K10 - Flexjob & Førtidspension

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Vigtige Meddelelser

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar

Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-04-2018, 18:44   #41
phhmw
Jeg bor her på K10

Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Styrke: 23
phhmw er fast beboer på K10phhmw er fast beboer på K10phhmw er fast beboer på K10
Behandlingsmuligheder i forhold til hvad?

Ja - det er altid et godt spørgsmål. Er der egentlig behandlingsmuligheder og i forhold til hvad?

Jeg har berørt emnet før. Særligt omkring inddragelse af lægelige dokumenter. I dagens JURABOOST får du dog et overblik over hvordan behandlingsmuligheder skal fortolkes ind i de forskellige sagsområder.

Jeg er partsrepræsentant i en del sager, hvor behandlingsmuligheder er et afgørende element. FANØ-Sagen, som er blevet en sag for offentligheden, er ingen undtagelse.

Jeg modtog for ca en uge siden et brev fra Esbjerg Kommune, hvor det fremgår, at de påtænker et fornyet afslag på førtidspension. Begrundelsen er, at behandlingsmulighederne ikke er udtømte.......

...... Og de har fuldstændig ret. Behandlingsmulighederne er ikke udtømte. Marie-Louise fra Fanø er sengeliggende 24/7. Hun er afhængig af pleje alle døgnets 24 timer. Hun modtager behandling hver eneste dag - og man afventer i øvrigt et bo- og behandlingshjem. Hun er desværre så alvorlig ramt af sin sygdom, at læger, speciallæger og internationale eksperter har skrevet, at kun 6 % som er ramt af samme lidelse i samme grad kan forvente remission. Det vil sige, at den eneste mulighed er pleje - pt. hos forældrene og i fremtiden på et bo- og behandlingstilbud, når et sådan findes langt ude i fremtiden, som lægerne anfører.

Kommunen har derfor ret. Der er behandlingsmuligheder - dog ikke behandlingsmuligheder med betydning for arbejdsevnen. Og lige præcis her er det afgørende at kunne skelne. Hvad er det egentlig vi forstår ved behandlingsmuligheder?

Jeg kender ingen alvorlig syge mennesker, der ikke modtager behandling. Det er vel en del af sygdomshistorikken og virkeligheden for alvorligt syge, at de netop er i kontakt med behandlingssystemet i bred forstand? Selv har jeg ét familiemedlem, som modtager førtidspension på grund af svær sygdom. Han har igennem mange år været i behandling og skal være det resten af sit liv. Giver det ham en arbejdsevne tilbage? Nej - det handler om behandling af en funktionsevne og ikke mindst livskvalitet.

Derfor......
..... er det ekstrem vigtigt, at myndighederne inddrager lægelige erklæringer og udtalelser i korrekt kontekst holdt op imod det materielle område de har kompetence til. På social- og sundhedsområdet skal behandlingsmuligheder vurderes i forhold til et funktionsniveau og på beskæftigelsesområdet derimod en arbejdsevne. At der foreligger behandlingsmuligheder har således ikke nødvendigvis betydning for en arbejdsevne, men måske for hjælp eller pleje i forhold til funktionsniveauet.

Alvorlig syge mennesker fastholdes i systemet, hvis myndighederne ikke formår at forholde sig til hvilken betydning behandlingsmulighederne i virkeligheden har.

Tjek op på din sag:
- Hvilke behandlingsmuligheder kan der peges på i din sag?
- Er det behandlingsmuligheder, der vil kunne fremme din arbejdsevne? Eller vil behandlingen udelukkende have betydning for dit funktionsniveau og livskvalitet?
- Hvad er det konkret behandlingen kan og gør? Altså er der tale om en decideret funktionsforskel eller blot en stabilisering af din tilstand.

PS: Hvis du har lyst, kan du læse mere om FANØ-Sagen på sociale-rettigheders Facebookside eller på Esbjerg ugeavis, som dækker hele forløbet.

Fanø-sagen.

https://ugeavisen.dk/esbjerg/Fanoe-s...artikel/346744

Hilsen Peter

Kilde.

https://mailchi.mp/2608a0adb985/jura...d?e=5a24302447
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2018, 22:07   #42
phhmw
Jeg bor her på K10

Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Styrke: 23
phhmw er fast beboer på K10phhmw er fast beboer på K10phhmw er fast beboer på K10
Førtidspension bør læses.

https://www.laanekassen.dk/foertidspension/

OPDATERET 6/4-2018

Førtidspension

Førtidspension er en dansk ordning for personer, der ikke har mulighed for at varetage et arbejde. I modsætning til folkepension, har førtidspension intet med alder at gøre, men er beregnet for syge og handikappede, som på permanent basis er udelukket fra arbejdsmarkedet af den ene eller den anden årsag.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:01.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension