K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-05-2013, 07:44   #1
morgenstjerne
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 32
Styrke: 12
morgenstjerne er ny på vejen
Speciallægeerklæring psykiater indhold?

Så vidt jeg har fået at vide så tager det 2-3 timer at få lavet en speciallæge erklæring hos en psykiater og den skulle indeholde diverse kognitive tests...
af hukommelse depressionsniveau mv...


Nogen der ved om det også er sådan i distriktspsykiatrien hvis psykiateren kender en i forvejen ???Skal man så igennem det samme 2-3 timers forløb hvis man skal have lavet en ?

Mvh Morgenstjerne
morgenstjerne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2013, 09:54   #2
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af morgenstjerne Se meddelelser
Så vidt jeg har fået at vide så tager det 2-3 timer at få lavet en speciallæge erklæring hos en psykiater og den skulle indeholde diverse kognitive tests...
af hukommelse depressionsniveau mv...


Nogen der ved om det også er sådan i distriktspsykiatrien hvis psykiateren kender en i forvejen ???Skal man så igennem det samme 2-3 timers forløb hvis man skal have lavet en ?

Mvh Morgenstjerne
En speciallægeerklæring indeholder ingen kognitive tests.
Kognitive tests laves af en neuropsykolog... men det er jo ikke sikkert at kommunen bestiller kognitiv test.

Hvor længe man er hos psykiateren, når speciallægeerklæringen skal laves, kommer jo an på hvor godt psykiateren kender en i forvejen.
Men jo længere det tager, jo grundigere bliver erklæringen jo.

Tidsforbruget er ikke afhængigt af om det er i Distriktspsykiatrien, men af hvor godt psykiateren kender dig.
Ud over de timer du er hos psykiateren, så skal psykiateren bruge en del tid på at indsamle øvrige oplysninger til brug for og få formuleret erklæringen... så hvis du tænker på prisen når du taler om timer, ja så foregår der meget arbejde, også når du ikke lige er der.

Jeg forstår ikke helt hvorfor det med timerne er vigtigt for dig... er det ikke vigtigere at erklæringen er så fyldestgørende som muligt ?
At erklæringen blev brugbar ville være det vigtigste for mig.

Jeg skal have en lavet nu her, lige om lidt... Jeg forventer bestemt ikke at min psykiater synes han skal snakke en hel masse ekstra med mig i den forbindelse... jeg regner med max en time.
Men igen, det kommer jo helt an på hvor godt psykiateren kender en.
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2013, 13:09   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der er heller ingen tests af nogen art i min speciallægeerklæring!

Min egen lægeerklæring fylder omkring 6-7 A4 sider, og er en meget præcis beskrivelse af mine problemstillinger fra de opstod, og frem til sagsbehandlerens henvendelse om at få udarbejdet en speciallægeerklæring til brug i sagen om førtidspension.

Jeg har ikke siddet der, da han lavede erklæringen. Under en almen konsultation, talte vi om at han ville skrive den og at han ville sende den til mig via mail, så jeg selv kunne kigge den igennem og komme med rettelser og/eller tilføjelser, hvis jeg syntes der manglede noget. Da jeg havde godkendt den, sendte han den til sagsbehandleren, og sendte mig den endelige kopi.

De fleste, som ikke er tilknyttet en bestemt psykiater, får heller ikke den mere dybtegående speciallægeerklæring, men får den meget kortere og mere mangelfulde, statusprofil. Som de fejlagtigt forveksler med en erklæring.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2013, 13:28   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Der er heller ingen tests af nogen art i min speciallægeerklæring!

Min egen lægeerklæring fylder omkring 6-7 A4 sider, og er en meget præcis beskrivelse af mine problemstillinger fra de opstod, og frem til sagsbehandlerens henvendelse om at få udarbejdet en speciallægeerklæring til brug i sagen om førtidspension.

Jeg har ikke siddet der, da han lavede erklæringen. Under en almen konsultation, talte vi om at han ville skrive den og at han ville sende den til mig via mail, så jeg selv kunne kigge den igennem og komme med rettelser og/eller tilføjelser, hvis jeg syntes der manglede noget. Da jeg havde godkendt den, sendte han den til sagsbehandleren, og sendte mig den endelige kopi.

De fleste, som ikke er tilknyttet en bestemt psykiater, får heller ikke den mere dybtegående speciallægeerklæring, men får den meget kortere og mere mangelfulde, statusprofil. Som de fejlagtigt forveksler med en erklæring.
Jeg har ikke meget forstand på det psykiatriske område, men jeg undrer mig over, om det er så meget anderledes når det kommer til speciallægeerklæringer og statusattester.

En speciallægeerklæring plejer jo, at blive lavet på baggrund af en (grundig) undersøgelse af patienten.

En statusattest plejer lægen, at lave på baggrund af det materiale h*n allerede har om patienten, altså ser lægen ikke patienten i forb. med udfærdigelse af en statusattest.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2013, 14:56   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg har ikke meget forstand på det psykiatriske område, men jeg undrer mig over, om det er så meget anderledes når det kommer til speciallægeerklæringer og statusattester.

En speciallægeerklæring plejer jo, at blive lavet på baggrund af en (grundig) undersøgelse af patienten.

En statusattest plejer lægen, at lave på baggrund af det materiale h*n allerede har om patienten, altså ser lægen ikke patienten i forb. med udfærdigelse af en statusattest.
Helt korrekt opfattet, sådan er det også under psykisk udredning

Den eneste forskel er, at speciallægeerklæringen er mere omfattende og dybdegående, hvor statusprofilen er den helt korte version.
Men nogen tror, at statusprofilen er speciallægeerklæringen, hvilket ikke er korrekt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2013, 15:03   #6
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
De fleste, som ikke er tilknyttet en bestemt psykiater, får heller ikke den mere dybtegående speciallægeerklæring, men får den meget kortere og mere mangelfulde, statusprofil. Som de fejlagtigt forveksler med en erklæring.
Uenig...

Bestiller en kommune, eller andre en speciallægeerklæring, så er den altså lige lang uanset om psykiateren kender dig eller ej.

Jeg var hos en psykiater for at få "fabrikeret" en speciallægeerklæring, for nogle år siden...
(grunden til jeg skriver fabrikeret er at kommunen ønskede specifikt den læge, fordi de vidst han kunne fabrikere en attest der afviste at jeg havde nogen psykisk sygdom, til trods for at det sagde alle andre læger mm)

Han brugte 3 måneder på at indhente det, for ham, korrekte materiale.
Og jeg var forinden til 3 timers samtale hos ham, hvor han vendte og drejede og manipulerede med hvert et ord jeg sagde... iøvrigt havde han GIGANTISK fokus på min mands indtægt, placeringen vores sommerhus og mange andre detaljer som på ingen måde havde relevans for min psykiske tilstand, men som kunne få mig til at fremstå grisk og kynisk.
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2013, 15:20   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jamen det er præcis det jeg mener - kender man ikke psykiateren, så får man også noget juks!

Jeg har set det SÅ mange gange, at hver gang kommunen anbefaler en psykiater til at udfærdige en speciallægeerklæring, så er den mangelfuld, overfladisk, ofte misvisende eller direkte usand. Det er også derfor jeg skriver ''de fleste'' for jeg har også sjældne gange oplevet, at de er blevet gode nok.

Og selvfølgelig - har man gået fast hos sin psykiater i 15 år og modtaget al sin behandling der, så er det en markant anderledes erklæring der kommer ud af det, end hvis der kommer en patient ind med 4 toget han/hun aldrig har mødt før.
Det kan ikke være anderledes. Erklæringen kommer jo til at mangle alle de fine nuancer og den ''ping-pong'' dialog man har haft gennem mange år. Det er ikke noget der ''bare lige'' kan skabes ved en snak på 3 timer, hvorfor den er mangelfuld og i mange tilfælde, ukorrekt.

Der er rigtig mange mennesker der kun har gået hos egen læge og fået medicin, og disse mennesker tildeler kommunen som regel en psykiater de selv udpeger (selvom klienten har ret til selv at finde en), for at få en speciallægeerklæring.
Men kvaliteten er ofte dårlig sammenlignet med de speciallægeerklæringer hvor patient og læge kender hinanden godt.

Og i andre tilfælde vil kommunen gerne have en second opinion fra en psykiater de selv finder, til at sammenligne med den erklæring, klienten har fra sin egen psykiater.
Her er det også ren lotteri om egen psykiater støttes eller mistænkeliggøres.

Sidst redigeret af Ninja; 19-05-2013 kl. 15:23.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2013, 21:01   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg blev af kommunen sendt til en psykiater for at få en speciallægeerklæring.

Det var mit første møde med sådan en, og jeg sad til samtale i næsten 3 timer.
Der var flettet spørgsmål ind fra kognitive tests osv og jeg modtog en kopi af erklæringen der fyldte næsten 15 sider.

Den var meget grundig og jeg var imponeret over hvor godt den rent faktisk ramte.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2013, 21:58   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Helt korrekt opfattet, sådan er det også under psykisk udredning

Den eneste forskel er, at speciallægeerklæringen er mere omfattende og dybdegående, hvor statusprofilen er den helt korte version.
Men nogen tror, at statusprofilen er speciallægeerklæringen, hvilket ikke er korrekt.
Måske er det bare en anden måde, at skrive det på.

Jeg vil jo nærmere sige, at forskellen er, at ved speciallægeerklæringen skal lægen undersøge patienten, det skal han ikke ved statusattesten, for den skrives på baggrund af de oplysninger lægen allerede har.
Og dermed kan statusattesten ikke laves af en læge, som aldrig har set patienten.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2013, 22:20   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nemlig......

Men kender man lægen, behøver man ikke deltage i udarbejdelsen af statusprofilen. Hvor man skal deltage når det er speciallægeerklæringen.

(Men jeg deltog så ikke) - han kendte mig jo.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressourseprofil indhold af jyden74 Spørgsmål ang fleksjob 7 18-12-2009 13:24
indhold/formål rp frida Alt det andet 11 10-03-2009 00:29
Tips til indhold i ressourceprofilen zuza Den nyttige viden vi alle har 5 10-12-2008 00:51
forskelligt indhold af rådigheds beløb Lars B. Dit og Dat 1 11-10-2008 13:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension