K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-06-2012, 00:42   #1
anne.a.smith
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
anne.a.smith er ny på vejen
Post Interview til speciale

Kære interesserede i København eller nærheden

Jeg tillader mig at skrive på dette debatforum, da jeg i forbindelse med mit speciale skal lave nogle interviews.

Jeg hedder Anne og er 28 år gammel. Jeg er uddannet sygeplejerske, og er netop ved at afslutte en kandidat i socialt arbejde på Aalborg universitet.
Mit speciale omhandler mennesker, som er blevet diagnosticeret med funktionelle symptomer, funktionelle lidelser eller medicinsk uforklarede symptomer (stærke smerter, træthed, svimmelhed, koncentrationsbesvær mm.).
Min interesse er primært, hvordan mennesker der rammes af sådanne symptomer oplever, at blive mødt socialt af deres omgivelser (familie, kollegaer, arbejdsgiver, kommune, sundhedssystem) i forhold til deres sygdom, og hvilken betydning disse oplevelser har for deres opfattelse af dem selv.

Interviewene vil have ca. en times varighed, og vil foregå enkeltvist. Alt data fra interviewene vil blive anonymiseret.
Jeg er yderst fleksibel i forhold til tid og sted, og har selvfølgelig forståelse for, at der f. eks kan være smerteproblematikker, som kan gøre det vanskeligt rent praktisk.


Hvis du har lyst til at medvirke til et interview så kontakt mig endelig på telefon eller mail for mere information. Min mail er: [email protected] - Tlf.61696853

Mange venlige hilsner
Anne
anne.a.smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2012, 07:48   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg har MB. Schuermann(udgave i lænd)
Diskusprolape i læng.
Betændelsgigt(mistanke MB. Betherew)(tilhøre gruppen af bindevævslidelser.).

Altså kun funktionelle lidelser!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2012, 21:50   #3
heidi kastrup
Afhængigheds tegn af K10
 
heidi kastrups avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-03 2011
Lokation: Brønderslev
Alder: 48
Indlæg: 381
Styrke: 14
heidi kastrup er ny på vejen
jeg fik for 3 år siden en arbejdsskade i ryggen. En diskusprolabs + kroniske nerveskader.
dd har jeg fået konstateret en middelsvær depression som følge af den stress jeg har været udsat for fra kommunens side igennem de 3 år min pensionssag tog.... Det er først nu 3 mdr efter min førtidspension gik igennem, kroppen har "haft tid" til at reagere....

Ved ikke om det er disse reaktioner du tænker på at forske i.....

Heidi
heidi kastrup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2012, 02:05   #4
0401AMvB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2011
Indlæg: 94
Styrke: 14
0401AMvB er ny på vejen
Jeg har en STOR skoliose, er hypermobil og har slidgigt i lænden. Og konstante smerter. Men da egen læge mener at jeg "bare er lidt skæv og slidt,
men det er jo meget normalt i min alder" (er 46) bliver smerterne behandlet som "funktionel lidelse"....
Der bliver opdaget ca. 300 behandlingskrævende skolioser pr. år, og der bliver tildelt 35-50 førtidspensioner pga. samme. Pudsigt at blive rubriceret som "funktionelt lidende" på den baggrund, ikke?
Er det sådan noget, du ønsker at forske i??
0401AMvB
0401AMvB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2012, 15:45   #5
anne.a.smith
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
anne.a.smith er ny på vejen
Kære Alle

Tusinde tak for Jeres tid og interesse i mit projekt, jeg har fået rigtig mange henvendelser og har derfor endnu ikke haft tid til at svare alle personligt, det beklager jeg.
Jeg har nu fået arrangeret de interviews jeg skal bruge, og har desværre ikke mulighed for at foretage flere pt.
Endnu engang tak og god vind til Jer alle.

Bedste hilsner
Anne
anne.a.smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2012, 02:01   #6
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af 0401AMvB Se meddelelser
Jeg har en STOR skoliose, er hypermobil og har slidgigt i lænden. Og konstante smerter. Men da egen læge mener at jeg "bare er lidt skæv og slidt,
men det er jo meget normalt i min alder" (er 46) bliver smerterne behandlet som "funktionel lidelse"....
Der bliver opdaget ca. 300 behandlingskrævende skolioser pr. år, og der bliver tildelt 35-50 førtidspensioner pga. samme. Pudsigt at blive rubriceret som "funktionelt lidende" på den baggrund, ikke?
Det er bare fordi Funktionelle lidelser / Bodily Distress Syndrome (BDS) i visse kredse er blevet et: modefænomen.


Går man et spadestik dybere handler det om: sundhedsøkonomi.

Og graver vi endnu et spadestik dybere, så handler det typisk om en urealistisk forestillingsevne ift. egne evner i visse forskerkredse samt det som Marianne Rosendahl beskriver i sin phd. afhandling fra 2003 som en "heart sink feeling" og utilstrækkelighedsfølelse hos den sundhedsfaglige i fx almen praksis.

Konsekvensen af begge dele fedtes i sidste instands af på patienten ... hverken mere eller mindre - og det kan betyde "patient-havari" uden at det lovpligtig indberettes til et "havari-register" (som i flyindustrien), så alle inc. forskningsdelen kan blive klogere, eller i det mindste tilbydes at blive klogere ud fra fakta.

Når det så er sagt/skrevet, så kender folk i branchen godt det, at kunderne ringer ind og jamre over "banaliteter" og hvor man tænker: det går over igen eller lær og lev med det osv.


BTW: "Sommerfugle i maven" - som de fleste måske kender - er egentlig et eksempel på et afsæt for en "funktionel lidelse". Forskellen her er blot at de fleste ikke "søger læge" pga. fænomenet og derfor klassificeres tilstanden ikke som: en funktionel lidelse.

Og MUS-begrebet som afsæt for en såkaldt "funktionel lidelse" fortæller egentlig mere om anvenderen af begrebet end patienten - så i en historisk kontekst ville det nok være ret klogt at være yderst påpasselig med at bruge begrebet for lemfældigt.


BTW: Gæt en diagnose, når den udiagnostiserede kommende sclerosepatient kommer tøffende i sutsko til almen praksis med difuse symptomer (det summer sq lidt her og der og man føler sig sq lidt svimmel osv) og træthedsklagerne ("sclerose-træthed") fylder op i fortællingen når "symptombilledet" præsenteres for den sundhedsfaglig, der lige har været på et kursus og der fået ørene tudet fuld omkring modediagnosen: BDS m. venner.

Er man rum-retnings-forstyrret som Peter (Hjerne) Madsen og bliver lidt svimmel af at flyve med roen nedad i et lille sportsfly eller andet morsomt, så er det sikkert også blot noget somatiseringssjov ... spurgte man en sundhedsfaglig med fokus på "funktionelle lidelser" og som ikke vidste bedre ;-)


Citat:
Er det sådan noget, du ønsker at forske i??
Det bliver jo interessant om du/vi kommer til at høre mere om projektet, eller henvendelsen her blot handlede om at få adgang til at forbruge nogle cases ...


Og til jer der har nogle objektive forklaringer på jeres "subjektive" symptomer: I har sq ikke en "funktionel lidelse".

Læs og forstå (med et kritisk udgangspunkt) fx: http://laegehaandbogen.dk/psykiatri/...tand-3128.html
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Interview til projekt katrinedebell Alt det andet 1 05-04-2013 10:27
Kontanthjælpsmodtagere søges til interview MajaSoc Accept fra vores omgivelser 7 03-04-2012 13:37
"Førtidspensionister lukkes ude fra sociale fællesskaber" RUC-speciale gunvor Politik og Samfund 7 05-01-2011 13:36
Interview med brøkpensionist Marrouas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 02-06-2010 19:13
Interview: Mangel på fleksjob snr Spørgsmål ang fleksjob 1 14-10-2009 13:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension