K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-03-2017, 01:40   #1
updown
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2017
Indlæg: 12
Styrke: 8
updown er ny på vejen
Question Præsentation af jeg, og min historie.

Kære K10.

Først af alt så vil jeg sige tak til alle mennesker, som der bidrager med en masse gode indlæg på denne hjemmeside. Tak til jer der står bag denne idé, for at sådan en privat platform eksistere.

Jeg er en mand på 28 år, som der har haft en utrolig tung barndom som der har forårsaget mig en masse mentale traumer igennem livet som jeg aldrig har fået hjælp til, da jeg altid har sagt til mig selv at jeg er stærk, og der er mennesker som har det værre end mig. Nu er jeg så bare nået til et briste punkt på grund af fortiden.

Udover en tung barndom, så mistænker jeg at jeg er blevet udsat for et drug rape, men da det er 8 måneder siden er det svært at finde fysiske beviser tænker jeg, jeg er ikke blevet undersøgt af nogen læge, eller andet der kan give mig beviser.

6 måneder efter mit mistænkte drug rape og traume, så har jeg ændret mig meget som person synes jeg selv.

Før var jeg udadvendt, var aktiv, glad og altid klar til alle udfordringer som der gav mening for mig.

Nu har jeg tabt mig en masse kilo, har søvnproblemer, hukommelses besvær, overfølsomhed for høje lyde og lys, migræne, samt massive mave problemer, og det største problem er de her flashbacks, jeg får invaderende tanker om tidligere traumer i mit liv fra jeg vågner til at jeg går i seng, jeg kan simpelthen ikke slippe dem, og jeg skal til en psykiater snarest da jeg selv indser at jeg har brug for hjælp, jeg har i øvrigt fået sendt en henvisning, så jeg mangler at modtage en møde dato.

Hvis man bliver vurderet uegnet til arbejdsmarkedet, eller man får dømt en tung mental diagnose hos en psykiater.
Da jeg mistænker at jeg har fået post traumatisk stress syndrom på grund af mine traumer, hvor store er chancerne så for at få en god hjælp af sin kommune, og eventuelt en førtidspension på sigt, da jeg mener at jeg simpelthen ikke kan fungere på et arbejdsmarked længere på grund af mine usynlige sår øjet ikke kan se, men noget som der sidder tungt mentalt.

Jeg har tre uddannelser, og en tidligere karriere som soldat også.
updown er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2017, 05:50   #2
jurist
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2017
Indlæg: 15
Styrke: 8
jurist er ny på vejen
Du skriver, at du er 28 år og har tre uddannelser - du er meget langt fra en førtidspension.
Som udgangspunkt er det ikke muligt at få tilkendt en førtidspension, når man er under 40 år. Når det skal vurderes, hvad man kan og ikke kan ift. arbejde ser man mindre på, hvad man kan klare her og nu, men mere på, hvad man bringes til at kunne. En hård barndom med sår på sjælen ændrer ikke på det. Hvis du modtager offentlig forsørgelse, vil du være omfattet af reglerne i beskæftigelsesindsatsloven og dermed vil der blive stillet krav/givet tilbud efter samme. Holdningen er, at alle skal på arbejdsmarkedet.
Med risiko for at lyde kynisk: Hvad gør, at du ikke vil få et bedre liv på arbejdsmarkedet? Dine traumer forsvinder jo ikke, hvis du får en pension. Kunne du ikke få et bedre liv med et job? Det er ikke specielt fedt at være uden arbejde fra man er 28 og til man går på folkepension. Du har ret til at få hjælp til at komme i arbejde og med tre uddannelser som 28-årig har du åbenlyst nogle ressourcer at trække på :-)
jurist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2017, 09:13   #3
Fleksjobber
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2014
Lokation: Sjælland
Indlæg: 232
Styrke: 10
Fleksjobber er ny på vejen
Ressourcestærk?

Ressourcer, kompetencer, eller lign. Hjælper jo ikke, hvis man ikke kan rumme at være sammen med andre.

Det er rigtigt, at det kan være et Joost for ens selvværd at komme ud og yde noget på arbejdsmarkedet.

Men den enkelte ved jo om det negative fylder mere eller mindre end det positive.

Det handler også rigtig meget, om stedet og de personer, man skal arbejde sammen med.
Fleksjobber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2017, 11:24   #4
jurist
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2017
Indlæg: 15
Styrke: 8
jurist er ny på vejen
Ja, men sådan ser lovgiver ikke på det.
Jeg tænker, at din sidste linje siger meget: at det betyder rigtig meget, hvem du skal arbejde sammen med.
Jeg har ikke en klar mening om, hvorvidt det er godt eller dårligt at presse sårbare mennesker i arbejde. Jeg kender heller ikke din og andres angst. Men jeg er så optimistisk indstillet, at jeg tror på, at der er en plads her i verden for os alle sammen og kan ikke lade være med at tænke på (selvom jeg ikke kender dig), at hvis du finder det rigtige sted, hvor de kan rumme din sårbarhed og se dine kvaliteter, så vil du være bedre stillet, end hvis du slet ikke kom på arbejdsmarkedet. Og så må du undskylde, hvis jeg er helt galt på den.
Med ønsker om alt godt (og vil da gerne høre, hvordan det går dig).
Kit
jurist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2017, 12:27   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jurist Se meddelelser
Ja, men sådan ser lovgiver ikke på det.
Jeg tænker, at din sidste linje siger meget: at det betyder rigtig meget, hvem du skal arbejde sammen med.
Jeg har ikke en klar mening om, hvorvidt det er godt eller dårligt at presse sårbare mennesker i arbejde. Jeg kender heller ikke din og andres angst. Men jeg er så optimistisk indstillet, at jeg tror på, at der er en plads her i verden for os alle sammen og kan ikke lade være med at tænke på (selvom jeg ikke kender dig), at hvis du finder det rigtige sted, hvor de kan rumme din sårbarhed og se dine kvaliteter, så vil du være bedre stillet, end hvis du slet ikke kom på arbejdsmarkedet. Og så må du undskylde, hvis jeg er helt galt på den.
Med ønsker om alt godt (og vil da gerne høre, hvordan det går dig).
Kit
Nu er jeg nok en af dem mange ville se som ressourcestærk, da jeg fagligt nok ligger på et okay højt niveau.
Jeg ville super gerne have en uddannelse. Jeg ville super gerne kunne klare et fuldtidsjob.
Men psyken spænder ben for mig. Pt tegner min arbejdsprøvning til, at jeg kan klare 6 timer om ugen.
Og så hjælper mine 10 og 12-taller fra folkeskolen jo ikke særlig meget.

På samme måde, så kan trådstarter måske have kæmpet sig igennem disse tre uddannelser, måske på stor bekostning af alt omkring ham.
Og så har fortiden måske indhentet ham, og nu er der bare ikke mere energi tilbage.

Selvom man har uddannelser, selvom man har nogen ting at kunne byde ind med på et arbejdsmarked i form af viden, kan psyken godt gøre, at man ikke er i stand til at gøre dette.

Jeg modsiger ikke at det er svært at få førtidspension, og kommunen vil nok se på fleksjob som et alternativ. Men at nærmest udelukkende se på ressourcerne, og glemme alt andet, det er meget forkert at gøre. Hvilket lovgivningen ville give mig ret i.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2017, 12:30   #6
updown
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2017
Indlæg: 12
Styrke: 8
updown er ny på vejen
Jurist:

Tak for dit svar.
Det er korrekt at jeg jævnført loven vil ses ude på arbejdsmarkedet, blandt andet på grund af min stærke baggrund, og min unge alder.
Men hvis man som menneske er nået til et punkt tidligt i livet, uden at sætte sig i en offerrolle, for det er ikke min intention. Så mener jeg selv at hvis jeg skal have fred, og leve et roligt liv, så kan jeg ikke være på et arbejdsmarked, da jeg ikke kan kapere det. Jeg er klar over at det lyder meget sløset, og sjusket. Men hvis man som menneske med traumer, fortsætter et almindeligt liv med beskæftigelser, hobby, og hvad der ellers høre med til et travlt arbejdsliv, så vil der langsomt med tiden ske en nedbrydning af krop og sjæl og resultere i sygdom eller værre. Alle mennesker kan nok ikke sætte sig ind i det, især ikke en kommune tænker jeg, da deres formål som du kommer ind på, er at få alle i arbejde på den ene eller den anden måde. Naturligvis har alle en plads i denne verden, men ikke alle kan løfte opgaven, måske på grund af sygdom mentalt eller fysisk, eller så kan årsagen jo være noget andet.

Nej, jeg mener ikke du er helt gal på den, jeg ser det som noget positivt at du taler direkte ud af posen, for det giver mig et indblik i hvad andre mennesker måtte byde ind med til det jeg skriver om.
Jeg vil lave en løbende opdatering.
updown er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2017, 12:39   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Updown:
Jeg kan fortælle at i processen for at få førtidspension, eller fleksjob for den sags skyld, skal du først og fremmest udredes.
Dvs man skal være klar over hvilke problematikker du mere præcist kæmper med.
Derefter skal man som udgangspunkt være færdigbehandlet. Dvs man skal være nået et punkt, hvor behandler/læge kan dokumentere, at ens tilstand ikke bedres. I hvert fald ikke i en grad hvor det har betydning.
Den del tager desværre i sig selv en del tid når det drejer sig om psyken.

Når man så kan konstatere det, og kan se at arbejdsevnen nok er nedsat, kommer næste skridt:
Afklaring af arbejdsevne.
Dvs arbejdsprøvninger hvis det er muligt.

Man kan sige at der er to elementer:
1: læge/behandler der vurderer ens helbred.
2: kommunen der baseret på læge/behandlers udtalelse, og arbejdsprøvninger, vurderer ens arbejdsevne.

Læge/psykiater kan IKKE udtale sig om ens arbejdsevne, så tror chancerne for at en diagnose alene er nok, er absurd små.
Det skulle kun være hvis de kan skrive at man er så syg, at arbejdsprøvninger slet ikke kan komme på tale. Men det er der kommuner der heller ikke mener er nok.

Nu ved vi jo endnu ikke hvilken diagnose du har, men noget jeg synes du skal huske:
Du har ikke været udredt og i behandling endnu, så der er chancer for at din tilstand kan blive bedre.
Det kan se lysere ud i fremtiden, end det gør lige nu
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2017, 12:41   #8
updown
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2017
Indlæg: 12
Styrke: 8
updown er ny på vejen
MistyMiss:

Tak for dit svar.
Jeg kan sagtens sætte mig ind i hvordan du måtte have det, på trods af at jeg ikke kender dig, for ud fra hvad du skriver, så relatere jeg meget let til din smerte, eller smerter. Jeg håber at du når den ende station som du ønsker, og ikke en station som andre dikterer dig til at blive siddende på, da det er meget opslidende.
Jeg er ikke tilknyttet et system som sådan, hvor det skal forstås at jeg er under arbejdsprøvninger eller noget som helst andet lignende. Men jeg ender nok derude en dag, da ledningerne er kappet over for mig.
Intet i livet kommer let, man skal lide for at opnå noget, og jeg mener det er lige meget hvad det måtte være. Problemet er således at, hvis man ikke kan fungere i sin hverdag, hvis man har en krig med sig selv fra morgen til aften indtil sengetid, og man også har ændret sig som menneske til det værre på grund af sygdom, ja så kan jeg ikke se hvordan man skal kunne byde til et arbejdsmarked hvor man skal stå til rådighed fuld tid, når man er en halv sjæl og kæmper med sine dæmoner. Nogle timer om ugen vil nok være langt at foretrække, men indtil hvor længe?




Selvom man har uddannelser, selvom man har nogen ting at kunne byde ind med på et arbejdsmarked i form af viden, kan psyken godt gøre, at man ikke er i stand til at gøre dette.

Jeg tænker at ingen mennesker ønsker en førtidspension med vilje, da et menneske får mest glæde af at arbejde, være social og bidrage og føle sig en del af en større enhed, hvis man så som menneske ikke længere er i stand til disse, så mener jeg at der burde tages til overvejelse om en førtidspension skal ind i billedet. Det er ikke noget man som ung 28 årig er stolt af at tænke over, "jeg tænker på en førtidspension, gad at vide om jeg kan få det en dag".

Fleksjobber:

Tak for dit svar.

Vi er meget enige i at ressourcer, kompetencer eller lignende ikke hjælper, hvis man ikke kan rumme at være sammen med andre, spørgsmålet er bare, accepterer et system det? Tager de hensyn til det? Det tvivler jeg meget på.

At have en beskæftigelse som menneske, at have noget at stå op til, at være sammen med andre mennesker, som tidligere nævnt til en anden person der har skrevet på dette opslag, så har du ret, man får et mentalt boost af at være aktiv og i bevægelse. Men hvis ens jeg ikke tillader det, så er det ikke altid let.
Som du selv kommer ind på, det er en selv som skal mærke efter, kan jeg, kan jeg ikke, og man skal ikke skamme sig mener jeg, selvom det til tider godt kan give en et ordentligt slag på selvtilliden at man har det som man nu måtte have det.
updown er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2017, 12:53   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Updown:

Husk at en plads på arbejdsmarkedet, ikke behøver være på fuld tid
Der findes jo noget der hedder fleksjob, hvor man arbejder de timer man kan

Lige nu ser alt sort ud. Mine diagnoser er ADD, ængstelig/evasiv personlighedsstruktur og som følge af disse: tilbagevendende depressioner.
Jeg er i dag 25 år. Jeg har været tilknyttet behandlingssystemet on/off siden jeg var 16 år, men fik først mine diagnoser da jeg var omkring 20 år.
Alle de år med at arbejde med mig selv, og træne de redskaber jeg har fået gennem tiden, har forbedret min tilstand gevaldigt.
Jeg har lært at lytte til min krop, og vide hvornår jeg skal tage en pause fra at lave aftaler, fordi jeg bliver for stresset. Det er en konstant balancegang, men det gør at jeg ikke har så enorme og konstante nedture som jeg havde før i tiden.

Jeg ved at det er noget andet med PTSD, men det er noget af det samme, med mestringsteknikker og kognitiv terapi (som jeg forstår det).
Der ER chance for at du med den rette behandling, kan få det bedre end du har det nu.
Jeg siger ikke "du kommer til at blive 100% velfungerende", men måske kan verden ændre sig fra at se sort ud, til at se grå ud
Måske kan det ændre sig fra at du kun lige kan hænge sammen i hverdagen, til at du kan fungere nok til at kunne arbejde bare et par timer om ugen i fleksjob
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2017, 12:55   #10
updown
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2017
Indlæg: 12
Styrke: 8
updown er ny på vejen
MistyMiss:

Tak for dit svar.
Ja, som du siger, man skal først igennem hele møllen for at udelukke hvad man kan, og hvad man ikke kan. Nu skriver du at du ikke er klar over hvad jeg fejler, og jeg har heller ikke selv oplyst hvad jeg mistænker at fejle. Men jeg har en meget kraftig mistanke om at jeg lider af post traumatisk stress syndrom på grund af tidligere traumer.

Jeg kan sagtens se synet fra din vinkel på sagen, men jeg, uden at lyde deprimeret ser ikke nogen bedring, da ar på sjælen er svære at reparere.
updown er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension