K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-11-2011, 09:56   #1
onmyway
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2009
Lokation: Århus
Alder: 57
Indlæg: 80
Styrke: 15
onmyway er ny på vejen
Engangsbeløb som førtidspensionist

Hej

Jeg er jo bevilliget førtidspension, og har lige modtaget et stort beløb for mig, og for de fleste vil jeg tro, ( over 100.000 kr.) fra en af mine pensioner fra mit arbejdsliv. Der står det er et engangbeløb, og derfor er det skattefrit.

Og så langt er jeg også med, men bliver engangsbeløbet ikke lagt oveni min indkomst for dette skatteår? Grunden til jeg spørger er, at jeg i forvejen er under ægtefælleforsørgelse ( altså nedsat pension pga. mandens indtægt), og inden vi begynder at bruge løs af pengene, er det jo rart at vide om det bliver lagt oven i vores samlede indtægt, eller om et engangsbeløb ikke bliver det ?

Mærkeligt, jeg har været førtidspensionist en måned nu, men har alet ikke fattet det endnu. Troede jeg hurtigt ville få lidt mindre ondt pga. mindre pres og krav, men smerterne er fuldstændig eksploderet, æv
__________________
Tot
onmyway er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2011, 10:12   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Erstatninger burde ikke indgå, men det er der nok andre der ved mere om..

Til gengæld kan det være en god ide, at få sat pengene ind på en ekstra konto, så I kan bevise at de penge kommer fra en erstatning... og ikke bare er opsparing hen ad vejen..

Lige nu er der selvfølgeligt ingen tvivl, men om et år, vil det måske stadigt være rart at kunne skille det ad.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2011, 10:12   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Desværre kan jeg ikke svare på det spørgsmål, men jeg er enig med dig i, at der ikke kommer en helbredelse sammen med førtidspensionen.
Jeg tænkte også hele tiden ''hvis bare jeg får pensionen, så bliver det hele meget bedre'' og det gjorde simpelthen så ondt at erfare, at man slet ikke fik det bedre. Men i perioder fik det værre.

Men selvfølgelig er det godt man har fået fred og ro, og ikke BÅDE skal kæmpe med kommune og sygdomme.....

Håber du snart får svar på det andet.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2011, 10:49   #4
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Brug bare de penge som du vil de bliver ikke modregnet nogen steder
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2011, 10:51   #5
Sørensen70
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 18-07 2011
Indlæg: 21
Styrke: 13
Sørensen70 er ny på vejen
Nej engangsbeløb bliver ikke lagt oven i din indkomst...
Jeg fik selv 100.000kr sidste år og de kan ikke ses på årsopgørelse og andre steder
Men det kan være en god ide at hæve dem inden oplysninger til årsopgørelsen bliver hentet sidst på året fra din konto (formue), hvis du skal søge om andre ydelser.
Og så kan du altid sætte dem ind på din konto igen i Januar,eller have dem i en bankboks.
Sørensen70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2011, 11:35   #6
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Syntes lovgrundlaget er vigtigt at få med her.

Erstatningen indgår ikke i formueberegning.

Lov om Social Pension https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=132869
Citat:
§ 14 c. Ved opgørelse af formue efter § 14 b bortses fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter
1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,
2) lov om erstatningsansvar,
3) lov om sikring mod følger af arbejdsskade,
4) lov om erstatning for vaccinationsskader,
5) lov om patientforsikring,
6) lov om lægemiddelskader,
7) cirkulære om statens erstatningsordninger for deltagere i praktisk erhvervsorientering,
8) lov om erstatning for skadelidte værnepligtige m.fl. eller
9) bestemmelser for ansættelse og aflønning af personel ansat på kontrakt i Beredskabskorpset i forbindelse med humanitært hjælpearbejde.
Stk. 2. Der ses desuden bort fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt mén og ikkeøkonomisk skade.
Stk. 3. Endvidere bortses fra godtgørelse og afkastet af godtgørelse til hiv-smittede blødere m.fl. og hiv-positive transfusionssmittede samt fra erstatning og afkastet af erstatning, jf. lov om erstatning for skader ved lsd-behandling.
Stk. 4. Endelig bortses fra udenlandske erstatninger, der svarer til de i stk. 1-3 nævnte.

RENTERNE fra beløbet vil derimod blive medregnet som indtægt, jvf. Vejledning om førtidspension https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=19705

Citat:
§42. Kapitalindkomsten omfatter de indtægter og udgifter, der udtømmende er opregnet i personskattelovens § 4. Kapitalindkomsten omfatter det samlede nettobeløb af eksempelvis:

renteindtægter/renteudgifter,

skattepligtige gevinster og fradragsberettigede kurstab,

beregnet kapitalafkast af selvstændig virksomhed efter virksomhedsskattelovens § 7 (virksomhedsordningen), som overføres til den skattepligtige person inden fristen for indgivelse af selvangivelse for indkomståret, med fradrag af kapitalafkast, der er medregnet i den personlige indkomst efter virksomhedsskattelovens § 23 a,

beregnet kapitalafkast efter virksomhedsskattelovens § 22 a (kapitalafkastordningen) med fradrag af kapitalafkast, der er medregnet i den personlige indkomst efter virksomhedsskattelovens § 23 a,

overskud eller underskud af en- eller tofamilies huse m.v., fritidshuse, ejerlejligheder o.lign., som nævnt i ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 1-5 og 9-11.

fortjeneste opgjort efter ejendomsavancebeskatningslovens regler.

For bankierer, vekselerer m.v., skal indtægter og udgifter, der normalt medregnes ved opgørelsen af kapitalindkomsten, indgå i den personlige indkomst, hvis disse indtægter og udgifter er en del af den pågældendes virksomhed, se personskattelovens § 4, stk. 3.


§45 (et stykke nede)
Eksempler på indtægter, der ikke indgår i indtægtsgrundlaget:

Handicapkompenserende ydelser efter den sociale lovgivning.

Kapitaliserede erhvervsevnetabserstatninger og godtgørelser for varigt mén, der ydes efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, medregnes ikke i indtægtsgrundlaget, da de ikke indgår i den skattepligtige indkomst. Eventuelle renteindtægter fra erstatningerne medregnes derimod i indtægtsgrundlaget, da de indgår i den skattepligtige indkomst.

Ikke-skattepligtige udbetalinger fra fonde medregnes ikke i indtægtsgrundlaget.

Sidst redigeret af annagw; 01-11-2011 kl. 11:42.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2011, 11:39   #7
solo
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2011
Indlæg: 14
Styrke: 13
solo er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sørensen70 Se meddelelser
Nej engangsbeløb bliver ikke lagt oven i din indkomst...
Jeg fik selv 100.000kr sidste år og de kan ikke ses på årsopgørelse og andre steder
Men det kan være en god ide at hæve dem inden oplysninger til årsopgørelsen bliver hentet sidst på året fra din konto (formue), hvis du skal søge om andre ydelser.
Og så kan du altid sætte dem ind på din konto igen i Januar,eller have dem i en bankboks.
Vil blot sige at det kan være farligt at hæve pengene og sætte dem ind igen.
Dette er en fidus der har været meget fokus på de sidste par år.
solo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2011, 12:55   #8
onmyway
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2009
Lokation: Århus
Alder: 57
Indlæg: 80
Styrke: 15
onmyway er ny på vejen
Tusind tak for jeres svar, så er den spekulation da ude af verden

Har nu heller ikke tænkt mig at hæve dem alle på en´gang, for vil ikke have så mange penge liggende herhjemme, og ellers ved jeg ikke hvor jeg skulle gøre af dem
__________________
Tot
onmyway er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2011, 13:04   #9
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sørensen70 Se meddelelser
Men det kan være en god ide at hæve dem inden oplysninger til årsopgørelsen bliver hentet sidst på året fra din konto (formue), hvis du skal søge om andre ydelser.
Og så kan du altid sætte dem ind på din konto igen i Januar,eller have dem i en bankboks.
Så skal man bare lige huske på at det at skjule formue for at få ekstra ydelser er det der hedder socialt bedrageri og kan have konsekvenser.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2011, 13:36   #10
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Så skal man bare lige huske på at det at skjule formue for at få ekstra ydelser er det der hedder socialt bedrageri og kan have konsekvenser.
ja som alle pensionister gør i december. i lange køer i banken..

nej der skulle have været lavet en kreditbeskyttet konto. ved udbetalingen.. og hvis de er udbetalt så bliver det nok rigtig svært at ændre det nu.. har selv erfaringer med det.

men en kredit beskyttet konto er udelukkende til at forsøde FP's liv. om personen så vil bruge sine penge på ny bil rejser eller andet.. og den medregnes ikke som formue i ansøgning om hjælp via kommunen.m.m... men dokumenter for hvad pengene er brugt til bl.a. hvis der er handlet bil. så vi man ved skilsmisse kunne dokumenter ejerskabet. eller ved hus køb få sit tilgodehavende ved bo deling.. ud fra hvad jeg har viden om..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension + engangsbeløb? Vimse88 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 23 09-02-2012 16:11
? vedr. engangsbeløb m.v. pamfilius Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 05-11-2011 19:55
førtidspensionist hanne bjerre Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 21-09-2011 12:45
Engangsbeløb fra fagforening ved førtidspension. lony Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 18-01-2011 11:05
Modregnes ledighedsydelse af engangsbeløb fra pensionsselskab? MineBørnsMor Alt det andet 3 31-10-2010 03:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension