K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-08-2017, 11:10   #1
Schwart
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2017
Indlæg: 2
Styrke: 0
Schwart er ny på vejen
Engangsbeløb fra privattegnede forsikringer.

Hej

Jeg er lidt over halvvejs i et jobafklaringsforløb på ressourceforløbsydelse. Og i den forbindelse er jeg blevet godkendt af min pensionskasse til en engangsudbetaling på halv invalidesum.

Det jeg ikke kan finde ud af er, om det betragtes som formue eller ikke. Det nærmeste jeg kan finde er på :

https://ast.dk/beskaeftigelse/kontan...mpler-indtaegt

Hvor der står :

Engangsbeløb fra privattegnede forsikringer

Udbetaling fra afdød ægtefælles ratepension.

Udbetaling af engangsbeløb anses som formue, som ikke har betydning for størrelsen af den udbetalte ydelse. Det følger af praksis om kontanthjælp og ressource- og jobafklaringsforløb.


Jeg går også ud fra man har oplysningspligt, men hvem præcist er det jeg skal oplyse om dette ?

Med den hårde økonomiske periode vi efterhånden har været igennem, så håber jeg jo ikke kommunen kan gøre krav på det beløb. Den er jo fra pensionskassen jo netop ment til at lette det økonomiske perspektiv.
Schwart er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2017, 11:14   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Engangsbeløb: formue
Løbende udbetalinger: indtægt

Aktivloven:
"§ 69 j. Personer, der har ret til et jobafklaringsforløb efter kapitel 12 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, modtager ressourceforløbsydelse. Retten til ressourceforløbsydelse gælder uden hensyn til egen formue og en eventuel ægtefælles indtægts- og formueforhold. "

Du har egentlig ikke oplysningspligt ang formue.
Men det kan være en god idé at oplyse alligevel, så de ikke senere begynder at mistænke, at det kan være en indtægt.
Så er det nemmere at sige "hej, jeg har lige fået noget formue, som jo ikke har betydning for min ydelse"
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2017, 18:58   #3
Schwart
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2017
Indlæg: 2
Styrke: 0
Schwart er ny på vejen
Jeg siger mange tak for hjælpen. Synes det kan virke ret svært og gennemskue hvordan det betragtes i sådan en situation, og hvad som vurderes formue eller ikke.
Schwart er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2017, 19:00   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Der er så også nogen erstatninger der ses bort fra, ift indtægt og formue.
Men så længe det er en engangsudbetaling, som er formue, og du gerne må have formue, er det ikke så relevant for dig
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension