K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-11-2013, 13:04   #11
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Hej Vovse!

Tusind tak for det grundige svar. Så kan jeg bedre komme i gang med
arbejdet....

Og så et spørgsmål til alle som måtte vide noget (opdateret) om dette : Hvordan fastlægges skånehensyn?, og hvordan godkendes de?, når man afklares og arbejdsprøves hos Ekstern Praktikformidler, og ikke hos Mentorkorpset.

Jeg har to fastlagte skånehensyn, fra tidligere, men nu har min situation og funktionsevne ændret sig, siden 2011.

Mvh Apollonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2013, 23:39   #12
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Apollonia Se meddelelser
Og så et spørgsmål til alle som måtte vide noget (opdateret) om dette : Hvordan fastlægges skånehensyn?, og hvordan godkendes de?, når man afklares og arbejdsprøves hos Ekstern Praktikformidler, og ikke hos Mentorkorpset.
Det er jo vigtigt, at du skriver en udførlig dagbog, uanset hvor og hvordan arbejdsprøvningen/praktikken foregår, du kan evt. finde inspiration her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog

Og så tænker jeg, at det må komme til, at fremgå af dagbogen, hvad dine skånebehov er.

Et eksempel kan være, at du kan arbejde længere tid hvis du har et hæve-/sænke bord end hvis du ikke har et hæve-/sænkebord.
Så må det være et skånebehov for dig, at du har et hæve-/sænkebord.

Et andet eksempel kan være, at du er sygemeldt i 3 dage hver gang du har løftet noget tungt.
Så må det være et skånebehov, at du ikke skal løfte noget tungt.

Jeg har indtryk af, at mange skånebehov også kan formuleres af de læger, der er omkring borgeren.


Og så sidder jeg og kommer i tanker om, at lige så snart det handler om en borger med rygproblemer, så ser mange det som en selvfølge, at denne borger blot skal have et stillesiddende arbejde.

Og et stillesiddende job er det allerværste man kan byde min tossede ryg.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2013, 04:42   #13
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis der er noget din sagsbehandler har sagt til dig....mundtligt....og du senere gerne vil have det på skrift....

Ja så kan du jo evt skrive et brev...hvori du skriver at du har snakket med vedkommen og du lige skal være sikker på om det nu var det og det hun/han sagde...

Evt....hørte jeg rigtigt da du sagde at jeg var klar til arbejdsprøvning osv osv....

Når der så bliver svaret...ja så har du det på skrift...

Kan du derimod ikke få det på skrift...ja så ville jeg selv stille mig ret tvivlende over for om nu også det passede det du har fået at vide mundtligt...

Håber du opfanger hvor jeg vil hen...jeg er træt og nok ikke den bedste til at forklare mig lige nu...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2013, 10:31   #14
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Hej Webmaster og Vovse! tak for jeres svar og gode råd i går, det I skriver kan virkelig bruges.

Så var det der dukkede et spørgsmål op, men nu er det helt væk....tænker....

Neeej, der dukker ikke rigtigt noget frem igen, så jeg vender nok tilbage senere.

Jeg har det lidt sådan med at skulle i arbejdsprøvning(er), og med at have startet denne tråd, at jeg bliver lidt ked af det fordi det er "alvor", nu kommer det så frem hvor meget og lidt man kan, i forhold til hvordan man var engang, og det er sorgfuldt og hårdt. Ja det er jo så også en del af processen.

Mvh Apollonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2013, 11:41   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Apollonia Se meddelelser
Jeg har det lidt sådan med at skulle i arbejdsprøvning(er), og med at have startet denne tråd, at jeg bliver lidt ked af det fordi det er "alvor", nu kommer det så frem hvor meget og lidt man kan, i forhold til hvordan man var engang, og det er sorgfuldt og hårdt. Ja det er jo så også en del af processen.
Mvh Apollonia
Det tager (lang) tid, at omstille sig til sådan en ny situation.

Jeg husker tydeligt hvor frustreret jeg var over, at jeg ikke længere kunne sidde ved min symaskine en hel dag, og bare sy.

Men i dag tænker jeg ikke længere over det, kan dårligt huske hvordan det var, ikke at have ondt i ryggen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2013, 17:30   #16
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Åhh ja, lige netop at sy på symaskine elsker jeg også. Må tage det i mindre bidder. Hvis jeg da overhovedet kommer i gang....

Apollonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2013, 13:34   #17
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Nyt fra Kommunen:

For to dage siden skrev jeg en mail til kommunen, socialrådgiveren på netværksholdet, og bad om at få et bekræftende svar på: At ingen i kommunen for tiden må henvises til Mentorkorpset. Socialrådgiveren på Netværksholdet svarede mig pr. mail i går, at hun aldrig havde sagt til mig at ingen må komme til Mentorkorpset, men at det forholdt sig sådan, at de midlertidigt havde afbrudt samarbejdet med dem, da de var ved at revurdere deres samarbejde og procedure med dem, og dette samarbejde blev genoptaget d. 8/ 11, og nu må de igen henvise til Mentorkorpset.

Så spurgte jeg yderligere i mailen : hvem der fastlægger skånehensyn når man skal arbejdsprøves? Hun svarede : de skulle gerne være fastlagt inden praktikken, og hvis der er kommet nye til (som hos mig) er det lægen der fastlægger...: jeg Citerer" Dine skånehensyn skulle gerne være beskrevet af din læge, og det vil som udgangspunkt være dem der tages hensyn til. Er der kommet yderligere skånehensyn til, er det vigtigt du får det fortalt til din jobkonsulent (AS3) før opstart i praktik)

Jeg spurgte yderligere : Hvordan , og på hvilket grundlag skal afklaringen af min restarbejdsevne foregå? Og

Hvilken dokumentation forlanges af dig som sagsbehandler ved Jobrehabiliteringen?

Hun svarede :Både mentorkorpset, og de øvrige jobkonsulenter (as3) kan levere den ydelse som vores borgere har brug for, til at komme videre i deres forløb. Dvs. at de i en praktik kan beskrive din arbejdsevne (skånehensyn, timetal, arbejdsopgaver, tempo, effektivitet, samt sociale kompetencer)
Grundlaget for beskrivelsen af udviklingen af din arbejdsevne, vil således blive dannet på grundlag af en beskrivelse af ovenstående punkter.

Jeg er så gal lige nu Hun ved at jeg helst vil til mentorkorpset, og de "genoptager" efter hvad hun skriver, samarbejdet med dem , et par dage efter jeg har været hos AS3, så kunne hun da ulejlige sig med at henvende sig til mig , og sige at nu kan jeg begynde hos Mentorkorpset.

Jeg har en flink konsulent hos AS3, men de er lige startet op, og har problemer med at finde egnede praktikker til mig, som er syg. Desuden har jeg da krav på at vide at skånehensyn, skal ligge klar før en praktik. Ja det kunne da lige passet, jeg var startet i praktik, og de bagefter kom og sagde : Duer ikke, skulle være beskrevet på forhånd...

Nej, nej, nej det hele sejler, og jeg føler mig så dårligt behandlet, og utryg. Jeg har altså ikke lige 4 år af mit liv til at rive ud på HOVSAløsninger.

Jeg vil stadig væk helst til Mentorkorpset... Skal jeg bede om lov til det, endnu engang? Jeg synes det er frækt den måde jeg er blevet behandlet på, og at jeg skal finde ud af alt selv. Jeg finder mig ikke i den måde!

Mvh Apollonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2013, 10:42   #18
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"Grundlaget for beskrivelsen af udviklingen af din arbejdsevne" citat.

Læg mærke til den bemærkning. Er der muligheder for udvikling af din restarbejdsevne?

"Dvs. at de i en praktik kan beskrive din arbejdsevne (skånehensyn, timetal, arbejdsopgaver, tempo, effektivitet, samt sociale kompetencer)" citat.

Dette skal du sørge for at praktikstedet og job-konsulenten fastholdes på. Alternativt ber du om at de rådfører sig med din sagsbehandler.

Dine skånebehov skal medtages i job-planen, og kommer der nye til, skal I via møde få det indføjet og tilpasset. Kun ved forværring af dine lidelser og/eller lign. bør lægen indvoldveres.

"hvis der er kommet nye til (som hos mig) er det lægen der fastlægger...:" citat.

Det er jo noget selvmodsigende sludder. Du skal netop have en praktisk afklaring af din restarbejdsevne, da man jo ikke acceptere, at lægen feks mener fleks eller førtidspension.

Dine timeantal, og andre skånebehov, beskrives og afprøves, dels de kendte og dels evt nye/andre. Det er netop derfor du skal afklares.
(Kommunen både kan og bør efterfølgende be din speciallæge kommentere/udtale sig ift din afprøvning, om det passer med din sygdom. Men det er ikke nødvendig, da det jo er kommunen ansvar at afklaringen bliver korrekt.)

Måske du kan udvikle din restarbejdsevne, måske kan du ikke.
Det skal du være meget obs på, ift udtagelser fra kommunen oa.

VH POpiae

Sidst redigeret af popiae; 15-11-2013 kl. 10:47.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2013, 17:17   #19
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Apollonia Se meddelelser
Jeg har to fastlagte skånehensyn, fra tidligere, men nu har min situation og funktionsevne ændret sig, siden 2011.
Det er vigtigt at få dokumnteret at der er mere end to skånebehov, hvilket kan gøres i en praktik.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2013, 11:15   #20
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Er nu sygemeldt fra arbejdsprøvning. Har for 3½ uge siden bedt om en tid hos myndighedssagsbehandler, og har skrevet mange (ubesvarede) mails. Min sagsbehandler har kun skrevet i sidste uge at "nu har min sekretær fået besked om at du skal have en tid, og at jeg måske ligger i hendes afventer bunke", og nogle dage senere, da jeg igen rykker for en dato, og skriver hvad jeg har brug for hjælp til : "du er netop indkaldt til samtale for at drøfte dit videre forløb, hvilket du er nødt til at afvente"....Jamen jeg laver jo ikke andet.... Jeg synes altså ikke jeg er specielt utålmodig...Jeg kigger i postkassen hver dag, men nej ingen mødedato endnu. (man skulle tro det var løgn).

Vedrørende bisidderordning: er det bedst at meddele på forhånd at man tager bisidder med...?

Og vedrørende aktindsigt : Er det hos borgerservice at jeg skal aflevere et brev om at jeg ønsker aktindsigt.? I det hus hvor min sagsbehandler holder til, sidder der nemlig kun et vagtselskab(uha da da) i receptionen, og det er vel ikke til dem jeg skal aflevere, og bede om en kvittering?

Mvh "forsøgskaninen"Apollonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension