K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-01-2013, 22:46   #11
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser
Hej carolines
Det er ikke trådt i kraft endnu, fordi det ikke er så længe siden, jeg fik det tilkendt. Jeg fik muligheden for selv at indhente tilbud fra forskellige rengøringsselskaber mm. Det fik jeg først færdigt og sendt af sted lige efter nytår. Nu venter jeg på, hvilke af de forskellige tilbud kommunen vælger - om de måske endda vælger at finde nogle selv, der kan udfører opgaverne billigere ved jeg ikke. Håber at høre fra dem iden længe ;-)
Ah okay :-)

Se det er jo så et af mine næste spørgsmål: jeg har ladet mig fortælle at visse kommuner (min egen inkl.) har et skema med takster - og at de udfra dette beregner hvad der er nødvendigt?
Og så undrer jeg mig over at man skal indhente tilbud, lave overslag osv...

Nogen som ved noget om dette?
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2013, 22:55   #12
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Jeg fik muligheden for at vælge selv at få pengene udbetalt med en takst på lidt over 100 i timen (husker ikke det nøjagtige beløb) eller selv indhente et tilbud, hvor kommunen så bare betaler firmaet direkte (altså uden om mig).
Jeg vurderede, at jeg ikke kunne få meget rengøring for taksten, så tænkte at det andet ville være bedre. Det skal siges, at kommunen tilbød også selv at finde et firma.
Hvis man vælger at få pengene udbetalt, kan man, som jeg forstod det, fx lade naboens datter/søn stå for rengøringen og så betale dem en løn, de ville være tilfredse med.
Hvor meget man så selv ville få, ville jo så afhænge af, hvor lang til opgaven ville blive vurderet at tage
Håber det gav mening...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2013, 23:06   #13
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser
Jeg fik muligheden for at vælge selv at få pengene udbetalt med en takst på lidt over 100 i timen (husker ikke det nøjagtige beløb) eller selv indhente et tilbud, hvor kommunen så bare betaler firmaet direkte (altså uden om mig).
Jeg vurderede, at jeg ikke kunne få meget rengøring for taksten, så tænkte at det andet ville være bedre. Det skal siges, at kommunen tilbød også selv at finde et firma.
Hvis man vælger at få pengene udbetalt, kan man, som jeg forstod det, fx lade naboens datter/søn stå for rengøringen og så betale dem en løn, de ville være tilfredse med.
Hvor meget man så selv ville få, ville jo så afhænge af, hvor lang til opgaven ville blive vurderet at tage
Håber det gav mening...
Det giver rigtig fint mening - og jeg vil hellere end gerne overlade til andre at betale mm. så jeg håber min kommune har samme fremgangsmåde som din :-)

Tak for svaret
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2013, 11:47   #14
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
info om dig til fremmede rengøringsfolk?

Vær lige obs på hvilke informationer din kommune videregiver om dig/din samlede situation til rengøringsfirmaer DE ansætter til at gøre rent hos dig!


Det kunne være interessant, hvis du/I ville spørge på jeres respektive kommuner og dele jeres erfaring herinde - jeg blev godtnok overrasket, da jeg hørte om Københavns Kommunes fremgangsmåde


Det er indlæg #3 der forklarer det:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=25167
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2013, 11:54   #15
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
Det er indlæg #3 der forklarer det:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=25167
L.S. , det lyder ikke særligt betryggende synes jeg. Men igen, jeg er snart villig til at sælge min højre arm for at få noget hjælp - og ærligt, de kan næppe skrive noget som de ikke alligevel vil se/erfarre når/hvis de evt. skulle komme her...

Men tak for advarslen:-)
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2013, 12:24   #16
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Velbekomme.
Det er dog ikke kun ment som en advarsel - det ville være rigtig brugbart at finde ud af, om alle kommuner operere ensartet omkring bl.a. selvvalgt hjemmehjælp.

Med hensyn til selvvalgt hjemmehjælp/rengøring betalt af kommunen:

Borgeren jeg kender til fik en brochure om, at vedkommende ikke selv kunne få pengene udbetalt, og aflønne den selvvalgte person, men at den selvvalgte person skulle til meget udførlig job-samtale hos kommunen før accept af personen - og at kommunen ville ansætte og aflønne vedkommende. (I dette tilfælde for 2x1 times månedlig rengøring.)

Så hvis du vil bruge lidt tid på at klarlægge din kommunes ageren omkring dette, vil det være meget brugbart til at få et overblik over, om der også på dette område tolkes vidt forskelligt i lovgivningen i de forskellige kommuner, eller alle opererer efter samme retningslinjer - loven vi er underlagt er jo gældende i hele Danmark, og BURDE derfor også medføre ensartet ageren på landsplan.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2013, 13:51   #17
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
Vær lige obs på hvilke informationer din kommune videregiver om dig/din samlede situation til rengøringsfirmaer DE ansætter til at gøre rent hos dig!


Det kunne være interessant, hvis du/I ville spørge på jeres respektive kommuner og dele jeres erfaring herinde - jeg blev godtnok overrasket, da jeg hørte om Københavns Kommunes fremgangsmåde


Det er indlæg #3 der forklarer det:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=25167
Men hjemmehjælp er jo ikke det samme som at få hjælp til rengøring via § 100. Jeg fik at vide, at førend der kunne tages stilling til om jeg kunne få det via § 100 så skulle det først undersøges om det i stedet kunne dækkes via hjemmehjælp (der jo er en meget billigere og ringere løsning).
Efter at have haft besøg af visitator fik jeg så at vide, at jeg var berettiget til hjemmehjælp, men da jeg er gift, ja så kunne jeg alligevel ikke få det.
Sagen blev så vidersendt til afdelingen for merudgifter igen og her var jeg så så heldig, at de har valgt at bevillige mig det trods det, at jeg er gift. I bevillingen står der hvilke opgaver, der skal udføres og hvor ofte (i mit tilfælde støvsugning og gulvvask en gang ugentligt plus noget vinduespudsning indvendigt og udvendigt nogle gange om året), men der står ikke noget om hvor lang tid opgaven må tage.
Jeg forventer derfor, at de tilbud jeg så har indhentet bliver vurderet og at de vælger det billigste (selvom de ligger meget tæt).

Jeg tror ikke helt hjælp fra merudgifter kan sammenlignes med hjemmehjælp, hvor man også selv kan benytte sig af muligheden for at vælge, hvem der skal udføre opgaven.

Problemet for carolines kan blive - hvis hun IKKE er gift eller samboende - at kommunen vurderer hun er berettiget til hjemmehælp, som i min kommune fx kun er hver 14. dag og kun meget kort tid. I så fald bliver det jo så ikke dækket under § 100 og så bliver det måske svært at nå op over de 6000, det kræves for at få merudgiftshjælp
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2013, 14:08   #18
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser
Men hjemmehjælp er jo ikke det samme som at få hjælp til rengøring via § 100. Jeg fik at vide, at førend der kunne tages stilling til om jeg kunne få det via § 100 så skulle det først undersøges om det i stedet kunne dækkes via hjemmehjælp (der jo er en meget billigere og ringere løsning).
Efter at have haft besøg af visitator fik jeg så at vide, at jeg var berettiget til hjemmehjælp, men da jeg er gift, ja så kunne jeg alligevel ikke få det.
Sagen blev så vidersendt til afdelingen for merudgifter igen og her var jeg så så heldig, at de har valgt at bevillige mig det trods det, at jeg er gift. I bevillingen står der hvilke opgaver, der skal udføres og hvor ofte (i mit tilfælde støvsugning og gulvvask en gang ugentligt plus noget vinduespudsning indvendigt og udvendigt nogle gange om året), men der står ikke noget om hvor lang tid opgaven må tage.
Jeg forventer derfor, at de tilbud jeg så har indhentet bliver vurderet og at de vælger det billigste (selvom de ligger meget tæt).

Jeg tror ikke helt hjælp fra merudgifter kan sammenlignes med hjemmehjælp, hvor man også selv kan benytte sig af muligheden for at vælge, hvem der skal udføre opgaven.

Problemet for carolines kan blive - hvis hun IKKE er gift eller samboende - at kommunen vurderer hun er berettiget til hjemmehælp, som i min kommune fx kun er hver 14. dag og kun meget kort tid. I så fald bliver det jo så ikke dækket under § 100 og så bliver det måske svært at nå op over de 6000, det kræves for at få merudgiftshjælp
Det er lige netop det... Da jeg i sin tid søgte var jeg samboende, men vi flyttede fra hinanden i sensommeren pga. vi absolut ingen hjælp kunne få og det blev ganske enkelt for meget for ham at agere personlig hjælper, rengøring, madlavning, indkøb, børn, hente-bringe osv. osv. oven i en arbejdsuge på den forkerte side af 70 timer.

Så jeg bor alene med mit barn, og jeg er lidt nervøs for hjemmehjælpen pga. det meget dårlige ry de har - blandt andet med udførslen af rengøring da det er ret vigtigt ifht. min sygdom (jeg har intet immunforsvar, da det er kunstigt sænket ved hjælp af medicin, for at holde min sygdom så meget nede som muligt) og det sammenholdt med en svært nedsat lungefunktion gør det næppe bedre.

Hvad angår det at nå over de 6000 kr. er det intet problem - jeg har månedlige udgifter til specialkost (blandt andet berigede fødevarer og proteindrik + diverse andre kosttilskud), på recept!, for mere end 1500 kr. pr. måned. Derudover har jeg medicinudgifter, kørsel, rengøring, transport, betaling til andre for at handle og hente/bringe barn mm.

Jeg ville klart foretrække at kunne fortsætte med den rengøring jeg allerede selv betaler for - men mon ikke de finder det for dyrt...

Sidst redigeret af carolines; 12-01-2013 kl. 16:21.
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2013, 14:26   #19
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Jeg forstår absolut godt dit problem, og det virker helt urimeligt, at du har skullet igennem så meget for at få den hjælp du retteligt bare burde have haft.
Jeg håber de kommer hurtigt i omdrejninger nu, så du ikke skal vente ret meget længere.

Så trist at dit parforhold røg på den bekostning, men ja det slider utrolig meget på et forhold, når den ene part skal stå for alt og samtidig klare et fuldtidsjob.
Hos mig er det også min mand, der står for alt både omkring hjemmet, madlavning, indkøb, børnepasning osv. Heldigvis arbejder han kun normalt fuldtidsjob på 37 timer, men selv her er det hårde betingelser - også fordi han jo i dårlige perioder er nødt til at sørge for mig og min personlige pleje.

Nå, men jeg håber, at du får din rengøring dækket via merudgifter og hvis ikke, at de for Søren da går ind og vurderer, at du har brug for ekstra rengøring, netopmpga. dit nedsatte immunforsvar - det skal de vel, eller hva'?
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2013, 16:18   #20
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser
Jeg forstår absolut godt dit problem, og det virker helt urimeligt, at du har skullet igennem så meget for at få den hjælp du retteligt bare burde have haft.
Jeg håber de kommer hurtigt i omdrejninger nu, så du ikke skal vente ret meget længere.

Så trist at dit parforhold røg på den bekostning, men ja det slider utrolig meget på et forhold, når den ene part skal stå for alt og samtidig klare et fuldtidsjob.
Hos mig er det også min mand, der står for alt både omkring hjemmet, madlavning, indkøb, børnepasning osv. Heldigvis arbejder han kun normalt fuldtidsjob på 37 timer, men selv her er det hårde betingelser - også fordi han jo i dårlige perioder er nødt til at sørge for mig og min personlige pleje.

Nå, men jeg håber, at du får din rengøring dækket via merudgifter og hvis ikke, at de for Søren da går ind og vurderer, at du har brug for ekstra rengøring, netopmpga. dit nedsatte immunforsvar - det skal de vel, eller hva'?
Ærligt, jeg aner snart ikke hvad de skal og ikke skal. Hvad de kan og ikke kan. Mest af alt synes jeg bare svaret er: det må du selv klare, det kan vi ikke hjælpe dig med, det må du selv finde ud af, det ved vi ikke osv. osv.

Det er hårdt at være syg, men det er ind imellem dobbelt-hårdt at være pårørende...

Håber også dit snart går i orden
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fejlagtig udregning af merudgiftsydelse. busser24 Alt det andet 16 26-02-2012 23:05
Endnu engang afslag på ansøgt merudgiftsydelse Indiansummer Alt det andet 28 14-07-2011 13:20
Merudgiftsydelse § 100 i Gladsaxe kommune. Indiansummer Alt det andet 9 27-02-2011 13:48
Hvor længe kan kommunen trækker en ansøgt merudgiftsydelse ud? Indiansummer Alt det andet 4 07-09-2010 09:51
Hvor mange får egentligt merudgiftsydelse § 100? Indiansummer Alt det andet 2 22-08-2010 23:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension