K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-11-2013, 12:21   #1
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Lidt af hvert, gode råd ønskes, arbejdsprøvning/fleksjob

Hej til alle på k10!

Jeg er en kvinde på 45 år, har en mellemlang videregående uddannelse, 3 børn er samboende med børnenes far, og har været sygemeldt siden dec. 2009 Blev ekspederet ud af sygedagpengesystemet, efter et år (varighedsgrænsen hedder det vel?). Bor i en af de største kommuner i landet.

Har været under udredning og behandling diverse steder, og har også været i arbejdsprøvning a´3 måneder, det er snart 2½ år siden, så blev jeg yderligere syg under arbejdsprøvningen. Min lidelse er fra smertecenteret beskrevet som kronisk, varig og stationær. Har nervesmerter og paræstesier som efterhånden har bredt sig ud over hele kroppen, g så diverse følgelidelser, som jeg ikke skal forpeste jeres dag med at remse op

Jeg har i 3 måneder nu været parkeret på en sidelinie, et ventespor, fordi den kommune jeg bor laver om på alt vedrørende socialfaglig forvaltning, administration og den rent fysiske udmyntning. Mange møder er blevet rykket, jeg er nu deltager på et såkaldt Netværkshold, og hører så i øvrigt under Jobrehabiliteringsteamet. Alle kontanthjælpsmodtagere, syge som raske, hører sammen i en stor gruppe. Vi skal have udviklet vores arbejdsevne, syg som rask.

Tilbage i juni; før dette kommunale omrokerings-cirkus startede, gjorde jeg min
myndighedssagsheandler,, ja det hedder det altså, opmærksom på at jeg nu var klar til at blive arbejdsprøvet, og derfor komme tilbage til mentorkorpset ved kommunen. Men så var reglerne lavet om, nu skulle alle på et netværkshold, og jeg ventede 2½ måned på at komme derhen. Jeg sagde med det samme at jeg skulle arbejdsprøves, og blev sendt til et eksternt firma AS3, som skulle hjælpe mig med at komme i praktik. Jeg var ikke tilfreds (tryg), og vendte tilbage til sagsbehandleren på netværksholdet, og "krævede" at komme tilbage til mentorkorpset.

Efter at have ventet på svar om denne forespørgsel i 8 dage, måtte jeg så endnu engang selv ringe op og rykke for et svar: ja hun havde åbenbart glemt at ringe tilbage med et svar, svaret fra ledelsesgangen var: ingen må komme til mentorkorpset for tiden. Jeg brokkede mig meget og græd, for jeg føler at alt sejler, at jeg skal sørge for alt selv, og at ting (min sag) bliver overladt til tilfældighederne. Dette forgik også pr.telefon, ingen møder ansigt til ansigt mere. For helvede

Jeg fik besked på selv at gå til AS3employment, (nystartet afdeling, de har en måneds erfaring. Pyh ha, var til møde i går , og skal så snart i praktik, ja de bliver ved med at kalde det dette, og jeg VED jeg skal i arbejdsprøvning: Føler mig totalt magtesløs, og egentlig ret utryg, og bange for hvordan det her skal gå, når det ikke er mentorkorpset som "hjælper" mig Regner men arbejsevne på et sted mellem førtidspension og 6 timer pr uge, tiden vil vise hvad.... BUT, WHAT TO DO?

K10hilsener Appolonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2013, 12:56   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.740
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til...

Kære Apollonia

Bliv her på DIN tråd fremover, der dukker mange spørgsmål op i fremtiden.

Du har nu besluttet ikke at fælde flere vredes tåre over den kommunale sagsbehandling.

Du har nu besluttet at lære spillets regler at kende.


Læs følgende:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28387

Hvis ikke du har, søger du omgående aktindsigt i ALT 100%

Kommunen, ( 10 kalenderdage før modtagelsen. Lovbunden frist.... det vidste du ikke?)

http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Læger/hospitaler

http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

.... og reagerer hvis der er så meget som et komma der er placeret forkert.

Om få uger ved du lige så meget som vi andre, næsten.

Bedste hilsner
Peter

Sidst redigeret af phhmw; 06-11-2013 kl. 12:59.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2013, 12:57   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
De personer, du omtaler, er jo nok ikke alle lige kommet ind fra gaden. Håber de vil tage sig godt af dig, så du er tryg og din sag kan blive afklaret. Uvished er ofte en ikke særlig behagelig faktor. Men der er desværre mange om ressourcerne - så ting tar tid. Rigtig god vind.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2013, 13:21   #4
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Til Peter!

Tak for svar, dit svar giver stof til eftertanke!

Og til Stampe!

Jeg tror ikke lige du har forstået omfanget af mine frustrationer. Det er selvfølgelig også svært at beskrive egen situation kort, i en lille "klumme". Men prøv at forestil dig at du har ventet i 2½ år på at komme tilbage til nogle kompetente mennesker, fordi du blev syg. At du i øvrigt i forvejen "ligger ned" på grund af den store uvished, sygdommen du har erhvervet, og forsørgelsesansvaret for tre børn, som forældre der er kronisk syg.
At du p g a lovændringer og nye måder i kommunen ikke kan komme i kontakt med dem mere ( nej min sagsbehandler har ikke telefonisk træffetid mere, men en medarbejder fra rehabiliteringsteamet ringer mig op et par dage efter) osv. osv. Jeg kan næsten regne ud af dit svar, at din situation er afklaret, for hvis du havde stået i det kommunale cirkus som det ser ud lige nu, med brug for hjælp, råd og vejledning, tror jeg ikke du havde haft samme ro og overblik, som du tilsyneladende har.

I øvrigt kan jeg fortælle at vejlederen ved det eksterne vikarbureau som skal hjælpe mig i forhold til afklaring m.h.b.p. fleksjob fortalte at de er hyret af kommunen lige nu, p g a det store rod i kommunen p.t., og at de ikke har haft nogle som skulle så langt ned i timetal, og at de lige er startet, og har en måneds erfaring.

Mvh Apollonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2013, 13:38   #5
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Jo jeg tror godt stampe forstår dig vi er bare så mange i samme båd, hvor der ikke er penge til noget som helst og man føler, at kommunen er ens fjende ikke hjælper.

Min mand er i samme sitiation som dig, så å hvor jeg kender de følser, især nu hvor ungerne snakker om hvad de ønsker sig til jul og jeg ved der ingen gang bliver til et juletræ.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2013, 13:55   #6
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Til jjson!

Ja, det er synd det skal gå ud over børnene...vældig frustrerende...

Hvordan man reagerer i forhold til kommunen, og dem som forvalter lovene, kommer an på hvor mange gange man er blevet overset, negligeret, desavoureret, og/ eller måske ligefrem misinformeret, ja, nogen er ligefrem blevet utilsigtet skadet (i sundhedssystemet), og sådanne hændelser forsvinder jo ikke bare lige ud i den blå luft, som postitive vibrationer....men måske kan frustrationerne bruges til egen og andres hjælp...

Mvh Apollonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2013, 18:50   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er jo noget af det vi forsøger her på siden...at hjælpe folk med de ting man ikke kan få på kommunen til trods for at det er dem der har vejlednings pligten...

En ting man helt sikkert bør lære...ja det bør alle...det er at det går simpelthen ikke at gøre ting mundtligt når man har med kommuner at gøre...

Alt er nødt til at forgå skriftligt...også selv om det måske er lidt mere besværligt...

Har man ikke de ting der bliver sagt skriftligt...ja så findes de ikke...sådan er det desværre i dag...

Man er nødt til at selv kunne dokumentere alt...og man er nødt til at have alle papirer selv...for i dagens danmark...ja der kan du desværre ikke regne med at dine papirer kan findes på kommunen....de kan blive "væk"

I dag....sådan som kommunerne er....ja der kan man ikke regne med de ting der bliver sagt til en mundtligt...

Ja man kan desværre ikke engang regne med de afgørelser de laver...da de laver alt for mange fejl....nogle kommuner er helt oppe på at have en fejlrate på 100 % inden for nogle områder...

Nu kan man kun have en fejlrate på 100 % medmindre man gør det med vilje...men nogle kommuner har fundet ud af at der er mange folk der ikke klager over afslag...og de tjener styrtende med penge på denne taktik...

Der sker jo intet ved at de handler som de gør...de får hverken bøder eller anden form for reaktion selvom de feks giver afslag som standard...

Så skal man have bare lidt af en chance for at at få et bare nogenlunde sagsforløb....

Ja så kræver det at man har aktindsigt i alt og at man kan dokumentere alt...

Når man aflevere ting på kommunen...ja så skal man altid bede om at få en kvittering på at man har afleveret det....for ellers kan du ikke være sikker på at det kommer frem til din sagsmappe...

Mangler du mere afklaring lægeligt...eller mener du selv at alt er på plads...

Når du nu skal i arbejdsprøvning...så gør dig selv en tjeneste og skriv en dagbog....

Noter alt ned...smerter....medicin...pauser....ja alt...

Så vil du senere have en chance for at kunne gå tilbage og se hvad du lavede og hvad det gjorde ved dig osv...

Du kan evt aflevere denne dagbog på kommunen og bede om at få den lagt ind i din sag....igen igen imod en kvittering på at du har afleveret den....du kan evt gøre det hver 14 dag eller hvad du nu synes...også sådan at din sagsbehandler vil kunne gå ind og se hvordan den sidste tid har gået...

Det er en rigtig god ting at du selv er aktiv når det kommer til din egen sag...

Der er alt for mange som læner sig tilbage og venter på kommunen...og som du jo selv har lagt mærke til...ja så er kommunerne noget værre rod...og de har desværre ikke styr på så meget...

Nåå det var lidt herfra...håber du kan bruge noget af det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2013, 22:59   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Apollonia Se meddelelser
, og skal så snart i praktik, ja de bliver ved med at kalde det dette, og jeg VED jeg skal i arbejdsprøvning
Om de kalder det en arbejdsprøvning eller en praktik behøver ikke, at være et problem.

Blot skal du være obs på formålet hvis de kalder det en praktik.
'
Hvis en praktik skal kunne sidestilles med en arb.prøvning skal formålet med praktikken være en afklaring af arbejdsevnen, eller noget i den stil (kan jo formuleres på mange måder).

Min sidste "arb.prøvning", som førte til førtidspension var en virksomhedspraktik.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2013, 11:33   #9
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Til Webmaster Og Vovse!

Uha, det var lige alle sådan nogle gode råd jeg kunne bruge! Og, ja jeg ved at det lige netop er formålet med denne side, at alle vi som har brug for råd og hjælp, gør brug af hinanden. Så derfor et stort tak til alle som ulejliger sig med at svare, og bruger tid på det... Det kunne have set endnu mere kønt ud, uden denne side....

Til Webmaster : Jeg er allerede i gang med et stort udredningsarbejde, i f.h.t at jeg skal melde en utilsigtet skade sket på hospitalet i 2006. Dette arbejde fra min side pågår, og slutter først når jeg i februar 2014 er blevet undersøgt af en neurolog. Så kan hun måske sende mig til yderligere udredning; elektrokardiogram, skanning m.m. , og når den endelige udtalelse fra hende ligger klar, kan jeg så sende skadesanmeldelsen afsted.
Jeg er færdigudredt fra Smertecenteret, og beskrevet. Så derfor sagde sagsbehandleren på "netværksholdet" som alle kontanthjælpsmodtagere skal gå på, for at få udviklet deres arbejdsevne, at jeg godt sideløbende kan gå i gang med afklaring med h.b.p. fleksjob. Det var også mit eget håb og ønske... men nu hvor jeg læser jeres svar bliver jeg i tvivl, og kan forstå at jeg skal have det PÅ SKRIFT, fra sagsbehandleren, at jeg kan gå i gang med afklaring og arbejdsprøvning. Skal jeg så ringe til hende og bede om at få det på skrift (hurtigst), eller skrive(langsomst)???? Ja der er meget at lære endnu, jeg kan godt se det....

Vedrørende kommunen og aktindsigt: Skal jeg skrive (eller ringe) og bede om aktindsigt i alt hidtidigt skrevet, siden min sygemelding "begyndte" i dec. 2009? Og skal jeg så løbende rekvirere... hvad...?

Problemet lige nu hos kommunen, er at man ikke kan komme i kontakt med sagsbehandleren mere. De er et team, og kan aldrig svare på spørgsmål når, jeg ringer op. Jeg får beskeden, at de ringer mig op, og der kan godt gå 1, 2, 3 dage, og det er altid andre end min sagsbehandler der ringer mig op. Måske skulle jeg begynde at notere mine opkald, navnet på personen der tager imod besked, og navnet på den der ringer op, og svaret jeg får....Det er ved at udvikle sig til et arbejde på halv tid....

Mvh Apollonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2013, 12:10   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Apollonia Se meddelelser
Vedrørende kommunen og aktindsigt: Skal jeg skrive (eller ringe) og bede om aktindsigt i alt hidtidigt skrevet, siden min sygemelding "begyndte" i dec. 2009? Og skal jeg så løbende rekvirere... hvad...?

Problemet lige nu hos kommunen, er at man ikke kan komme i kontakt med sagsbehandleren mere. De er et team, og kan aldrig svare på spørgsmål når, jeg ringer op. Jeg får beskeden, at de ringer mig op, og der kan godt gå 1, 2, 3 dage, og det er altid andre end min sagsbehandler der ringer mig op. Måske skulle jeg begynde at notere mine opkald, navnet på personen der tager imod besked, og navnet på den der ringer op, og svaret jeg får....Det er ved at udvikle sig til et arbejde på halv tid....

Mvh Apollonia
M.h.t. aktindsigt anbefaler jeg, at du printer denne ud: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf , udfylder den og afleverer den ved skranken i jobcenteret.
Og vigtigt; du skal bede om en kvittering på, at de har modtaget den.

Fremover gør du så det, at hver gang du skal til møde på kommunen, så printer du en ny ud, som du udfylder, og skriver, at du ønsker aktindsigt i de akter, som er tilkommet "siden sidst", dette skriver du med dato for hvornår du fik den sidste aktindsigt.
Denne afleverer du ved skranken, mod kvittering, når du forlader mødet.

Og ellers hver gang du ved, at der er sket noget i din sag.

Sådan, at du altid er 100% opdateret med hvad der står i din journal.


M.h.t. til din kontakt til kommunen vil jeg anbefale, at du gør det på skrift.
Hvis de besvarer mails, så er det fint. Og ellers må det være på den besværlige måde, hvor du skriver det på et stykke papir, som du afleverer ved skranken, mod kvittering.

Det kan selvfølgelig tage lidt længere tid på den måde, men til gengæld har du dokumentation for alt.

Og hvis de ikke besvarer dine henvendelser, så klager du til jobcenterchefen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension