K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-05-2014, 03:01   #1
Forhåbentligt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2013
Lokation: København
Indlæg: 58
Styrke: 12
Forhåbentligt er ny på vejen
Unhappy Afslag på §17 anmodning i formiddags

Mødet med Rehabt team her i formiddags var ikke nogen skovtur! Det var rent faktisk én af mit livs mest ydmygende og forfærdeligste oplevelser! Jeg prøver at beskrive det lidt. I må undskylde hvis I synes, denne læsning ikke lige er sådan velformuleret.

Slaget var jo tabt på forhånd... Dét der, at man selv har mulighed for at forklare sig, når man nu møder de mennesker, der indstiller, hvad der skal ske. Næ, det var slet ikke sådan det foregik! På trods af én af mine bisidders velmente indsigelser. Hun blev bare afbrudt på det groveste og bedt om at ikke udtale sig om min arbejdsevne. Jeg blev virkelig helt mundlam og forvirret. Det eneste, som jeg husker jeg fik sagt var, at siden jeg indgav min ansøgning (over 1år siden), var min tilstand i mellemtiden blevet kronificeret (hviket kan bevises i form af en ny stattusattest fra Distriktpsykiatrien) og at jeg hverken mentalt eller fysisk havde nogen evne til at sørge for mig selv.

En ret skrap formand sagde lige med det samme, at teamet ville indstille til afslag med den begrundelse at ud fra det foreliggende grundlag, havde de vurderet, at ikke alle behandlingsmuligheder var udtømte. Og så sagde em dame fra beskæftigelsesområdet, som snakkede på en måde og en tone, der mindede mig meget om Inger Støjberg, at man da gerne vil hjælpe borgere som er for syge til at gå på arbejde, at hvis de bare arbejder 1 time om ugen... Hende fra sundhedsområdet skulle oveni købet lige bemærke, at jeg er en "velbehandlet" HIV-smittet, og påstår at min funktionsevne var derfor ikke påvirket... Altså uden at nævne noget som helst om mine andre konkurrende somatiske og psykiske lidelser!

Efterfølgende, så vidt jeg kan huske, var der så tale om at jeg jeg skulle trække min ansøgning tilbage og ansøge om et ressourceforløb...

Jeg blev efter nogle få minutter rigtig dårlig, kunne ikke gennenskue situationen. Måtte forlade lokalet og følges ud på toilettet af én min bisidder, som er en sygeplejerske fra DPC. Jeg blev udenfor resten af tiden, og fik ikke lyst til at komme tilbage indtil hele cirkus skulle afsluttes.

Jeg var så udmættet, at jeg ville bare hurtigt hjem til mig selv. Sat dog og snakkede lidt ved et rundt bord med mine bisidder (en socialrådgiver og en sygeplejerske) samt sagsbehandleren fra JC /sygedagpenge. Jeg kunne slet ikke tage nogle beslutning eller stlling til noget. Men har aftalt at mødes med socialrådgiveren fra DPC i næste uge for ar drøfte med hende hvad der er bedst.

Det er svært at beskrive sådan rigtigt, hvad jeg føler lige nu, også selvom om mine forventninger til at få medhold var lave... nok at jeg, ligesom mange af jer medmennesker, skulle bare gøres op i kroner og øre.

Jeg ved intet noget om det kan betale sig at anke, efter jeg har fået afgørelsen fra kommunens pensionsudvalg. Hvad synes I?
Forhåbentligt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2014, 08:09   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis din restarbejdsevne IKKE kan udvikles over tid, bør du fastholde din ansøgning.

Dette synes jeg dog uanset, at du skal, men synk lige, og tal med dine bisiddere.

Ressourceforløb, vil du jo få tilbudt, uanset, hvis dette begrunde i et afslag. Men du er sikret klagevej, hvis du fastholder afgørelse.

VH Ppiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2014, 08:48   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.753
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, lad et par dage gå..

Kære Forhåbentligt.

... lad det hele bundfælde sig og lyt til hvad din socialrådgiver har af mening.

Men jeg hæfter mig ved din udtalelse: "Efterfølgende, så vidt jeg kan huske, var der så tale om at jeg jeg skulle trække min ansøgning tilbage og ansøge om et ressourceforløb..."

Det billede jeg har af møder med Rehabiliteringsteams i dag er, at enten går du fra et sådan møde med en naturlig god følelse af at det var en god oplevelse.
Også hvis udfaldet går delvis imod borgerens ønske og forventninger.

En oplevelse af at medlemmerne af teamet har været professionelle til "Den svære samtale"

I dit tilfælde har du en oplevelse af at samtalen var afvisende og lidet professionel, fakta er at du blev dårlig, hvilket tyder på at medlemmerne af teamet i dit tilfælde var særdeles ubehøvlet.

Det er ikke meningen at borgerne skal forlade et møde med offentlig ansatte med den følelse. Det er uacceptabelt.

For kort tid siden fik jeg tilsendt en optagelse fra et sådan møde, hvor enkelte medlemmer af teamet på ubehørig vis fremsatte forkerte påstande for at få borgeren til at makke ret.

At de opfordre dig til at opgive en §17 på det foreliggende grundlag er ikke første gang et team forsøger at tale borgeren fra denne mulighed for at få prøvet ens retsstilling, ved at få Ankestyrelsen til at vurderer.

Til nye vil jeg opfordre til ved møde med Rehabiliteringsteam, at hæfte sig ved præsentationen af medlemmerne, som foregår i begyndelsen af mødet. Navn og titel.

Det er jo ikke hensigtsmæssigt, at lægen, klinisk funktion, sundhedskoordinatoren ( fra Regionen) eller hvad de kalder sig selv, at det et idrætslæge når borgeren/patienten har eksempelvis HIV eller Parkinson. Læge skal vel have en minimum af viden om borgerens diagnoser?

Jeg opfordre også alle til, at optage disse møder, fordi det ser ud til at ansøge om førtidspension i fremtiden vil blive betragte som "noget man ikke gør med ren samvittighed" og derved bliver møderne, som du har oplevet.

Det er uacceptabelt at vi skal behandles på den måde, men som er et faktum.

Et faktum, at det sker i flere og flere tilfælde.

Mange har også meldt tilbage her på k10, at deres møde har været en særdeles positiv oplevelse.

Drøft med din socialrådgiver om konsekvensen, hvis du anker med lang sagsbehandlingstid ved Ankestyrelsen.

Husk, at en ankefrist altid skal modtages i kommunen inden 28 dage på minuttet, ellers mister man sin ankemulighed. Lovbunden, som der IKKE dispenseres for.

Hvis ikke du har, skal du søge aktindsigt i ALT fra ALLE, læger, speciallæger, hospitaler og kommunen. Hvis du vælger at anke, så søger du aktindsigt ved Ankestyrelsen for at kontrollerer at kommunen har tilsendt alt til Ankestyrelsen.

Det er vigtigt.

Under en ankesag kan du altid tilsende Ankestyrelsen nye oplysninger, selv tæt op til en afgørelse.

Glem ikke, at den ubehagelige oplevelse du har haft, IKKE er personligt rettet imod dig, men at det er næsten forkasteligt at søge førtidspension, efter nogens mening.

Vi skal arbejde.

Vi må konstaterer, at andre medborgere har bevilget flexjob, ned til 15 minutter om ugen. Det siger jo noget om hvad politikerne ønsker for fremtiden.

900 sekunders arbejde om ugen er hvad politikerne ønsker!

Det eneste våben imod dette er:

AKTINDSIGT, DOKUMENTATION, DOKUMENTATION, kendskab til en lille del af lovgivningen, Alt foregår på SKRIFT, holde orden i sine dokumenter og forsøge at holde følelserne ude af sin tanker.

Kommunen er IKKE interesseret i DIAGNOSER.

Kommunen er kun interesseret i ARBEJDSEVNEN.


Held og lykke med det hele.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 20-05-2014, 23:56   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Vil lige tilføje til ovenstående;

Mødet du har været til, er en indstillingsproces, og IKKE en afgørelse.

Den får du først og hvis du fastholder din ansøgning om førtidspension.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2014, 18:45   #5
Forhåbentligt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2013
Lokation: København
Indlæg: 58
Styrke: 12
Forhåbentligt er ny på vejen
Red face Stor tak og lige et par spørgsmål til

Allerførst vil jeg gerne takke alle jer som har været flinke at svare på mine spørgsmål eller bare sendte mig en lille støttende hilsen.

Efter turen forbi Rehabteamet i mandags, hvor jeg kunne opleve deres fantastiske kommunikation, gik jeg mere eller mindre i chok over meddelelsen, jeg lige med de samme fik af formanden - afslag. Har siden da følt mig total udbrændt. Har dog prøvet at kobble lidt af. Jeg ville væk fra det helvede, som foregik i mine tankerMen det hele føles jo stadigt som en en langsom nedbrydningsproces. For mig har resulteret i et endnu dybere mindreværd. .

Jeg følte virkelig, at de ikke anerkendte de problemstillinger jeg har, og jeg har det meget svært med uvisheden omkring min fremtidige situation. På mandag skal jeg lykkeligvis tage en snakke om det videre forløb med en socialrådgiver fra Distriktpsykiatrien.

Der skal siges, at slet ikke kunne ikke genkende mig selv i det skrevne i rehabiliteringsplanens forberedende del, som var nogle gamle oplysninger fra 2010. Sagsbehandleren skrev i et sted, at denne havde kontaktet mig mhp at færdiggøre skemaet (fik kun én sådan indkaldelse i løbet af 1 års tid), men da havde jeg været for dårligt til at møde op, hvilket er rigtignok, idet jeg pt lå med en svær lungebetændelse.

Ikke alle diagnoser var anført på den attest som Jobcenteret havde indhentet fra min egen læge. Psykiateren fra DPC havde også et par uger før mødet me teamet udstedt en lægefaglig udtalelse, i forbindelse med min pensionssag, hvor der stod helt klart at jeg er psykiatrisk udredt, alle behandlingsmuligheder er udtømte osv. Men denne kunne ikke bruges i forbindelse med en §17 på det foreliggende. Så selvom jeg ved hvor vanskeligt det er at få tilkendt pension idag, så fik også en følelse af, jeg jeg havde ansøgt på et forket tidspunkt...

Jeg er godt klar over, at det mest sandsynlige nu er, at jeg vil blive tilbudt et ressourceforløb (er 41 år). Men da jeg føler mig rådvilde i forhold til den lovgivning, vil jeg bede jer, som er klogere på området om at endnu lidt hjælp.
Så dagens spørgsmål er disse:

1. Når jeg får den skriftlige afgørelse og vil klage/anke, kan der medsendes de nye oplysninger i min sag (fx til Ankestyrelsen)?


2. Er der så en jordlig chance for at Ankestyrelsen ændrer afgørelsen, eller er det bare som at løbe panden mod en mur?


Endnu en gang 1000 tak til alle for den gode hjælp!

Varme hilsner

Forhåbentligt.
Forhåbentligt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2014, 21:30   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
synes bestemt du skal anke sagen når du får et ordenligt afslag på skrift, du har intet og miste

den sag som har været op med de 40 min om ugen, se denne
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2014/05/09/114717.htm.

det vil være rart med endnu en sag, som kan tolkes at hvis man kan arbejde få min om ugen
så kan man ikke få pension.
ankestyrelsen har netop givet kommunen medhold i den sag fra DR.

så vil det give et billede af, at pension stort set er afskaffet

så synes bestemt du skulle tage en snak med din socialrådgiver fra Distriktpsykiatrien
omkring dette. så i kan udarbejde en ordenligt anke sag
eller om denne mener din sag, ikke har været beskrevet ordenligt fra start


samt du kan godt søge en §17 igen, hvis der netop er kommet nye oplysninger i din sag
men inden du gør noget, må du have en snak med din sagsbehandler omkring de nye oplysninger
altså om det ændre dennes indstilling til din sag.

Sidst redigeret af MTVRV1; 25-05-2014 kl. 21:41.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2014, 23:32   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis den rigtige afgørelse, på afgørelses tidspunktet er den rigtige afgørelse, skal du jo tildeles førtidspension,

Kommunen må alternativt indstille efter §18.

Man kan ikke give et afslag, blot for dette, hvis der på afgørelses tidspunktet foreligger modstridende oplysninger.

Kommunen kan og SKAL hvis du efter loven er berettiget til førtidspension, tildele denne.(se i lov).

Så jo, du bør bruge de nyeste oplysninger, også.

Men du bør også lave en bilagsliste, således at alt fremgår, med dato!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2014, 02:08   #8
Forhåbentligt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2013
Lokation: København
Indlæg: 58
Styrke: 12
Forhåbentligt er ny på vejen
Nu har jeg hørt noget om at hvis man søger ftp efter §17 og så får afslag, så må man først søge igen om 1 år. Kan dette passe?

Er der nogen her der ved noget om det?
Forhåbentligt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2014, 08:46   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er jo i givet fald fordi at det vil koste mange penge at efterbetale for et år.

Men du har jo klageadgang via Ankestyrelsen, som jeg synes at du skal benytte, ved evt afslag.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2014, 11:18   #10
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Ja, det tager alligevel ½ til 1/1 år at få et nej fra dem - og så kan man begynde forfra.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension