K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-01-2013, 13:59   #41
bumblebee
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2008
Lokation: solsystemet
Indlæg: 213
Styrke: 17
bumblebee er ny på vejen
Syntes det er en svær debat. Jeg har så mange ting oppe i mit hoved jeg godt kunne tænke mig at gøre...og drømmer om at komme til i fremtiden. Men hvad "naboen" ikke ser er at jeg måske en dag kan luge forhaven, og se rigtig aktiv ud...for så at nærmest bo i sengen i 4 dage efter. Kan huske jeg i starten af min "karriere" som FTP var nærmest bange for at slå græs med min havetraktor...min fantasi fik mig overbevist om at "kommunen" ville køre forbi og se mig tøffe rundt.
__________________
mange hilsner

Bumblebee

Førtidspensionist siden 2009
bumblebee er ikke logget ind  
Gammel 30-01-2013, 16:46   #42
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Smilet Smille Se meddelelser
så lige at en af jer skrev - jeg kan ikke komme i betragtning da jer er for gammel . der er vel som sådan ikke nogen alder på ?
Tror det var mig!? Jeg er i hvert fald blevet dømt for gammel til et ressourceforløb. Det er kun for førtidspensionister under 40 år, dem over 40 år, kan kun få 3 samtaler på jobcentret, og det kan jeg så slet ikke bruge til noget. De samtaler har jeg jo haft i over 20 år, uden effekt.

Men det er også okay, jeg ville nok heller ikke turde hvis det endelig kom til stykket, det irriterer mig bare, at jeg ikke har prøvet det....
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 30-01-2013, 17:31   #43
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jamen det er heller ikke min personlige mening - jeg skriver hverken i DU-form eller henvender mig til nogen specielt - jeg henviser kun til hvad regeringen udtaler - her har jeg jo råbt op om, at der ikke er nogen på de nye regler, der kan tilnærmelsesvis noget af det de fabler om, og så alligevel, findes de. Røv irriterende!
Jamen helenekr, med hensyn til vores holdninger kan vi jo kun være enige, selvom jeg godt kan blive lidt stram i betrækket når jeg hører om en fp'er, der f.eks. kan klippe 4 kunder om dagen, lave sort murerarbejde på fuld tid o.s.v.

M.h.t. håndarbejde er den, synes jeg, lidt mere kringlet.
Nu er min mor godt nok over fp-alderen, men hun har haft dårlig ryg i mange år, + det løse, hun har en el-scooter for overhovedet at kunne komme rundt, hun har hjemmehjælp til at klare gulvvask og vasketøj (hun kan ikke komme ned i vaskekælderen), og behovet er skam reelt nok, men strikke, det kan hun skam.

Hun er jo nærmest vokset op med et sæt strikkepinde i hænderne, hun var ikke særlig gammel da hun strikkede til sin lillebror.

De mange-årige rygsmerter har jo påvirket hendes koncentrationsevne, så hun ikke kan sættes til hvad som helst, men strikkeriet sidder simpelthen på ryg-marven.
Hun behøver blot noget garn, nogle strikkepinde og et billede, så er hun ved at være i gang, det er yderst sjældent, at hun har strikket efter en opskrift.

Men sælge det på et marked, det ville hun ikke være i stand til.

Der hvor kæden hopper af for mig, helenekr, det er når du påstår, at regeringen går efter dem, der kan klare bare 2-4 timer om ugen.


Hvis man reklamerer med, at man kan klare min. 12 timer pr. uge, af noget som direkte kan føres ud på arb.markedet, så synes jeg faktisk man har bedt om, at få frataget sin fp.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind  
Gammel 30-01-2013, 18:51   #44
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Der hvor kæden hopper af for mig, helenekr, det er når du påstår, at regeringen går efter dem, der kan klare bare 2-4 timer om ugen.

det kan udmærket lade sig gøre over tid
alså med den nye reform i hånden, kan kommunen til en hver tid går og vurdere en FP sag efter 2003. ergo er der en del om fået pension, selvom de har stadig har en smule arbejdsevne men fleksregler har gjort de ikke kan få fleksjob
det er slut nu og alle som en der kan arbejde 2-4 timer om ugen kan få tildelt fleks
jeg ved ikke om det bliver gjort, men kommunerne har alså loven på deres side

ved faktisk ikke hvorfor nogen bliver sure, når man snakker om det
har altid set realistisk på tingene

reform skal til eftersyn om nogle få år og hvis der ikke er langt færre på pension eller fleks. så kommer der helt sikkert en ny reform.

og ja regeringen går efter alle som bare har en smule arbejdsevne
husk stadig for at få pension skal den være ubetydelig og ikke 5-10 timer om ugen
grunden til den nye reform slå fast arbejdsevnen skal være nul
MTVRV1 er ikke logget ind  
Gammel 30-01-2013, 19:34   #45
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Der hvor kæden hopper af for mig, helenekr, det er når du påstår, at regeringen går efter dem, der kan klare bare 2-4 timer om ugen.


Hvis man reklamerer med, at man kan klare min. 12 timer pr. uge, af noget som direkte kan føres ud på arb.markedet, så synes jeg faktisk man har bedt om, at få frataget sin fp.
Jamen de har faktisk pligt til at gå efter dem der kan klare 2-4 timer om ugen, vovse - det er ikke noget jeg påstår, sådan er loven og reglerne.

Det er så ikke regeringen der går efter dem, men kommunerne. Men regeringen har lavet reformerne på en sådan måde, at kommunerne har ret og pligt til at skride ind såfremt der er noget der lugter af arbejdsevne.

Man MÅ IKKE kunne blive delvist selvforsørgende via et fleksjob og samtidig modtage førtispension. Og hvis et fleksjob kan gå ned til 2 timer om ugen, så virker det da suspekt man så fx arbejder i et job med løntilskud på måske 10 timer.
Det kunne gå an før 2013, men i dag er der strammet op. De har ret til at fjerne førtidspensionen (efter 2003) fra folk der kan blive delvist selvforsørgende.

Og her taler vi jo ikke hobby strik, græsslåning på egen matrikel eller salg af gammel brugt sofa.

Vi taler naturligvis reelle ressourcer som fx uddannelse hvor folk kan mestre at møde op stabilt og deltage på lige fod med de raske, eller folk som frivilligt arbejder i flere timer i træk, flere dage om ugen, og hvor man måske kunne veksle ''jobbet om'' til et reelt fleksjob med skånebehov osv.

Det er rent faktisk socialt bedrageri hvis man ikke meddeler kommunen om, at man har fået det markant bedre og muligvis er på forkert hylde.

Vi må jo erkende, at der er en hel del førtidspensionister der åbenbart har et udmærket fremtidsperspektiv, selvom de kom lidt uheldigt fra start. Og dem skal der naturligvis også være plads til. De må bare helst ikke tage de reelt meget syges ''shine''.....og få dém til at fremstå som mulige kandidater til en vidregående uddannelse, eller et fleksjob.

Sidst redigeret af Ninja; 30-01-2013 kl. 19:38.
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 30-01-2013, 20:01   #46
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
hvor står det de har pligt til at gå efter dem der ER tilkendt pension, jeg troede de gjorde så meget ud af og fortælle at dem der er tilkendt ikke skal være bange.. i deres reform halløj står der jo

Aftalepartierne er enige om, at aftalen ikke får konsekvenser for de personer, der i
dag er på førtidspension, medmindre de fremover flytter uden for EU/EØS.
nensypigen er ikke logget ind  
Gammel 30-01-2013, 20:18   #47
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
En tilkendt pension efter de nye regler kan senere blive frakendt. Spørgsmålet om frakendelse kan rejses af kommunen eller af pensionisten selv.

Frakendelse af førtidspension

Kommunen skal træffe afgørelse om frakendelse af pension, hvis der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.

Kommunen skal foretage en konkret helhedsvurdering af, om pensionisten er blevet i stand til at udføre konkret specificerede arbejdsfunktioner (for eksempel i et fleksjob) og derved vedvarende kan opnå indtægt til selvforsørgelse.

http://www.sm.dk/Temaer/sociale-omra...r/default.aspx

Det er der ikke noget nyt i, Nensy, sådan har det altid været for førtidspensionister på ordningen efter 2003. De eneste der aldrig vil kunne få frakendt deres førtidspension, er førtidspensionisterne fra FØR 2003 - heller ikke selvom de arbejder 37 timer om ugen!

Det er derfor de nye reformer er så skræmmende, med disse regler taget i mente.

Og derfor man ikke skal begynde at spjætte alt for meget og eksperimentere.

ALTID rådføre sig med sin sagsbehandler.
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 30-01-2013, 20:33   #48
Fille
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2009
Indlæg: 47
Styrke: 15
Fille er ny på vejen
Nu er det vigtig lige, at have i baghovedet at der er forskel på om man har fået pension i 2003 som jeg, da regler kom frem eller i f.eks 2010.

Man kunne have mere arbejdsevne dengang. Jeg har jo mere end man må have i dag.

Jeg får jo ikke frakendt min pension nemmere i dag fordi der er kommet nye regler, jeg er ikke omfattet af dem. Der blev sagt dengang de kun gjaldte fremad rettet.

Man kan jo heller ikke straffe folk som mig for, at tideren var en anden i 2003. Jeg er jo mere syg i dag end dengang.
Fille er ikke logget ind  
Gammel 30-01-2013, 20:36   #49
Fille
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2009
Indlæg: 47
Styrke: 15
Fille er ny på vejen
Som en anden var inde på tidligere i tråden er det meget svært, at få frakendt sin pension.

Man kan jo dårlig slippe af med den hvis man selv kommer med den, det er ikke sådan bare lige til.
Fille er ikke logget ind  
Gammel 30-01-2013, 20:36   #50
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der findes kun regler FØR 2003 - hvor alle er fredet og må arbejde alt det de magter.

Og så er der regler EFTER 2003 - hvor alle kan få frakendt førtidspensionen.

Der er ikke nye regler for førtidspensionister EFTER 2013. De følger reglerne EFTER 2003.
Ninja er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afslag på enkelt ydelse.. Antoniette Alt det andet 35 25-03-2012 14:50
Det er svært at læse en bog logikeren Dit og Dat 4 24-06-2011 15:47
Ferieafholdelse enkelt dag/timeregnskab ? Tina N. Spørgsmål ang fleksjob 3 15-04-2011 20:41
Læse videre TylerGirl Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 09-02-2010 00:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension