K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-02-2017, 18:44   #1
annech
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2011
Indlæg: 329
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
annech er ny på vejen
Su. til et hjemmeboende ungt menneske.

Hej

jeg har engang hørt at hvis man er enlig mor med et ungt menneske på 18.år (børne ungeydelsen er jo væk når de bliver 18.år ) skulle man kunne søge forhøjet Su. til den unge,selv om de bor hjemme. Er der nogen der ved noget om dette og evt beløb ??
annech er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2017, 18:54   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Altså satsen for su hjemmeboende, afhænger af forældres indkomst.
Hvor den højeste er 2991 kr før skat, og den laveste er 1331 kr før skat.
Jo højere indtægt forældre har, jo tættere kommer man på det laveste tal.
http://www.su.dk/su/om-su-til-ungdom...tser-for-2017/

Hvis den studerende kun bor hos den ene forældre, er det den forældres indtægt man bor hos.
Så på den måde kan man få mere end hvis det var to forældres indkomst der blev medregnet.

Og det man får mindre i su pga forældres indkomst, kan man tage ekstra su-lån. Men igen, det er ens for alle.

Men ellers nej, så har jeg ikke hørt om noget ekstra.

Den unge kan være berettiget til handicaptillæg når vedkommende starter på videregående uddannelse (hvis vedkommende opfylder de krav). Men det har ikke noget med forældrene at gøre
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2017, 19:00   #3
annech
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2011
Indlæg: 329
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
annech er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Altså satsen for su hjemmeboende, afhænger af forældres indkomst.
Hvor den højeste er 2991 kr før skat, og den laveste er 1331 kr før skat.
Jo højere indtægt forældre har, jo tættere kommer man på det laveste tal.
http://www.su.dk/su/om-su-til-ungdom...tser-for-2017/

Hvis den studerende kun bor hos den ene forældre, er det den forældres indtægt man bor hos.
Så på den måde kan man få mere end hvis det var to forældres indkomst der blev medregnet.

Og det man får mindre i su pga forældres indkomst, kan man tage ekstra su-lån. Men igen, det er ens for alle.

Men ellers nej, så har jeg ikke hørt om noget ekstra.

Den unge kan være berettiget til handicaptillæg når vedkommende starter på videregående uddannelse (hvis vedkommende opfylder de krav). Men det har ikke noget med forældrene at gøre
Hun bliver boende ved mig. og jeg skal derfor stadig lave hendes beregning ud fra at jeg får ledighedsydelsen.

Citat:
Oprindeligt indsendt af annech Se meddelelser
Hun bliver boende ved mig. og jeg skal derfor stadig lave hendes beregning ud fra at jeg får ledighedsydelsen.
Synes jeg kunne se mig frem til at Su,en er baseret på husstands" indtægten
kan dette passe ????
for så tror jeg hun kan få den på de ca.3000kr
annech er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2017, 19:21   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så længe husstanden (dvs du, hvis det kun er dig og din datter) tjener under 28322 kr før skat pr måned, får hun højeste hjemmeboende sats.
Dvs de 2991 kr før skat


Rettelse:
2.593 kr før skat. Det andet var hvis hun var startet i uddannelse før 2014

Dvs det er denne tabel der er relevant: http://www.su.dk/su/om-su-til-ungdom...ller-derefter/

MEN husk nu!
Du skriver at hun er 14½ år.
Der kan nå at ske meget på 3½ år.

Vi aner ikke om regeringen vil gøre noget ved su for hjemmeboende (Pt er det dog nok mest de udeboende de jagter).
Det kan også være at din datter rigtig gerne vil flytte hjemmefra når hun fylder 18 år.
Måske har du til den tid fundet en ny partner, som flytter ind, og så vil denne persons indtægt blive medregnet ift husstandens indtægt.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2017, 19:36   #5
annech
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2011
Indlæg: 329
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
annech er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
MEN husk nu!
Du skriver at hun er 14½ år.
Der kan nå at ske meget på 3½ år.

Vi aner ikke om regeringen vil gøre noget ved su for hjemmeboende (Pt er det dog nok mest de udeboende de jagter).
Det kan også være at din datter rigtig gerne vil flytte hjemmefra når hun fylder 18 år.
Måske har du til den tid fundet en ny partner, som flytter ind, og så vil denne persons indtægt blive medregnet ift husstandens indtægt.
Du er sgu bedre end en psygolog m.m til det her. ( om jeg så fik penge for det ville jeg sgu ikke have en mand lige pt. Ha,ha
mange tusind tak for alt det viden du har givet mig. har døjet med angst synptomer siden i går i forhold til økonomi.
annech er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2017, 19:44   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Men du ved jo ikke om du møder "den eneste ene" om måske 1-2 år

Angst mht økonomi: hvis du alligevel står og skal flytte, og derfor tænker i, hvad du har råd til om 3½ år også, kan det være at du skal tænke i "worst case".
Dvs at du er på ledighedsydelse, og din datter flytter hjemmefra.
Det kan både være godt og skidt at tænke sådan. Det er jo en lidt negativ tankegang, men tilgengæld ville det måske give dig mere ro på at vide, at uanset hvad der sker, så skal det nok gå økonomisk

Noget der nok også er negativt ved den tankegang, er at det kan være svært at finde bolig der er så billig. Så det kan man jo komme til at stresse over i stedet for.

Du skal jo også huske, at hvis hun flytter hjemmefra til den tid, så skal dine penge jo kun række til dine egne udgifter. Dvs du bruger mindre på mad, mindre på vand, varme og el, og du sparer på at ikke evt skulle hjælpe hende med udgifter, som hun ikke har råd til på su.

Lige nu betaler du f.eks. til forsikring til hende, mobil til hende, mad til hende, tøj, transport, måske bedre internet end du behøver hvis det bare var dig osv osv.
Så den faktor skal du også huske at have med
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2017, 19:58   #7
annech
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2011
Indlæg: 329
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
annech er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Men du ved jo ikke om du møder "den eneste ene" om måske 1-2 år

Angst mht økonomi: hvis du alligevel står og skal flytte, og derfor tænker i, hvad du har råd til om 3½ år også, kan det være at du skal tænke i "worst case".
Dvs at du er på ledighedsydelse, og din datter flytter hjemmefra.
Det kan både være godt og skidt at tænke sådan. Det er jo en lidt negativ tankegang, men tilgengæld ville det måske give dig mere ro på at vide, at uanset hvad der sker, så skal det nok gå økonomisk

Noget der nok også er negativt ved den tankegang, er at det kan være svært at finde bolig der er så billig. Så det kan man jo komme til at stresse over i stedet for.

Du skal jo også huske, at hvis hun flytter hjemmefra til den tid, så skal dine penge jo kun række til dine egne udgifter. Dvs du bruger mindre på mad, mindre på vand, varme og el, og du sparer på at ikke evt skulle hjælpe hende med udgifter, som hun ikke har råd til på su.

Lige nu betaler du f.eks. til forsikring til hende, mobil til hende, mad til hende, tøj, transport, måske bedre internet end du behøver hvis det bare var dig osv osv.
Så den faktor skal du også huske at have med
Det har du ret i. sådan tænkte jeg ikke på det. men ja,jeg betaler både tøj,tlf,forsikring m.m til hende. jeg har aftalt med hende allerede nu da hun selv bragte det på bane at hun gerne vil blive boende hjemme mens hun læser at hun skal betale 1500.kr om md for at bo hjemme for kost og logi. og så må hun ellers selv få et job og tjene til lommepengene der.
Man skulle næsten tro du havde en del erfaring i alt det her.
annech er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2017, 20:05   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af annech Se meddelelser
Det har du ret i. sådan tænkte jeg ikke på det. men ja,jeg betaler både tøj,tlf,forsikring m.m til hende. jeg har aftalt med hende allerede nu da hun selv bragte det på bane at hun gerne vil blive boende hjemme mens hun læser at hun skal betale 1500.kr om md for at bo hjemme for kost og logi. og så må hun ellers selv få et job og tjene til lommepengene der.
Man skulle næsten tro du havde en del erfaring i alt det her.
I kan til den tid regne på hvor meget hun selv får af udgifter til mobil, transport, (bøger), forsikring, måske tøj/sko (så hun kan vænne sig til at prioritere den post også), og den slags. Og ud fra det se på, hvad hun har råd til at betale for at bo hjemme. Hvis hun så har nogen "nice to have" udgifter, så er der su lån eller arbejde

Jeg er selv meget emsig med min økonomi, så jeg noterer løbende i et regneark hvilke udgifter der er, på de poster jeg har sat på mit budget. Det inkluderer nemlig også medicin, tøj/sko, kattemad, kattens dyrlæge, tandlæge osv.
Så slipper jeg nemlig for at tage stilling til de svingende udgifter i hverdagen
Fra 2016 budgettet til 2017 budgettet, var der nogen beløb jeg førte videre til 2017 budgettet. Men set bort fra dem, og efter justeringer af "poster" der var i minus, havde jeg et overskud fra 2016 på omkring 1600 kr

Hvis det har interesse kan du skrive til mig i pb, så kan jeg vise dig hvordan jeg sætter mit budget op
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension