K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-09-2012, 10:26   #1
SanneHansen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2010
Indlæg: 134
Styrke: 14
SanneHansen er ny på vejen
Pensionist: Egen pensionsopsparring, a-kasse og pensionistbevis.

Hvis alt går som forventet, så er jeg førtidspensionist pr. 1. oktober.

I den forbindelse melder der sig adskillige spørgsmål. Og siden, at der sidder så mange herinde, der ved så meget, så tænker jeg, at det er et godt afsæt i stræben på, at få overblik over nogle af mine spørgsmål at spørge jer:-)

1: Kan jeg melde min fagforening og a-kasse fra? ( Ændres svaret, hvis min pension viser sig at skal tages op igen på et senere tidspunkt?)


2: Jeg er berettiget til, at min egen pensionskasse hver måned indbefaler ca 2400 kroner til min "alderspension" ( Altså til jeg bliver folkepensionist) Jeg er kun 31 år, så jeg har kun selv nået at sparre op til pension i ca 6 år. (6 år = antal år arbejdet efter endt uddannelse) De 2400 kroner er det beløb som min arbejdsgiver og jeg tilsammen indbetalte imens jeg arbejdede. ( 30 timers ansat) Så beløbet forbliver det samme og jeg bliver præmiefritaget fra indbetalingerne, hvorfor det er egen penioskasse, der indbetaler.

Skal jeg ud over denne indbetaling sikre min tid som kommen folkepensionist om mange år? Altså kan de anbefales at lave en anden pensionsopsparring også? Og i så fald gerne nogle forslag eller link til, hvor jeg kan læse om dette!!

3. Jeg har feriepenge til at stå fra både sidste ferie år ( det der udløb til maj 2012) og også nogle fra indeværende ferieår ( Det der begyndte ved maj 2012) Er jeg berettiget til at få disse ferie penge udbetalt? hvis, skal de så oplyses til kommunen/trækkes fra min pension? Og hvor henvender jeg mig i praksis, hvis jeg kan få disse udbetalt? ( Jeg har ikke kunnet holde ferie grundet sygemelding)

4. Får jeg som pensionist et eller andet form for bevis? Altså som eksempel, hvis jeg skal i svømmehal og der kan købes en pensionistbillet, hvordan dokumenterer jeg så, at jeg er berettiget hertil?

Det blev langt igen. Jeg har bare så mange spørgsmål:-)
På forhånd tak for hjælpen:-)

Kh, Sanne.
SanneHansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 22:36   #2
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Hej SanneHansen


1.) Kan jeg desværre ikke svare på...


2.)
Det er en del af forsikringen at de indbetaler hver måned nu hvor du ikke kan arbejde mere og derfor ikke har en arbejdsgiver der sætter pengene ind. Så nyd at der fortsat bliver indsat penge på din pension.

Citat:
SUPP Den Supplerende Arbejdsmarkedspension for førtidspensionister
Den Supplerende Arbejdsmarkedspension - for førtidspensionister
Hvis du er førtidspensionist, kan du tilmelde dig den Supplerende Arbejdsmarkedspension - også kaldet SAP eller SUPP. Du indbetaler selv 157 kr. (2012) om måneden til ordningen. Din kommune lægger 314 kr. (2012) oveni. Begge beløb reguleres årligt.
Udbetaling af pensionen kan tidligst ske fra du er 65. Aldersgrænsen følger udviklingen i folkepensionsalderen.

Pensionen udbetales som en løbende livsvarig pension og beskattes som personlig indkomst.

Hvor meget du får udbetalt afhænger af, hvor længe du har indbetalt til ordningen.

http://www.forsikringogpension.dk/pe...ister-sap.aspx

3.)
De feriepenge fra sidste ferieår skulle du have fået ud inden 1.maj, ellers ryger de til feriefonden. Jeg ved ikke om der er noget du kan gøre nu, men du kan jo prøve at kontakte feriekonto.

Dem fra i år kan du få ud á 2 omgange. Fra 30. september kan du få hovedferien (3uger) ud og resten 30.april næste år.


Citat:
Sygdom og barsel
Har du været syg eller på barsel i dagene op til 30. april, har du mulighed for at få udbetalt dine feriepenge uden at holde ferien.
Hvornår er jeg forhindret i at holde ferie?
Hvis din sygdoms- eller barselsperiode ligger i dagene op til den 30. september, er du forhindret i at holde din hovedferie (op til 15 feriedage).
Hvis din sygdoms- eller barselsperiode ligger op til ferieårets slutning den 30. april, er du forhindret i at holde ferie (op til 25 feriedage).

Vil du overføre feriedage til næste ferieår?
Hvis du er omfattet af en kollektiv overenskomst, som giver mulighed for at overføre feriedage ved feriehindringer, kan du aftale med din arbejdsgiver at overføre feriedagene til efterfølgende ferieår i stedet for at få feriepengene udbetalt. Denne regel gælder al optjent ferie, der ikke kan holdes.

Din arbejdsgiver skal give besked til FerieKonto
Din arbejdsgiver skal udfylde og sende blanket om aftalen til FerieKonto før 30. september i det år ferieåret slutter. Glemmer din arbejdsgiver dette, kan vi ikke overføre feriedagene. Du kan dog stadig få feriepengene udbetalt, hvis du har været forhindret i at holde ferien.
Se gyldige årsager til at være forhindret i at holde ferie.


http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect...gdom_og_barsel
4.)
Jeg kender ikke til det, men har kort læst, at der findes et pensionsbevis men om du skal bede kommunen om det eller om det kommer automatisk, ved jeg ikke.


Jeg håber du kan bruge det.

Mange aften hilsner fra

Piamus
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 22:42   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du kan få lavet pensionistbeviset på fx borgerservice - min sagsbehandler lavede det så til mig.

Du kan også sagtens bruge pensionsmeddelelsen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2012, 23:00   #4
Mads87
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2012
Indlæg: 146
Styrke: 12
Mads87 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Du kan få lavet pensionistbeviset på fx borgerservice - min sagsbehandler lavede det så til mig.

Du kan også sagtens bruge pensionsmeddelelsen.
Pensionsmeddelsen er det den samme som den hvor der står at man er tilkendt pensionen fra en dato, eller kommer der en særskilt meddelse senere?
Mads87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 02:20   #5
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære SanneHansen

1: Du kan formentlig ikke bruge din fagforening i forbindelse med en revurdering,
så den kan du godt melde dig ud af.
A-kassen kan ikke bruges til noget af en førtidspensionist.
Formentlig vil de selv kontakte dig, og foreslå udmeldelse, da de får at vide, at du er blevet FPér.

2: Vil som Piamus foreslå SUPP

3: Da du har haft "en feriehindring" (du var jo sygemeldt,
så du ikke kunne holde ferie),
kan du få "de gamle feriepenge udbetalt" allerede nu.
Se dette link : https://www.borger.dk/Sider/Udbetali...eriepenge.aspx
Du kan som udgangspunkt ikke få udbetalt dine feriepenge, når ferieåret er udløbet den 30. april. Der kan dog i visse tilfælde gøres en undtagelse, hvis du opfylder en af betingelserne:
3. På grund af en feriehindring har du ikke kunnet holde ferien inden udløbet af hovedferieperioden eller ferieåret.
Du kan få dine feriepenge udbetalt i op til tre år efter ferieårets udløb, hvis du får dem udbetalt efter betingelse 2 eller 3. Hvis feriepengene fx er optjent i 2011, skal du søge inden 30. april 2016. Der gælder de samme regler for underskrift på feriekort, som hvis du skal have feriepengene udbetalt i ferieåret.


Den "nye ferie" kan du få udbetalt før tid, da du jo er på pension, og derfor "ikke kan holde ferie".
På dette link kan du anmode om det : https://docs.google.com/viewer?a=v&q...2PcoN6soYxn6VA

@Mads87
Man får en ved tilkendelsen, og derefter 1 gang årligt, som regel først i januar.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 02:33   #6
Mads87
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2012
Indlæg: 146
Styrke: 12
Mads87 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
@Mads87
Man får en ved tilkendelsen, og derefter 1 gang årligt, som regel først i januar.
Ok, som jeg så forstår det.
Så er det afgørelsen med tilkendelse i, der betragtes som pensionsmeddelse.
Undskyld jeg spørger i øst og vest, men jeg er stadig ved at lære. Er tilkendt til d. 01.11.12, så meget nyt for mig.
Mads87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 02:45   #7
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
@Mads87
Det er det stykke papir, hvor din pension er regnet ud, der benyttes,
men pensionistbeviset kan godt udstedes uden "Afgørelsen",
da du er registreret i deres system med det samme.

Da jeg blev tilkendt pension, skulle jeg henvende mig på kommunen ret hurtigt,
da de jo skulle udregne, hvor meget jeg skulle have udbetalt efter reduktion (p.g.a. arbejdsgiverrelateret pension) og skat.

Og så vil du få en ny hvert år i januar, med nye tal,
da der jo ofte sker en (lillebitte) forhøjelse af pensionen, og ændring af fradrag.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 02:49   #8
Mads87
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2012
Indlæg: 146
Styrke: 12
Mads87 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
@Mads87
Det er det stykke papir, hvor din pension er regnet ud, der benyttes,
men pensionistbeviset kan godt udstedes uden "Afgørelsen",
da du er registreret i deres system med det samme.

Da jeg blev tilkendt pension, skulle jeg henvende mig på kommunen ret hurtigt,
da de jo skulle udregne, hvor meget jeg skulle have udbetalt efter reduktion (p.g.a. arbejdsgiverrelateret pension) og skat.

Og så vil du få en ny hvert år i januar, med nye tal,
da der jo ofte sker en (lillebitte) forhøjelse af pensionen, og ændring af fradrag.
Nå sådan, okay, nu er jeg med (tror jeg da.)
Okay, jeg skal ikke ned på kommunen, de tilsendte mig bare skemaet "Til opstart af førtidspension" som jeg udfyldte og sendte tilbage, og så skulle det gerne køre.
Mads87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 09:31   #9
kerozen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2012
Lokation: Brøndby
Indlæg: 18
Styrke: 12
kerozen er ny på vejen
har selv for ca 2 uger siden fundet ud ad at hvis du har en kapitalpension kan du få indestående udbetalt, der trækkes kun 40% hvis du er blevet førtidspensionist og ikke som normalt 60%, desuden fortsætter indbetalingerne på kapitalpensionen.
Troede selv at den helt ophørte, men det gør den altså ikke.
kerozen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 11:44   #10
kimmik
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-08 2007
Indlæg: 257
Styrke: 17
kimmik er ny på vejen
Hej
Ang punkt 1
Jeg har lige fået tilkendt ftp fra 1-10 2012 fik brev fra fagforiningen at jeg var udmeldt pga ftp.Men de betaler så min fagforining pga af jeg er tildelt ftp.
kimmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pensionist 1/2-13 Thomas1981 Dit og Dat 32 23-01-2013 01:31
ny pensionist jigsaw Din historie 2 07-07-2012 00:05
fra invalide pensionist til folke pensionist Bekymret søn Alt det andet 3 15-03-2011 22:17
pensionistbevis? Peppe Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 27-10-2010 08:09
Jeg er pensionist Dakota Dit og Dat 2 10-01-2009 01:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension