K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-11-2012, 18:04   #1
Isabella1
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2012
Indlæg: 17
Styrke: 12
Isabella1 er ny på vejen
Fortabt

Jeg er en ung kvinde på 30 som lider af bl.a personlighedsforstyrrelse, panikangst, socialfobi og kognitive problemer siden jeg var barn. psykolog+psykiater har 3 gange skrevet at jeg aldrig ville kunne få et ordinært arbejde og at behandlingsmulighederne er udtømte. Jeg har ønsket et fleksjob men efter 1.5 år med pres, fejl og arbejdsprøvninger er min tilstand forværret og jeg kan stort set intet mere end at ligge i min seng og tage min medicin. Jeg havde det hårdt i arbejdsprøvningen med meget fravær fordi jeg ofte græd og måtte tage hjem, men så sagde de at de bare ville blive ved med at forlænge fordi mit fravær var for højt. Det stressede mig meget og min psykolog siger jeg er udbrændt nu og har brug for ro nu og at når kommunen ikke er "efter" mig fungerer jeg faktisk godt på trods af sygdom. Jeg så førtidspension som eneste udvej men sagsbehandleren siger at jeg så skal starte helt forfra med arbejdsprøvninger, hvilket jeg ikke magter mere nu pga depression og angst og samtidig bruger jeg det sidste jeg har tilbage af forlængelsen af sygedagpenge og har ingen ingen ret til kontanthjælp da jeg er gift. Jeg kan ikke kæmpe fleks og førtidspensions kampen mere og tænker at flytte hjem til mine forældre som heldigvis er gode til at støtte mig. Så tænker jeg at jeg kan støtte min mand med at betale kontanthjælp til ham når vi bliver skilt så huset ikke ryger? Kan man godt det? Og må vi stadig være kærester og sove hos hinanden eller er det helt slut med det?
Isabella1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2012, 22:46   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Isabella1 Se meddelelser
psykolog+psykiater har 3 gange skrevet at jeg aldrig ville kunne få et ordinært arbejde og at behandlingsmulighederne er udtømte.
Hvis du selv ham kopi af dine lægepapirer, så find dem frem og kig efter, om der nogen steder står, at afprøvning er kontraindiceret ell.l.
Eller, at afprøvning o.l. vil medføre forværring af dine lidelser.
Det betyder det samme.

Hvis ovenstående står i dine lægepapirer må kommunen ikke arbejdsprøve dig.

Derudover vil jeg anbefale dig, at få aktindsigt i din sag hos kommunen, så vil du bl.a. kunne se hvilke lægepapirer kommunen har på dig.

Benyt f.eks. denne formular: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf
Print den ud, udfyld den og aflever den personligt ved skranken i jobcenteret og husk,at bede om en kvittering på, at de har modtaget den. Dette er meget vigtigt.
Derefter har kommunen 10 kalenderdage til at sende dig kopi af samtlige journalakter.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 01:49   #3
Chas
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chass avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2010
Lokation: egedal
Alder: 44
Indlæg: 197
Styrke: 14
Chas er ny på vejen
Som Vovse skriver - få aktindsigt. Dernæst, hvis du blvier sendt i ny arb.prøvning, så mød op! Uanset om du kan være der 10 min....det vigtigste er at de ser at du ikke kan holde til det. Man må desværre nogle gange udstille sine svagheder for at blive hørt...

Sørg for at have din psyk med på sidelinjen hele tiden og hvis(når) det bliver for meget for du ham/hende til at sygemelde dig og "stoppe" prøvningen. Du må aldrig selv stoppe den, for så sender de dig ud i en ny, fordi den så ikke kan bruges til at vurdere dig.

Med lidt held vil sb bede din psyk om en ny status og deri skal det skrives at det er kontraindiceret at sende dig i flere prøvninger af frygt for dit helbred/din psykiske tilstand
Chas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 08:02   #4
niklukda
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2012
Indlæg: 44
Styrke: 12
niklukda er ny på vejen
Øhh, chas den er ikke god med kontraindiceret, det skrev min psykiater, og nu stopper de mine sygedagpenge, for nu kan de ikke sende mig i arbejdsprøvning. På trods af at jeg hele tiden har bedt om at komme i arbejdsprøvning.
niklukda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 08:03   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Chas Se meddelelser
Dernæst, hvis du blvier sendt i ny arb.prøvning, så mød op! Uanset om du kan være der 10 min....det vigtigste er at de ser at du ikke kan holde til det. Man må desværre nogle gange udstille sine svagheder for at blive hørt...
Ja, det er bedre at møde op og sige, at man har det rigtig skidt og går hjem igen end, at blive hjemme og melde sig syg.

Derudover er det vigtigt at skrive en udførlig dagbog, for hele døgnet. Jeg bruge denne model i min sidste afprøvning: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog

Hvis man ikke er i kontakt med en psyk. bør man have en jævn kontakt til egen læge, da kommunen sandsynligvis vil indhente en statusattest på et tidspunkt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af niklukda Se meddelelser
Øhh, chas den er ikke god med kontraindiceret, det skrev min psykiater, og nu stopper de mine sygedagpenge, for nu kan de ikke sende mig i arbejdsprøvning. På trods af at jeg hele tiden har bedt om at komme i arbejdsprøvning.
Hvis man ikke er i stand til, at gennemføre en arb.prøvning er det rigtig godt hvis lægerne skriver, at afprøvning er kontraindiceret.
Det er næsten den eneste mulighed for, at undgå en afprøvning.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 08:20   #6
niklukda
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2012
Indlæg: 44
Styrke: 12
niklukda er ny på vejen
Ja, men du risikerer dagpengestop, fodi de ikke vil arbejdsprøve dig, sådan er min situatio nu, har ellers først været sygemeldt et år den 2-2-2013. Så den kan være dårlig
niklukda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 11:16   #7
Isabella1
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2012
Indlæg: 17
Styrke: 12
Isabella1 er ny på vejen
Men jeg har jo allerede været i 3 arbejdsprøvninger, men de er bare gået galt alle 3 gange fordi jeg får stess og angst. Da jeg stoppede den her gang var det i samråd med psykologen der sagde jeg var ubrændt og nu og måtte have ro. Jeg tog jo også på arbejde men måtte have min mor til at vente i bilen og køre mig hjem efter ca en time. Jeg søgte aktindsigt 2 gange for 4 måneder siden, men det har min sagsbehandler ignoreret. Jeg har ringet i går og rykket for det hos hende lederen ved jobcenteret. Jeg ved at min psykolog og psykiater mener at kommunen forværre min tilstand, men de har ikke skrevet det nogle steder fordi jeg selv har ønsket at få et fleksjob og gerne ville arbejdsprøves. Nu har de bare slidt mig helt ned og det er ligesom om de ikke vil acceptere at jeg ikke kan være på de 15 timer det kræver, så de bliver bare ved med at presse og siger fx at når jeg har været et sted måske et halvt år så kan det være jeg føler mig mere tryg og kan tage flere timer. Jeg ville bare gerne byde ind med min restarbejdseve, men kan godt se at man skal være meget mere rask end jeg er for at få lov til det Jeg får psykolog og psykiater til at sige stop til arbejdsprøvninger nu for jeg bliver kun dårligere for hvert nyt sted. Kan være de så sender mig i det nye ressourceforløb, hvilket jeg alligevel ikke kan deltage i, men så har de mig vel der hvor de vil have mig. På en meget lav indkomst. Og selvom den kun er 60% af sygedagpenge, så kan vi beholde huset.
Isabella1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 20:56   #8
Chas
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chass avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2010
Lokation: egedal
Alder: 44
Indlæg: 197
Styrke: 14
Chas er ny på vejen
Der er jo den udvej at søge en ftp § 17......
Chas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 23:59   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Isabella1 Se meddelelser
Jeg søgte aktindsigt 2 gange for 4 måneder siden, men det har min sagsbehandler ignoreret. Jeg har ringet i går og rykket for det hos hende lederen ved jobcenteret.
Der foregår desværre meget svineri rundt omkring på kommunerne.

For at komme den slags til livs skal du sørge for, at have dokumentation på alt. så står du stærkere i en klagesag.

Hvad angår den manglende aktindsigt bør du klage til jobcenterchefen, skriftligt.

Skriv noget i stil med:

"Til Xxxx kommunes jobcenterchef
Klage over manglende aktindsigt.

Jeg har d. xx/yy-2012 anmodet om aktindsigt i min sag i jobcenteret, men til trods for, at der nu er 4 måneder siden har jeg endnu intet modtaget.

Med venlig hilsen Navn Efternavn, Cpr.nr
."

Problemet kan så være hvis du ikke kan dokumentere, at du har bedt om aktindsigt.

Uanset hvad du skal aflevere til kommunen, så bør du aflevere det personligt ved skranken i jobcenteret, og bede om en kvittering på, at de har modtaget det.
Dette er meget vigtigt.

Når du klager til jobcenterchefen (hvilket jeg mener man bør gøre lige så snart sb kvajer sig) er det vigtigt, at det fremgår tydeligt, at det er en klage, da den ellers bare lander på sb's skrivebord.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hjælp en fortabt.. :-/ Guldfax Alt det andet 5 10-10-2011 07:16
fortabt.. aner ikke hvad jeg skal stille op! dennis skov Alt det andet 6 10-01-2011 19:17
Føler mig fortabt tildemusen Alt det andet 5 06-05-2010 16:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension