K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-05-2015, 13:32   #1
Manse
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2007
Indlæg: 13
Styrke: 17
Manse er ny på vejen
Kontanthjælp indskudslån

Hej her i forummet,

Jeg skriver fordi jeg er lidt oppe at køre.

Min søn på 21 år har en sjælden medfødt sygdom som er væksthæmmende og med mange nakke/rygsmerter til følge.

Han flyttede hjemmefra for tre år siden hvor jeg betalte hans flytning, møbler og indskud til en kælderlejlighed som han ville have, uagtet jeg sagde at den ikke var særlig sund at bo i.

Det er nu 3 år siden og det er bare gået ned ad bakke for ham, han ryger hash for at tage smerterne (hvilket jeg ikke billiger) og er tilknyttet en smerteklinik, hvor han er prøveklud for div. stærke mediciner som ikke virker på smerterne siger han.

Han er nu på tredje år i et udredningsforløb i den kommune han bor i, og har været div. undersøgelser igennem, udover hans invaliderende sygdom er han også diagnosticeret med PTSD.

Alting sejler for ham, han er på kontanthjælp og den medicin han får udleveret fra smerteklinikken, trækker kommunen 1000 kr fra hans kontanthjælp hver måned uden hans accept.

Den lejlighed han har, er så usund at fugten driver ned ad væggene, alle hans møbler er blevet ødelagt af fugt og der er skimmelsvamp i lejligheden, desuden har han haft lungebetændelse 2 gange indenfor det sidste år.

Han har fået tildelt en mentor som skulle være en hjælp for ham, men som jeg ser det, er det ikke den store hjælp han får.

Hans mentor og kommunens sagsbehandler har rådet ham til at opsige lejemålet og finde en bedre egnet bolig, mentor og min søn var så ude at kigge på et lille hus som så fint ud og koster 3000 kr. om måneden, hvilket svarer til 200 kr mere end den husleje han betaler for den usunde lejlighed han fik mundligt tilsagn fra kommunen om at han godt kunne opsige. Med mentors hjælp skulle de bare udfylde blanketterne til indskudslån til den nye bolig.

Nu står han i den situation, at han skal være ude af sin lejlighed d. 1/6-15 og har fået afslag på hjælp til den nye bolig da kommunen mener den er for dyr, d.v.s. at han er gjort hjemløs pgr. 200 kr om måneden.

Min søn bor i en nordjysk kommune og jeg på sjælland, han skal stå til rådighed for at få sin kontanthjælp, så han kan ikke være hos mig.

Er der ikke noget man kan gøre i en sådan situation.?

Mvh.

Den fortvivlede far.

Manse.

Sidst redigeret af Manse; 31-05-2015 kl. 13:37.
Manse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2015, 14:14   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er primært almene boliger taget i brug efter april 1964.

Prøv at læse her om pligtlån og frivillige lån

https://www.borger.dk/Sider/Laan-til-beboerindskud.aspx

Få evt. din søn til at indhente et begrundet afslag fra kommunen.

Håber det lykkes for ham.

Sidst redigeret af stampe; 31-05-2015 kl. 14:20.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2015, 14:40   #3
Manse
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2007
Indlæg: 13
Styrke: 17
Manse er ny på vejen
Hej Stampe,

Tak for dit indlæg.

Vi har kigget på den side du linker til.

Det afslag han har fået er pgr. huslejen er 200 kr for høj om måneden har hans sagsbehandler vurderet.

Jeg har tilbudt at jeg gerne vil give et tilskud på de 200 kr eller 500 kr per måned, men så modregner kommunen de penge i hans kontanthjælp siger hans mentor, og så er vi lige langt.

Han har sendt en anke igår til sin sagsbehandler - hvor han modtog afslaget med posten, men det ændrer jo ikke på at han nu er hjemløs, og må sove hos venner i sin opholdskommune.

Han er også bange for at banken lukker hans konto nu hvor han er hjemløs, alt i alt en kedelig situation.

Mvh.

Manse




Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Det er primært almene boliger taget i brug efter april 1964.

Prøv at læse her om pligtlån og frivillige lån

https://www.borger.dk/Sider/Laan-til-beboerindskud.aspx

Få evt. din søn til at indhente et begrundet afslag fra kommunen.

Håber det lykkes for ham.
Manse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2015, 15:15   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det er en kedelig og belastende sag..

Kære Manse.

Hvis der ikke kommer noget udefra til din søn, så bliver hans situation værre.

Bliv her din/jeres tråd fremover, så vi andre ikke mister oplysninger.

Der er mange ubesvarede spørgsmål. Jeg har forsøgt at sætte mig ind i mulighederne bla ved DUKH:

Kan man få en bostøtte, selvom man kan passe et arbejde?

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...ng-af-bostotte

Findes der tilbud til behandling af ADHD til en 41-årig?

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...ndling-og-adhd

Støtte til forhøjet husleje ved flytning fra lejebolig til ny lejebolig

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...l-ny-lejebolig

Med de få oplysninger du har givet, ser det ikke ud til at kommunen har viljen til at hjælpe.

Spørgsmålet er om din søn ønsker din hjælp og derved giver dig fuldmangt til at søge rådgivning, på hans vegne.

Hvis JA, så er mit råd at kontakte DUKH`s rådgivning.

http://www.dukh.dk/fa-radgivning/inf...lig-radgivning

Problemet er vel ikke bare, at kommunen er løbet for deres mundtlige tilsagn og at du/din søn skal lære at alt foregår skriftligt imellem jer og kommunen.

Der må ligge en del i din søns kommunale journaler siden han er bevilget mentor, smerteklinik og har alvorlige diagnoser.

Jeg mener at du skal overtage sagen fra din søn.

Jeg mener at tilsyneladende svigter kommunen sin vejledningspligt.

Ligger der en handleplan?

Hvor er din søn på vej hen? Hvad mener kommunen--- uddannelse --- udredning--- til hvad---ressourceforløb ---- fleksjob?

Hvilken behandling modtager din søn udover smertestillende medicin, fysioterapi af kompetente behandlere der ved hvad de har med at gøre?

Da din søn juridisk ikke er "svært handicappet" skal kommunen nødvendigvis også hjælpe ham med fysioterapi da man som kontanthjælps modtager ikke har betalingsevne til at betale de 60% af regningen til en eventuelt behandling af hans nakke og rygproblemer.

Hvis ikke man får den fornødne hjælp, skubber man jo din søn ud i fortsat brug af hash for at dulme smerterne.

Var der mulighed og lyst for ham at flytte nærmere dig?

Har han andre familiemedlemmer i sin nærhed?

Jeg spørger for at tænke længere frem, fordi at ryge hash som smertestillende bringer ikke noget got med sig, trods man godt kan forstå ham.

Som sagt fornemmer jeg en stor og alvorlig sag.

Men at sagsbehandleren bare afviser med: "Det afslag han har fået er pgr. huslejen er 200 kr for høj om måneden har hans sagsbehandler vurderet." til et ungt menneske med misbrugsproblemer, smerter tilknyttet smerteklinik, mentor og PTSD viser at der er noget helt galt.

Lad os høre nærmere.

Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 31-05-2015 kl. 16:02.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 31-05-2015, 16:03   #5
Manse
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2007
Indlæg: 13
Styrke: 17
Manse er ny på vejen
Hej Peter,

Tusinde tak for dine råd og links, jeg går det igennem og vender tilbage med mere info.

Mvh.

Manse

Sidst redigeret af Manse; 31-05-2015 kl. 16:09.
Manse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension