K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-03-2012, 16:07   #1
shogun
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 11
Styrke: 13
shogun er ny på vejen
Jeg har en ven som jeg vil gerne hjælpe fra sygdaqpenge til revalideringsforløb!

hej jeg har en ven som er uddannet som ingeniør fra starten af 2000. han har været på arbejdsmarked frem og tilbage ....men meste har han været syg. Han har depression, har soveproblemer osv. Jeg har snakket med ham og han siger at hans uddannelse er blevet forældet og han kan ikke bruge sin uddannelse. jeg foreslog ham med revalideringsforløb! Men kendte ikke til reglerne, hvordan han kan få det bedst ud af det. Han har været til opfølgningsmøde(hos sygdagpenge) , hvor de har sagt at de vil gerne hjælpe ham hvis lægen skal skrive om hans funktionsnedsættelse, beskrive at hvorfår kan han ikke tage det samme arbejde(ingeniør). Han vil gerne uddanne sig noget med man bruger fysiken og ikke hjernen(pga depression, soveproblemer), håndværker uddannelse.
Han vil gerne vide hvordan kan han søge om revalidering med nogle gode speciel læge papir,han spørger mig om i kunne komme med nogle psykiater, hvor de kan hjælpe ham rigtigt, og han ikke bliver kostet frem og tilbage. Jeg håber i kan hjælpe mig. jeg synes det er syndt, hvis han har brug for virkelig hjælp.

mvh

shogun
shogun er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2012, 10:59   #2
ABC
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 48
Styrke: 14
ABC er ny på vejen
Jeg syntes I skal tage kontakt til det lokale jobcenter og få afklaret hans problamatik. De kan svare på om han kan reavilideres eller måske har de en helt anden mulighed for at komme ind på arbejdsmarkedet.

Hvis deprissionen har hovedårsag i manglende job, er det vigtigt han får "handlet" så hurtigt som muligt, så situationen ikke blot forværres psykisk. Det er hårdt at gå ledig og ikke at kunne komme ind på arbejdsmarkedet og fastholde det.

Jeg selv har aldrig fået hjælp af fagforeningen eller A-kassen og jeg er af den overbevisning at KUN jobcenteret (af de 3 parter) kan give den bedst kvalificerede hjælp, man har behov for i kriser.

Hvis han ikke har en psykiater, skal han spørge sin prakticerende læge til råds, om han ikke kan få til en henvisning.
Det har jeg selv, og sagt til lægen, at jeg godt kunne tænke mig en psykiater med speciale i kogniativ terapi, da jeg mente denne terapi form kunne være godt for mig.

"De gode psykiater" har ofte 2-3 års ventetid. Mens jeg også har prøvet en dårlig psykiater der kun prøvede at medicinere sig frem. Hans snak var overhovedet ikke til nogen hjælp og han er så berygtet af dårlig omtale og rapporter, at mit lokale jobcenter har blaklistet ham og får lavet nye psykiater statuserklæringer hos andre psykiater, da jobcenteret ikke er tilfreds med hans udtagelser.
Overstående ved jeg fra min gode psykiater, der har berettet om han får ad hoc opgaver fra jobcenteret, hvos han skal komme med brugbare nye status erklæringer om borgeren.

Sagt med andre ord, kan jobcenteret komme med ad hoc opgaver til psykiater og til dels springe venteliste køen over. Måske den hurtigste løsning for din kammerat.

Det helt afgørende bevis for mig, hvorfor jeg ikke kunne fastholde arbejdsmarkedet, var da jeg fik en grundig psykolog undersøgelse/test.


Mvh ABC
ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2012, 08:32   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
For at få fleks eller revalidering, skal hans sygdom værre afklaret og tilstsanden skal vurderes at være uden muligheder for forbedring via evt behandling.

Dette skal han selvsagt sørge for via hans læge.

Dernæst er det en god ide at have fagforeningen med på sidelinjen, søledes at han ikke får taget sygedagpengene før han er afklaret.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2012, 12:20   #4
shogun
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 11
Styrke: 13
shogun er ny på vejen
hvordan han er på sygdagpenge nu

hej igen

hen er på sygdagpenge nu! og jeg hjælper ham med at få psykiater, men kender du nogen !

skal han ud af sygdagpenge og gå til sin fagforening eller hvad! og søge revalidering! ... Jeg håber i kan hjælper med med.

"Dette skal han selvsagt sørge for via hans læge."
skal han have papir fra en psykiater eller fra sin egen læge! og hvordan skal han får dem til at skrive at han er fuldtids arbejdsdygtigt eller noget andet, så kommune forstår. min ven har depression og har besvære med at sove. kommune vil bare sige at han er ikke stabilt nok til at gå til revalidering! meget gerne råd........ tak
shogun er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2012, 13:42   #5
Nabokone
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2009
Lokation: København, Nørrebro.
Indlæg: 152
Styrke: 16
Nabokone er ny på vejen
Kommunen har jo mulighed for at henvise (og betale for) din ven til et forløb med kognitiv terapi, f.eks. hos en psykolog. De færreste psykiatere har tid til at have folk i terapi - det er i hvert fald min erfaring. Men jeg har selv haft stor glæde af to længerevarende forløb på Fobiskolen i Holbergsgade her i København. De har også andre forløb, du kan læse mere her:
http://www.fobidagskolen.dk/forside_DK.htm (jeg ved ikke, hvor I bor, men andre byer har måske lignende tilbud)

Venlig hilsen

Nabokone
Nabokone er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vil så gerne ... HRK Alt det andet 15 23-01-2012 10:06
jeg vil gerne til alle ace dk Alt det andet 11 02-01-2010 01:08
Jeg vil gerne have Jeres in-put! klarkurs Alt det andet 17 05-10-2008 18:23
Principafgørelse om: revalideringsydelse - fleksjob - revalideringsforløb - ledigheds Admin Pluto Nyt fra Ankestyrelsen 0 04-08-2007 22:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension