K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-03-2014, 10:16   #1
katniseverdeen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2014
Indlæg: 2
Styrke: 0
katniseverdeen er ny på vejen
Min oplevelse, i nyttejob (NEGATIV)

Kære K10 brugere og gæster

Jeg vil fortælle om min oplevelse af at være i nyttejob på en kommune i sjælland.

Da jeg har skrevet under på en tavshedspligt erklæring kan jeg ikke uddybe mig særlig meget ang. stedet og navne.

Okay, hvor skal jeg begynde. Lad mig starte med at fortælle at jeg blev ringet op af Jobcentret som fortalte mig at de havde en ledig stilling (nyttejob) til det jeg nu "lavede" (lad os bare sige noget med IT). Denne "stilling" var på kommunen. Jeg var ultra glad for at endelig at lave noget, og specielt noget jeg skulle færdig gøre i form af uddannelse senere. Fik dog ikke særlig meget at vide, andet end: mød op i morgen på denne her adresse. Fint nok, lidt hurtigt men okay.-

Jeg mødte op og mødte andre der var i nyttejob der. De virkede ikke særlige glade, var mit første indtryk. Det skulle jeg senere hen finde ud af hvorfor....

Jeg blev vist rundt, og hilste på folk. Flinke mennesker. Jeg fik så en "uniform" hvor der stod at man var i nyttejob, så kunne folk se hvem man var..... pfff..

Havde som sagt regnet med at arbejde med noget jeg kendte til osv. Og havde fået at vide, eller rettere sagt fortalt at ved at være her i nyttejob ville åbne døre for en. SUPER tænkte jeg! Efter nogen dage, gik det op for mig at jeg blev sat til alt andet end det jeg blev "lovet". Dette var foreksempel: løfte tunge flyttekasser ned i en kælder, gøre rent, tælle skrald osv. Kunne blive ved.

Så skete det at jeg oplevede hvor sure/uprofessionelle medarbejde var. Der var flere episoder hvor jeg blev skældt ud, gjort nar af eller andet ubehageligt. Det kunne være morgen kaffen man havde lavet, der var for stærk, eller for svag. Det var til den grad at det blev ubehageligt at hjælpe til. Eks: Føj den kaffe er klam (hælder den ud, mens man lige har lavet den) og siger så: hvorfor fanden laver i hjælpere ikke the??!!

Der kunne blive sagt nederdrægtige ting en som: Der har vi jo de mærkelige nytte-duksene!!

Det skal lige siges at på første dag fik jeg at vide: du må ikke gøre rent, løfte eller blive længere end klokken XXXX. Allerede første uge blev jeg sat til at løfte 25 flyttekasser ned til en kælder og sortere. De flyttekasser var TUNGE, nu er jeg ikke sart eller noget da jeg i mine dage har styrketrænet en del.
Og gøre rent, tja det siger sig selv det blev man fluks sat i gang med.
Blive længere? ooorrkk jaaa.
Tid til frokost? 50/50....

tre uger inde i forløbet er der en af nyttejoberne som ikke møder op mere, her er mit indtryk at personen har fået for meget og har fået det skidt af at være der. Det virker som om at alt bliver lige pludselig stressende for de mennesker der forvalter arbejdsopgaverne, da der er en der ikke møder op mere. Total hjælpeløse. (De har jo klaret sig fint uden før? det sikkert kaffen de ikk kan lave selv.)

Dette gør at vi andre i funktionen får rigtig meget at se til, jeg kan mærke at mobningen og den arbejdstone/omgang slider på mig fysisk, men mest psykisk. Igen jeg er slet ikke den sarte person, men der er noget ved at blive udstillet på den måde som ovennævnt.

BOOM, ligepludselig er der en til der bliver "syg", så vi kun er 2.

På dette tidspunkt får jeg opgaverne for de to andre plus andet, fordi de skal jo laves?.. Her bryder jeg sammen.

Den sidste dag bliver jeg simpelthen hønset rundt med som aldrig før, gør ting som jeg bliver bedt om der fører til at andre skælder mig ud.

Eks: tag dette ned i kantinen. Mig: Det har jeg fået en skideballe for at gøre tidligere. Personen: Bare sig der er mig der har sagt det. Okay, gør jeg så, og ender med at få en skideballe igen i kantinen. Dette er bare en af de mildere eksempler.

Tilbage til den sidste dag, jeg får det så dårligt at jeg får lyst til bare at tage hjem. på vej op ad en trappe sortner det for mig og jeg slår mig. Så meget at en del af min kindtand ryger ud. Her stopper det tænkte jeg. Jeg tog min jakke og gik hjem!

Jeg sidder så her og skal til at finde ud hvad jeg gør med min tand, og med nyttejob funktionen. Har sygemeldt mig og er nu på antidepressiv citalopram.

Håber min dårlige erfaring kan føre til at systemet bliver bedre modtagelige overfor nyttejobere.

Jeg vidste ikke om jeg skulle gøre dette, men føler at det er det bedste at i har muligheden for at læse min erfaring.

Everdeen /
katniseverdeen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2014, 11:19   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Din tand skal du have dækket som en arbejdsskade.

Dernæst ville jeg anmelde arbejdspladsen hos ??

Prøv at spørge hos en fagforening, håber at du er medlem?

Alternativt er det jo kommunen der har ansvaret for nyttejobbet, og dermed evt skader, oa.


VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2014, 11:24   #3
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Sikke et rædselsfuldt sted! Går ud fra du har en sagsbehandler, ved han/hun godt hvordan det har været? Håber sandelig den arbejdsplads bliver meldt og at der bliver stoppet for at flere får nyttejob der!
__________________
Fleksjobber
Lyt til andre men mist ikke din egen stemme...
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2014, 12:05   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Teoretisk altid svært, når sagen ikke belyses fra den anden side. Men respekterer selvfølgelig din oplevelse som ny i job.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2014, 13:20   #5
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
Det er selvfølgeligt ikke ok at chikanere eller på andre måder mobbe andre.

men med hensyn til dine "arbejdsopgaver" skal du huske at nyttejob er en "parkeringsplads" inden du finder et rigtigt job og at nyttejobs IKKE må være et "rigtigt" job ,sagt på en anden måde : du må ikke lave noget som en anden kunne få løn for.
Derfor bliver man som nyttejobber sat til at samle papkasser, flytte dem , samle skrald på gaden, vaske flasker af inden de skal i automaten eller andet "idiot" arbejde! Det der er "målet" er at nyttejobberen bliver træt af det at vedkomne selv finder en uddannelse eller et rigtigt job.

om det så er den rigtige måde at gøre tingene på kan så diskuteres!!

Hvis det sted du har været er et privat sted skal du omgående have fat i din sagsbehandler og fortælle hvordan de taler til jer. Det med arbejdsopgaverne kan han/hun som sagt ikke gøre noget ved da det er helt legalt !
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2014, 14:47   #6
katniseverdeen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2014
Indlæg: 2
Styrke: 0
katniseverdeen er ny på vejen
Det er desværre ikke en privat plads. Det er kommunen selv. Jeg ærger mig over det er sådan der, da det er et fint intiativ.

Mht til min tandskade:
Jeg blev henvist til jobcentret, der skal dække tandskaden som er sket på kommunen i nyttejob funktion og rimelig akut da jeg ikke kan spise.
Jobcentret har pålagt mig at få en tanderklæring/overslag, som de skal have og sende videre til arbejdskadestyrelsen.

Tandlægen skal have en betaling til denne tanderklæring pga røntgen og undersøgelsen.
Dette er på cirka 600-800,-
Beløbet har jeg ikke selv til rådighed overhovedet, så nu bliver kastet lidt rundt mellem afdelinger. Nogen der ved noget om dette?

Jeg er meget bekymret for at denne sag kan trække i lange drag. av av
katniseverdeen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2014, 15:55   #7
Trex
Hjemmevant på K10
 
Trexs avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2012
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 293
Styrke: 12
Trex er ny på vejen
Det var da et sygt sted! Du skulle have sagt fra længe før, for det der er da helt ude i hegnet...
Trex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2014, 02:04   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Kunne være at du skulle fortælle din historie til diverse politikere...specielt til Venstre og til Socialdemokratiet...

For de mener at dette er en kæmpe success som du kan læse her http://www.avisen.dk/politikere-glae...ej_259842.aspx

De ser det som om at folk bare ikke har gidet at arbejde og når de bliver tvunget til det ja så kan de pludselig klare sig selv...

Måske nogen skulle banke ind i hovederne på dem hvor nedværdigende det feks er at man skal gå i "uniform" hvor der tydeligt står nyttejob eller hvad der står....så alle kan se det...

Tror heller ikke at de lige tænker over hvordan visse arbejdspladser tænker og/eller taler til disse mennesker...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2014, 02:51   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tja, mon ikke det er med vilje folk skræmmes - politikerne er i hvert fald begejstrede over masseflugten fra nyttejobs....

Politikere glæser sig over masse-fravær til nyttejobs

http://ekstrabladet.dk/nyheder/polit...cle2240667.ece

Så jeg er overbevist om, at der flere steder er retningslinjer for, at man ikke skal behandle de ledige alt for godt, så de hurtigere får nok, smider håndklædet i ringen og selv finder på en løsning.

Godt du kom ud af det job, men spørgsmålet er så, hvad skal der så ske nu???
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2014, 08:30   #10
gonda
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 98
Styrke: 14
gonda er ny på vejen
Ang. tavshedspligt

Nogen steder bruger man tavshedspligt når det vedrører menesker man arbejder med.
Tavshedspligten vil i så fald KUN vedr. oplysninger omkring disse mennesker og ikke arbejdspladsen som sådan, arbejdsmiljøet etc.
Du har ret til at udtale dig om alt, arbejdspladsen, lederen etc. bare ikke om de mennesker arbejdet handler om.
Medmindre arbejdet var PET
gonda er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension