K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-11-2009, 19:49   #81
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
frk larsen, vil blot lige sige at den m at borgmesteren ikke kan/vil gå ind i en konkret sag er simpelthen ikke gangbar -basta!

synes du skal sende klagen videre til Statsforvaltningen og evt Ombudsmanden.

Hvis IKKE vi råber op sker der aldrig ændringer, vel og jeg nægter konsekvent at vende om på ryggen og lade mig klappe på maven -jeg er ikke en hund!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2009, 14:57   #82
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Karen Ellemann`s svar til Peter

Kære alle k10er.

Så kom der svar fra Karen Ellemann som vi ikke kan bruge til noget da der kun repeterer det vi godt ved i forvejen. Fantastisk!

Så nu har vi kun een måde tilbage. At klage over alle de kommuner der IKKE har oplyst deres sagsbehandlingsfrister i sociale sager, på forhånd. Vedtagelsen SKAL foretages af POLITIKERNE i kommunalbestyrelsen og ikke embedsmænd/kvinder, læs sagsbehandler.

Dette arbejde vil jeg gå igang med i det nye år. Afgørelsen fra Rudersdals kommune vil jeg snarest bringe her på tråden. Tårnby har vi jo lige vundet over.

Bemærk at der nævnes en lovændring, som vi her på k10 har gennemtrumfet igennem tidligere Veldfærdsminister Karen Jespersen.
Og som samtlige kommuner er blevet informeret om igennem dette brev fra Karen Jespersen. Så fremadrettet kan ingen kommune tillade sig at misfortolke lovgivningen. http://www.vfm.dk/data/Dokumentertil...rhedsloven.pdf så fra den 1.april 2010 er alle problemer afsluttet...........eller?????????????

Mange hilsner



Ministeren, Holmens Kanal 22, 1060 København K

Tlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail [email protected]

J.nr. 2009-6633



Peter Hansen

__________________________________________________ ______________

Kære Peter Hansen

Tak for dine henvendelser af 2. september 2009 og 21. september 2009 om kommuners sagsbehandlingstider. Indledningsvis vil jeg beklage det sene svar.

Der findes ikke nogen generel lovregel for, hvornår en myndighed skal besvare en henvendelse fra en borger. Det følger imidlertid af retssikkerhedsloven, at en myndighed skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt.


Kommunen skal efter retssikkerhedslovens § 3, som du skriver, fastsætte en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse. Det betyder, at hver kommune skal fastsætte generelle frister for de enkelte sagsområder. Fristerne kan være længere for typer af sager, som erfaringsmæssigt kræver længere tid, og der kan fastsættes kortere frister for sager, som normalt kan afgøres hurtigt. Hvis kommunen ikke kan overholde fristen, skal borgeren have skriftlig besked om, hvornår en afgørelse kan forventes.

Jeg vedlægger til din orientering en afgørelse af 9. oktober 2009 fra statsforvaltningen Hovedstaden vedrørende netop gældende fristregel i retssikkerhedslovens § 3 – det kan være den sag, som du selv har indbragt.

Generelt mener jeg, at det er vigtigt, at kommunerne behandler sagerne hurtigst muligt, og jeg lægger i den forbindelse stor vægt på, at borgerne skal vide, hvilken sagsbehandlingstid, de kan forvente af deres kommune på de enkelte områder.

Folketinget vedtog den 14. april 2009 et lovforslag om ændring af retssikkerhedsloven, som fra den 1. april 2010 tydeliggør kommunernes pligt til at fastsætte frister for behandling for de enkelte sagsområder og til at offentliggøre disse frister.


Ændringen er således med til fremover at styrke serviceniveauet for sagsbehandlingen i kommunerne yderligere og giver den enkelte borger større indsigt i kommunernes sagsbehandlingstider.


Tak, fordi du tog dig tid til at skrive til mig.



Med venlig hilsen



Karen Ellemann

Sidst redigeret af phhmw; 03-12-2009 kl. 15:32.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2009, 23:18   #83
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hold da op hvor er jeg irriteret på de skide kommuner .. undskyld mit fransk ..

Jeg har igennem det sidste stykke tid siddet og skulle opdatere vores liste, meningen var at jeg skulle have alle kommuner i landet skrevet ned med link til deres hjemmesider og så skulle vi have dem på sådan at der kom en kategori med dem der var i orden og link til deres svarfrister.

En kategori til dem der var tjekket og bestemt ikke var i orden

Og til sidst en kategori til dem der endnu ikke var tjekket ..

Men efterhånden som arbejdet skred frem fandt jeg bare ud af at mange af dem vi har der "skulle" være i orden nu har fået nye hjemmesider og igen ikke er til at finde, så nu kan vi bare starte helt forfra...

I dag skulle jeg så bruge nogen svarfrister fra min egen kommune KØGE og gud døde mig om ikke deres svarfrister heller ikke længere var i orden (ikke til at finde... )

Det gjorde mig negativ og jeg skrev en mail til dem...

Citat:

I sin tid skrev jeg til jer fordi jeg ikke kunne finde kommunens sagsbehandlingstider, jeg fik svar et brev med div svarfrister og derefter et link hvor tiderne var lagt ud ,dette link virker så ikke mere (ny hjemmeside eller ? ) jeg syntes det er fuldstændigt vanvittigt at det skal være så svært at finde sagsbehandlingstider på en kommunes hjemmeside og det viser en grad af ligegyldighed over for borgerne, er det Køge kommunes politik at jo svære tingene er for borgerne at finde jo hurtigere giver de op og jo større chance er der for at borgenrene ikke søger de ting de har krav på eller hvad er forklaringen på at man hvergang skal ud i et større detektiv arbejde ?

Jeg skal bede om at få oplyst hvor jeg finder svarfrister for de forskellige områder på Køge kommunes hjemmeside..

Dertil skal gøre opmærksom på retssikkerhedloven §3 stk 2


Ifølge retssikkerheds lovens § 3, stk. 1, skal kommunen behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.

Efter stk. 2 skal kommunen fastsætte en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse. Hvis denne frist ikke kan overholdes, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.


Hilsen
xxx

Så nu kan jeg starte forfra med de frister en gang til , sidde og søge på sider for at finde dem og sende det til web og få ham til at sætte det ind , i forvejen er det tidskrævende og lidt af et detektiv arbejde at finde ud af hvor kommunerne gemmer deres svarfrister hvis de da har dem offentligt gjort ..

Og nu kan jeg lige se i ånden at vi skal til at søge efter svarfrister hver anden måned bare for at holde dem opdateret....

Kan godt være jeg nu er ved at være lidt paranoid men er det ikke slående som de svarfrister fiser rundt ...

Nu vil jeg sætte mig ned og forfatte en mail som vil ryge ud til samtlige kommuner der hvor jeg ikke kan finde deres svarfrister i første omgang og her vil jeg bede dem om at henvise mig til deres svarfrister som ikke fremgår af deres hjemmeside, samtidig vil jeg da foreslå dem at de på hjemmesiden højt og tydeligt skriver SVARFRISTER sådan at borger der ikke er skrappe til computere og søge ord og hvad der ellers kan være også kan se deres kommunes svarfrister...

Vil man ikke det fra en kommunens side kan man jo gå hen og få den tanke at borgerne IKKE skal kende svarfrister i kommunen ...

Nå men jeg ved nu hvad jeg skal lave i min weekend
  Besvar med citat
Gammel 04-12-2009, 00:36   #84
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Hejdien......

om nogen, ved jeg, hvor berettiget vred du har lov til at være.

Du ved hvor mange år vi har kæmpet for dette vigtige emne. Du ved hvordan det er startet op. Du ved hvor mange mails vi har skrevet. Du ved hvor mange forskellige kneb der bliver brugt for at undslå sig denne lille §.

Jeg vil foreslå at du holder fri i week-enden og venter en lille rum tid endnu.
Fordi, vi skal ikke blive ved med at agerer på samme måde, hvor resultatet bliver det samme. Hvor embedsmænd fjerner, gemmer eller laver selvkomponerede tekster for at forvirre. Se Slagelse.

Jeg foreslår vi i fællesskab nedsætter en gruppe i det nye år. En gruppe af frivillige, på ca. 5 - 10 stykker........vi/jeg kommer så med et udkast til den sidste advarsel til de kommuner der ikke følger reglerne, med kopi til alle 5 Statsforvaltninger og andre relevante.....politikere....Ombudsmanden....social ordførende...etc.

Vi sender så eet enslydende brev...beskrivelse....til alle kommunalbestyrelse....handicapråd, på samme tidspunkt.


Vi giver dem så en frist på ca 14 dage og ved ingen reaktion afsender vi vores, i forvejen forberedte, klage til de respektive 5 Statsforvaltninger. Det bliver desværre nok ca 40 - 50 kommuner.

Eller vi kan også undlade denne advarsel og gå direkte til klagesagen uden om kommunerne. De har jo modtaget brevet fra Karen Jespersen i april 2009.


Samtidig vil vi nævne at Statsforvaltningerne aldrig har brugt deres sanktions mulighed i sociale sager. Hvorfor mon ikke?

Resultatet kender vi i dag. Vi vil nødvendigvis få medhold i vores klager, da vi jo har vundet ca 5 klagesager....Lejre, Roskilde, Herning, Tårnby og om få uger Rudersdal kommune hvor formanden for KL er borgmester.

Som du kan læse i brevet til alle 98 kommuner fra Karen Jespersen er brevet dateret april 2009 og skærpelsen af loven træder i kraft den 1.april 2010. Med andre ord kommunerne har udover at Folketinget vedtog loven i 1998, nu fået 1 år yderligere til at forstå loven.

Husk på at skærpelsen af Retssikkerhedslovens §3 stk,2 består kun udskiftning af eet ord..."kommune"...med "kommunalbestyrelse" for at undgå bevidst misfortolkning.

Syntes du det lyder fornuftigt? Fælles kamp imod dette vanvid.

Mange hilsner
Peter

PS: NEJ, du er ikke ved at blive paranoid. Fordi at når en kommunes politikere vedtager og offentliggøre disse frister er det en BEVIDST handling af den person der fjerner eller sletter fristerne. En handling som direkte er ulovlig da det er en politisk beslutning.
Nu har de kørt rundt med os i 5 år. Nu skal tråden lukkes.

PPS Du har ret, Køges sagsbehandlingsfrister er forsvundet men nævnes her på side 54, at de vil blive lagt på hjemmesiden Medio 2009: http://www.koege.dk/da-DK/Om%20kommu...altningen.ashx

Sidst redigeret af phhmw; 04-12-2009 kl. 01:11.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2009, 09:55   #85
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
jamen, det er da imponerende som de kan blive ved

nu er jeg jo en novice på dette område men syns også Hejdien, at du skulle holde fri foreløbig og så syns jeg at forslaget Peter kommer med er ganske godt og velovervejet.

Som sagt, jeg er novice endnu(5 år -respekt at i har holdt ud) men kan jeg bruges til noget står jeg gerne til rådighed.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2009, 13:19   #86
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tak, for tilbudet...

Buster. Lad os lige hører hvad Hejdien mener.

Men ellers har jeg tænkt nærmere. Tro det eller ej

Alle 98 kommuner HAR jo modtaget et personligt brev fra Karen Jespersen om lov-skærpelsen. Så jeg foreslår at vi forbereder, nøjagtig på ikrafttrædelsesdagen af loven, så afsender vi klager over de kommuner der ikke har vist evnen til at overholde loven.

Ingen kommune kan vel unskylde sig med at de lige er ved at forberede offentliggørelsen. Jeg foreslår videre at vi så dele de 5 Statsforvaltninger imellem os.....kontrollere vores tildelte kommuner.....jeg forbereder en skrivelse.....og en klage som er enslydende til alle.

Ærgeligt at vi nu skal bruge enorme resourcer af det offentliges tid, da alle, Ombudsmanden, samtlige handicaporganisationer, politikere og Statsforvaltningerne er sig bevidste om at loven ikke overholdes.
Men det kan åbenbart ikke være anderledes med dette spild.

Når og hvis der så er enkelte kommune der herefter vil trække tiden ud, har vi brugt ALLE vores muligheder, som Ombudsmanden kræver inden han kan gå ind i en sag. Så må han tage over.

Men uanset hvad giver vi ikke op. Nyd dagen.

Til jer nye læsere af denne tråd. I skal forstå og bemærke at vi IKKE kræver kortere sagsbehandlingsfrister. Den beslutning skal politikerne tage sig af. Er vi så utilfredse med frister så bliver den en demokratisk proces. Men tråden er også oprettet for at hjælpe de mennesker der lige nu sidder derhjemme og ikke har det overskud til at deltage i debatten. De unge spastikere som sidder med pandebånd og skriver på deres pc, uden sprog etc....og hvor sagsbehandlerne KRÆVER at al henvendelse for arbejdssedler skal foregå med blyant. De unge som har hjælpere 24 timer i døgnet. Dem som er lige så intilligense, som du og jeg. Men hvor overskuddet ikke er så stort. De skal også modtage, uopfordret, RETSSIKKERHED som Folketinget besluttede i 1998.

Vi kræver kun at lovgivningen overholdes!

Mange hilsner
Peter

Sidst redigeret af phhmw; 04-12-2009 kl. 13:32.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2009, 13:41   #87
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Hej orkede ikke lige læse det hele

Jeg klagede over et afslag jeg fik 10/8 . 11/9 skulle jeg have haft svar if lovgivningen.

Trods mange mails, tlf opkald osv skete der intet. 20/10 får jeg brev, at de er forsinket...

først 17/11 får jeg afslag igen- efter 14 uger, hvor lovgivningen siger 4.
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2009, 18:41   #88
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
jamen, supercarla, det er jo netop derfor vi skal blive ved og ved og ved.....

Som Peter sir, vi kræver blot de overholder loven og kan vi i samlet flok finde både beviser og dokumentere seriøst og sagligt at det er netop ikke hvad de gør, ja, så kan vi jo håbe at tingene ændrer sig -til det bedre!

Som sagt, Peter, står til rådighed og TAK fordi du vil formulere, er som sagt ikke så god udi dette ang myndigheder mm

jep, en slagplan må der til
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2009, 13:23   #89
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Peter det synes jeg er en god ide og jeg syntes som du at vi springe direkte til statsamterne ...

Lige nu kæmper jeg videre med min egen kommune for jeg skal bruge noget i de svar frister ..

Jeg fik svar fra dem allerede dagen efter ..

her er det

Citat:
Til xxx

For at rette modtager får din mail, bedes du oplyse, hvem der har sendt brevet til dig om svartiderne.

Venlig hilsen

Øhhh bøøhh kan jeg huske navnet på en person der for snart et år siden sendte mig et brev næææ jeg kan ej og er det nøvendigt nej det er ej , jeg skal jo bare bruge de svar frister så jeg skriver igen .. og det er da til at grine af at det er borgerservice jeg skriver med pt ...

Peter jeg er selv klart med dig de svar frister skal være tilgængelige og det værste er at det kunne være så såre enkelt .. alle kommuner burde have en link på socialministeriets side så kunne man trykke på det og vupit så var man på svarfrister på den måde ville de også forpligte sig til at rette linket hvergang de skiftede side adresse for efterhånden er man af den opfattelse at det IKKE er meningen at borgerne skal have adgang til de svarfrister
  Besvar med citat
Gammel 13-01-2010, 23:13   #90
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Nyt link til Aalborg
http://www.aalborgkommune.dk/Borger/...ter%202008.pdf
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fejl i statusrapport Daffodill Hjælpemidler til handicappede 4 08-10-2010 00:08
statusrapport/ journalnotater mor2 Spørgsmål ang fleksjob 2 01-03-2010 00:52
svarfrister CHNEVIDE Alt det andet 3 25-08-2009 16:54
Statusrapport egen læge! iben Spørgsmål ang fleksjob 1 17-11-2008 11:54
Vedr.Statusrapport fra kommunen mus0025 Din historie 5 16-10-2008 18:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension