K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-01-2013, 13:34   #1
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
§ 100 merudgiftsydelse

I dag bliver min sag - endeligt - afgjort hos det sociale nævn, det har taget sin tid

Jeg søgte tilbage i november 2011 og i maj måned overgik sagen til nævnet, jeg fik et brev med "vi kan desværre ikke overholde de 12 ugers frist blaa blaaa blaaa".
I dag kan jeg så læse på deres hjemmeside at: Det Sociale Nævn har i snit haft 19 uger som sagsbehandlingstid i det seneste kvartal, hvilket kan undre mig når min sag har været så længe undervejs.

Jeg håber at sagen bliver endeligt afgjort, men jeg har på fornemmelsen den bliver hjemsendt til ny behandling da der er nye oplysninger i sagen (forværring, overgået til førtidspension etc.)

Er der nogen som ved det, altså om de så afgør at den skal forfra hos kommunen når der er nye oplysninger?
Jeg har selv sendt dem nye oplysninger, efterhånden som de er kommet frem - i håbet om at de så en gang for alle kunne afgøre sagen....
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 14:57   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det kommer helt an på, hvad de skriver i afgørelsen.

Ved medhold: får du medhold og du får ydelsen
Ikke medhold: Du kan klage videre til Ankestyrelsen, de tager dog kun sager op som de mener har principiel betydning.
Hjemvisning: kommunen skal gøre sagen om.

Ja desværre er der meget lang ventetid hos Det Sociale Nævn... De har rigtig mange sager....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2013, 13:18   #3
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Så fik jeg brevet fra Det Sociale Nævn, med en afgørelse - nu vil jeg bare gerne være sikker på at jeg forstår det korrekt, så jeg sætter den ind herunder:

1. Afgørelse

Vi ændrer kommunens afgørelse. Vi hjemviser samtidig sagen til beregning af størrelsen af eventuelle merudgifter.

Derfor har du ret til at få dækket nødvendige merudgifter som følge af din nedsatte funktionsevne, hvis betingelserne for udbetaling af merudgiftsydelse i øvrigt er opfyldt.

Kommunen skal derfor også behandle sagen på ny og træffe en afgørelse om merudgiftens størrelse. Kommunen skal samtidig vurdere, om de øvrige betingelser for at udbetale merudgifter er opfyldt, herunder om dine samlede merudgifter som følge af din funktionsnedsættelse overstiger 6.000 kr. årligt.

Hvem har truffet afgørelse i sagen
Afgørelsen er truffet af et enigt nævn.
Vi vurderer, at du er omfattet af den personkreds, som har ret til at få dækket merudgifter.

Hvem er i personkredsen

Blaa blaa blaa

Vi vurderer, at du tilhører denne personkreds, da du har en varigt nedsat funktionsevne, som er indgribende for dig i dagligdagen, og som medfører at der ofte må sættes ind med ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger.

Og så er der en forklaring på hvad de har lagt vægt - hvilket i øvrigt er alle de ting som kommunen valgte at pille ud af deres sammenfatning (what a surprise!)

Hvorfor hjemviser vi sagen

Vi hjemviser sagen til kommunen, fordi kommunen ikke har vurderet, hvilke nødvendige merudgifter du har som følge af din nedsatte funktionsevne.

Anvendte retsregler er: Lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 810 af 19 juli 2012.

Bekendtgørelse om nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse nr. 648 af 25. juni 2012.

Anvendte principafgørelser: Ankestyrelsens principafgørelse 222-09.




------------------------


Så hvad betyder dette i praksis - at sagen skal forfra hos kommunen, eller at de "bare" skal finde ud af hvor meget/lidt eller...?

Nogen der ved noget ?
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2013, 13:37   #4
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
hey

Det betyder at du er del af personkredsen der kan modtage merudgifter - altså at du er godkendt til merudgift ydelsen..

Det der så skal ske, er at kommunen skal lave en beregning på, hvor store dine merudgifter er... Konkret skal du pt. over en bagatel grænse på 6000 kr årlig for at kunne få udbetalt merudgifter.. Hvis du ikke kommer over bagatel grænsen, sker der ingen udbetaling..

Du kan læse mere her:

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...l-voksne-efter

Samt søge mere på siden her om merudgifter og om hvad der kan indgå som merudgift..

Hvis du og din kommune ikke er enige om udgifterne, kan denne så ankes igen...

Enjoy

Pyt
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2013, 16:15   #5
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Pyt, tak for svaret

Men altså, jeg forstår det ikke helt alligevel - i den oprindelige ansøgning og i samtaleskemaet står der jo hvilke ting det er jeg skal have hjælp til - der står også priser og indhentede prisforslag.

Er det så det de skal lave om eller er det bare fordi de først nu skal til at se på hvad af det de vil acceptere (hvis noget:S) ?
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2013, 16:17   #6
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
og og og og husk det er med tilbagevirkende kraft altså fra november 2011 !!!! tillykke

og ja det er nu de går ind og vurderer hvilke udgifter de vil acceptere som merudgifter

Det skal være over 6000kr om året for at du får noget, og hvis det er det får du mindst 1500kr om md for 2011 og 2012.

I 2013 er regler så lavet om, så du skal stadig have merudgifter for over 6000kr, men nu laver man en mere specifik beregning og runder op til nærmeste 100kr og det er så det du får udbetalt fremover.

Husk at hvis der kommer ekstra udgifter i løbet af året eller feks en enkeltudgift skal du fortælle det så du kan få den dækket også.

OG husk at du stadig ikke skal dokumentere dine udgifter, men lave et kvalificeret skøn - som merudgiften så beregnes efter. Men gem endelig din dokumentation - så er der ikke noget at være i tvivl om, hvis kommunen prøver at smutte udenom senere

Da reglerne om tilskuddets størrelse er lavet om for nyligt, er der i øjeblikket lidt usikkerhed om den faktiske håndtering af dette regelsæt (denne lov), og derfor er det godt at kunne dokumentere alt. Her tænker jeg også på de oplysninger du får fra sagsbehandler, prøv at få det hele skriftligt (mail) og tænk over dokumentationen hele vejen igennem.


Sidst redigeret af Maja44; 11-01-2013 kl. 16:27.
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2013, 16:25   #7
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af carolines Se meddelelser
Men altså, jeg forstår det ikke helt alligevel - i den oprindelige ansøgning og i samtaleskemaet står der jo hvilke ting det er jeg skal have hjælp til - der står også priser og indhentede prisforslag.

Er det så det de skal lave om eller er det bare fordi de først nu skal til at se på hvad af det de vil acceptere (hvis noget:S) ?
Først tillykke!

Jeg tror det er fordi de skal tage stilling til, hvilke ting de så vil yde hjælp til.
Da jeg i sin tid søgte udfyldte jeg også et skema med de ting, jeg gerne villehave hjælp til. Efter et stykke behandlingstid fik jeg så at vide, at jeg tilhørte personkredsen, der var berettiget til merudgifter. Efterfølgende skulle det så undersøges, hvad de ville yde hjælp til.
Jeg endte med at blive bevilliget rengøring, vinduespudsning og hjælp til medicinudgifter (intet af det er dog trådt i kraft endnu).
Jeg havde også søgt hjælp til havearbejde og andre ting, men det har de vurderet, at andre i husstanden kan tage sig af.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2013, 17:37   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af carolines Se meddelelser

1. Afgørelse

............................

Kommunen skal derfor også behandle sagen på ny og træffe en afgørelse om merudgiftens størrelse. Kommunen skal samtidig vurdere, om de øvrige betingelser for at udbetale merudgifter er opfyldt, herunder om dine samlede merudgifter som følge af din funktionsnedsættelse overstiger 6.000 kr. årligt.
Jeg synes ovenstående forklarer, hvad kommunen skal. De skal beregne dine MERudgifter. Selvom du har skrevet, hvor meget udgifterne er, så er det selve MERudgifterne, de skal regne ud på. Det vil sige, udgiften ud over det normale, som folk normalt betaler. Det her er blot et eksempel: folk køber normalt dagcreme til ansigtet 1 stk. pr. år, men en med en bestemt hudlidelse kan måske købe flere stk. pr. år, så trækker de prisen for 1 stk. dagcreme fra, og på den måde regner merudgiften på.

Efter at have fundet den samlede udgift og er merudgiften på 6.000 kr. årligt, er du berettiget til udbetaling af ydelsen. Så sagen er ikke 100 % afgjort endnu (derfor hedder det hjemvisning).

Håber det lykkedes for dig..
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2013, 19:04   #9
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Citat:
og og og og husk det er med tilbagevirkende kraft altså fra november 2011 !!!! tillykke
Maja44, tak for svaret - jeg vil da se frem til det, især hvis det dækker bare lidt af alt den gæld jeg har fået opbygget, fordi jeg hidtil har været nød til at betale mig fra flere af de ting som jeg i sin tid søgte om:-)

Citat:
Jeg endte med at blive bevilliget rengøring, vinduespudsning og hjælp til medicinudgifter
Frup, det er også nogen af de ting jeg har søgt til: rengøring, vinduespudsning, medicinudgifter, særlige kostpræperater, håndsrækninger, transport, hjælp til at hente/bringe mit barn og pasningsbehov ved indlæggelse etc.

Hvorfor er det ikke trådt i kraft endnu, hvis du har fået det dækket? Altså, jeg mener - tager det meget lang tid før der sker noget eller? (jeg har ikke råd til at der skal gå særligt længe mere, da jeg snart ikke har flere lånemuligheder tilbage )

Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Jeg synes ovenstående forklarer, hvad kommunen skal. De skal beregne dine MERudgifter. Selvom du har skrevet, hvor meget udgifterne er, så er det selve MERudgifterne, de skal regne ud på. Det vil sige, udgiften ud over det normale, som folk normalt betaler. Det her er blot et eksempel: folk køber normalt dagcreme til ansigtet 1 stk. pr. år, men en med en bestemt hudlidelse kan måske købe flere stk. pr. år, så trækker de prisen for 1 stk. dagcreme fra, og på den måde regner merudgiften på.

Efter at have fundet den samlede udgift og er merudgiften på 6.000 kr. årligt, er du berettiget til udbetaling af ydelsen. Så sagen er ikke 100 % afgjort endnu (derfor hedder det hjemvisning).

Håber det lykkedes for dig..
Curls, tak :-)
Det var også sådan jeg læste det, men jeg kommer jævnligt i tvivl om hvorvidt jeg forstår det de skriver rigtigt eller ej.

Mine merudgifter er højere end de 6000 kr. årligt - og vi har fratrukket det som vi almindeligvis betalte inden jeg blev syg.
Men jeg håber da der sker et eller andet fornuftigt - snart!
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2013, 22:05   #10
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Hej carolines
Det er ikke trådt i kraft endnu, fordi det ikke er så længe siden, jeg fik det tilkendt. Jeg fik muligheden for selv at indhente tilbud fra forskellige rengøringsselskaber mm. Det fik jeg først færdigt og sendt af sted lige efter nytår. Nu venter jeg på, hvilke af de forskellige tilbud kommunen vælger - om de måske endda vælger at finde nogle selv, der kan udfører opgaverne billigere ved jeg ikke. Håber at høre fra dem iden længe ;-)
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fejlagtig udregning af merudgiftsydelse. busser24 Alt det andet 16 26-02-2012 23:05
Endnu engang afslag på ansøgt merudgiftsydelse Indiansummer Alt det andet 28 14-07-2011 13:20
Merudgiftsydelse § 100 i Gladsaxe kommune. Indiansummer Alt det andet 9 27-02-2011 13:48
Hvor længe kan kommunen trækker en ansøgt merudgiftsydelse ud? Indiansummer Alt det andet 4 07-09-2010 09:51
Hvor mange får egentligt merudgiftsydelse § 100? Indiansummer Alt det andet 2 22-08-2010 23:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension