K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-10-2013, 10:42   #1
farmormor
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2012
Indlæg: 50
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
farmormor er ny på vejen
Question Progressiv sygdom og virksomhedspratik

Jeg står for at skal i virksomhedspratik inden så længe.Jeg er syg på kontanthjælp. Jeg har intet imod praktik,som sådan.MEN, jeg undrer mig over nogle ting vedrørende praktikken.
Min situation er:
Jeg har fået konstateret en kronisk neurologisk sygdom, som står i en diagnoseliste under progressive sygdomme.
Jeg har mange skånehensyn som involverer nakke,skuldre,arme og rygbelastninger b.la.
I praktikken skal jeg sætte varer på plads. Ja og, det skal jeg vel kunne klare? Jo jo, det lyder jo også nemt nok..men men..udførelsen af de opgaver involverer jo netop arme,skuldre nakke og ryg, og sikkert også ensidige gentagne bevægelser.
Jeg skal cykle en lang og besværlig vej, på min gamle ustabile cykel. Turen til praktikstedet kan i selv være belastende for ovenstående skavanker.
Jeg ved jeg tager sorgerne på forskud, det gør jeg udfra tidligere erfaringer, b.la. Sidste vinter hvor jeg var i en pratik, som ikke stod mål med mine skånehensyn, og jeg fik det meget dårligt.
Det der undrer mig er, hvorfor skal jeg netop "afprøves" i den pratik?
Og hvad er formålet med at afprøve folk med progressive sygdomme,igen og igen. (Progressiv: sygdommen er fremadskridende)
mvh
Farmormor
farmormor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2013, 11:09   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det er yderst sjældent, at nogen tilkendes fp uden forudgående arb.prøvning/praktik.

Og med fleks er det vist endnu mere sjældent, hvis det overhovedet forekommer.

Uden en vurdering af din arb.evne kommer din sag ikke videre, medmindre dine læger kan godtgøre, at dine lidelser vil forværres væsentligt af det.

Om din cykel er gammel og ustabil er nok ikke kommunens ansvar.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2013, 11:12   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.760
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du tager ansvar.....

Kære Farmormor.

.... over for DIT helbred 100%. Omgivelserne, de professionelle, har ikke, ønsker ikke og kan ikke tage det ansvar og tage hensyn for dit helbred.

Du skal naturligvis starte op på projektet men det må være DIG der beslutter når du ikke kan mere.

Det er det svære. Her er du alene. Men dit helbred har første prioritet over alt andet.

Følg de råd der nævnes her:

http://gigtforeningen.dk/medlemsblad...spr%C3%B8vning

http://gigtforeningen.dk/et+godt+liv...bejde/fleksjob

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-10-2013, 12:58   #4
farmormor
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2012
Indlæg: 50
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
farmormor er ny på vejen
Tak for svar og råd.
Netop det med at få sagt fra har jeg det svært med.
Selvfølgelig skal jeg nok gå i gang med projektet, og jeg er bekymret for at "brække" ned igen.
Jeg stiller ikke kommunen til ansvar for jeg har en gammel cykel, jeg har gjort opmærksom på det, og på hvilken måde mit helbred kan blive påvirket af det, både på jobbet og på hjemmefronten.
vh
farmormor
farmormor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2013, 14:06   #5
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
det har været fremme før, man der er ikke kommunens skyld, hvis man bor langt væk fra job, bor du midt i byen, så kan du få en praktik i baghaven.

Men bor vi,som jeg lidt ude for byen, kan vi ikke regne vores transport med som skånehensyn, så må vi flytte tætter på job.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2013, 14:20   #6
farmormor
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2012
Indlæg: 50
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
farmormor er ny på vejen
Jeg bor midt i byen, men ingen job i baghaven,tilsyneladende
farmormor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2013, 15:02   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.760
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Bliver du juridisk betragtet..

Kære Farmormor

.... som svært handicappet, iht reglerne om vederlagsfri behandling?

Du er progressiv iht til Sundhedsstyrelsens diagnoseliste, men bruger du hjælpemidler indenfor 24 timer af en hver art? Som er betingelse for at blive betragtet, som svært handicappet

Modtager du hjælp af pårørende?

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-10-2013, 15:22   #8
farmormor
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2012
Indlæg: 50
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
farmormor er ny på vejen
Kære Peter
Jeg får vederlagsfri fysio, selvom jeg er uden hjælpemidler og hjælp fra familie. Jeg klarer mig alene. (Derfor også min bekymring for "overbelastning").
Er det kun i forhold til vederlagsfri, diagnoselisten er gældende? Altså, jeg mener, fakta er at min lidelse er progressiv..hvis du forstår hvad jeg mener?
Mvh
Farmormor
farmormor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2013, 15:25   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du har også muligheden for først at spørge dem om hvad planen er med den praktik...der skal ligge en plan...

Dernæst har du muligheden for at klage over den praktik hvis du mener den er helt hen i vejret og ikke giver nogen mening for dig i din sag...

Det der med IKKE at kunne sige fra.....et virkelig godt råd til dig.....LÆR DET!!

Der vil ikke komme nogen senere i dit liv og takke dig fordi du gik i en praktik der ødelagde dit helbred yderligt....

Husk som altid....gør alt på skrift....og når du aflevere ting...ja så husk en kvittering på at du har afleveret det...

Spørger du dem om ting...klager du osv osv....det skal være på skrift....så du selv har orden i din dokumentation...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2013, 18:39   #10
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det er yderst sjældent, at nogen tilkendes fp uden forudgående arb.prøvning/praktik.
Det er ganske rigtigt !

Omvendt, så er det jo også torske dumt af kommunen at sende folk i praktik indenfor et fag der på forhånd er upassende/dødsdømt...
Man får jo ganske enkelt ikke noget brugbart billede af hvad en borger kan.

Da man kun tildelse fleks eller pension eller alt muligt andet, hvis man ingen arbejdsevne har, så ville det være klogere af kommunen at melde ud at man ville afprøve indenfor et fag der var mere skånsomt.

Iøvrigt fornemmer jeg efterhånden at Føtex og Superbest, generelt får folk i arbejdsprøvning, for at få nogen til at fylde deres hylder op... og det mener jeg bestemt er en uskik, at jobcentrene og bestemte kæder har sådanne samarbejder, der gør at stort set alle afprøves nede ved asparges og oliven glassene... og som afveksling må lægger pastaskruer op i en stor bunke...
Der er jo bare ikke noget reson i at lade det være en afklaring.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension