K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-03-2015, 04:09   #11
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af pif Se meddelelser
Nej, problemet er også at nogen patienter faktisk kan have et for stort/overdrevet forbrug på anbefalet dosis.
Og lige med paracetamol er det nemt at komme ind i en ond cirkel ift. selvmedicinering, fordi nogle af de (smerte)symptomer, som man typisk ønsker at behandle med paracetamol også fremmes af paracetamol (fx hovedpine).


Citat:
Jeg forstår ikke hvem der fastsætter anbefalet daglig dosis, og at denne ikke reguleres til det flertallet tåler ???
(det burde være gjort år tilbage)
Generelt: Klassisk er det kliniske forsøg, der ender ud i dosisvejledninger med fokus på en en "gennemsnitspatient".

Der kan være udfordringer i den tilgang, da mange faktorer kan spille ind i et given lægemiddels omsætning[1], fordeling (ud over vægt) og udskillelse.


Genetik, almen sundhedstilstand, alder osv er alle faktorer, der spiller ind i leverens (Cytochrome P450 system[2]) nedbrydning af forskellige lægemidler.

Så den der tese om at: One dose fit all, kan man grundlæggende skyde en hvid pind efter.


Noter
-------
1: http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_metabolism
2: http://en.wikipedia.org/wiki/Cytochrome_P450_oxidase
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2015, 08:38   #12
Yan
Ved at vænne sig til K10
 
Yans avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2015
Indlæg: 19
Styrke: 10
Yan er ny på vejen
En ting er sikkert og det er, at vi skal ikke tro vi selv må bestemme, hvad vi putter i munden.

Politikerne har snart fået det der kaldes den personlige frihed fjernet fra alle danskere.

Men det giver masser af arbejde til de højt lønnede. Nogen skal jo forske og nogen kontrollere.

Det er ikke kun folk på overførsels indkomst de vil rette ind til højre, men hele befolkningen.

Og den med at rette ind til den forkerte side politisk er utrolig nok gået som en ren hjernevask.

Og jeg kalder politikere for tåber, men de er gode nok til at sælge varen.

Bare se på alle offentlige hjemmesider, hvor der står, meld din nabo og din familie, du behøver ikke stå til ansvar for anmeldelsen.

Sidst redigeret af Yan; 10-03-2015 kl. 08:41.
Yan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2015, 09:58   #13
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Kære Pif

Dejligt du vil dele din viden om hvad du har hørt til forelæsninger om paracetamol, det undrer mig blot at det ikke er muligt at finde noget som helst om at så lave dosiser er skadelige, hvis det er læger der har afholdt disse foredrag.

man skulle jo mene at så vigtig viden havde været blæst op i medierne på et tidspunkt, men måske er det bare mig der tager fejl.

men enig i at det ikke er bolsjer vi spiser, man kan blot håbe at man har en ærlig læge, som har styr på det. og vi må følge vor mavefornemmelse.

for os med kroniske smerter er det jo svært med denne info når der ellers intet alternativ er, jeg tåler eks. kun paracetamol, selv om jeg kun lige får taget toppen af smerterne. alt andet medicin har store bivirkninger hos mig.

men rigtig fin debat her om medicin, den er nødvendig.

dejlig dag til alle
vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2015, 19:46   #14
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
Dejligt du vil dele din viden om hvad du har hørt til forelæsninger om paracetamol, det undrer mig blot at det ikke er muligt at finde noget som helst om at så lave dosiser er skadelige, hvis det er læger der har afholdt disse foredrag.
Ærgrer mig generelt lidt over at viden efterhånden kun er viden, hvis det kan ses på nettet.

Jeg ved tilfældigvis også at der i et anerkendt lægevidenskabeligt blad, lige har været noget oppe og vende.

Der er faktisk ting der ikke kommer frem på nettet, fordi nogen tjener penge på at udgive bøger og blade om emnet.

Forelæsninger bør man ikke kimse af, de udføres ofte efter videnskabelig gennemgang af emnet.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2015, 22:19   #15
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Pif, enig i det med hensyn til info strømmen på nettet, men det er nu om dags nemmeste adgang til info.

jeg underkender ikke forelæsningerne, men synes blot det var mærkeligt at noget så vigtigt ikke er at finde. jeg har ikke mentale eller helbredsmæssige ressourcer til at læse viden i store lægevidenskabelige skrifter, og koncentrationsevnen er for dårlig til at få noget som helst ud af et lægevidenskabeligt foredrag.

denne vigige vide, som jeg er glad for at du deler med os herinde, burde være mere tilgængelig når det nu handler om vores helbred.

tak og god aften til dig og andre

sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2015, 22:54   #16
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
Pif, enig i det med hensyn til info strømmen på nettet, men det er nu om dags nemmeste adgang til info.

jeg underkender ikke forelæsningerne, men synes blot det var mærkeligt at noget så vigtigt ikke er at finde. jeg har ikke mentale eller helbredsmæssige ressourcer til at læse viden i store lægevidenskabelige skrifter, og koncentrationsevnen er for dårlig til at få noget som helst ud af et lægevidenskabeligt foredrag.

denne vigige vide, som jeg er glad for at du deler med os herinde, burde være mere tilgængelig når det nu handler om vores helbred.
Problemet med nettet og det let tilgængelige, er jo netop at kilderne let går tabt og det oprindelige materiale ikke er at finde...
Men det var da også ærgerligt hvis man kunne blive læge ved at sidde hjemme og glo på nettet og så ind imellem tage en eksamen... det er ligesom noget andet når man får tingen fortalt, eller anvist via underbygget materiale.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2015, 02:25   #17
Yan
Ved at vænne sig til K10
 
Yans avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2015
Indlæg: 19
Styrke: 10
Yan er ny på vejen
Nu handler det jo ikke om, at blive læge men om virkningen/bivirkningen ved medicin,
og der er ingen tvivl om mange bivirkninger ikke er godt, men alternativet er i mine øje
uhyggeligt.
Vi har snart så mange eksperter, at de er flere til, at fortælle os almindelige mennesker, hvad vi skal og må.

Det er et uhyggeligt samfund vi har, hvor den enkelte ikke mere selv må bestemme over eget liv.

Jeg har gennem et langt liv læst den ene skrækkampangne efter den anden om, hvor farligt mange ting var, og havde jeg rettet mig efter deres gode råd, var jeg død for længst.
Yan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2015, 06:25   #18
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af pif Se meddelelser
Problemet med nettet og det let tilgængelige, er jo netop at kilderne let går tabt og det oprindelige materiale ikke er at finde...
Men det var da også ærgerligt hvis man kunne blive læge ved at sidde hjemme og glo på nettet og så ind imellem tage en eksamen... det er ligesom noget andet når man får tingen fortalt, eller anvist via underbygget materiale.
Teori indgår som en del af det at være i "mesterlære" ;-)


Og det med at viden og referencer flagre i øst og vest, det afhænger nok mere af den der offentliggør viden.

Der er mange seriøse kilder på Internet, herunder samlende.

Du kender sikkert fx MedLine http://en.wikipedia.org/wiki/MEDLINE / PubMed http://en.wikipedia.org/wiki/PubMed ?

Ligesom der findes andre relevante online-databaser inden for det medicinske fagområde, fx inden for anatomi, genetik, farmakologi osv .


Online-udgaverne af ICD-10 (DK: SKS, herunder afsnit D) og Lægehåndbogen er ganske gode seriøse kilder.

Youtube er fx fuld af forelæsninger ... også inden for det medicinske fagområde af forskellig sværhedsgrad.


Mao: Internet er bla. også en "moderne" udgave af biblioteket (i DK fx Statsbiblioteket, Det Kongelige Bibliotek osv. med on location tilgang af et hav af databaser og viden).

Men det er da rigtig, at en "knoglekasse" kan være et plus, ligesom man næppe bliver en god kliniker, uden først at have haft pøllerne nede i bolledejen ;-)


@pif: Det er også uhyggeligt som viden akkumuleres i en sådan grad, at et enkelt menneske næppe længere kan overskue det hele.

Derfor er kunstig intelligens (A.I.) også vejen frem inden for det medicinske fagområde (som så mange andre områder).

Ligesom den meget hurtige informationsformidling gør, at de resultater der før var år undervejs og måske årtier før de blev almen kendt, de er tilgængelig på et splitsekund.


Hvis der er ny forskning m. tilhørende viden, der giver anledning til, at dosis for et givent medikament skal nedsættes for at mindske skadelige bivirkninger, så er det direkte tåbeligt at ignorere det.

Problemet med "håndkøbsmedicin" er, at ny viden ikke altid når ud til "Fru Hansen fra 7. kartoffelrække", eller får "fuck-fingeren" af "Fru Hansen fra 7. kartoffelrække" og så har vi evt. X antal tidsenheder senere den pgl. "Fru Hansen fra 7. kartoffelrække" i en medicininduceret behandlingskrævende tilstand, der suger på det offentlige sundhedsbudget ...

Det er i øvrigt lidt den samme sang med røg, druk og overædning ...
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension