K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-06-2013, 17:25   #1
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Skal vi have en ny statsbank eller er der et alternativ?

Jeg faldt lige over en artikel i Politiken fra 30. jan. 2013.


Citat:
Private banker har spillet fallit - lad os nu få en statsdrevet bank

Vi almindelige borgere har krav på vores egen bank, som vi kan stole på.

To gange har skatteyderne kastet redningskransen ud for at redde Danske Bank fra fallit og undergang.

Første gang var tilbage i 1920’erne, da Landmandsbanken – som banken hed dengang – krakkede, og man kørte sækkevogne med pengesedler over gaden fra Nationalbanken til Landmandsbanken.

Dengang i 1920’erne og i efteråret 2008 skønnede politikerne, at banken var for stor, til at man turde lade den gå ned.

Kendsgerningerne er, at Danske Bank – med daværende direktør Peter Straarup og den daværende bestyrelse, med nuværende direktør Eivind Kolding som næstformand – smed kundernes penge ud i absurde investeringseventyr i 00’erne. Blandt andet det vildt satsede opkøb af National Irish Bank. Grådigheden kendte ingen grænser.

Det kunne de gøre, fordi de vidste, at staten og skatteyderne stod klar i kulissen og var villige til at redde banken, hvis det gik galt. Senere har det vist sig, at også ATP har kastet vores pensionsopsparinger ind for at redde Danske Bank og de øvrige banker, der havde brug for kapital.

Det betyder reelt, at Danske Bank – sammen med de øvrige fire storbanker – er hævet over markedet. De er at betragte som særlige statsstøttede institutioner. Såkaldte systemiske banker, der er for »store til at gå ned«. I modsætning til de øvrige banker, der er dømt til at lukke og slukke, hvis de krakker.

Osv ...
Kilde: http://politiken.dk/debat/ECE1882943...?service=print


I næste uge genudsender DR programserien: Sikke en fest
Citat:
Hvorfor blev Danmark så hårdt ramt af finanskrisen? Hvad foregik der på direktionsgangene i de danske banker? Og hvor var kontrolinstanser som Finanstilsynet og Nationalbanken?

I programmerne "Sikke en fest" søger DR Dokumentar svarene.
http://www.dr.dk/DR1/dr1-dokumentare...est.htm#/62793


Og i forlængelse sidder jeg og tænker på om et alternativ til en egentlig statsbank, det måske kunne være danskernes og COOP-medlemmernes egen COOP Bank: https://bank.coop.dk/
Citat:
Om Coop Bank

I mere end 100 år har vi i Coop arbejdet for at gøre danskernes hverdag lettere, billigere og bedre. Ikke kun ved at sælge ærlige varer til ærlige priser, men også ved at hjælpe danskerne til selv at træffe de bedste valg. Nu har vi lavet en bank ud fra samme logik.
Både bankens annoncerede profil og renter burde kunne få helt almindelige danskere, uden behov for kreative, spekulative og grådige finansielle forretninger og/eller masochistisk trang til at blive udplyndret , til at interessere sig for projektet.

Jeg tog lige et udtræk af deres prisliste og den ser da ikke helt umulig ud:
https://bank.coop.dk/media/17048/coo...tprisliste.pdf

Dvs. når Coorp Bank engang i efteråret åbner for kundetilgang, så bør man overveje om tiden er inde til at give (det Nordnet: http://www.nordnet.dk/ kalder for) "gammelbankerne" f-u-c-k fingeren ...


Senest har vi i medierne set OK Benzin respektere fællesskabet ved, i modsætning til andre aktører i samme branche, rent faktisk at bidrage til fællesskabet ved at betale skat her i Kongeriget Danmark.

Har man fx én eller to forældre, der sidder på plejehjem og er ramt af nedskæringer i den daglige pleje mv. fordi velfærdsstaten er under afvikling (aka: Fra socialstat til minimalstat) pga. tabt skatteprovenu ... ja så er det meget nemt at trille ind omkring OK Benzin frem for et "grådigselskab" og tanke benzin der velvidende, at en del af overskuddet fra OK Benzin går til velfærd.

På samme vis kunne man forstille sig, at en statsbank eller Coop Bank ville være et regulært alternativ til "gammelbankerne" / "grådigbankerne" og deres udplyndring på forskellige niveauer af danskerne.


Hvad mener I - kan Coop Bank være et alternativ til en egentlig statsbank?
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2013, 06:44   #2
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Efter hurtigt at have skimmet det igennem ser det da helt fornuftigt ud.
Det havde jeg egenligt også ventet , da Coop butikkerne er sigtet mod den den jævne dansker.

Jeg har allerede givet Danske Bank sparket. I sidste uge kom turen så til Nordea , for min aktiehandels vedkommende. Jeg valgte netop Nordnet som du linkede til.

Det er meget muligt jeg vender nordea ryggen , også på de sidste tilbageblevne områder. Bortset fra aktiehandel er mine behov helt elementære. Lønkonto , betalingsservice , Visa/Dankort og netbank.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2013, 08:09   #3
hejhejhej
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
hejhejhej er ny på vejen
den er nem, danskerne er tvangsindlagt til at have en nemkonto i en bank, ergo burde de ogsaa kunne få en gratis konto hos en bank ejet af nationalbanken, samt et betalingskort og netbank.

vil man bruge andre services(f.x bil-lån) skal man så i en privat bank.

jeg tror ogsaa at en saadan kontruktion vil skabe mere konkurrence, og at danskerne vil være mere troløse, ligesom på markedet for mobiltelefoni.

jeg står for at skulle skifte fra nordea da jeg rammer loftet med billige løsninger ,grundet min alder. coop bank ser da spændende ud

Sidst redigeret af hejhejhej; 21-06-2013 kl. 09:25.
hejhejhej er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2013, 09:25   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det koster jo også at drive en statsbank - intet kommer af intet - bortset fra lommeuld.
Synes OK, vi har et valg og individuelt betaler, hvad det måtte koste for at dække udgifterne. Det er dyrt lige nu. Men også store krav til bankernes polstring.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2013, 09:41   #5
hejhejhej
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
hejhejhej er ny på vejen
hej
spampe, vi har politik valgt at drive offentlige hospitaler, fordi sundhed er noget alle har krav på i et velfærdssamfund.

når vi nu er tvangsindlagt, fra politisk side, til at have en konto i en bank. Så er det også rimeligt at vi ikke SKAL være med til at pumpe penge i aktionære og kapitalfonde.

men det blive ikke til noget, fordi "statsbank" lugter for meget af sovjet (uanset hvor rimeligt det end er). ligesom afskaffelsen af kongehuset, klinger for meget af ordet "republik" (for 117. gang, vi behøver ikke en præsident, vi har allere en "præsident" ->folketingets formand og en regeringsleder -> statsministeren.)
hejhejhej er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2013, 11:19   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Er der ikke noget med, at Arbejdernes Landsbank er et alternativ?
Jeg har det selv fint med en storbank, der kan udføre alle funktioner.
PT koster det mig ikke noget, men renteindtægten er jo heller ikke noget at skrive hjem om.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2013, 11:43   #7
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Det er ikke længe siden vi sidst havde en statsbank ( Girobank og til dels også hypotekbanken ).

Jeg mener når staten forlanger vi skal købe et ( unødvendigt ) produkt , bør de da som minimum også afdække udgifterne . Enten ved at stille med et offentligt alternativ som eksempelvis en statsbank , eller på anden vis bekoste udgiften. Det kunne f.eks. være ved at finansiere bankernes udgifter til disse konti.

Sidst redigeret af halse; 21-06-2013 kl. 14:34.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2013, 12:32   #8
hejhejhej
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
hejhejhej er ny på vejen
@stampe
"...Banken er i dag blandt Danmarks 10 største pengeinstittuter og er fortsat et aktieselvskab, hvor fagbevægelsen er hovedaktionær, men der er også mere end 22.00 personlige aktionærer..."

Nej tak
hejhejhej er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2013, 08:07   #9
mand
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2011
Indlæg: 971
Styrke: 13
mand er ny på vejen
Går bestemt ind for en statsbank frem for alle de andre ubrugelige banker,
som ikke tør låne penge ud, de er med til at det hele går i står.
mand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2013, 10:08   #10
einstein
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2012
Indlæg: 175
Styrke: 13
einstein er ny på vejen
Det har vi allerede!

Vi har jo Nationalbanken og det er da en slags statsbank ,og guess what!
de laver falske penge på samlebånd som de derefter "låner" ud til de private banker!!! som igen låner dem videre til borgerne ,dette er den direkte årsag til vores inflation og komplet ustabile økonomi ,med andre ord STATEN LAVER FALSKE PENGE OG FÅR DEM HVIDVASKET HOS DE PRIVATE BANKER!! ,og hvorfor gør de det?? tjaa nok af nøjagtigt samme årsag som alle andre der laver falske penge!,,og hvorfor bliver staten ikke stoppet??, tjaa hvem skulle gøre det? staten er jo den der har magten.
husk nu at penge egentlig bare er et byttemiddel for varer og ydelser det betyder at man KAN IKKE trykke penge da de ikke repræsenterer nogen form for værdi ,de er dermed "falske"
og sagt på dansk nationalbanken trykker ikke ægte penge da det ikke kan lade sig gøre at tykke ægte penge ud af den blå luft , der er derfor tale om stats-falskmøntneri ,de private banker er kun en slags hælere men det er staten(nationalbanken) der er den største forbryder .
(hver gang en borger indskyder 1000kr. i en privat bank så kan banken låne omkring 9000.falske kr. i nationalbanken og lånene bliver i realiteten aldrig tilbagebetalt ,og når de falske penge er sat i cirkulation af de private banker så kan borgerne ikke se forskel på de ægte og de falske de er hermed "hvidvaskede"! )

Sidst redigeret af einstein; 22-06-2013 kl. 10:34. Årsag: tilføjelse
einstein er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Alternativ til Stolpegård Melis Alt det andet 4 05-03-2013 09:30
Et alternativ til fleksjobreformen supersus Politik og Samfund 7 23-04-2012 15:42
Alternativ risengrød Stueplanten Dit og Dat 7 18-11-2011 05:07
Alternativ til psykolog Stueplanten Dit og Dat 5 24-03-2011 10:59
Købt eller Solgt?? Skal jeg gine eller gæde? Rikke H Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 29-01-2008 02:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension