K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob Når du er visiteret til fleksjob og skal igang med at søge "JOBBET" er der nogle ting der er værd at vide!

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-06-2008, 19:23   #11
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
1. Vejledning og opkvalificering, jf. kapitel 10
2. Virksomhedspraktik, jf. kapitel 11
3. Ansættelse med løntilskud, jf. kapitel 12.


Virksomhedspraktik - Erstatter de hidtidige redskaber, arbejdspraktik og individuel jobtræning. Hvor Arbejdspraktik tit bliver brugt overfor de fine dagpengemodtager, der skal i virksomhedspraktik. Virksomhedspraktik erstatter endvidere de hidtidige redskaber for revalidender, arbejdsprøvning og arbejdspraktik.


Praktik - Er det samme som virksomhedspraktik, som 1 af de 3 aktiverings muligheder som loven nævner.


Straksafklaringskursus - Her starte en ledig ganske få dage efter de har søgt om hjælp. På kurset vil de blandt andet skulle skrive ansøgninger.


Aktivering og Arbejdsprøvning - Er et ord der bare dækker over flere slags former for aktivering.


Rådighedsvurdering - Bliver brugt hvor en ledig har takket nej tak til aktivering, eller er udeblevet fra samtale m.m. En slags straf og kontrol med den lediges rådighed overfor arbejdsmarkedet.


Virksomhedsrevalidering - Normalt er revalidering jo uddannelse, og ja den kan nok tages i en virksomhed. Ellers er revalidering ikke det kommunen bruger mere.

Sidst redigeret af Kimse; 26-06-2008 kl. 19:27.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2008, 20:45   #12
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Links til en oversigt over systemet

Jeg kaster lide dette gode links ind til en hjælp, som en hurtig oversigt for systemet.

http://www.ladk.dk/alt_om_aktivering...per_tilbud.htm
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2008, 21:23   #13
Hansen
Banned
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2007
Lokation: Frederikssund
Indlæg: 35
Styrke: 0
Hansen er ny på vejen
Det eneste jeg ved er det er dyrt for kommunerne , typisk kr 6000,00. mr måned pr person ( i 2007 priser)

Hansen
Hansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2008, 21:23   #14
Løvetand
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2008
Indlæg: 81
Styrke: 17
Løvetand er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Systeminvalid Se meddelelser
"anden aktør" er et privat firma der overtager sagsbehandlingen for kommunen.
Det lyder utroligt at et privat firma kan overtage sagsbehandlingen. Jeg troede at der var en grund til sagsbehandlerne tog deres uddannelser, hvis man bare kan overgive sagsbehandlingen til et eller andet firma som ikke har den erfaring sagsbehandlerne har lyder skræmmende i mine ører.
Løvetand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2008, 21:25   #15
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tak, Kimse... det gav et langt bedre overblik.

Nu spørger jeg igen...

Her på k10 er der jo folk på sygedagpenge, kontanthjælp og ledighedsydelse, som typisk skal have en ressourceprofil, inkl. en plan for tilbagevenden til arbejdsmarkedet.

Mit spørgsmål er så følgende:

Skal kommunen i et brev (og i ressourceprofil) skrive, at man skal i eet af ovenstående forløb med angivelse af love og paragraffer, mødetid, sted, arbejdsopgaver, formål, varighed i uger/måneder med start- og slutdato?

Hvilke krav har man på, hvad og hvor meget der skal stå, FØR man begynder et af de ovennævnte forløb?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2008, 21:52   #16
Den udstødte
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2008
Lokation: Vesthimmeland
Indlæg: 278
Styrke: 17
Den udstødte er ny på vejen
Angry Uddannelse af sagsbehandlere.......

Citat:
Oprindeligt indsendt af Løvetand Se meddelelser
Det lyder utroligt at et privat firma kan overtage sagsbehandlingen. Jeg troede at der var en grund til sagsbehandlerne tog deres uddannelser, hvis man bare kan overgive sagsbehandlingen til et eller andet firma som ikke har den erfaring sagsbehandlerne har lyder skræmmende i mine ører.

Hmmmmmmm, der er ikke ret mange sagsbehandlere i kommunerne der har den fornødne uddannelse - det er sgu alt fra mavedansere til kontorassistenter. Der er ikke ret mange socialformidlere/socialrådgivere i den store gruppe af sagsbehandlere - min sagsbehandler har titlen "beskæftigelsesmedarbejder"

Den Udstødte
Den udstødte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2008, 23:11   #17
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Løvetand Se meddelelser
Det lyder utroligt at et privat firma kan overtage sagsbehandlingen. Jeg troede at der var en grund til sagsbehandlerne tog deres uddannelser, hvis man bare kan overgive sagsbehandlingen til et eller andet firma som ikke har den erfaring sagsbehandlerne har lyder skræmmende i mine ører.

Ligemeget hvem der udfører opgaven så er det i sidste ende kommunene der har ansvaret for at opgaven udføres korrekt.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2008, 23:58   #18
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Jeg vil tillade mig at påstå, at det vi kender som en sagsbehandlerne for den gamle socialpolitik, er blevet udskiftet med en jobkonsulent.
Samme jobkonsulent er nok mere rigtig en aktiveringskonsulent.

Det samme må gælder for dem som kalder sig beskæftigelsesmedarbejder. Aktiveringssystemet har ikke brug for den erfaring sagsbehandlerne. Fokus er jo rettet mod arbejde uden hensyn til problemer eller sygedom.

Jeg og mange andre herinder er bestemt også jobkonsulenter. Måske mere lovkonsulenter eller rådgivningskonsulenter. :-))

Ressourceprofilen er mere et intern arbejdsredskab som skal forlægge ved henvisninger og bevillinger til Fleksjob ordningen og ansøgninger om pension m.m. Dette krav om en Ressourceprofil er ikke en ret til de ledige, men mere en pligt til kommunens sagsbehandling.

Jobplan er vigtig
Hvis alle ville begynde at tage Jobplanen langt mere alvorligt, inde der gives tilbud(aktivering), ville de ledige få langt mere indflydelse på tilbudet.

Jobplanen er en af de sidste rettigheder de ledige har tilbage overfor systemet. Jeg skal her gøre opmærksom på, at når der i loven står kommunen "kan" betyder det som regl at kommunen "skal".

Alle er vel klar over, at et tilbud, betyder Tvangsaktivering.
Husk: Det er jo helt frivilligt, for alle ledige at sige nej tak til aktivering, og sålænge tilbudet står åben i kommunen kan og vil de tilbageholde hjælpen.
Derfor er vigtig at tilbudet er nævnt i jobplane før start og slut.

Jobplanen skal netop indeholde alt det du efterspørger.
Jobplanen skal beskrive, hvordan mulighederne for at få varig beskæftigelse på det almindelige arbejdsmarked kan forbedres. Med udgangspunkt i den lediges ønsker og forudsætninger og under hensyn til arbejdsmarkedets behov beskriver planen tillige, hvilke tilbud der kan medvirke til, at den ledige opnår ordinær beskæftigelse.

Forud for afgivelse af tilbud efter kapitel 10-12 til personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, skal der udarbejdes en jobplan.
(Ledige har ret til at modtage en jobplan, inden og før de starter i en aktivering)
Kravene til jobplanens indhold
1) personens beskæftigelsesmål og planer for tilbud
2) eventuelt aftalte tilbud
3) ansvar for tilmelding til tilbud
4) tidspunkt for påbegyndelse af aftalte tilbud og
5) ansvar og dato for opfølgning

Hvis der er udarbejdet en jobplan og du skal have et nyt eller andet tilbud, som ikke indgår heri, skal jobplanen revideres.

Jeg kaster et par afgørelser for jobplaner.
http://www.ladk.dk/jura/jobplan/jobplan.htm

Det samme gælder ved forlængelse af en virksomhedspraktik.

Ved en arbejdsevnevudering vil gælde det samme.

En plan for tilbagevenden til arbejdsmarkedet
(øv der fik du mig ) Mener den er rettet mod personer på sygedagpenge, men vi kan tage den op igen.
- Borgerens egen vurdering af diagnose og behandlingsmuligheder
- Borgerens egen tiltro til tilbagevenden til arbejde
- Lægens vurdering af diagnose og behandlingsmuligheder
- Lægens forventning om tidsperspektiv i sygdomsforløb
- Helbredsbetingede funktionsproblemer sammenholdt med funktionskravene i arbejdet
(job/arbejdsområde)
- Borgerens egen (og lægens/arbejdspladsens) vurdering af de helbredsmæssige muligheder for
at udføre hidtidige eller lignende arbejdsfunktioner i fremtiden
- Arbejdsplads, arbejdsforhold og -vilkår
- Hidtidig tilknytning til arbejdsmarkedet
- Skole- og uddannelsesmæssig baggrund
- Tidligere sygefravær
- Øvrige helbredsforhold
- Alder
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2008, 00:17   #19
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hi-hi... Kimse...

Planen for tilbagevenden til arbejdsmarkedet er ressourceprofilens krav... og arbejdsevnemetode.

Men der SKAL i ALLE tilfælde, hvor arbejdsevnen er truet, laves ressourceprofil, og afgørelser om revalidering, fleksjob og pension er ugyldige UDEN ressourceprofil. Der kan altså sagtens laves ressourceprofiler på eks. match-gruppe 4 og 5 på kontanthjælpssager, som ikke behøver at være syge, men have andre problemer i forhold til arbejdsmarkedet.

Så i ressourceprofilen skal der være det, der svarer til en jobplan. (Een af mine kæpheste her på k10 er PLANER, PLANER, PLANER på SKRIFT.)

Problemet er lidt, at ledige fleksere kommer under noget andet end gruppe 1-4. Men det er vist også det, der fremgår af det link til skemaet på LA, som du henviser til, ikke?

(Uh, hvor jeg hader denne lo...lovgivning, som almindelige mennesker ikke har en kinamands chance for at gennemskue. Beskæftigelsesministeren kender den heller ikke selv. Han sagde for ikke længe siden fra Talerstolen, at kontanthjælpsmodtagere IKKE betaler skat... Jeg kan desværre ikke huske hvornår.)

Hvis du søger på jobplan her på siden, så er der en masse om det, hvor vi har pejlet os ind på det, der gælder for fleksvisiterede. Men det er jo også flere ting, fordi man både kan få ledighedsydelse (en lov) og kontanthjælp (samme lov plus andre i een stor pærevælling).

Men hvad... snart laves hele lor... jo om igen her pr. 1. juli, hvor revl og krat skal hetzes til døde, og så kan det jo være ligegyldigt.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Diagnose Betydning pnordb Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 17-04-2012 22:15
Har det betydning for fleksjobbere? Mama Spørgsmål ang fleksjob 6 02-08-2011 22:02
for det betydning at flytte til en ny kommune sanne mor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 19-01-2011 18:02
Manglende ressourceprofil - ingen reel betydning zuza Nyt om loven 14 22-09-2009 19:00
Har det nogen betydning Odenseaneren Alt det andet 1 30-08-2009 22:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension