K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-06-2009, 08:03   #1
palette
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2009
Indlæg: 42
Blog Indlæg: 2
Styrke: 16
palette er ny på vejen
problemer med anden aktør

I næste måned har jeg været på ledighedsydelse 1 år
Havde fået et individuelt forløb med en jobkonsulent hos anden aktør hvor jeg nu har gået siden november 2008 og pludselig blir jeg ringet op og får tildelt en helt ny konsulent hun sender efterfølgende en mail til mig:
Jeg har aftalt med din kommune, at jeg indkalder dig til en samtale når jeg er tilbage i næste uge. Samtalens fokus vil være på rammerne for et eventuelt fremtidigt samarbejde.Jeg vil allerede nu oplyse dig om at der ikke længere vil være plads til at stille krav der strækker sig ud over hvad du fysisk kan holde til. Det vil principielt sige at alle job områder kommer i spil, evt. med en forudgående praktik.
Du har naturligvis mulighed for at sige at du ikke ønsker dette. I så fald vil jeg oplyse kommunen herom, og de vil på denne baggrund foretage en fornyet rådighedsvurdering.


Jeg sende denne mail til jobkonsulenten:
Tak for din mail. Jeg ser da frem til et fortsat samarbejde, så jeg også kan få en forståelse af hvad du skriver i din mail, for jeg forstår ikke rigtig hvad du mener med, at der ikke længere er plads til, at stille krav ud over hvad jeg fysisk kan holde til. Til din orientering har jeg holdt mig til den handleplan som er udarbejdet i samarbejde med jer og nu kan jeg forstå, at den ikke er gældende længere, da andre job også er i spil..... Med hensyn til praktik, er det så en mulighed, at komme i praktik på værestedet hvor jeg er frivillig 4 timer om ugen ?
De er godkendt, da de tidligere har haft folk i praktik

Hun sender en mail tilbage:
Jeg vender tilbage med et forslag til en mødedato i næste uge. Jeg synes at det er fint med praktik på ”Værestedet”, hvis de kan sige noget om mulighederne for ansættelse efterfølgende, og indenfor en rimelig tidshorisont. Er dette ikke muligt må vi finde ud af hvad der ellers kunne være muligt.

Tidligere har vi på dette kursus haft problemer med en anden af deres jobkonsulenter. Jeg og 2 andre har skrevet hver et klagebrev til kommunenover hans opførsel (vi kommer fra samme kommune) . Da vi blev mødt med mistillid og trusler. Har tidligere haft en tråd om dette
Nu har jeg selv fundet et praktiksted på et værested, de har 2 stillinger den ene er besat af lederen og den anden stilling deles af en fleksjobber 12 timer/ugentlig og en på efterløn 25 timer/ugentlig. Hende på efterløn har mundtligt udtalt til mig, at hun ikke bliver året ud.

Må man være 2 fleksjobbere samme sted når der ikke er flere end de 2 stillinger?
Og er der lovmæssig begrundelse for, at praktikstedet skal garantere for fastansættelse inden praktikken påbegyndes?
Eller er anden aktør bare besværlig pga klagen til kommunen over en af deres medarbejdere????
palette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2009, 08:12   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Har du fagforening, bør du medtage denne til samtalen.
Eller en bisidder eller lign. Du bør ihvertfald IKKE gå til samtalen alene.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2009, 20:41   #3
Lars Dubo
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-01 2006
Indlæg: 54
Styrke: 19
Lars Dubo er ny på vejen
Smile

Citat:
Oprindeligt indsendt af palette Se meddelelser
I næste måned har jeg været på ledighedsydelse 1 år
Havde fået et individuelt forløb med en jobkonsulent hos anden aktør hvor jeg nu har gået siden november 2008 og pludselig blir jeg ringet op og får tildelt en helt ny konsulent hun sender efterfølgende en mail til mig:
Jeg har aftalt med din kommune, at jeg indkalder dig til en samtale når jeg er tilbage i næste uge. Samtalens fokus vil være på rammerne for et eventuelt fremtidigt samarbejde.Jeg vil allerede nu oplyse dig om at der ikke længere vil være plads til at stille krav der strækker sig ud over hvad du fysisk kan holde til. Det vil principielt sige at alle job områder kommer i spil, evt. med en forudgående praktik.
Du har naturligvis mulighed for at sige at du ikke ønsker dette. I så fald vil jeg oplyse kommunen herom, og de vil på denne baggrund foretage en fornyet rådighedsvurdering.


Jeg sende denne mail til jobkonsulenten:
Tak for din mail. Jeg ser da frem til et fortsat samarbejde, så jeg også kan få en forståelse af hvad du skriver i din mail, for jeg forstår ikke rigtig hvad du mener med, at der ikke længere er plads til, at stille krav ud over hvad jeg fysisk kan holde til. Til din orientering har jeg holdt mig til den handleplan som er udarbejdet i samarbejde med jer og nu kan jeg forstå, at den ikke er gældende længere, da andre job også er i spil..... Med hensyn til praktik, er det så en mulighed, at komme i praktik på værestedet hvor jeg er frivillig 4 timer om ugen ?
De er godkendt, da de tidligere har haft folk i praktik

Hun sender en mail tilbage:
Jeg vender tilbage med et forslag til en mødedato i næste uge. Jeg synes at det er fint med praktik på ”Værestedet”, hvis de kan sige noget om mulighederne for ansættelse efterfølgende, og indenfor en rimelig tidshorisont. Er dette ikke muligt må vi finde ud af hvad der ellers kunne være muligt.

Tidligere har vi på dette kursus haft problemer med en anden af deres jobkonsulenter. Jeg og 2 andre har skrevet hver et klagebrev til kommunenover hans opførsel (vi kommer fra samme kommune) . Da vi blev mødt med mistillid og trusler. Har tidligere haft en tråd om dette
Nu har jeg selv fundet et praktiksted på et værested, de har 2 stillinger den ene er besat af lederen og den anden stilling deles af en fleksjobber 12 timer/ugentlig og en på efterløn 25 timer/ugentlig. Hende på efterløn har mundtligt udtalt til mig, at hun ikke bliver året ud.

Må man være 2 fleksjobbere samme sted når der ikke er flere end de 2 stillinger?
Og er der lovmæssig begrundelse for, at praktikstedet skal garantere for fastansættelse inden praktikken påbegyndes?
Eller er anden aktør bare besværlig pga klagen til kommunen over en af deres medarbejdere????
Det lyder som lidt af en finte fra kommunens side. Du kan ikke blive aktiveret i noget du ikke kan klare fysisk. Det er der skånehensyn for i alle tilfælde.
Du har altid ret til at vælge mellem flere aktører, og dvs. du altid kan bede om henvisning til en anden hvis du er utilfreds med den aktør du er igang med.
Lars Dubo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2009, 22:21   #4
CHNEVIDE
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2009
Indlæg: 211
Styrke: 15
CHNEVIDE er ny på vejen
Hejsa.

Jeg har selv anden aktør og er ualmindelig utilfreds med dem så jeg føler med dig.
Mit spørgsmål går nok mere til Lars Dunbo der skriver at man frit kan vælge anden aktør...er det korrekt??

MVH Pia
CHNEVIDE er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2009, 22:55   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja det er helt korrekt at man skal kunne vælge mellem 2-3 aktøre og har i ikke fået muligheden for det så klage over det (det kan også være muligheden for at komme væk fra så klam en aktør som der skrives om her )

der står i retningslinjerne for kommunerne ang private aktøre
Citat:
Information af borgere
! Vær opmærksom på

Citat:
De ledige fleksjobvisiterede borgere skal have mulighed for at vælge imellem 2-3 velkvalificerede andre aktører. Hvis kommunen skønner, at flere aktører er næsten lige effektive til at få personen i job, skal personen kunne vælge mellem disse aktører5.
Vær forberedt på, at enkelte borgere måske selv tager kontakt til en anden aktør som, de mener, skal varetage det kommende forløb, og som den pågældende kommune så må forholde sig til. Der er dog ikke tale om, at borgeren har krav på en selvvalgt anden aktør.

For de fleste vil det være en vanskelig opgave selv at skulle finde eller vælge en anden aktør. Ligeledes kan overgangen til en anden aktør være forbundet med megen usikkerhed.

For at undgå diverse opstartsproblemer er det vigtigt at informere den enkelte ledige grundigt, før visitationen til en anden aktør.
Anbefalinger

* Giv information til den ledige om den forestående visitation til anden aktør under kontaktsamtalen. Eller via brev - evt. i forlængelse af en forudgående telefonsamtale. Signalér tydeligt, at vedkommende er særligt udvalgt til et forløb, og at andre aktører har særlige kompetencer, som vedkommende vil kunne drage nytte af for hurtigt at komme i fleksjob.

* Informér grundigt om de min. 2-3 andre aktører, som er til rådighed, så den ledige kan træffe et kvalificeret valg. Uddel evt. supplerende skriftligt informationsmateriale fra anden aktør og lad den ledige få mulighed for at diskutere valget derhjemme med pårørende og venner.

* Overvej at indkalde de ledige til et informationsmøde, hvor de andre aktører, som jobcentret har udvalgt, selv kan præsentere sig, og hvor de ledige kan få afklaret evt. tvivlsspørgsmål. Et sådant informationsmøde kan være motivationsskabende, da den ledige oplever, at han eller hun ikke er den eneste, som skal overgå til en anden aktør. Desuden kan informationsmødet give flere af jobcentrets medarbejdere mulighed for at lytte med.
Prøv hvis tiden er ved at være inde til privat aktør at læse her http://www.ams.dk/sw3354.asp?pub=pub...hapter=1#kap04

Den er lang men meget nyttig ... der står også i fleksloven at man skal have lov at vælge mellem min 2 aktøre -...

palette har du været til dit møde ? jeg ville klart bede om et valg mellem aktøre hvis ikke du har fået dette ..
  Besvar med citat
Gammel 29-06-2009, 23:18   #6
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Vil da lige komme med et lille pip.. Jeg er nu på nr. 2 Privat Aktør Kursus, den første sagde jeg selv ja til, men nr. 2 er jeg " tvunget til", af kommunen.. , så jeg har ikke noget valg!!!

Der er mødepligt!!!

Så det er ikke nemt at være flekser i disse dage

fra Helle.
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2009, 23:19   #7
CHNEVIDE
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2009
Indlæg: 211
Styrke: 15
CHNEVIDE er ny på vejen
Hejsa.
Jeg har ikke fået et valg.
Jeg er dog endnu ikke visiteret til flexjob blot sygemeldt:-)

MVH Chnevide-
CHNEVIDE er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2009, 23:24   #8
shylock
Hjemmevant på K10
 
shylocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2008
Lokation: gladsaxe kommune
Alder: 59
Indlæg: 254
Styrke: 16
shylock er ny på vejen
spændende

hejsa

det var da godt nok et super link, utrolig spændende læsning

men ifob med arbejdsprøvning, hvor der skal findes en egnet reva center eller lignende, gælder også samme regler med flere eksterne aktører, og de samme procedurer som er beskrevet i linket, kan de bruges til atopstille samme krav, løsninger, mål for at finde lige præcis den mest kompetente partner til arbejdsprøvningen?

eller har du ide til andre regler, krav man selv skal maile og opstille overfor ens sagsbehandler, for på mødet i fredags, gik det godt nok super og fik gennemtrumfet mine mål, men der var jo absolut ingen ideer eller tilbud som dem beskrevet i linket fra sagsbehandleren

sjovt nok, har endnu ikke mødt en sagsbehandler som arbejder ud fra hvad tilbud og hjælp jeg har behov for og krav på, tvært imod er alle så gode til at fortælle hvad jeg ikke kan og ikke opfylder!!
__________________
Mvh
Jan
shylock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2009, 23:25   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af helle4 Se meddelelser
Vil da lige komme med et lille pip.. Jeg er nu på nr. 2 Privat Aktør Kursus, den første sagde jeg selv ja til, men nr. 2 er jeg " tvunget til", af kommunen.. , så jeg har ikke noget valg!!!

Der er mødepligt!!!

Så det er ikke nemt at være flekser i disse dage

fra Helle.
Helle4 NU må jeg væk fra det her husalter men skal finde loven til dig i morgen så kan du kaste det i hovedet på dem, selv din kommune skal holde loven (tror jeg nok )
  Besvar med citat
Gammel 30-06-2009, 01:30   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg hedder IKKE Hejdien, men svarer dig lige, Helle4.

Citat:
§ 73 c. Personer, der er visiteret til fleksjob, har ret til at blive henvist til anden aktør, jf. § 26 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, med henblik på etablering af fleksjob, når personen har modtaget kontanthjælp, starthjælp, ledighedsydelse eller særlig ydelse i 6 måneder inden for 9 måneder efter visitationen til fleksjob. Det samme gælder, når personen har været i fleksjob eller ordinær beskæftigelse i 9 måneder inden for 18 måneder og derefter har modtaget ledighedsydelse i 6 måneder inden for 9 måneder. Perioder med ydelse under barsel medregnes ikke.

Stk. 2. Personer, der er visiteret til fleksjob, og som kommunen har vurderet fortsat opfylder betingelserne for fleksjob, jf. § 74 c i lov om aktiv socialpolitik, skal henvises til anden aktør med henblik på etablering af fleksjob, når personen har modtaget kontanthjælp, starthjælp, ledighedsydelse eller særlig ydelse i 12 måneder inden for 18 måneder efter visitationen til fleksjob. Det samme gælder, når personen har været i fleksjob eller ordinær beskæftigelse i 9 måneder inden for 18 måneder og derefter har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Perioder med ydelse under barsel medregnes ikke.

Stk. 3. Personen skal have mulighed for at vælge mellem flere aktører, jf. § 27 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.

Stk. 4. Kommunen skal vejlede om retten til at blive henvist til anden aktør efter stk. 1 og om henvisningen til anden aktør efter stk. 2.
https://www.retsinformation.dk/Forms...d=115624#Kap13

Og så skal vi over i en anden lov... og læse videre:

Citat:
§ 26. Staten og kommunalbestyrelsen kan overlade det til andre at udføre opgaverne efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Ansvaret for indsatsen påhviler fortsat staten og kommunalbestyrelsen.

§ 27. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, hvordan beskæftigelsesindsatsen efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan varetages af andre aktører, herunder hvordan personer, der er omfattet af loven, skal have mulighed for at vælge mellem flere aktører.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om krav til sagsbehandlingen i forbindelse med den opgave, der udføres, når staten overlader opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats til andre aktører.
https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=30280#A4

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Anden aktør - løn? KLUMPFODEN Spørgsmål ang fleksjob 1 10-07-2012 14:57
Anden aktør keldjacobsen Spørgsmål ang fleksjob 31 16-07-2011 19:35
Anden aktør JKR Spørgsmål ang fleksjob 11 29-01-2011 11:44
Anden aktør CHNEVIDE Alt det andet 15 21-08-2009 11:22
Anden aktør CHNEVIDE Alt det andet 0 30-06-2009 09:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension