K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-02-2014, 17:42   #11
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af kimerik Se meddelelser
hej ja jeg har været inde og se den forskudsopgørelse men jeg har intet forstand på alt det der står på den her er lidt af det der står om skattefradrag

Pr. dag 165 kr Pr. uge 1159 kr Pr. 14 dage 2318 kr Pr. m 5024 kr

kan man se noget efter det her burde jeg så ikke også få det i år når jeg fik det sidste år ?.

fordi jeg ikke ved så meget om det er fordi det var min mor der lavede alt det for mig før men hun gik bort i 2011 så nu skal jeg selv til at lære alt det
Er det forskudsopgørelsen for 2014 du har været inde på?

Hvis ja, så forstår jeg ikke at du ikke har fået fradrag ved pensionsudbetalingen.

Kontakt Udbetaling Danmark op spørg hvorfor dit hovedkort (fradrag) ikke er brugt.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2014, 18:06   #12
kimerik
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
kimerik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser
Er det forskudsopgørelsen for 2014 du har været inde på?

Hvis ja, så forstår jeg ikke at du ikke har fået fradrag ved pensionsudbetalingen.

Kontakt Udbetaling Danmark op spørg hvorfor dit hovedkort (fradrag) ikke er brugt.

Mvh. Susanne
ja det er den fra 2014 der er ikke noget galt med min pensionsudbetaling den er god nok de har bare trukket 350 kr fra i varme hjelp om måned det er ok
det er den løn jeg får for at køre med aviser de siger jeg ikke kan få skattefradrag i år men det fik jeg sidste år og har fået lige siden jeg startet med at køre med dem i april måned 2013.

hilsen kim
kimerik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2014, 18:47   #13
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af kimerik Se meddelelser
ja det er den fra 2014 der er ikke noget galt med min pensionsudbetaling den er god nok de har bare trukket 350 kr fra i varme hjelp om måned det er ok
det er den løn jeg får for at køre med aviser de siger jeg ikke kan få skattefradrag i år men det fik jeg sidste år og har fået lige siden jeg startet med at køre med dem i april måned 2013.

hilsen kim

Uha uha hvis jeg forstår dig rigtigt så fik du i 2013 skattefradrag både ved pensionsudb. og ved aviskørsel. Det vil betyder at du skal betale en efterskat når årsopgørelsen kommer her i marts måned.

Du kan kun bruge dit fradrag en gang. Så det ser ud som om at det nu er som det skal være.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2014, 19:00   #14
kimerik
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
kimerik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser

Uha uha hvis jeg forstår dig rigtigt så fik du i 2013 skattefradrag både ved pensionsudb. og ved aviskørsel. Det vil betyder at du skal betale en efterskat når årsopgørelsen kommer her i marts måned.

Du kan kun bruge dit fradrag en gang. Så det ser ud som om at det nu er som det skal være.

Mvh. Susanne
ja det kan godt være jeg får en over nakken i år så er det nok ok som det er nu og jeg vil da også heller betale for meget i skat end for lidt det er dejligt når man får lidt tilbage.

jeg trode bare når man bliver ansat hos nordjyske avis så havde de helt styr på det med løn og skat og jeg ikke skulle gøre noget selv men nu må jeg se når den kommer her i marts måned
kimerik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2014, 19:20   #15
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tolik Se meddelelser
Undskyld Kimerik at jeg lige bryder ind...men jeg er nødt til at lige få slået helt fast at man ikke kan få frakendt sin førtidspension når man har fået denne før 2003...

Tolik...den afgørelse du henviser til...ja der har peter ikke taget den fulde ordlyd med....

Den kommer her afgørelsen:

Citat:
Resumé:
Principafgørelsen fastslår
Frakendelse af førtidspension
Ved tilkendelsen af førtidspensionen har kommunen vurderet, at der er tale om en varig lidelse. Førtidspensionen kan derfor som udgangspunkt ikke frakendes.
Kommunen skal dog træffe afgørelse om frakendelse af førtidspension, hvis der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Kommunen skal i den forbindelse foretage en konkret helhedsvurdering af pensionistens arbejdsevne. Kommunen skal således vurdere, om den pågældende er blevet i stand til at udføre konkret specificerede arbejdsfunktioner (f.eks. i et fleksjob) og derved opnå indtægt til selvforsørgelse.
Det er en betingelse for at frakende førtidspensionen, at pensionisten mod forventning er blevet i stand til at arbejde i større omfang end forudsat ved tilkendelsen af førtidspension, og at pensionisten gennem en længere periode har vist, at arbejdsevnen er blevet forbedret. Det afgørende er, om arbejdsevnen er blevet forbedret, således at pensionisten er blevet i stand til at kunne varetage et fleksjob/ordinært job.
Kommunen skal i forbindelse med den konkrete helhedsvurdering af pensionistens arbejdsevne vurdere, om der er behov for at indhente aktuelle lægelige oplysninger.
Det er ikke en generel betingelse for at frakende førtidspensionen, at der skal foreligge aktuelle lægelige oplysninger om borgerens helbredsmæssige forhold.
Kommunen kan vælge at gøre en pension hvilende.

Førtidspension før den 1. januar 2003
Personer, der er tilkendt førtidspension før den 1. januar 2003, er omfattet af lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Efter loven kan førtidspensionen ikke frakendes. Kommunen kan derimod træffe afgørelse om, at retten til førtidspension gøres hvilende for pensionister under 60 år, hvis indtægten ved personligt arbejde forventes vedvarende at overstige det dobbelte af grundbeløbet, eller hvis pensionisten selv beder om det.
Om indtægten vedvarende overstiger den tilladte grænse afhænger af en konkret vurdering. I praksis har Ankestyrelsen ikke anset 4 måneder for tilstrækkeligt, men har vurderet, at ansættelsen skulle have varet et år.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160610

Det er mere hvis andre sidder og kigger med....så de ikke tror at de kan få deres førtidspension frakendt...for det kan de ikke..

Så dette er kun for at slå dette helt fast...

Det er kun alle os der har fået førtidspension EFTER 2003 der kan få den frakendt...plus selvfølgelig dem som har valgt at gå fra gammel førtidspension og over til den nye....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2014, 20:34   #16
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Undskyld Kimerik at jeg lige bryder ind...men jeg er nødt til at lige få slået helt fast at man ikke kan få frakendt sin førtidspension når man har fået denne før 2003...

Tolik...den afgørelse du henviser til...ja der har peter ikke taget den fulde ordlyd med....

Den kommer her afgørelsen:



Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160610

Det er mere hvis andre sidder og kigger med....så de ikke tror at de kan få deres førtidspension frakendt...for det kan de ikke..

Så dette er kun for at slå dette helt fast...

Det er kun alle os der har fået førtidspension EFTER 2003 der kan få den frakendt...plus selvfølgelig dem som har valgt at gå fra gammel førtidspension og over til den nye....
Jeg er ganske enig Webmaster, MEN:

Hvis de kan gøre førtidspensionen for personer, tilkendt før 2003, hvilende og dermed sætte dem i f.eks. fleksjob, er det jo næsten det samme som at miste førtidspensionen!

Kommunen skal blot bevise, at personen har en forbedret arbejdsevne og dermed mulighed for at være selvforsørgende. Hvis man så har et arbejde ved siden af førtidspensionen, er man jo i risiko for at få pensionen gjort hvilende og blive sat på rådighedsydelse.
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2014, 20:49   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tolik Se meddelelser
Jeg er ganske enig Webmaster, MEN:

Hvis de kan gøre førtidspensionen for personer, tilkendt før 2003, hvilende og dermed sætte dem i f.eks. fleksjob, er det jo næsten det samme som at miste førtidspensionen!

Kommunen skal blot bevise, at personen har en forbedret arbejdsevne og dermed mulighed for at være selvforsørgende. Hvis man så har et arbejde ved siden af førtidspensionen, er man jo i risiko for at få pensionen gjort hvilende og blive sat på rådighedsydelse.
Du læser helt skævt!

Førtidspensionister før 2003 må arbejde alt det de vil, og hvis de ikke vil arbejde mere, genoptager de bare førtidspensionen.
Det kan på ingen måder sammenlignes med, at så tager de førtidspensionen.

Rigtig mange pølsemænd er førtidspensionister på den gamle ordning - og de arbejder ofte alle ugens dage, og lige så ofte 37 timer om ugen. Og det må de gøre lige så længe de kan holde til det - når de ikke kan klare det mere, går de bare op på kommunen og får førtidspensionen tilbage. Kvit og frit.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2014, 22:38   #18
Robin91
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2011
Indlæg: 39
Styrke: 13
Robin91 er ny på vejen
Hej

Jeg fik også tilkendt min førtidspension for 20 år siden, men har hele tiden haft deltids job ved siden af, men vi fandt ud af at fordi jeg er gift og vi bor på gård samt at min mand er selvstændig at jeg ville tjene mere som fleksjobber.

Så jeg har fået min førtidspension på gammel ordning gjort hvilende, og kan selv til enhver tid gå tilbage til den.

Så nu har jeg fleksjob samt jeg er tilkendt invaliditetsydelse oveni hver måned netop af den grund at min førtidspension er gjort hvilende.

Så du skulle måske prøve og undersøge om dit job ikke kunne blive et fleksjob?

VH Robin
Robin91 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2014, 19:11   #19
nille60
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 42
Indlæg: 649
Styrke: 15
nille60 er ny på vejen
hejsa

jeg har selv været ude med ugeviser/reklamer på disse landruter og det var bare hygge:-) havde kun en rute på ca 40 husstande.

jeg er på ny ordning efter 2013 og det var ok med kommunen den gang men ved ikke hvordan det er nu, der er jo lavet så meget om, så det ikke er til at finde rundt i.

jeg nød at gå med disse ugeaviser/reklamer og pakke dem men efter jeg er flyttet og ikke har bil.

så bliver det besværligt for mig og ingen til at hjælpe mig heller, hvis man ikke kunne få en rute lige hvor man boede jo.

held og lykke med det :-)
__________________
FØRTIDSPENSIONIST PR 1/10-2010
nille60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2014, 20:05   #20
kimerik
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
kimerik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nille60 Se meddelelser
hejsa

jeg har selv været ude med ugeviser/reklamer på disse landruter og det var bare hygge:-) havde kun en rute på ca 40 husstande.

jeg er på ny ordning efter 2013 og det var ok med kommunen den gang men ved ikke hvordan det er nu, der er jo lavet så meget om, så det ikke er til at finde rundt i.

jeg nød at gå med disse ugeaviser/reklamer og pakke dem men efter jeg er flyttet og ikke har bil.

så bliver det besværligt for mig og ingen til at hjælpe mig heller, hvis man ikke kunne få en rute lige hvor man boede jo.

held og lykke med det :-)
hej tak ja jeg har 3 ruter på landet ca 475 husstande og det bliver til 119 km hver gang 2 gange om ugen men så skal jeg heller ikke gå så meget der er rør ved mange af dem så det er bare ud af ruden med dem jeg gør det også fordi det er godt at komme ud i luften og ikke side hjemme hele tiden og så for at få tiden til at gå med det.

mvh kim
kimerik er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension