i min hverdag.

Min sagsbehandler virkede da til at være forståelig overfor det, jeg har også givet til kende hvilket job jeg mener at jeg vil kunne bestride efter endt forrevalidering.

Jeg prøver selvfølgelig at holde fingeren på pulsen, og det er godt at du også tænker i de baner, for man kan aldrig vide.

Hvad har du været igennem? REVA? Virksomhedspraktik?
Hvad var formålet med det? Beskrevet i jobplanen
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2013, 11:40   #88
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Hej Bodrum

Jeg er ikke frustreret - - er blot opmærksom når jeg læser din sag/situation (også taget din alder i betragtning) på hvad der kan blive tolket forskelligt af de impliceret som sygedagpenge, kontanthjælp, BAN/Ankestyr.

Jeg ved at BAN kikker på om alle muligheder er udtømte - Har i min sag fået brev fra BAN tre gange, indtil videre

Jeg har selv været igennem forrevalidering og revalidering på et tidspunkt hvor fleksjob ikke kom i betragtning, alene fordi der stadig skulle ses på andre muligheder.

MEN jeg læser du ER opmærksom på din jobplan, så tag blot mine ord som en lille stille hvisken..

Jeg er blevet indstillet til fleksjob nu - har været igennem virksomhedspraktik.
Men jeg har været mange år undervejs i hele mit forløb med kommunen. (Jeg har en kronisk fysisk lidelse som ikke er blevet bedre med årene). Det ser ud til, der er lys for enden nu - efter udredningen her i sidste omgang på konthj. Og har så hele den lange fejlbehandlet sygedagpengesag med mig, der skal afsluttes med en, håber jeg, endelig afgørelse fra det "ny" Ankestyrelse.

Så det korte af det lange, for lige at vende tilbage til trådens oprindelse så ved jeg ikke hvad status bliver, mht min efterbetaling og den formue jeg selv har haft, der er kommet med indover. Hvilken den ikke havde været hvis jeg var forblevet på sygedagpenge.

Min sag som den er lige nu, skal ikke bruges som eksempel, tænker jeg - men jeg støtter op om at eksemplet med BubberDK og nielsensupp, hvor deres endelige endestation er blevet kontanthj og de efterfølgende har skulle leve af efterbetalte sygedagpenge, skal gøres til ny principafgørelse. Også i din sag hvor du allerede nu også skal leve af de efterbetalte sygedagpenge.

Jeg læste du havde kontaktet avisen.dk på opfordring af Popiae. Super - det er et skridt på vej til at få problematikken med "vundne" tilbagebetalte sygedagpenge, som bliver betragtet som formue, frem til de instanser som skal lukke det hul.

Sidst redigeret af simsons; 28-06-2013 kl. 11:56.
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2013, 09:17   #89
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det største problem er ikke formue, men at det betragtes som indtjening, på udbetalingstidspunktet.
Det er med den begrundelse, at der modregnes i kontanthjælp, fremadrettet.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2013, 15:35   #90
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Det er bare ikke i orden at tilbagebetaling/refusion af sdp. kan spærre for fremtidig kh.

Revalidering er jeg ikke så meget inden i andet end, at man i forbindelse hermed omskoler folk med nedsat erhvervsevne.

Forrevalidering, kan jo også være en betegnelse for en "slags" arbejdsprøvning eller "for øvelse" til en, det har jeg også hørt.

Hvis jeg var dig Bodrum, ville jeg nok ikke gå efter revalidering som forlængelses pkt. til dine sdp. men så nærmere fleks iht. §27 stk. 1 nr. 4. Du kommer jo aldrig på ftp. med de timer, så det har du ikke nøde at være bange for.

Dog kan man jo udemærket pege på flere forlængelses muligheder/punkter i ens sag, det skader absolut ikke. Held og lykke med din klage og den gernerelle omkring problemstillingen med refusion af sdp. og samtidig "nægtelse" af kh.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 29-06-2013 kl. 15:38.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpenge med tilbagevirkende kraft.? simsons Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 25-04-2013 01:41
Kontanthjælp tilbagebetaling med tilbagevirkende kraft? Freddy282 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 09-03-2013 14:49
§100 med tilbagevirkende kraft? Road66 Alt det andet 4 26-01-2012 11:59
med tilbagevirkende kraft fortvivletpige At søge førtidspension 1 12-06-2008 19:48
FØP med tilbagevirkende kraft ????? Silke Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 29-04-2008 09:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension