K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-10-2007, 14:37   #1
bam
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
bams avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2007
Lokation: Viborg
Indlæg: 112
Styrke: 18
bam er ny på vejen
spørgsmål, aktindsigt

hejsa alle, det er første gang jeg skriver, har været bruger et stykke tid og har haft megen glæde af at læse de forskellige indlæg og svar.
jeg læste i går noget om aktindsigt og fuld aktindsigt, hvad er forskellen? hvis der er skal jeg vel udfylde forskellige skemaer, kan I hjælpe mig med hvilke?
torsdag den 25.10.07 skal jeg til samtale endnu engang på jobcenteret, det er den 5. sagbehandler jeg skal til og er ikke noget videre end at skifte behandler, der er ikke kommet noget igang med arbejdsprøvning for hver gang skal jeg starte forfra og så bare vente. jeg ville meget gerne have aktindsigt for at se hvad de skriver og følge lidt med. Når jeg får indsigt, skal jeg så bede om det hver gang jeg har været til samtale eller vil der så automatisk komme et opfølgende brev? nogle der kan hjælpe mig??
ps. dejligt at her også er indlæg hvor man kan få sig et dejligt grin. kæmpe kram til alle.
hilsen bam
bam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2007, 16:14   #2
socialnørden
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2007
Indlæg: 38
Styrke: 18
socialnørden er ved at flytte ind på K10socialnørden er ved at flytte ind på K10
Smile

Citat:
Oprindeligt indsendt af bam Se meddelelser
hejsa alle, det er første gang jeg skriver, har været bruger et stykke tid og har haft megen glæde af at læse de forskellige indlæg og svar.
jeg læste i går noget om aktindsigt og fuld aktindsigt, hvad er forskellen? hvis der er skal jeg vel udfylde forskellige skemaer, kan I hjælpe mig med hvilke?
torsdag den 25.10.07 skal jeg til samtale endnu engang på jobcenteret, det er den 5. sagbehandler jeg skal til og er ikke noget videre end at skifte behandler, der er ikke kommet noget igang med arbejdsprøvning for hver gang skal jeg starte forfra og så bare vente. jeg ville meget gerne have aktindsigt for at se hvad de skriver og følge lidt med. Når jeg får indsigt, skal jeg så bede om det hver gang jeg har været til samtale eller vil der så automatisk komme et opfølgende brev? nogle der kan hjælpe mig??
ps. dejligt at her også er indlæg hvor man kan få sig et dejligt grin. kæmpe kram til alle.
hilsen bam
Hej Bam!

Så længe din ansøgning om aktindsigt alene omhandler akter i en sag der er din egen har du ret til fuld aktindsigt jf. retssikkerhedsloven og offentlighedsloven. Hvis du derimod beder om at se hvad der er skrevet om dig i en sag som ikke er din egen eller som ikke alene er din, så får du begrænset aktindsigt og kan dermed kun se de oplysninger der direkte omhandler dig (indenfor det sociale område er det typisk børnesager, hvor barnet er fyldt 18 og beder om aktindsigt, men hvor sagen rummer mange personfortrolige oplysninger om andre medlemmer af familien).

I en sag ved et jobcenter har du fuld aktindsigt - kommunen har notatpligt, hvilket vil sige at det skal indskrives i din journal at du har bedt om alle sagens akter. Efter princippet om god forvaltningsskik skal du gerne have modtaget akterne senest 10 dage efter at du mundtligt ansøgte herom.
Håber det hjalp?
Pøj pøj med det og med samtalen i det hele taget... Husk at du altid må tage en bisidder med - Jeg vil anbefale en fra din fagforening hvis du er medlem af en sådan.. De kender også loven og har let ved at afsløre hvis den kommunale sagsbehandler udelukker oplysninger der kunne være af betydning, mistolker lovens hensigter osv :-)
socialnørden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2007, 19:40   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
bam siger det samme som socialnørden men vil lige gøre dig opmærksom på at der ligger et skema her http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html som du kan bruge til at søge aktindsigt med

og så vil jeg også lige tilføje at hvis du har problem med at få en bisidder med (feks ikke er i fagforening og ikke kender nogen der har tid ) så vil jeg klart anbefale dig at tage en optager med og optage evt samtale

Held og lykke den 25-10 håber at der snart sker noget i din sag
  Besvar med citat
Gammel 23-10-2007, 00:03   #4
bam
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
bams avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2007
Lokation: Viborg
Indlæg: 112
Styrke: 18
bam er ny på vejen
tusind tak for jeres hjælp, jeg er ikke i fagforening, så min samlever har taget fri fra arbejde for at tage med mig denne gang, for det er svært at huske alt hvad de siger.
endnu engang tusind tak for hjælpen... smiler
bam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2007, 09:29   #5
laurana
Hvor skulle jeg ellers være
 
lauranas avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-09 2007
Lokation: amager / roskilde
Alder: 46
Indlæg: 113
Styrke: 17
laurana er rigtig godt på vej
Thumbs down

hmm hvor klager man hvis man har bedt ens kommune om akt indsigt for snart en måned siden og fik et brev fra dem da de max. 10 dage var gået, om at de ikke kunne nå at behandle min sag, inden for de 10 dage... men regnede med inden for 20 dage ( alså nu her på fredag ) pga. stor efterspørgsel på akt indsigt

hvem klager jeg til hvis min akt indsigt ikke er gået igennem til på fredag
laurana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2007, 09:37   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
laurana så er det borgmesteren du skal klage til, og det ville jeg da gøre hvis jeg var dig, for hvor svært kan det være at lave nogle kopier (mon ikke der skulle være et lille fleksjob der flekser kan kopiere og sende aktindsigter ud hvis der er så travlt )

det var da lidt af en plat undskyldning ....
send en klage til borgmesteren hvis ikke du har din sagsakter på fredag og send samtidig en kopi af klagen til din sagsbehandler
  Besvar med citat
Gammel 23-10-2007, 13:57   #7
laurana
Hvor skulle jeg ellers være
 
lauranas avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-09 2007
Lokation: amager / roskilde
Alder: 46
Indlæg: 113
Styrke: 17
laurana er rigtig godt på vej
øhh ja en fast sagsbehandler har jeg så åbenbart heller ikke mere , da de er ved at prøve noget nyt af...hvor man ikke lige er tilknyttet en fast sagsbehandler...det var vist et eller andet med at de ville prøve at blive mere fleksible og sparre tid

men tak alligevel de skal få en klage begge to skal de, for nej hvor er jeg træt af det pjat
laurana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2007, 14:26   #8
socialnørden
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2007
Indlæg: 38
Styrke: 18
socialnørden er ved at flytte ind på K10socialnørden er ved at flytte ind på K10
Hej Laurana!
Det er ikke helt enkelt det med behandlingstiden på aktindsigts-forespørgsler.. Som udgangspunkt er det 10 dage efter at man har ansøgt, men rent juridisk er der ingen sanktioner af kommunen hvis det trækker ud, så længe kommunen blot har orienteret dig om at de ikke kan nå det og hvornår de så forventer at nå det, tjah så har de ryggen fri rent lovgivningsmæssigt..Etisk og moralsk er det til at kaste op over, men det tror jeg desværre ikke du kommer langt med i en borgmesterklage.. Borgmesterklager er efter min erfaring ofte "show for galleriet" og munder sjældent ud i konkrete løsninger. Jeg ville i stedet vælge skriftligt at begærde mit møde med sagsbehandler udsat indtil jeg har modtaget og haft mulighed for at gennemlæse sagens samlede akter.. Jeg ville begrunde begæringen med at jeg selvfølgelig på bedst mulig vis ønsker at opfylde retssikkerhedslovens bestemmelser om selv at deltage aktivt i løsningen af min egen sag, men at dette naturligvis fordrer at jeg på forhånd af kommunen er gjort bekendt med alle aspekter i sagen.. DEN VIL GØRE NAS!! Det mener jeg med hjemmel i retssikkerhedslovens § 4 ikke at kommunen under nogen omstændigheder kan side overhørigt.. Tværtimod er din adfærd helt i tråd med lovgivningen - Med andre ord vil du fremstå som den gode borger og kommunen vil samtidig få sig en lærestreg.. Hvis de fortsætter med at trække aktindsigt i langdrag kan det altså i sidste ende komme til indirekte at koste dem refusionspenge, da opfølgningssamtalerne dermed udskydes som en naturlig følge heraf.. Den omvendte psykologi - lad os se om de kan klare deres egen medicin :-) Pøj Pøj fra Socialnørden.
socialnørden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2007, 14:38   #9
socialnørden
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2007
Indlæg: 38
Styrke: 18
socialnørden er ved at flytte ind på K10socialnørden er ved at flytte ind på K10
Til Bam;
PS: Så snart du har mulighed for at blive meldt i en fagforening vil jeg på det kraftigste anbefale dig dette.. Det er ikke til at leve uden - Men det skal være en "rigtig" fagforening ikke "DE KRISTELIGE", "Det Faglige Hus" eller andre useriøse lavpris foretagender!! En ordentlig fagforening hjælper med alt omkring løn- og arbejdsforhold, arbejdsmiljø, arbejdsprøvninger, kontanthjælp, uddannelses og virksomhedsrevalidering, fleksjob, førtidspension, sygeorlov, efter- og voksenuddannelse, læse/skrivevanskeligheder og meget meget mere.
Hilsen Socialnørden - igen igen.

Sidst redigeret af socialnørden; 23-10-2007 kl. 14:41.
socialnørden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2007, 15:14   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Socialnørden...

Du burde få 1.000 point for dine svar. Tak for dem.

Meget brugbare.

Fedt med nye vinkler på vanvittige problemer.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
spørgsmål vedr. aktindsigt hboegelund Spørgsmål ang fleksjob 4 15-06-2011 21:42
Aktindsigt sika Alt det andet 17 13-02-2010 08:39
Hjælp til spørgsmål ang; aktindsigt. Thelma Dit og Dat 3 08-01-2010 20:27
Kort spørgsmål om aktindsigt TinaB Dit og Dat 1 02-05-2009 09:42
Aktindsigt ? perbeer Dit og Dat 30 06-12-2008 01:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension