K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-01-2008, 11:51   #1
Birdie56
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Lokation: Nordjylland
Alder: 68
Indlæg: 36
Styrke: 17
Birdie56 er ny på vejen
Question Det kommunale system er tung at danse med.

Hvordan kommer man videre?

Søgte om merudgifter primo 2005. Ingen svar.

Søgte igen om merudgifter her medio 2007. Var igennem ca. 10 personer inden den rette sagsbehandler.

Fik tilsendt samtaleskema til udfyldelse inden hjemmebesøg.

Sagsbehandler fra kommunen på hjemmebesøg til en snak. Sagsbehandleren tog samtaleskemaet i tasken uden gennemgang ved besøget.

Sagsbehandleren gik meget op i at der skulle være dokumentation for merudgifterne.

Brev fra sagsbehandleren om at jeg ikke tilhører personkredsen og derfor bliver der givet afslag.

Straks sendte jeg en klage til sagsbehandleren over procedurefejl og masser af mangler i forbindelse med ansøgning om merudgifter. Især funktionsevnen var ikke noteret nogen steder. Samtaleskemaet har endnu ikke været gennemgået mellem mig og sagsbehandleren.

Sagsbehandleren sendte brev om en sammenfatning af funktionsevnen.

Sender brev til sagsbehandler om at vi må have en samtale om netop den sammenfatning af funktionsevnen.

Brev fra sagsbehandler om at det tidligere brev med klager, nu er opfattet som anke og derfor videre sendes til det sociale nævn. Afslaget fastholdes.

Da der stadig ikke har fundet nogen dialog sted mellem mig og sagsbehandler. Sagsbehandler skriver en masse i brevene, hvor jeg slet ikke kan genkende mig selv.

Sender brev til borgmesteren med klage over sagsbehandleren.

Brev fra borgmesteren. Borgmesteren vil tage kontakt til sagsbehandleren og ikke andet. Brevet er ca. en måned gammel nu og intet er sket.

Pga. den nye kommunalstruktur og sammenlægning er det svært at finde ud af hvem der er sagsbehandlere og ledelse i systemet.

Så derfor hvordan kommer jeg videre.

Jeg blev i 2005 førtidspensionist pga. piskesmæld, fibromyalgi mm., går med rollator, krykstokke og får hjælp til at klare dagligdagen.

Jeg håber at nogen her på K10 kan give mig råd og vejledning til at komme videre.


Birdie 56
Birdie56 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2008, 13:33   #2
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Suk - tænker jeg - endnu én, som systemet sylter!!!

Det er så frusterende, men nok om det, her er hvad jeg kan hjælpe dig med;

http://www.social.dk/ministeriets_om...il_voksne.html

www.dukh.dk

www.csh.dk

www.sr-bistand.dk

Og så er det altså noget VÅS at der skal ligge dokumentation - det skal være sandsynliggjorte (altså skal det naturligvis være realistisk, men du skal ikke gemme boner for hver gigtpille). Dermed ikke sagt at det ikke er en god ide - bonen/kvitteringer er altid godt at have - men det er ikke lovpligtigt!!!

Held og lykke til dig
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2008, 13:57   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Birdie56

Af de link som Lena har skrevet til dig vil jeg gerne for min del fremhæve www.dukh.dk

Der er mulighed for at ringe til dem og de vil så meget hurtigt ringe tilbage til dig med nogen der ved noget netop inden for dette område, jeg ved at jeg selv har været i kontakt med dem og at de virker yderst professionelle og sympatiske...

Dertil har de meget gode råd om hvad man skal gøre, skriv gerne herinde igen om evt samtale med dem...


Og ellers er det nok svært at råde dig da du jo allerede har gjort alt det jeg for min del ville anbefale dig.

Dog ville jeg hvis jeg var dig og du ikke allerede har gjort det, skrive til kommunen og bede om aktindsigt med det samme ...

MVH
Hejdien

PS

skema til aktindsigt her http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html
  Besvar med citat
Gammel 13-01-2008, 15:11   #4
Birdie56
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Lokation: Nordjylland
Alder: 68
Indlæg: 36
Styrke: 17
Birdie56 er ny på vejen
Det kommunale system er Tung at danse med...

Takker for svarene.
Jeg vil kikke og læse de sider jeg nu er blevet anbefalet.
Og så har jeg + min advokat skriftelig bedt om aktiindsigt 4 gange. Men kommunen tibageholder stadig nogle papirer. Her er måske eet af de vigtigste, nemlig den samtale som jeg havde med sagsbehandler hjemme og hun lovede mig at jeg let kunne få tilkendt en trivselsbil og hun ville skrive det i mødereferatet. Dette har jeg bare aldrig nogensinde set.
Jeg læser og kæmper videre..... Og så må ombudsmanden måske have et lille brev på et tidspunkt.
Birdie56
Birdie56 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2008, 21:01   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Birdie56 Se meddelelser
Sender brev til borgmesteren med klage over sagsbehandleren.

Brev fra borgmesteren. Borgmesteren vil tage kontakt til sagsbehandleren og ikke andet. Brevet er ca. en måned gammel nu og intet er sket.


Birdie 56
Hejsa.

Ang. brev fra borgmesteren, synes jeg det er rigtig godt, at der er reageret på det. Jeg havde også et problem med en sagsbehandling, og her reagerede vores borgmester også, og gik sagsbehandlingen langt hurtigere og centeret, som havde min sag, erkendte fejlen....

Synes du må vente et par uger på, om der kommer svar fra borgmesteren. Håber deres undersøgelse af din sag kan gøre, at du kan komme videre...

Må jeg spørge, hvad du søgte merudgifter til?
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2008, 23:57   #6
Birdie56
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Lokation: Nordjylland
Alder: 68
Indlæg: 36
Styrke: 17
Birdie56 er ny på vejen
Citat:
Må jeg spørge, hvad du søgte merudgifter til?

Jeg har søgt merudgifter til: Medicin, behandlinger, transport (taxa) til flere ting, ekstra el, varmtvand ekstra, ekstra brilleudgift i forb. med sygdom plus meget mere.

Jeg har søgt hvad min rådgiver på hospitalet har givet grønt lys for og bedt mig om at søge. Og det er til de ting, som jeg bruger hovedparten af min pension til. Der er ikke meget tilbage at leve for.

Kort fortalt.
Birdie56
Birdie56 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2008, 15:31   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Kære Birdie56

Det kan jeg godt forstå med alle de ting, du prøver at få hverdagene til at hænge sammen.....

Personligt synes jeg at loven omkring Merudgifter er et kæmpe område og er alt for kompliceret..... Der har været megen snak om det heri: http://www.k10.dk/showthread.php?t=3...ht=merudgifter

Nu er jeg lidt inde i hjælpemiddelloven, og her tænkte jeg på, at du faktisk godt kan prøve og søge taxaudgifter iht. serviceloven §117. Jeg kunne se, at du bor i Rebild, jeg fandt frem til Rebild kommunes hjemmeside, hvor man kan søge §117: http://www.rebild.dk/Sundhed%20og%20Pleje/Koersel.aspx Hvis du ikke allerede har prøvet at søge efter denne §117?

Nu ved jeg ikke, hvilke brilleudgifter der er if. med dine briller, men her kan der også være en mulighed iht. serviceloven §112. Man har mulighed for tilskud til briller, hvis man har stærkt skæmmende øjenlidelser, uregelmæssig hornhinde, defekter i regnbuehinden osv.......

Jeg håber, de her kan hjælpe en smule....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2008, 23:14   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
curls.
jeg synes at det er et dårligt råd, at man ikke skal søge merudgifter, fordi det er bøvlet.
fordelene er at man selv kan disponere over pengene, og derfor ikke er bundet på hænder og fødder. Feks nogle måneder er dyrere medicinsk, vedr behandling, hvis et bedre tilbud dukker op, som er værd at prøve.
feks individuel transport, her skal laves et overslag, forskellige tilbud, hvorefter borger selvfølgelig tilbydes den billigste løsning, men det giver fortsat større frihed til selv at forvalte under merudgiften. men man kan også gå den anden vej rundt, få tilkendt disse ydelser, også lave dem om til merudgiften. men er borgeren førtidspensionist, er man atomatisk omfattet af personkredsen, som er den største hurdel.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2008, 23:18   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Birdie.
Jeg kan se at du er førtidspensionist. ergo er du i personkredsen. Det er altså ikke til diskution.
Dernæst skal I bare blive enige om hvad der er merudgifter. men kommunen har en dårlig sag, så bare klø på.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2008, 01:46   #10
Birdie56
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Lokation: Nordjylland
Alder: 68
Indlæg: 36
Styrke: 17
Birdie56 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Kære Birdie56

Nu er jeg lidt inde i hjælpemiddelloven, og her tænkte jeg på, at du faktisk godt kan prøve og søge taxaudgifter iht. serviceloven §117. Jeg kunne se, at du bor i Rebild, jeg fandt frem til Rebild kommunes hjemmeside, hvor man kan søge §117: http://www.rebild.dk/Sundhed%20og%20Pleje/Koersel.aspx Hvis du ikke allerede har prøvet at søge efter denne §117?

Nu ved jeg ikke, hvilke brilleudgifter der er if. med dine briller, men her kan der også være en mulighed iht. serviceloven §112. Man har mulighed for tilskud til briller, hvis man har stærkt skæmmende øjenlidelser, uregelmæssig hornhinde, defekter i regnbuehinden osv.......

Jeg håber, de her kan hjælpe en smule....
Jamen den § 117 kan jeg nok slet ikke komme ind under, da min kørsel er til behandlinger, job, indkøb mm.
Jeg er også ved at søge om bil, da taxaen er for dyr. Har ej mulighed for off. transport pga. rollator. Vil gerne være selvhjulpen og ikke skulle bede andre hele tiden om at køre mig eller tage taxa, hvilket er DYRT.
Har ikke mulighed for NT kørsel, da jeg ikke kender dagen i morgen.

Og mht. briller. Jeg får morfin og derfor ændres mit syn temmelig meget, og jeg skal oftere have lavet synstest og have stærkere glas. Det samme gælder tænderne, de bliver skrøbelige af morfin. Morfin kan jeg ikke undvære pga. smerter.
Men takker for dit svar.
Birdie56
Birdie56 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hårdt at "danse" med Slagelse kommune archibald Alt det andet 1 25-03-2012 08:44
En lidt tung historie Marck b Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 05-10-2011 19:42
Det skide system... Dysis Alt det andet 10 05-10-2011 14:40
Kommunerne er så tunge at danse med, østerbro Politik og Samfund 17 11-03-2011 13:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension