K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-08-2010, 21:15   #1
nongnic
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-08 2010
Indlæg: 1
Styrke: 0
nongnic er ny på vejen
tilskud til tandbehandling

Min kone lider af en voldsom psykiatrisk lidelse, som bevirker hun dagligt skal tage en masse medicin. Denne medicin holder sygdommen nede, men har som bivirkninger bl.a. vægtforøgelse, mundtørhed og nu viser det sig også, at hendes tænder bliver dårligere, med massive tandlægeregninger til følge.

Min kone er tilkendt førtidspension, men da hun "kun" har boet i Danmark siden 1990, kan hun ikke få fuld pension, men får omkring 8.000 før skat. I forbindelse med tilkendelsen af førtidspension og derved uarbejdsdygtighed, fik hun via sin forsikring på arbejde udbetalt 120.000 kr. i erstatning.

Det er meget svært at få et konkret svar fra kommunen, om hun kan få tilskud til tandlægebehandling. Jeg har fuldtidsjob, vi har fast ejendom og fornuftig økonomi, men med de voldsomme tandlægeudksrivninger, vil vi på et eller andet tidspunkt få underbalance.

Mit spørgsmål går på, om der stilles krav om at min kones formue (eller min) skal bruges først, før et tilskud kan komme på tale. Vores tandlæge oplyser, at den voldsomme mindtørhed medfører forringet spytproduktion, hvilket gør tænderne sårbare.
nongnic er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2010, 21:24   #2
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
min søn fik en tand der knækkede hos tandplejen som det sidste de fik gjort på ham. vi har forsøgt at få hjælp. men intet var der at hente. svaret var at det ikke var så dyrt at få den trukket ud. så han går stadig med stumpen 5 måneder efter.

skal lige nævne at hans nye tandlæge ikke vil trække den ud. da der er plads til at sætte en krone på.

så jeg er også spændt på hvad der kommer ind af svar på dit indlæg...
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2010, 21:49   #3
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Nongnic der er noget med et støre tilskud når de dårlige tænder skyldes milicin,men § i skal bruge må en anden lige komme med der skulle være en ælder tråd om det også.

det nok § 100 eller §82
Maja-bell,hvis det er børnetandplejen der har ødelagt en tand,er det så ikke dem der skal lave den færdig ?

jeg har selv en kindtand der kun er roden tilbage af, den er bygget op af plastik og det holder,rimlig godt,det er måske en mulighed,jeg synes ikke det er noget man skal gå med så længe,og hvis det ikke er noget tandlægen vil ,så skift til en anden,
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den

Sidst redigeret af c.l.e.o.; 29-08-2010 kl. 22:02.
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2010, 21:51   #4
nille60
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 42
Indlæg: 649
Styrke: 15
nille60 er ny på vejen
hejsa få jeres tandlæge til at lave sådan et overslag og med begrundelse hvorfor tænderne er som de er og få jeres læge/psykiater til at lave en begrundelse også ang medicinen hvad den gør ved kroppen og hent sådan et skema på borgerservice, der skal udfyldes til hjælp til tandlægen.

Ved ikke om det hjælper men det er da et forsøg hver for min kæreste er selv psykisk syg og på førtidspension han skal have lavet tænderne for mindst 30.000 kr men der er ingen hjælp at hente nogle steder, så han må gå med tandpine hver dag.

Kommunes begrundelse for afslag at han ikke havde passet sine tænder og været regelmæssigt til tandlæge selv om der var begrundelse fra hans psykiater at han ikke
har overskud til at passe sine tænder og gå til tandlægen pga hans sindlidelse.

Der er også søgt til special tandplejen men det er han ikke syg nok til.

De tager begge jeres indkomst og udgifter med i beregningen og de spørger nok om i ikke kan låne pengene i banken eller afdrage hos jeres tandlæge.

Men håber det lykkes for jer da det er træls at gå med dårlige tænder
nille60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2010, 22:18   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Ja I kan få lavet et prisoverslag og aftale med tandlægen om at betale beløbet over f.eks. 3 måneder.

Jeg tænkte på, at hvis medicinen ligesom direkte er bivirkningen til tændernes problemer, så kan det muligvis gå under merudgifter § 100. Men hvornår din kone fik førtidspension er afgørende her.... Du kan læse mere om merudgifter § 100 her: http://www.sm.dk/Temaer/sociale-omra...der/Start.aspx

Merudgifter § 100 kan søges hos kommunen (f.eks. hos den sociale afdeling)

Jeg faldt også lige over noget fra en hel anden lov, som hedder Lov om tandpleje. Ved ikke om hendes problemer med tænderne kan gå ind her, måske kan du afgøre det selv. Der står det her:


§ 6b

Borgere der pådrager sig varige funktionsnedsættelser i tyggeapparatet, hvis man undlader behandling af medfødte manglende tandanlæg (aplasi) eller minerealisations-forstyrrelser i tænderne, kan søge Regionen (primærkommunen) om hjælp til behandling efter § 6b. Hvis ansøgningen imødekommes betaler Regionen alle udgifter i forbindelse med behandlingen.

Ansøgningen sendes af tandlægen til bopælsregionen, bilagt oplysninger om tandstatus, diagnoser, røntgenbilleder, en vurdering af følgen af at undlade behandling, evt. udtalelser fra specialtandlæge / læge, evt. modeller af tandsættet etc. En behandling kan først startes når der er godkendt af regionen.


Jeg tænkte på ordet tyggeapparatet, om det kan gå under. Ikke sikkert... hmm

Jeg ville nok satse på merudgifter § 100, men det kommer an på, hvornår din kone fik førtidspension, efter den gamle eller den nye regel. Der står nemlig om merudgifter det her:

Personer, der modtager førtidspension, som er tilkendt indtil 1. januar 2003, er ikke omfattet af servicelovens § 100, medmindre de også har fået bevilliget en hjælpeordning efter servicelovens § 96.

Hvis det senere skulle ske, at økonomien bliver dårlig, har man altid mulighed for at søge helbredstillæg/personligt tillæg som førtidspensionist efter den gamle regel. Hvis man er på den nye regel, kan man søge det som enkeltydelse efter § 81/82 hos kommunen.

I kan også tage til udlandet.. Jeg er begyndt at tage til Malmø, for jeg er ærligt talt træt af tandlægerne i Danmark, synes ikke de er dygtige nok.... Det er billigere i Sverige, og man kan få noget tilskud tilbage i Danmark, når man indsender regningen til Regionen.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2010, 23:14   #6
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
avmintank.dk er et godt sted at finde billige rigtige gode tandlæger lige fra sverige til tyskland bulgarien osv.ang mundtårhed prøv den grønne zendium tandpaste syreforsvar har hjulpet mig lidt nu vågner jeg ikke op og mund tunge ligge fast i ganen mere

Sidst redigeret af superkok; 29-08-2010 kl. 23:36.
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 00:04   #7
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
§ 6 b er det ikke, men mener helt bestemt, at der generelt ydes lovbestemt tilskud (eller dækkes helt) til almindelig tandbehandling til ALLE personer på overførselsindkomst, men har ikke lige paragrafferne i frisk erindring...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 08:10   #8
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Servicelovens § 100 er desværre ikke en mulighed i forhold til tandbehandling. Det gælder generelt, at alle former for behandlingsudgifter ikke er omfattet af § 100. Der ligger endda en principafgørelse på at tandbehandling ikke kan ydes, da det skal søges enten via sygesikringen eller Aktivlovens § 82.

Men hvis hun udover medicin har andre merudgifter i hverdagen, så kan det jo godt være § 100 kunne bruges som tilskud i det daglige. Det kræver blot at hun har merudgifter for 2510 kr. årligt udover medicinen (hvis hun altså får så meget dyr medicin at hun er oppe på kronikergrænsen).
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 09:03   #9
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
C.l.e.o.

jo under almindelige forhold var det. men de ville så trække den ud. og da vi havde været ved den nye tandlæge og fik afvide at tanden var god og der var rigligt plads til at bygge den om. så ville vi have tandplejen til det.

svaret blev så at det ville blive for dyrt det eneste de ville tilbyde var at trække den ud.

han har ofte meget migræne og der er en mistanke om at det kan være fra tændende. så jeg kunne lige forstille at det vil kunne blive langt værre med tiden ved at få den ud.

og nu er han så træt af alt det renderi at han ikke aner hvad han vil. og han er jo lige blevet 18år så jeg har ikke noget at sige længer. og det ved han. :-)
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 11:39   #10
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
@nongnic

Er din hustru på ny eller gammel pensionsordning, dette kan have særdeles stor betydning.

Ligesom din indkomst har betydning for en evt. tildeling af et tilskud.

Jeg er selv så heldig at jeg var en af den 1% af alle klager til ankenævnet der blev antaget til principiel afgørelse. Som kom den 4. Maj 2010 og dømte kommunens og det sociale nævns afslag for ugyldige. Det til trods er jeg nu nødt til at søge på ny.

Her er en bekendtgørelse som måske kan hjælpe jer:

http://www.tnl.dk/multimedia/Bekendt...Frit_valg2.pdf

Her er ankestyrelsens principafgørelse i min egen sag:

http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/

Her er endvidere nuværende statsminister og daværende sundhedsministers svar, på et spørgsmål om behov for tandpleje som følge af sygdom/medicinering:

http://www.ft.dk/samling/20072/almde...486/518348.pdf

Håber noget af dette muligvis kan hjælpe.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp til tandbehandling på kontanthjælp Passer Alt det andet 8 28-06-2013 08:49
Enkeltydelser (tandbehandling) og "formueforhold" flt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 02-10-2012 20:40
Højesteretsdom om merudgifter til tandbehandling Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 2 19-10-2011 00:03
Tilskud Dinky67 Dit og Dat 7 18-03-2011 10:06
Ang. Tilskud docholiday Spørgsmål ang fleksjob 1 29-11-2008 18:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension