K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-07-2012, 14:38   #1
capi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-07 2012
Indlæg: 54
Styrke: 12
capi er ny på vejen
Flexjob og håndeksem

Hej alle jer på K10

Jeg er ny her, og meldte mig ind i håb om at nogle måske kan relatere til min situation og måske kan give mig nogle gode råd med på vejen.

Jeg er 24 år og har hele mit liv lidt af atopisk eksem. DOG er min eksem blev bedre men og lider nu "kun" af slemt håndeksem. Dette efter at have taget sosu hjælper uddannelsen og derfor arbejdet med et vådt erhverv. Jeg blev derfor omskolet til en HG for at starte på en kontoruddannelse, som jeg er færdig med lige rundt om hjørnet, men har desværre i mine to år på uddannelsen haft rigtig mange sygedage grundet min håndeksem. Jeg har derfor fået en §56, som giver mig lidt mere "ro" omkring mig når jeg er syg pga. mine hænder.

MEN mit spørgsmål til jer, er om der er nogen af jer som:
1. har haft eksem gennem jeres liv, og efter et erhverv så har fået forværret jeres eksem - og måske fået det anerkendt som en arbejdsskade?
2. om nogle af jer er blevet bevilliget flexjob?

Jeg har nu ansøgt om at komme i betragtning eller hvad man kan sige til flexjob, da de fra dermatologisk afdelingen - hvor jeg er blevet fulgt en lang årrække - mener at det vil være bedst for mig, da jeg ikke reagere positivt på de behandlinger jeg har været igennem. DESVÆRRE

Jeg kan læse mig til herinde at det er en lang og sej kamp. Jeg må vente på svar fra kommunen denne uge her, da der er ferie. Typisk... men jer som har været igennem det, hvordan foregik dette arbejdsprøvning og hvordan med indtægt osv. Er der nogen som kan fortælle mig lidt?
capi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2012, 08:20   #2
rubin21
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2009
Indlæg: 64
Styrke: 16
rubin21 er ny på vejen
Hej caropigen
Jeg har siden jeg var 15 år haft eksem. Det startede som nikkeleksem og det er i årene der er gået, blevet kronisk håndeksem.

Jeg har som dig været igennem et utal af behandlinger og de virkede i starten og kunne holde det nogenlunde nede, men nu er der ikke rigtig noget der bider på mere.

Jeg fik bevilliget fleksjob for 2 år siden efter 2 arbejdsprøvninger, som viste et timetal på max 15 timer.
Den ene arbejdsprøvning var som picoline i en fagforening, hvor jeg skulle lave lidt kontorarbejde, støvsuge, lave kaffe o.s.v Intet vådt arbejde overhoved. Havde nogle sygedage når hænderne var helt tosset og kunne godt mærke, at det ikke var kontor jeg skulle satse på. Selvom det var tørt arbejde, så kunne mine hænder ikke tåle alt den udtørring, som papir og ligende giver og bare det, at hænder blev brugt meget var egentlig nok

Anden arbejdsprøvning var i en DUS (hedder vist sfo andre steder i landet) .Igen fik jeg sygedage da hænderne prosterede. Her tror jeg at det handlede meget om den stress der er sådan et sted. Eksem er meget påvirkelig overfor stres og det var ikke nemt at undgå. Der var også diverse kreative aktiviteter og der måtte jeg desværre sige fra. Ler, maling, papirklip o.s.v var ikke godt for hænderne.

Jeg har 2 uddannelser. Er uddannet i butik og måtte opgive p.g.a hænderne og er uddannet pædagog og har arbejdet indenfor både normal- og specialområdet. Men intet har kunne harmonere med en kronisk håndeksem og det blev bare værre og værre.
Jeg har ikke fået det godkendt som en arbejdsskade og har heller ikke forsøgt, da jeg jo har haft det siden jeg var 15 år.

Håber du kunne bruge dette til noget. Kan lige tilføje, at jeg var sygmeldt i 4 år inden jeg fik tilkendt fleks. Jeg fik endelig en meget god sagsbehandler, som skar igennem og sagde, at nu skulle det her få en ende og hun indstillede mig til fleks og den gik igennem med det samme.
rubin21 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2012, 10:19   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
når man bliver rev. er det fordi man skal kunne klarer sig selv .

for at blive fleksjobber, skal alle andre muligheder være afprøvet, så du har megte lang vej indnu, du er nu snart udannet til kontor, hvis du kan klarer et kontor job på eks.20 timer så vil du ikke kunne få fleks.

du skal ikke kunne være arbejde inde for noget som helt job for, at kunnefå fleks, tror du skal igennem meget før du kan komme i beretning som flekser, hvis du overhovede kommer til det.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2012, 10:26   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
En god bekendt må arbejde med bomuldshandsker - bankansat - men det hjælper jo ikke alle

Sidst redigeret af stampe; 01-08-2012 kl. 10:51.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2012, 10:40   #5
rubin21
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2009
Indlæg: 64
Styrke: 16
rubin21 er ny på vejen
Måske har jeg været heldig med en god SB, men det var altså ikke totalt umuligt at få fleks.
Jeg har deltaget i ALT som de har foreslået og har virkelig forsøgt, men udtalelsen fra hudlægen gik på, at jeg skulle have et job hvor jeg ikke brugte mine hænder, rent og tørt og uden stres overhoved...og så kan jeg ikke tåle handsker...hmm

Jeg blev i sin tid revilideret til pædagog, men det var inden eksemen blev rigtig slemt, så hvis caropigen´s eksem ikke bliver væsentlig bedre, så kan jeg ikke se, at det skulle blive et problem, at få bevilliget fleks.
rubin21 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2012, 11:12   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Andre på K10 har skrevet om atopisk eksem: http://www.k10.dk/search.php?searchid=1153759
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2012, 16:19   #7
rubin21
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2009
Indlæg: 64
Styrke: 16
rubin21 er ny på vejen
Vovse...link siger "søgningen gav intet resultat
rubin21 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2012, 22:21   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af rubin21 Se meddelelser
Vovse...link siger "søgningen gav intet resultat
Det var dog pokkers, det var ikke det, der stod da jeg lavede linket.

Prøver igen: http://www.k10.dk/search.php?searchid=1153925

Hvis det heller ikke virker nu, så gå op øverst på siden, under dit brugernavn er der en grøn "bjælke" hvori der bl.a. står "søg", klik på "søg" og skriv "atopisk eksem", vælg "vis indlæg", og "start", så kommer der nogle indlæg.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 14:15   #9
capi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-07 2012
Indlæg: 54
Styrke: 12
capi er ny på vejen
Hej igen.

Jeg kunne igen godt bruge en hjælpende hånd eller hvad man skal sige. Gode råd

For lige kort at opridse min sag:
Jeg blev sygemeldt i september 2012, og kom i jan. 2013 i arbejdsprøvning, som viste at jeg var i stand til at arbejde 15-20 timer om ugen. Der blev i forbindelse med arbejdsprøvningen snakket om hjælpemidler som personlig assistent og tale-til-tekst program, men det var ikke muligt at afprøve disse, sikkert pga kroner og ører.

Min sagsbehandler i sygedagpengeteamet indstillede mig til rehabiliteringsmøde, men en jurist og en konsulent bestemte at jeg ved screening af min sag ikke opfyldte betingelserne for fleksjob. Jeg får derfor i juni brev om påtænkt sygedagpengestop pga. at man fra kommunens side mener at jeg ved hjælp af omtalte hjælpemidler vil kunne få en arbejdsevne på 30-37 timer om ugen. Jeg besvarede naturligvis det påtænkte afslag (parthøring) men ligegodt hjalp det, en uge efter kom afslaget, lige præcis dagen føre datoen for sygedagpengestop (7 juli 2013) Jeg har nu anket til Ankestyrelsen, men puha det kan jeg jo læse herinde kan tage sin tid !
Jeg overgik derfor til kontanthjælp, som jo er super svært at leve for. Jeg er nu heldig at have fået en midlertidig afgørelse fra ASK på tab af erhvervsevne så der er lidt mere at leve af. At jeg igen kommer til at stå uden forsørgelse, pga. den nye kontanthjælpsreform til januar, er så et andet problem. Jeg står desværre privat i et kritisk forhold - hvis man kan kalde det det - hvor vi er to unge mennesker som egentlig gerne vil leve sammen og have en fremtid sammen, men min situation smadrer fuldstændig alt håb om en fremtid sammen, og er så hårdt for os begge, at vi allerede nu er begyndt at snakke om at lade os gå hvert til sit

Tilbage til min nuværende (arbejdsmæssige)situation: Min nye sagsbehandler - i kontanthjælpsteamet - kan egentlig heller ikke forstå beslutningen om stop af sygedagpenge (afslaget på fleksjob). Men min sagsbehandler er bundet på hænder og fødder og kan ikke stille andet op. ØV
Min sagsbehandler har nu iværksat et nyt afklaringsforløb for at få afprøvet det her tale-til-tekst og personlig assistent. Og allerede nu har den medarbejder som sidder med bevilling af PA, udmeldt at hun ikke kan se hvordan en PA skulle gavne mig, når der ikke er tale om direkte overtagelse af opgaver. ( Det skal her siges at jeg i 2010 blev omskolet pga. håndeksem til kontorarbejde. Og jeg har under min elevtid haft utroligt svært ved at arbejde 37 timer og samtidig have et liv udenfor arbejdspladsen - derfor sygmelding og håb om fleksjob i form af nedsat timetal.)
Jeg lider af konstante smerter på mine hænder pga. eksem, og kan derfor ikke være i gang i mere en 3-4 timer om dagen - og slet ikke hvis jeg skal være i stand til at lave noget i hjemmet, og helt umuligt bliver det hvis jeg bliver alene:/

Mit spørgsmål er så nu:
Jeg vil rigtig gerne snart videre - som mange andre - og jeg har hørt at nogle får bevilliget revalidering i form af et arbejde, hvor arbejdsskiveren betaler for de timer hvor den pgl. er der og kommunen så betaler op til de 37 timer(i mine ører lyder det som fleksjob). Er der nogen former for mulighed for at komme i arbejde, og gøre det på denne måde? Og/eller hvad er betingelserne og formålet. Tænker det ikke er en langsigtet/holdbar plan?

Derudover vil jeg hører hvad søren Kommunen gør, hvis arbejdsprøvningen af et tale-til-tekst program viser sig ikke at være erhvervsevne kompenserende? Nu hvor de allerede har sløjfet en personlig assistent i planen om at få mig til at vende tilbage til arbejdsmarked? (Jeg har naturligvis indsendt mail omkring dette til Ankestyrelsen, da det jo er totalt langt ude, eftersom det var en af de to(tale-til-tekst program) begrundelser for afslag på fleksjob/sygedagpenge stop.

Kan godt se min besked her blev meget meget lang. Men jeg håber nu at der er nogen som har overskud til at læse det, og som måske kan komme med en god ide til hvad søren jeg skal stille op? Jeg er helt mættet og på sammenbruddets rend efter alt det her, og ønsker virkelig bare det tager en ende og jeg kan komme ud af den kommunale-onde-cirkel.
capi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2013, 08:36   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Helt klart at du skal eftersende afgørelse om at kommunen alligevel IKKE mener at PA, IKKE vil gavne.

For at få bevilliget fleks, skal din samlet effektive/arbejdsevne være nedsat med over 50%, dvs udregnet med skånebehov/timer.

Dvs at du maximalt kan få betalt for arbejdstid på ca.18-19timer.

Dvs at du selvsagt skal beom en helst bred afklaring af din arbejdsevne, således at din restarbejdsevne nøje beskrives, og afprøves.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension