K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-12-2013, 14:19   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kørselsfradrag for kronisk syge og handicappede

http://www.gigtforeningen.dk/et+godt...B8rselsfradrag

"Hvis du er kronisk syg eller handicappet, har du mulighed for at anvende særlige regler for kørselsfradrag til dækning af udgifter mellem dit hjem og din arbejdsplads. Reglerne fremgår af ligningsloven § 9d og den tilhørende vejledning.

Betingelserne er, at du som følge af en kronisk sygdom eller handicap har øgede udgifter til transport mellem hjem og arbejde.

Mange mennesker med gigt vil være omfattet af de særlige regler. Hvis SKAT beder om det, skal du kunne dokumentere, at du har haft merudgifter til transport som følge af kronisk sygdom eller invalditet. Hvis du i forvejen har en handicapbil, vil det formentlig være tilstrækkelig dokumentation.

Hvis du ikke tidligere har været opmærksom på disse særlige fradragsmuligheder, kan årsopgørelserne efterreguleres tre år tilbage, men det kræver, at du er i stand til at dokumentere udgifterne. "

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-12-2013, 14:38   #2
solstrålen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2013
Indlæg: 55
Styrke: 11
solstrålen er ny på vejen
Transportfradrag ??

Jeg har prøvet at regne transportfradrag ud efter ovenstående regler, men kommer frem til at det er mere fordelagtigt at bruge de alm. regler.... kan det passe ?

Afstand til og fra arbejde i alt 71 km pr dag
Arbejdsuge 3 dage (dvs 216/5x3 = 130 arbejdsdage)
Togkort pris 960 kr pr. md

Er I enige med mig i, at det er bedst at bruge de alm regler ?

Solstrålen
solstrålen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2013, 11:20   #3
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Hvis du arbejder 3 dage om ugen med en afstand på 71 km tur-retur 47 uger om året, så vil dit årlige almindelige fradrag være på 3 dage x 47 x 71 km x 2,13 kr./km = 21.323 kr.

Tilsvarende vil du ved køb af 12 månedskort (evt. skal du kun købe 11?) betale 11520 kr.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2013, 11:27   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Gælder der ikke stadig et bundfradrag på 2000 kr ved kronikerberegningen? Har ikke tjekket ligningsloven.
Du kan jo ikke vælge, hvis du kan bruge offentlig transport. Ordningen er dedikeret dem, der ikke kan bruge offentlig transport. Du skal selvfølgelig også have den øgede transportudgift.
Den almindelige beregning går jo også på kilometerberegning blot med dagligt fradrag af 24 km.
Min erfaring er, at kronikerordningen er svær at få igennem hos skat.

Sidst redigeret af stampe; 06-12-2013 kl. 11:29.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2013, 13:31   #5
Camille
Afhængigheds tegn af K10
 
Camilles avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-04 2008
Alder: 38
Indlæg: 390
Styrke: 17
Camille er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser

Betingelserne er, at du som følge af en kronisk sygdom eller handicap har øgede udgifter til transport mellem hjem og arbejde.
Hvad mener de med øgede udgifter?
__________________
A wise girl kisses, but doesn't love, listen but doesn't believe, and leaves before she's left..

- Marilyn Monroe
Camille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2013, 22:08   #6
solstrålen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2013
Indlæg: 55
Styrke: 11
solstrålen er ny på vejen
Der skal vel stadig trækkes 24 km fra hver dag som er "egen betaling".

For mig ser det ud til, at jeg skal bruge det helt almindelige fradrag.

Jeg kan desværre ikke selv køre bil mere end 10 min. så jeg er nødt til at cykel/tage bil til nærmeste station herefter tog og tilsidst gå ca et kvarter for at nå frem. Dette giver længere transport tid end hvis jeg kunne køre i bil. (2 en halv time hver arbejdsdag). Jeg kan så købe et alm månedskort til toget men desværre ikke udnytte det så godt, da jeg kun arbejder 3 dage.

Ser I anden måde for transport fradrag efter kronikker reglerne ???
solstrålen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2013, 12:43   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Solstrålen, der er særlige krav til at man overhovedet kan benytte lignings §9D.

Kan man benytte de offentlige transportmidler, bør man ikke kunne benytte § 9 D.

Der ligger en række tråde om befordring i forvejen på K10 - også til handicappede.

Selvom man er kronisk syg/handicappet, er man ikke blot "automatisk" omfattet af reglen § 9 D.

Men du kan læse vejledningen om hvad reglen er, her fra denne link:
http://www.tax.dk/jv/ca/C_A_4_3_3_2_4.htm
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2013, 14:32   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ligningslovens §9 D er naturligvis lavet

for at den skal bruge, hver gang og til alle tider, sålænge betingelserne opfyldes.

Det er ikke en betingelse at være bevilget handicapbil. Men underbygger retten til at hører under Ligningslovens §9 D

http://www.handicapbiler.dk/lovstof/...alidebiler.htm

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-12-2013, 18:23   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Camille Se meddelelser
Hvad mener de med øgede udgifter?
Hej Camille. Der er ikke nogen der har svaret på dit spørgsmål.....

Så jeg prøver at svare... Der står i vejledningen om dette forøgede udgifter:

Godtgør den skattepligtige, at han eller hun på grund af nedsat funktionsevne eller kronisk sygdom har særlige udgifter til befordring mellem bopæl og arbejdsplads, kan den skattepligtige fratrække

* normal befordringsudgift i det omfang den overstiger 2.000 kr. samt
* den del af den faktiske befordringsudgift, der overstiger normal befordringsudgift i det pågældende tilfælde.


Der er tale om regel til folk med invaliditet eller kronisk sygdom, hvor man har særlige udgifter til befordring mellem bopæl og arbejdsplads, så kan den skattepligtige opgøre befordringsfradrag efter reglerne i LL § 9 D.

Ovenstående er fra den juridiske vejledning, som jeg har indsat som link i forrige indlæg i denne tråd.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 02:31   #10
livniv
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2013
Lokation: Glostrup
Indlæg: 26
Styrke: 11
livniv er ny på vejen
Hej med jer :-)
Jeg har brug for at få skåret ud i pap, hvad særlige udgifter er ?
Jeg har kroniske smerter og er i fleksjob og har ikke mulighed for at tage det offentlige. Kan jeg gå under denne "fradrags" regel. Jeg kørte også bil på arbejde inden jeg kom til skade ( pga dovenskab :-D ) Men men men jeg har ikke længere muligheden for at tage det offentlige pga mit helbred. Er det så særlige udgifter, da bilkørsel er min eneste mulighed for at komme til og fra job?
Jeg kan ikke dokumentere, at jeg har flere udgifter for da jeg er gået ned i antal arbejdsdage, så er mit dieselforbrug selvfølgelig også faldet.
Det vil da gøre noget af en forskel for min indtægt hvis jeg kan trække alle km fra for hver arbejdsdag
livniv er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension