K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-01-2011, 14:25   #21
kandelsdorff
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 244
Styrke: 14
kandelsdorff er ny på vejen
ja min lille optager gik selvfølgelig død for strøm efter ca 5 min. men jeg sagde til hende det ville være noget nemmere for mig at genkalde mig det vi havde talt om hvis jeg optog det på bånd- og det måtte jeg hjertens gerne. så det vil jeg benytte mig af og få fat på en diktafon til næste møde.

de mener at kan jeg få en familie til at fungere med 3 børn, ja så havde jeg jo energien og måtte bare omlægge det, på mine børns bekostning.

desuden sagde hun at jeg pgs min alder ikke kunne få pension- det kunne jeg få når jeg blev 40! jeg forsvarede det jo selvfølgelig med at sygdom ikke er aldersbetinget men kommer 100% an på ens helbred og sygdomme.

deroveni fik jeg lige en gang skræmme kampange om at jeg 110% ville få afslag på en § 17 pension. hvis jeg altså søgte den. men det måtte jeg selvfølgelig godt, men hun ville lige sige at lægepapirrne ikke var indhentet for nylig fra egen læge.(hvor ofte skal de egentlig gøre det??)

jeg er stadig chokket efter mødet- men en ting r sikkert- mine børn skal ikke være taberne i dette spil!

det er jo også kommunen der er skyld i, iom at jeg blev sendt på kompetancecenter med henblik på 37 timers ordinær arbejde hvor der intet skånehensyn blev taget til trods for, at jeg gik fra at være ret velfungerende herhjemme til at knapt kunne tage mig af børn og huslige pligter samtidig.og dengang var jeg også medicinfri. helt ærligt- det blir værre med tiden, det skal kommunen ikke bare tage fra mine ressourser jeg bruger på mine børn.

hvor kan man klage over sådan en udtalelse?

victoriane, har du et link eller noget til lovgivningen på dette område?

Sidst redigeret af Webmaster; 19-01-2011 kl. 00:45. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et
kandelsdorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2011, 20:03   #22
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Kandelsdorf, skynd dig at skrive en mail til sagsbehandlerne, noget med, at "jeg forstod på dig at.................................. .
Har jeg forstået dette korrekt?"


Så får du at se, om hun vil stå ved hvad hun har sagt, og får du det så på skrift, kan du klage over det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2011, 20:25   #23
victoriane
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2007
Indlæg: 138
Styrke: 17
victoriane er ny på vejen
nej jeg kan ikke henvise til noget lovgivning på området, MEN jeg kan garantere for at kommunen skal handle såfremt de er det mindste i tvivl om børnenes ve og vel!

Hvis jeg var dig, ville jeg stille og roligt snakke med din sagsbehandler at du har brug for hjælp til dét derhjemme hvis dine i forvejen sparsomme ressourcer ikke skal bruges på dine børn, da det selvfølgelig vil gå udover dem.

Og så hør (på bånd) hvad hun har at sige til dét.

Du skulle nok osse bede hende om at hente nyeste lægepapirer, da det da er vigtigt for kommunen at de har de opdaterede af slagsen.

Hun må jo mene at dine lægepapirer er for gamle siden de ikke ville kunne bruges i en førtidspensionssag, så det må da være rimeligt de får dem indsamlet?

Sidst redigeret af Webmaster; 19-01-2011 kl. 00:46. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et
victoriane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2011, 20:36   #24
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
de mener at kan jeg få en familie til at fungere med 3 børn, ja så havde jeg jo energien og måtte bare omlægge det, på mine børns bekostning.

kommunen skal ikke tage hensyn til din famille, men belyse din arbejdsevne
det lyder måske ikke menneskeligt, men sådan er loven sat sammen
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2011, 20:52   #25
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af victoriane Se meddelelser
Hvis jeg var dig, ville jeg stille og roligt snakke med din sagsbehandler at du har brug for hjælp til dét derhjemme hvis dine i forvejen sparsomme ressourcer ikke skal bruges på dine børn, da det selvfølgelig vil gå udover dem.

Og så hør (på bånd) hvad hun har at sige til dét.
Jeg vil nu anbefale, at få det på skrift.

Det er ikke altid, at en båndoptagelse vil blive anset for juridisk gyldig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2011, 00:29   #26
kandelsdorff
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 244
Styrke: 14
kandelsdorff er ny på vejen
hvis man ikke kan andet end at slæbe sig afsted på arbejde, og sove resten af døgnet, og ikke passe sine børn- helt ærligt det kan ikke være lovligt.

men der er noget de har fået helt galt i halsen- jeg er ikke den der overernærgiske mor der springer rundt og leger og hopper og danser, eller tager dem med på timelange ture til skov og strand eller tager i svømehallen med dem for den sags skyld, i weekender og helligdage.

nej de skal være glad hvis jeg orker at tage dem med i haven en times tid om formiddagen, og ellers bare være nærværende for dem resten af dagen, selvom det glipper ii den grad i øjeblikket. heldigt for mig at jeg har en barnepige der kommer når man har brug for det, en mand der har haft en del fridage i den seneste måned og en mor der kommer og hjælper med rengøring, gulvvask og tøjvask og enda ofte har aftensmaden med hjemmefra, lige til at varme.

jeg kan godt se at jeg har en masse energi jeg kan bruge på et flexjob. jeg kan knapt opretholde min egne ting. og børnene ja der er det heller ikke overvældende med energi, men har dog valgt at den smule jeg har skal gå til børnene, og så må andet komme i 2 række.

sidste arbejdsprøvning hvor min diskus begyndte at sive væske fra, og der kom nervetryk og tryk på rygmarven- ja der var jeg oppe på 7,5 timer om ugen. se der er sku langt op til de 17-25 i min verden...

så jeg er egentlig ikke nervøs for udfaldet efter min afklaring på AU centret- jeg er blot chokeret over at de må bruge sådane udtalelser mod en. en der havde været svagere end mig , havde måske brudt sammen eller taget et forkert valg pga presset.
kandelsdorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2011, 01:42   #27
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg kan måske hjælpe lidt her...

Indlægget bliver lidt langt...men læs det nøje igennem...

Der er lavet en vejledning som hedder "Vejledning om førtidspension fra 1. januar 2003"

Vejledninger er lavet for at kommuner og sagsbehandlere kan se hvordan man anvender loven som den er tiltænkt...

I vejledningen står der følgende om ressourcer:

Punkt 9

Citat:
9. Arbejdsevnebegrebet fokuserer på en borgers muligheder for aktuelt eller i fremtiden at blive i stand til at udføre arbejdsmæssig beskæftigelse. Det afgørende er, hvad en person kan - eller kan bringes til at kunne - vurderet i forhold til enhver form for arbejde på arbejdsmarkedet. Der skal derfor ikke alene ses på eventuelle tidligere erhverv, eller på personens ønsker til et bestemt erhverv men derimod bredt på nuværende og fremtidige beskæftigelsesmuligheder.

Da der er tale om en meget bred arbejdsmarkedsorienteret tilgang, følger det også, at der i helhedsvurderingen af borgerens situation skal ses bredt på de forskellige arbejdsmarkedsrettede ressourcer, en borger måtte have, se punkt 22 for gennemgangen af ressourceprofilen.

Ved vurderingen af ressourcerne (arbejdsevnen) skal restitueringsmulighederne overvejes. Fx kan en fysisk eller psykisk handicappet borger ved varetagelse af et job/fleksjob blive så fysisk eller psykisk afkræftet, at vedkommende varigt ikke vil være i stand til at restituere sig. Dette skal indgå i vurderingen af, om den pågældende er i besiddelse af en reel arbejdsevne, som kan benyttes på arbejdsmarkedet.

Borgere, der er i stand til at varetage et job eller fleksjob, men som på grund af restitueringsbehovet og deres nedsatte funktionsevne ikke magter at klare visse opgaver i hjemmet, vil, såfremt de opfylder betingelserne, kunne få hjælp efter servicelovens regler om personlig og praktisk hjælp. Hvis der er tale om personer med en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, vil der eventuelt kunne ydes dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse efter servicelovens § 84
.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=19705

Dette stykke henviser til et punkt 22 som er her:

Punkt 22

Citat:
22. Arbejdsevnebekendtgørelsens § 6 indeholder ressourceprofilens elementer. Elementerne udgør tilsammen de forhold, der skal beskrives og vurderes for at kunne belyse arbejdsevnen. Det er kun de oplysninger, der har betydning for vurderingen af arbejdsevnen, der skal indhentes. Det er således ikke alle forhold ved fx »sociale netværk«. der skal beskrives. Men det er vigtigt, at alle oplysninger, der har betydning for vurderingen af arbejdsevnen, medtages. Hvis der i den konkrete sag er andre arbejdsmarkedsrelevante forhold, som ikke er omfattet af ressourceprofilens elementer, skal disse også beskrives.

Udarbejdelsen af ressourceprofilen skal være styrende for sagsbehandlingsforløbet og dermed for indhentningen af de oplysninger, der tilsammen udgør dokumentationen i sagen. Den færdige ressourceprofil udarbejdet efter arbejdsevne-bekendtgørelsens §§ 6-7 udgør grundlaget for de afgørelser, som kommunen træffer.

I bemærkningerne til lovforslaget om førtidspensionsreformen omfatter ressourceprofilen 14 elementer til afklaring af en borgers arbejdsevne. Som det fremgår af § 6 i arbejdsevne-bekendtgørelsen, omfatter ressourceprofilen 12 elementer, hvilket skyldes at elementerne Intelligens og Konfliktberedskab er omfattet af henholdsvis Indlæringsevne og Sociale kompetencer.

Elementerne i ressourceprofilen skal bruges til at beskrive og vurdere borgerens ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer.

Ved ressourcer forstås borgerens evne til at varetage forskellige jobfunktioner på arbejdsmarkedet. Der kan være tale om ressourcer, som borgeren anvender i sin nuværende situation, og som borgeren direkte vil kunne anvende på arbejdsmarkedet. Der kan også være tale om ressourcer, som ikke direkte kan anvendes på arbejdsmarkedet, men som potentielt kan udvikles til at kunne anvendes på arbejdsmarkedet.

På baggrund af ressourcerne skal udviklingsmulighederne beskrives og vurderes. Der kan være tale om udvikling af helt nye ressourcer eller en videreudvikling af ressourcer, som borgeren allerede har, men som ikke uden en yderligere indsats kan anvendes direkte på arbejdsmarkedet.

Endelig skal barriererne for at udvikle eller anvende de fundne ressourcer beskrives. De barrierer, der er fundet i forhold til et af ressourceprofilens elementer, kan have betydning for vurderingen af andre elementer.

Ved arbejdet med ressourceprofilen i forhold til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne skal de særlige behov og forhold, der gælder for denne gruppe, tages med i betragtning. Der skal således også fokuseres på restitueringsmulighederne og på behovene for kompensation, herunder hjælpemidler, transportmuligheder m.v
.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=19705

Der står lidt mere under punkt 22....men det har jeg ikke taget med da mit indlæg ellers bliver for langt...men man kan selv læse videre på ovenstående link..

Så du skal bede dem vurdere og beskrive plus skrive dine barrierer ind i din ressourceprofil....

De SKAL så tage hensyn til dette når de ser på hvad du kan klare på arbejdsmarkedet...

De SKAL evt afhjælpe dine barrierer så du kan bringes til at kunne klare et evt fleksjob....

Jeg ved ikke om noget af dette står i din ressourceprofil....men jeg gætter på at det IKKE gør....så derfor er det vigtigt at du få dem til at skrive dette ind....

Gør det evt selv når du skal partshøres...og komme med rettelser til ressourceprofilen...

Håber at du kan bruge noget af dette...

HUSK NU !!!

FÅ OG AFLEVERE ALT PÅ SKRIFT OG FÅ KVITTERINGER PÅ ALT....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2011, 10:05   #28
kandelsdorff
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 244
Styrke: 14
kandelsdorff er ny på vejen
min sagsbehandler sagde at jeg ikke nødvendigvis ville få min ressporseprofil at se igen, men jeg bad om at få den at se når hun havde tilføjet hendes til den.

nogen der har en paragraf som beskriver det med at man skal parthøres inden den skal gopdkendes?

tusind tak for linkene- jeg vil se om jeg har hoved til at læse det i dag ellers må min kæreste læse det op for mig det er han heldigvis rigtig sød til
kandelsdorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2011, 10:09   #29
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af kandelsdorff Se meddelelser
min sagsbehandler sagde at jeg ikke nødvendigvis ville få min ressporseprofil at se igen, men jeg bad om at få den at se når hun havde tilføjet hendes til den.

nogen der har en paragraf som beskriver det med at man skal parthøres inden den skal gopdkendes?
Der har lige været en tråd omkring det med, om rp'en skal underskrives.

Så vidt jeg husker står det ingen steder, men hvis man ikke har underskrevet rp'en kan kommunen ikke bevise, at den har været til partshøring.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2011, 11:10   #30
kandelsdorff
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 244
Styrke: 14
kandelsdorff er ny på vejen
vil det sige at der ingen lovgivning er om at man skal parthøres på sin ressourse profil?
det syntes jeg ellers at der nævnes rigtig mange gnge herinde.

min sb sagde også i går at det ville foregå via telefonisk kontakt når jeg fik videre besked. dete r jeg nød til at sende hende en mail om at det er nød til at foregå på skrift. hun kan selv bestemme om det er mail eller post. men ellers har jeg ikke en jordisk chance for at gå tilbage og læse når min korttidshukommelse spiller mig et puds.

hun informerede mig om at aktindsigten jeg havde bedt om at få , var bestildt og jeg kunne forvente den iløbet af 2-3 uger. jeg husker at have læst det med 10 kalenderdage der er fristen. er der noget der er lavet om i denne forbindelse??

jeg er ved at flette den mail sammen som jeg skal sende til hende om jeg har forstået det hele korrekt fra mødet af.
kandelsdorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er der mon en chance? Dame At søge førtidspension 9 23-02-2013 01:26
Har jeg nogen chance?? Firefly Spørgsmål ang fleksjob 19 29-10-2012 07:29
Hvilken chance ? dobar Spørgsmål ang fleksjob 5 08-12-2011 02:17
Chance for flex job?? Ratata Spørgsmål ang fleksjob 6 06-08-2011 13:04
chance for ftp CHL Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 39 06-07-2010 13:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension